Fractal Design Define XL R2

Permalänk
Medlem

Hahaha nice! Sån skulle man ha haft förr om åren

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Man kan montera en fläkt på över 3 av 5,25 tums platserna. Samt kan man ju även lägga in hårddiskar där

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem

Bra chassi för högpresterande komponenter/hemma server p.ga ljudisoleringen...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Vet ej om de bara är mitt chassi men de var inte så bra. Bakplåten satt dåligt vilket resulterade i att grafikkortet var nästan omöjligt att få ner korrekt och rakt i PCI slotten. Hela moderkortet tycktes bukta ut på något vis. När jag dock efter mycket om och men lyckats klämma bakplåten så den kom dit den skulle samt installera grafikkortet nästan rakt i slotten så insåg jag att de skulle vara omöjligt att ansluta varken DVI kabel eller Displayport-kabeln till grafikkortet då plåten mellan expansions-slottarna var för tok för nära själva kontakterna. Detta trots att jag dubbelkollade att moderkortet var rätt monterat och ej förskjutet åt något håll. Fick helt enkelt ta fram plåtsax och tång. Grafikkortet är ett ASUS GTX570 Direct II vilket tar upp 3 slottar men de ska ju inte spela någon roll. Jag har byggt massvis med datorer i olika chassin men såhär usel passform och kvalité på ovannämnda grejor har jag inte råkat ut för tidigare. Kanske ett måndags ex då alla andra verkar tycka om chassit?
Misstänker att plåten för alla expensionsslottarna är fastnitad fel, det vill säga lite förskjutet. Det finns fler saker som tyder på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Vet ej om de bara är mitt chassi men de var inte så bra. Bakplåten satt dåligt vilket resulterade i att grafikkortet var nästan omöjligt att få ner korrekt och rakt i PCI slotten. Hela moderkortet tycktes bukta ut på något vis. När jag dock efter mycket om och men lyckats klämma bakplåten så den kom dit den skulle samt installera grafikkortet nästan rakt i slotten så insåg jag att de skulle vara omöjligt att ansluta varken DVI kabel eller Displayport-kabeln till grafikkortet då plåten mellan expansions-slottarna var för tok för nära själva kontakterna. Detta trots att jag dubbelkollade att moderkortet var rätt monterat och ej förskjutet åt något håll. Fick helt enkelt ta fram plåtsax och tång. Grafikkortet är ett ASUS GTX570 Direct II vilket tar upp 3 slottar men de ska ju inte spela någon roll. Jag har byggt massvis med datorer i olika chassin men såhär usel passform och kvalité på ovannämnda grejor har jag inte råkat ut för tidigare. Kanske ett måndags ex då alla andra verkar tycka om chassit?
Misstänker att plåten för alla expensionsslottarna är fastnitad fel, det vill säga lite förskjutet. Det finns fler saker som tyder på detta.

Fick min igår och för mig passade allt på en gång, minns dock att man fick vara noga då några av guldpluggarna på moderkortet gled in av sig själv, men resterande behövde jag verktyg till för att de verkligen skulle gå in hela vägen. Kanske det som är fel eller vilket håll är slottarna förskjutna åt?

Kan annars bara rekommendera chassit, väldigt gediget och löjligt mycket utrymme. Tänk dock på att det är väldigt tungt och otympligt att bära, om ni har långt att gå och inte vill betala för hemleverans.

Permalänk
Medlem

Fick mitt levererat igår och kan väll säga att jag inte håller med Jonas,

De nackdelar jag har stött på är direkt att 2,2mm bakom plåten är inte så mycket plats att man kan få på sidopanelen utan problem, fick lägga alla kablar rätt och även då så är den inte helt rak utan en liten förhöjning på mitten.

Nästa problem var att om man monterar moderkortet med korrekt mässings förhöjningar så sitter inte expansionskorten helt i sloten pga att avståndet är inte helt ok. det skulle varit 1 mm högre mässings förhöjningar.

jag anser att de felen jag har är väll inte som jonas säger en deal breaker men man kan inte säga att 2,2 mm är massor med utrymme och att passformen för expantionskort är sådär så känns det som att grafiken kan glappa om man flyttar på burken, den är tung som ett bly piano så man tar den inte under armen och går iväg men man bör städa under och kommer då grafikkortet att hoppa ur sin sockel eller inte.

i övrigt är jag kanoon nöjd med hur tyst det är antagligen en direkt följd av vikten på sidopaneler och all ljuddämpande material.

Köp om du vill ha ett stort billigt och tyst chassi, annars finns det nog bättre.

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Medlem

Precis

Skrivet av pjapen:

Fick mitt levererat igår och kan väll säga att jag inte håller med Jonas,

De nackdelar jag har stött på är direkt att 2,2mm bakom plåten är inte så mycket plats att man kan få på sidopanelen utan problem, fick lägga alla kablar rätt och även då så är den inte helt rak utan en liten förhöjning på mitten.

Nästa problem var att om man monterar moderkortet med korrekt mässings förhöjningar så sitter inte expansionskorten helt i sloten pga att avståndet är inte helt ok. det skulle varit 1 mm högre mässings förhöjningar.

jag anser att de felen jag har är väll inte som jonas säger en deal breaker men man kan inte säga att 2,2 mm är massor med utrymme och att passformen för expantionskort är sådär så känns det som att grafiken kan glappa om man flyttar på burken, den är tung som ett bly piano så man tar den inte under armen och går iväg men man bör städa under och kommer då grafikkortet att hoppa ur sin sockel eller inte.

i övrigt är jag kanoon nöjd med hur tyst det är antagligen en direkt följd av vikten på sidopaneler och all ljuddämpande material.

Köp om du vill ha ett stort billigt och tyst chassi, annars finns det nog bättre.

Japp, du är inne på samma som jag i mitt tidigare inlägg. Expensionskorten passar inte som dom ska och mitt grafikkort blev väldigt snett insatt i slotten först. Fick till de hjälpligt med mer eller mindre våld. Men jag är rädd precis som du att de ska hamna tillbaks i glappäget speciellt om man ska flytta eller transportera datorn. Detta ÄR en dealbreaker om de är såhär med alla chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjapen:

De nackdelar jag har stött på är direkt att 2,2mm bakom plåten är inte så mycket plats att man kan få på sidopanelen utan problem, fick lägga alla kablar rätt och även då så är den inte helt rak utan en liten förhöjning på mitten.

Nästa problem var att om man monterar moderkortet med korrekt mässings förhöjningar så sitter inte expansionskorten helt i sloten pga att avståndet är inte helt ok. det skulle varit 1 mm högre mässings förhöjningar.

då grafikkortet att hoppa ur sin sockel eller inte.

Fick du helt seriöst inte plats med kablarna på sidopanelen? Jag känner verkligen inte igen mig i det du beskriver men ska kolla på chassit när jag kommer hem, vad jag minns var att det var barnsligt lätt att få plats med allt och särskilt sidopanelen.

Igen så hade jag absolut inte samma problem, vad har du för moderkort?

Really?

Permalänk
Medlem

Någon som kan kolla om en 65cm lång 8-pin kabel räcker att dra bakom eller om den kräver förlängning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Japp, du är inne på samma som jag i mitt tidigare inlägg. Expensionskorten passar inte som dom ska och mitt grafikkort blev väldigt snett insatt i slotten först. Fick till de hjälpligt med mer eller mindre våld. Men jag är rädd precis som du att de ska hamna tillbaks i glappäget speciellt om man ska flytta eller transportera datorn. Detta ÄR en dealbreaker om de är såhär med alla chassin.

Jag hade samma problem med pci slottsen mitt grafikkortet sitter helt snett och inte hela vägen in närmast expansionsplatserna för då går det inte att skruva in. Känns inte så värst optimalt fungerar ändå men man är ju nervös att det ska glappa. Samt så är min hörlurs-utgång och mikrofoningång på frontpanelen felvända så mic bilden är där hörlurar ska vara och tvärtom. Lite besviken på fractal design då jag och min polare satt i ca 3 h för att få kabeldragningen perfekt.

Köp inte detta chassi

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpa454:

Jag hade samma problem med pci slottsen mitt grafikkortet sitter helt snett och inte hela vägen in närmast expansionsplatserna för då går det inte att skruva in. Känns inte så värst optimalt fungerar ändå men man är ju nervös att det ska glappa. Samt så är min hörlurs-utgång och mikrofoningång på frontpanelen felvända så mic bilden är där hörlurar ska vara och tvärtom. Lite besviken på fractal design då jag och min polare satt i ca 3 h för att få kabeldragningen perfekt.

Köp inte detta chassi

Har du kollat så att du skruvat i alla guldpluggar för moderkortet ordentligt, om du ens gjort det öht? Kanske ett foto och modellspecifikation, så kanske vi kan försöka lösa det?

Här är en bild på hur det ser ut i mitt chassi atm, helt magiskt så är inte grafikkortet snett, inget buktar ut på bakdelen och alla sladdar får plats lätt som en plätt.

Moderkort: ASUS P8H61-M LX3 PLUS
Grafikkrets: GTX 560 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Har du kollat så att du skruvat i alla guldpluggar för moderkortet ordentligt, om du ens gjort det öht? Kanske ett foto och modellspecifikation, så kanske vi kan försöka lösa det?

Här är en bild på hur det ser ut i mitt chassi atm, helt magiskt så är inte grafikkortet snett, inget buktar ut på bakdelen och alla sladdar får plats lätt som en plätt.

http://i.imgur.com/WpBlP2n.jpg

Moderkort: ASUS P8H61-M LX3 PLUS
Grafikkrets: GTX 560 TI

Jo jag har satt dit alla guldpluggar och dem sitter ordentligt, egentligen det som är lite problemet att guldpluggarna är för korta eller plåten sne längst fram på grafikkortet.

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpa454:

Jo jag har satt dit alla guldpluggar och dem sitter ordentligt, egentligen det som är lite problemet att guldpluggarna är för korta eller plåten sne längst fram på grafikkortet.

Instämmer! Jag har hållit på med datorbyggen i typ 17 år så sådana nybörjar missar handlar de inte om. Min låda är inte rättbyggd helt enkelt och de verkar vara fler som har samma problem. Påstår inte att alla XL R2 är så men verkar finnas en del måndags exemplar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det här verkar ju minst sagt oroväckande och inget jag stötte på vid monteringen inför testet.

Ni som har problem med att expansionskorten inte går i, matchar moderkortets portar upp korrekt med I/O-panelplåten? Om de gör det går det inte att åtgärda det hela med andra distanser och troligtvis måste hela chassit bytas ut.

Ska vidarebefodra den här tråden till min kontakt på Fractal Design så att det uppmärksammas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det här verkar ju minst sagt oroväckande och inget jag stötte på vid monteringen inför testet.

Ni som har problem med att expansionskorten inte går i, matchar moderkortets portar upp korrekt med I/O-panelplåten? Om de gör det går det inte att åtgärda det hela med andra distanser och troligtvis måste hela chassit bytas ut.

Ska vidarebefodra den här tråden till min kontakt på Fractal Design så att det uppmärksammas.

Kolla mitt inlägg här.
#13232435

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det här verkar ju minst sagt oroväckande och inget jag stötte på vid monteringen inför testet.

Ni som har problem med att expansionskorten inte går i, matchar moderkortets portar upp korrekt med I/O-panelplåten? Om de gör det går det inte att åtgärda det hela med andra distanser och troligtvis måste hela chassit bytas ut.

Ska vidarebefodra den här tråden till min kontakt på Fractal Design så att det uppmärksammas.

I/O Panelplåten matchar med moderkortet men mitt grafikkort går ändå inte in hela vägen i pcie slotten.

Här ser ni hur det ser ut, detta är inte mitt vanliga grafikkort men var tvungen att använda det för det andra gick inte in alls.

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem

Precis mekat klart med min, och ersatt mitt gamla Antec silencecase från 2006. Jag är grymt nöjd hittills. Gott om utrymme, och luftgenomströmmning/kylning är toppen. Snygg, stilren design. Enda nackdelen är den väger en del, så flyttar på den gör man helst inte:) Dvs inga problem här, som några verkar haft med sina case. Sitter 2 st Radeon 5770 i min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontarne:

Precis mekat klart med min, och ersatt mitt gamla Antec silencecase från 2006. Jag är grymt nöjd hittills. Gott om utrymme, och luftgenomströmmning/kylning är toppen. Snygg, stilren design. Enda nackdelen är den väger en del, så flyttar på den gör man helst inte:) Dvs inga problem här, som några verkar haft med sina case. Sitter 2 st Radeon 5770 i min.

Jag säger bara lyckos dig! Detta bekräftar också att de finns schyssta lådor av XL R2. Merparten hoppas jag!

Permalänk
Fractal Design

Vi har undersökt detta närmare nu och det har visat sig att vår fabrik har skickat fel moderkortdistanser i vissa tillverkade chassin. Så som Define XL R2 är konstruerat behöver det något högre distanser än normalt och de chassin som har fått fel distanser har alltså den något lägre varianten.

Vi jobbar nu hårt på att lösa problemet, leta upp vilka batcher som är påverkade, åtgärda dessa samt att förbättra våra rutiner för att kontrollera detta bättre i fabriken i fortsättningen.

Alla ni som har fått felaktiga distanser – vänligen kontakta vår support så kommer vi att omgående skicka ut nya distanser. Om ni är osäkra kan ni mäta era distanser ni har fått med, är de 6,5mm långa så är de felaktiga och ni bör kontakta oss för att få nya distanser.

Vi beklagar verkligen det merarbete och den olägenhet det här problemet har gett vissa av våra kunder! Som ett litet plåster på såren skickar vi med en gratis fläkt, välj mellan Silent Series R2 120mm eller Silent Series R2 140mm. Ange ert val i kontakten med vår support.

Permalänk
Medlem

Hur blir det för dom som redan beställt? För jag beställde ett nyligen och antar den oxå har fel distanser.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Dassh:

Hur blir det för dom som redan beställt? För jag beställde ett nyligen och antar den oxå har fel distanser.

Om du redan har beställt och väntar på leverans - undersök distanserna och se om du har fått rätt eller fel. Alla produkter är inte felaktiga utan bara vissa. Vi kommer göra vårt bästa för att så snart som möjligt åtgärda alla produkter som finns ute i handeln.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar Fractal. Finns dessa distanser att köpa på t.ex clas olsson? lr möjligtvist kjell & company?
Skulle vara gött och bara slinka förbi imorn isånnafall och hämta upp för säkerhetskull

Permalänk
Medlem

Inte bra alls Fractal

Tänkte nu när jag läste att korten inte ligger rätt mot baksidan. tänkte att mitt låg inte rätt men det fungerar. satte på luckan innan jag ställde den upp. Nu har jag sett hur snett kortet sitter, funderar på om kortet kan ta stryk av detta ska jag plocka ut det eller är det ok tills jag får längre distanser

kanske ska stoppa dit nått som håller upp det gigantiska gtx 580 direct DCII kortet

Bild på katastrofen

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Medlem

Fractal Design, har ni någon idé om att släppa en ihålig sidopanel som till R4:an? Vore kalas

Permalänk
Medlem

Har kollat runt en hel del och inte sett ett svar på frågan: Går det att bara ha den övre HDD-bayen? Så att den är fastskruvad i hängande läge.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Suedede:

Fractal Design, har ni någon idé om att släppa en ihålig sidopanel som till R4:an? Vore kalas

Det är möjligt, men vi vill inte lova något i dagsläget.

Skrivet av Pan.Pan:

Har kollat runt en hel del och inte sett ett svar på frågan: Går det att bara ha den övre HDD-bayen? Så att den är fastskruvad i hängande läge.

Inte utan modifikationer. Den skruvas enbart fast i framkant i grundutförandet, vilket inte är tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Inte utan modifikationer. Den skruvas enbart fast i framkant i grundutförandet, vilket inte är tillräckligt.

Okej. Tack så mycket för ett snabbt svar

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Efter att man bett om de nya distanserna och en kylfläkt, hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan de blivit levererade?

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen beställa ett sådant här chassi till sommaren - kan man anta att de chassin som säljs om 3-4 månader automatiskt kommer med rätt distanser?
Annars är det väl bara att beställa och hoppas...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.