Fractal Design Define XL R2

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant, och för det priser blir det svårt att hitta nått lika bra, tycker själv att det inte gör något att det är mindre hårddiskplatser, och även hälften kunde räcka också, skulle jag skaffa detta skulle ändå övre delen hamna i garderoben

Tycker Fraktal Design skulle gått ett steg längre med vattenkylningslösningar, som plats för tex 360 radiator i toppen, ser också ut att vara dåligt med plats för tjockare varianter där, säkert bättre än R4 men inte fullt så bra som man skulle vilja.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Synd att de plockat bort hålen för extern vattenkylning. Nåja, får borra egna när chassit kommer eftersom jag beställde ett för några dagar sen

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Jonas liknar JD från scrubs?

Permalänk
Skrivet av Sedman:

Förstår verkligen inte varför man ska ha 4 st 5,25'' platser. En eller max två räcker, helt klart.
Som nämnt tidigare, färre hdd platser? Varför?

Ehm, att ha mindre än 3 5.25 portar är som att sjuta sig i foten.

Själv vill jag gärna ha plats med min HDD kabinet, Breakout box för mitt ljudkort, ODD och vill man nu köra vatten så tar en res upp plats.

Tycker det är perfekt med 4 platser!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ehm, att ha mindre än 3 5.25 portar är som att sjuta sig i foten.

Själv vill jag gärna ha plats med min HDD kabinet, Breakout box för mitt ljudkort, ODD och vill man nu köra vatten så tar en res upp plats.

Tycker det är perfekt med 4 platser!

Kan egentligen inte göra nåt annat än att hålla med.
Det heter ju XL av en anledning, Kan hålla med skaran med att man vill ha max 2 st 5.25 tums platser om ens det. Men då är det ju inte det här chassit jag tittar på.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Trevlig chassi recension, längtar allra mest till Corsair 900D.

Det här med förlängningskabel, att ge ett minus för det?

Håller inte med....

jag menar man kan ju köpa en förläningskabel det vore ju som om förläningskabel till 8-pins bara kunde köpas tillsammans med ett chassi utav Chassi tillverkarna.

Jag vet int, men ett minus för en förläningskabel som inte medföljs, som man kan köpa själv.

Nja...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Meh jag föredrar den gamla varianten, fast de 2 fläktplatserna i taket är najs

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag förstår inte varför Jonas alltid "klagar" på att man inte kan öppna luckan åt båda hållen? Man behöver ju inte öppna den mer än max 1 gång i månaden... :/? För vanliga användare som inte bränner shit loads of dvder. Varför man nu skulle vilja det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag förstår inte varför Jonas alltid "klagar" på att man inte kan öppna luckan åt båda hållen? Man behöver ju inte öppna den mer än max 1 gång i månaden... :/? För vanliga användare som inte bränner shit loads of dvder. Varför man nu skulle vilja det

Jag tror att det fortfarande är vanligare med folk som sätter på/stänger av sin dator minst en gång om dagen, än att man låter den stå på veckor i rad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag tror att det fortfarande är vanligare med folk som sätter på/stänger av sin dator minst en gång om dagen, än att man låter den stå på veckor i rad.

Ehhh... Powerknappen sitter ju ovanpå chassit och inte bakom luckan..

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Ehhh... Powerknappen sitter ju ovanpå chassit och inte bakom luckan..

Ahh, ehh...oops?

Det förklarar saken lite bättre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag vill absolut inte vara en skithög, men jag tycker att det är dags att avskaffa ordet "väldigt" eller hitta synonymer till det. Jag vet inte hur många gånger Thörnqvist använder det, men det är fler än två gånger i minuten i alla fall. Jag kanske har hakat upp mig på det, men det är inte den första videorecensionen där ordet är ständigt återkommande. Använder man det för frekvent så tappar det sin relevans helt och hållet.

Gillar allt videomaterial Sweclockers erbjuder, så se inte detta som ett klagomål, utan snarare försiktig konstruktiv kritik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nameless:

Jag vill absolut inte vara en skithög, men jag tycker att det är dags att avskaffa ordet "väldigt" eller hitta synonymer till det. Jag vet inte hur många gånger Thörnqvist använder det, men det är fler än två gånger i minuten i alla fall. Jag kanske har hakat upp mig på det, men det är inte den första videorecensionen där ordet är ständigt återkommande. Använder man det för frekvent så tappar det sin relevans helt och hållet.

Gillar allt videomaterial Sweclockers erbjuder, så se inte detta som ett klagomål, utan snarare försiktig konstruktiv kritik.

Det var väldigt mycket text du hade att komma med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det var väldigt mycket text du hade att komma med!

Jorå, jag gör mitt bästa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Kan egentligen inte göra nåt annat än att hålla med.
Det heter ju XL av en anledning, Kan hålla med skaran med att man vill ha max 2 st 5.25 tums platser om ens det. Men då är det ju inte det här chassit jag tittar på.

Vad ska man med 5.25"-platser till? Optiska enheter hör till stenåldern! Ljudkort ska sitta internt, detsamma gäller för reservoarer/fläktkontroller!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tyckte att "Utmärkt" var för snålt betyg?
Som jag tolkade hela recensionen så skulle den få toppklass.

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Juicis Visa inlägg
Kan egentligen inte göra nåt annat än att hålla med.
Det heter ju XL av en anledning, Kan hålla med skaran med att man vill ha max 2 st 5.25 tums platser om ens det. Men då är det ju inte det här chassit jag tittar på.

Skrivet av Pertanbus:

Vad ska man med 5.25"-platser till? Optiska enheter hör till stenåldern! Ljudkort ska sitta internt, detsamma gäller för reservoarer/fläktkontroller!

Ja jo du har helt rätt, jag skrev bara objektivt. Finns tydligen en marknad för XL chassin och med flera 5.25" platser och för att citera mig själv så skrev jag "max 2 st 5.25 tums platser om ens det."

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Entusiast

Så ett R4 fast större typ? Men varför i hela vida världen har de tagit bort möjligheten att montera 2.5" på baksidan moderkortsplåten? Det var ju grymt smidigt att bli av med SSD till baksidan. Hoppas de säljer extravaggor också så folk kan fylla den med hårddisk ordentligt.

Förstår inte riktigt varför folk vill ha den där väggen i botten. Nätagget drar ju luft från botten och skickar ut luften bakåt så den värmen där är inte med i leken. Hårddiskar behöver knappast speciell kylning. Med hårddiskburar och så mycket prylar i vägen så får man aldrig fin luftströmning i ett chassi. Det är ett turbulent kaos. Det är ju bättre för kylningen att ha fler fläktar till området som blir varmt. Fler fläktar ger högre luftflöde vilket ger bättre kylning. En avdelning hade tagit bort två inblås vilket ju inte är bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag gillar den avskalade designen och enkelheten, inte så konstigt heller eftersom jag har ett P280 och ett P180 redan. Däremot så undrar jag stilla.. när kommer XL-chassin att hänga med i utvecklingen? Fyra stycken 5,25"-platser? Det räcker och blir över med en 5,25"-plats, allt utöver det är bara onödigt, sätt in ytterligare en hårddiskbur i sådana fall.

Eller ännu bättre, ett XL-chassi med minimal slot-in DVD/BR och plats för ännu fler diskar!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Axelind:

Är det bara jag som tycker att Jonas liknar JD från scrubs?

I get it all the time

Skrivet av Sebastian R:

Trevlig chassi recension, längtar allra mest till Corsair 900D.

Det här med förlängningskabel, att ge ett minus för det?

Håller inte med....

jag menar man kan ju köpa en förläningskabel det vore ju som om förläningskabel till 8-pins bara kunde köpas tillsammans med ett chassi utav Chassi tillverkarna.

Jag vet int, men ett minus för en förläningskabel som inte medföljs, som man kan köpa själv.

Nja...

Om ingen annan hade skickat med en sådan kabel hade det varit svårt att ha med som nackdel, men nu finns det ett antal konkurrenter som faktiskt gör det.

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag förstår inte varför Jonas alltid "klagar" på att man inte kan öppna luckan åt båda hållen? Man behöver ju inte öppna den mer än max 1 gång i månaden... :/? För vanliga användare som inte bränner shit loads of dvder. Varför man nu skulle vilja det

Det handlar om att merparten av konkurrenterna redan har hittat lösningar för en mer flexibel lucköppning och därför tycker jag att Fractal Design under alla dessa år borde ha kunnat designa om sin egen.

Skrivet av Nameless:

Jag vill absolut inte vara en skithög, men jag tycker att det är dags att avskaffa ordet "väldigt" eller hitta synonymer till det. Jag vet inte hur många gånger Thörnqvist använder det, men det är fler än två gånger i minuten i alla fall. Jag kanske har hakat upp mig på det, men det är inte den första videorecensionen där ordet är ständigt återkommande. Använder man det för frekvent så tappar det sin relevans helt och hållet.

Gillar allt videomaterial Sweclockers erbjuder, så se inte detta som ett klagomål, utan snarare försiktig konstruktiv kritik.

Jag har noterat detta och ska definitivt försöka undvika att använda ordet lika frekvent i framtiden.

Skrivet av grazzt:

Var det bara jag som tyckte att "Utmärkt" var för snålt betyg?
Som jag tolkade hela recensionen så skulle den få toppklass.

Toppklass är en väldigt svår utmärkelse att få, där i princip allt måste klaffa. Jag tycker verkligen om Define XL R2, men det är inte ett perfekt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

asså, bör man inte ha lika många fläktar ut som in?...

det är ju 2 fläktar som blåser in, 1 som blåser ut :I

Det är bra med fler fläktar in så man får ett litet övertryck i lådan, då suger den inte in damm.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Snusfri

Trevligt chassi helt klart och bra prissatt med.
Behöver ett nytt chassi till min server med semesterfilmer så detta ligger riktigt bra till, har ju ett R4 till min stationära samt gillar FD's rena design.

Två frågor bara:
1. Kommer man att kunna köpa en extra hdd-bur löst från FD så man har 3st totalt.
2. Finns det 5in4 moduler som man kan sätta i 5,25" platserna för att skapa mer hdd-platser? Har nu en 4in3 men skulle vara trevligt med en som sväljer mer diskar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Sitter på föregångaren och det fröjd att bygga i Så ah, detta borde nästan vara ännu bättre haha!

Permalänk

Själv har jag den mindre modellen Define R4. Problemet med luckan som nämns är inte märkbart. Jag har chassit på golvet till höger om mig och jag kommet åt allt som behövs innanför luckan utan minsta problem. Den slår heller inte emot mina ben eller liknande. Håller dock med om att det i andra fall kan vara trevligt om den går att vända på, men som sagt det bär inte ses som ett problem.

Permalänk
Medlem

Ännu en tråkig fyrkantig svart låda...
Ser super trist ut väldigt vanilj men smaken är som baken och tur är väll det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Både ogillar och gillar att det faktiskt finns några 5,25 platser, numera tänker man ju inte först och främst inte på att dom ska vara för optiska enheter.
Utan för andra tillbehör, tex resorvar och/eller pump, kanske fläktkontroller mm saker.
Men vill man ha custom vattenkylning, skulle jag välja nått annat chassi tror jag.
Men för luftkylning med Större 2011 moderkort är det helt rätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag har noterat detta och ska definitivt försöka undvika att använda ordet lika frekvent i framtiden.

My man!

Permalänk

Trevlig recension, men

skulle det inte har varit än idé om, förutom en varning på att 8-pinskablar på vissa nätaggregat kan var lite korta eftersom chassin är så hög, Jonas hade gett en siffermässig anvisning, dvs en kabel som är mindre än XX cm kommer sannolikt att kräva en förlängning ? På så sett kunde de av oss som tycker att den här låter som en bra chassi till nästa bygg förbereder oss innan vi börjar bygga....

Henri

Permalänk
Medlem

Av vad jag kan läsa ur manualen så har det nätagg de testade med strax över 70cm lång 8-pin kabel. Mitt Corsair AX750 har 65cm lång enligt manualen, är den för kort utan förlängning tro?

Permalänk

För den som undrar vad man ska ha fler än 2 5.25 till

https://www.mullet.se/product.html?product_id=78394

Med en sån så har man plats för 13 diskar i lådan.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch