Permalänk

Ny UPS köpråd!

Hej!

Min gamla UPS har gett upp och tänkte kolla på en nytt märke.
Min gamla UPS som jag haft:

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=14396

Har fungerat bra i ca 5 år som jag haft den men nu efter julen då
jag varit bortrest och kopplat i den igen var det ingen reaktion från den!
Man måste ha UPS här för strömmen går bort nu eller då samt får ström spikar här!

Har en: http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=14951 också som funkar bra till mina servrar.

Nu tänkte jag fråga om köpråd av en APC model (har hört att de har ett bra rykte!)
Och att den är tyst , typ ingen fläkt och klarar av en dator och en skärm!

Alla förslag är välkomna!

Med vänliga hälsningar
Patric S

Visa signatur

Chassi - Corsair Obsidian 550D, MB - Asus P8Z68 DELUXE/GEN3 , CPU - Intel i7 2700k 3,5Ghz, CPU Kylare - Antec Kuhler H2O 920 RAM - 8Gb Corsair Vengeance Blue (2x4) , GPU - ASUS GeForce GTX 570 DCII/2DIS/1280, PSU - Corsair AX 850 Gold, HD - Corsair Force GT 120GB, Skärm - 24" Benq XL2420T 144hz + 24" Eizo FlexScan EV2436W IPS Tangentbord - Logitech G15

Permalänk
Medlem

Jepp. APC och Eaton is the shit. Ska det bara vara en dator och en skärn så räcker det med en väldigt liten. Beroende såklart på hur länge du vill ha ström på grejerna. Men en 1000VA räcker långt i så fall. 750VA också för den delen, men som sagt, helt beroende på hur länge du vill ha igång det.

Permalänk

Hej!

Det är bara för en dator och skärm och det är bara en kort tid tex när man arbetar eller spelar spel så att man kan stänga ner dator! Typ ca 5-10 min ungefär!

Har du/ni några exempel på några? Vill helst ha en utan fläkt om möjligt! Har försökt gjort dator tyst som möjligt och vill fortsätta i samma anda!

/Patric

Visa signatur

Chassi - Corsair Obsidian 550D, MB - Asus P8Z68 DELUXE/GEN3 , CPU - Intel i7 2700k 3,5Ghz, CPU Kylare - Antec Kuhler H2O 920 RAM - 8Gb Corsair Vengeance Blue (2x4) , GPU - ASUS GeForce GTX 570 DCII/2DIS/1280, PSU - Corsair AX 850 Gold, HD - Corsair Force GT 120GB, Skärm - 24" Benq XL2420T 144hz + 24" Eizo FlexScan EV2436W IPS Tangentbord - Logitech G15

Permalänk
Medlem

Här har du en
http://www.dustin.se/product/5010471131/apc-smart-ups-750va-l...

Dock är det nya modellen, du kan ju leta efter en gammal om du inte vill lägga så mycket pengar.
Jag vet inte hur de nya låter men de gamla har jag inte haft några som helst problem med ljudet på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson30:

Här har du en
http://www.dustin.se/product/5010471131/apc-smart-ups-750va-l...

Dock är det nya modellen, du kan ju leta efter en gammal om du inte vill lägga så mycket pengar.
Jag vet inte hur de nya låter men de gamla har jag inte haft några som helst problem med ljudet på.

Japp den verkar ju jättebra!

"Denna produkt är för närvarande stoppad för försäljning"

Permalänk
Rekordmedlem

Är den 5 år så kan det vara dags för batteribyte, har du kollat det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Japp den verkar ju jättebra!

"Denna produkt är för närvarande stoppad för försäljning"

APC ÄR jättebra. Punkt. Finns ju som sagt andra modeller också.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

APC ÄR jättebra. Punkt. Finns ju som sagt andra modeller också.

Jag köpte denna model som blev föreslagen. Har inte installerat mjukvaran eller kopplat i enheter än men än så länge nöjd med denna. Tycker om lcd panel som min gamla inte hade. Samt den e tyst än så länge medan jag laddat upp batteriet!

Svar till andra frågan: Det går inte att byta batterier i den gamla Trust ups'en!

/Patric

Visa signatur

Chassi - Corsair Obsidian 550D, MB - Asus P8Z68 DELUXE/GEN3 , CPU - Intel i7 2700k 3,5Ghz, CPU Kylare - Antec Kuhler H2O 920 RAM - 8Gb Corsair Vengeance Blue (2x4) , GPU - ASUS GeForce GTX 570 DCII/2DIS/1280, PSU - Corsair AX 850 Gold, HD - Corsair Force GT 120GB, Skärm - 24" Benq XL2420T 144hz + 24" Eizo FlexScan EV2436W IPS Tangentbord - Logitech G15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patricius:

Jag köpte denna model som blev föreslagen. Har inte installerat mjukvaran eller kopplat i enheter än men än så länge nöjd med denna. Tycker om lcd panel som min gamla inte hade. Samt den e tyst än så länge medan jag laddat upp batteriet!

Svar till andra frågan: Det går inte att byta batterier i den gamla Trust ups'en!

/Patric

Bra val. APC är bra grejer. Meddela gärna vad du tycker sen

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Bra val. APC är bra grejer. Meddela gärna vad du tycker sen

Har kört den nu nån dag och installerat programvaran och automatiska avstängningen av dator går smidigt.
Kollat lite på "loads" också , dator 15% o ca 5-7% skärm dvs ca 22% totalt i normal gång (typ surf kolla email etc.)
Pressade också lite för test med att sätta igång Civilization 5 normal gång ca 30% totalt samt när man laddar medelstor karta eller per turn så sniffar den uppe på ca 45% totalt!

Noterat är att den ger nog lite ljud av sig när strömmen går, men det gör nu detsamma för det är ju under normal gång som är intressant i den aspekten och där är den i princip helt tyst.

Jag är är helt nöjd än så länge med denna UPS och tycker att lcd panelen är ett stort plus så man vet vad som händer med UPS'en.

/Patric

Visa signatur

Chassi - Corsair Obsidian 550D, MB - Asus P8Z68 DELUXE/GEN3 , CPU - Intel i7 2700k 3,5Ghz, CPU Kylare - Antec Kuhler H2O 920 RAM - 8Gb Corsair Vengeance Blue (2x4) , GPU - ASUS GeForce GTX 570 DCII/2DIS/1280, PSU - Corsair AX 850 Gold, HD - Corsair Force GT 120GB, Skärm - 24" Benq XL2420T 144hz + 24" Eizo FlexScan EV2436W IPS Tangentbord - Logitech G15

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara, hur mycket drar ditt system och hur länge räcker UPS:en för dig när strömmen går? (om du hunnit pröva?)

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av devour:

En liten fråga bara, hur mycket drar ditt system och hur länge räcker UPS:en för dig när strömmen går? (om du hunnit pröva?)

Inte för att det är ett komplett svar på din fråga men de flesta upser i hemmastorlek har ett blybatteri som lagrar 86Wh (12x7.2) och det sätter ju den absoluta gränsen, men säg att du har 70% verkningsgrad på det så har du 60Wh tillgängligt för att driva datorn, säg att den då drar 180W med monitor så har du en maxtid på 20minuter, men en normal ups är inte tänkt att driva datorn under normal last, den är för att man ska kunna stänga av den kontrollerat, och om inte strömmen har kommit tillbaka inom några sekunder så blir den troligen borta en lite längre stund eftersom det kräver manuellt ingripande av nått slag för att starta upp ställverket eller vad det nu är som strular, så man bör stänga av datorn efter nån minut på upsen om man inte har en riktigt stor ups som kan klara flera timmar i spänningsbortfall. Men man lär märka om den har flera "bilbatterier och fläktkylning och liknade saker elerl är en liten limpstor sak med mc batteri och utan kylning.
Så om upsen väger under 30 kilo så stäng av i princip så fort det går om inte strömmen är tillbaka inom 1 minut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Inte för att det är ett komplett svar på din fråga men de flesta upser i hemmastorlek har ett blybatteri som lagrar 86Wh (12x7.2) och det sätter ju den absoluta gränsen, men säg att du har 70% verkningsgrad på det så har du 60Wh tillgängligt för att driva datorn, säg att den då drar 180W med monitor så har du en maxtid på 20minuter, men en normal ups är inte tänkt att driva datorn under normal last, den är för att man ska kunna stänga av den kontrollerat, och om inte strömmen har kommit tillbaka inom några sekunder så blir den troligen borta en lite längre stund eftersom det kräver manuellt ingripande av nått slag för att starta upp ställverket eller vad det nu är som strular, så man bör stänga av datorn efter nån minut på upsen om man inte har en riktigt stor ups som kan klara flera timmar i spänningsbortfall. Men man lär märka om den har flera "bilbatterier och fläktkylning och liknade saker elerl är en liten limpstor sak med mc batteri och utan kylning.
Så om upsen väger under 30 kilo så stäng av i princip så fort det går om inte strömmen är tillbaka inom 1 minut.

Om UPS:en har 86Wh hur klarar den då att driva en dator på 180w, eller hur räknar man?

Permalänk
Rekordmedlem

Watttimme är hur mycket energi som den kan lagra, det säger inget om hur mycket effekt upsen kan avge, det anges ofta ett V/A tal (skenbar effekt) på upserna som i bästa fall är ungefär samma sak som max watt på lasten men det beror på effektfaktorn, bra nätdelar hos de anslutna sakerna kan ha en effektfaktor nära 1, men det är inte alltid så, 80 + klassningen kräver tex en effektfaktor på minst 0,9 men det reglerar tex inte monitorer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Voltampere

Om du har en dator som drar 100w så behöver du 100Wh för att ha den igång i en timme.
En realistisk ny pc drar kanske 180W från vägguttaget tillsamans med skärm om man inte spelar, den kräver då 180Wh för att vara igång i en timme.
Har du då tex 60 Wh i energimängd tillgänglig i upsen så dividera det med effekten du behöver
60/180=0.33 du kan alltså driva prylarna i 1/3 timme = 20 minuter.
En stor spelrigg som drar säg 600w (typ 2 grafikkort och 3 monitorer) 60/600=0,1 timmar drfttid dvs 6 minuter, det betyder att du bör stänga av i princip direkt om strömmen inte kommer tillbaka direkt och du vill undvika att strömmen bryts och datorn stängs av okontrollerat, det finns inte energi nog för att spela vidare i upsen, utan bara för att förhindra en krasch, har man en ups med ett "bilbatteri" så kan den kanske ha 800-900Wh och då driver den speldatorsystemet i en dryg timme och "180W desktop" 800/180=4,4 timmar. Då går det att göra annat än att bara ha tid att stänga av och de flesta strömavbrott är inte så långa så troligen behöver man inte stänga ner "kontorsdatorsystemet" överhuvudtaget utan kan fortsätta jobba.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en UPS till min server där hemma, och när jag ändå letar så vill jag givetvis ha en UPS där jag kan bryta och återuppta strömmen på olika portar exempelvis om servern hänger sig remote, de flesta har ju nätverk idag verkar det som. Finns detta som funktioner i UPS'er eller är det bara önsketänkande?

jag har tittat på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=437998

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StrydeR:

Jag är också ute efter en UPS till min server där hemma, och när jag ändå letar så vill jag givetvis ha en UPS där jag kan bryta och återuppta strömmen på olika portar exempelvis om servern hänger sig remote, de flesta har ju nätverk idag verkar det som. Finns detta som funktioner i UPS'er eller är det bara önsketänkande?

jag har tittat på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=437998

Menar du en funktion för att fjärrstyra av/på på en specifik dator eller vad är "port" ? Konsument upser har definitivt inte den funktionen, men det finns strömbrytare som du kan manövrera via en telefon.
Upsen brukar starta själv när strömmen kommer tillbaka och har du ställt in datorn så att den startar när den blir spänningssatt så behövs inget mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du en funktion för att fjärrstyra av/på på en specifik dator eller vad är "port" ? Konsument upser har definitivt inte den funktionen, men det finns strömbrytare som du kan manövrera via en telefon.
Upsen brukar starta själv när strömmen kommer tillbaka och har du ställt in datorn så att den startar när den blir spänningssatt så behövs inget mera.

Jag menar styra när det ska vara ström ut på de olika portarna, exempelvis vill jag kunna ha både server och nas inkopplat till UPS'en men jag vill kunna bryta strömmen till endast servern för att startam om den medans nasen får vara igång.

Har du några tips på billiga lösningar för att starta om en frusen maskin via en telefon? Hade dock helst gjort det via nätverket. Måste ju finnas någon dosa med nätverksstöd som kan agera mellanting mellan vägguttag och nätdel på burken tycker man?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StrydeR:

Jag menar styra när det ska vara ström ut på de olika portarna, exempelvis vill jag kunna ha både server och nas inkopplat till UPS'en men jag vill kunna bryta strömmen till endast servern för att startam om den medans nasen får vara igång.

Har du några tips på billiga lösningar för att starta om en frusen maskin via en telefon? Hade dock helst gjort det via nätverket. Måste ju finnas någon dosa med nätverksstöd som kan agera mellanting mellan vägguttag och nätdel på burken tycker man?

Ja det finns fristående fjärrstyrningar med ip anslutning, men det finns inga billiga konsumentprodukter så vitt jag vet, men varför inte fixa så datorn är stabil, det är nog bäst och billigast?
annars så kika på tex http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.htm...
den kräver ju nätverkskontakt med servern samt att du har brytarna.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?kp=005170&offset=0&tf=lin...
Ontech GSM 9030 styr du direkt via telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns fristående fjärrstyrningar med ip anslutning, men det finns inga billiga konsumentprodukter så vitt jag vet, men varför inte fixa så datorn är stabil, det är nog bäst och billigast?
annars så kika på tex http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.htm...
den kräver ju nätverkskontakt med servern samt att du har brytarna.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?kp=005170&offset=0&tf=lin...
Ontech GSM 9030 styr du direkt via telefonen.

Okej, synd, det borde inte vara någon komplicerad teknik direkt, handlar ju bara om att remote bryta strömmen på en output port.. vad kan inte vara bättre än att implementera detta i en ups?

Servern är en gammal uv som varit med väldigt länge, operativet har varit med några generationer hårdvara också men rullar på bra, jag har maskinen till en mängd olika tjänster, webb, övervakning, icecast mm, jag vill alltså inte installera om den och felsökning har jag gjort. Den är stabil men ibland händer det ju, det är ju windows