Kommer spelen bli mer fler trådiga nu?

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att om alla spelstudior börjar optimera spelen för 8 kärnor, så piskar AMD skiten ur intel om man tänker pris-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Jag tänker mig att om alla spelstudior börjar optimera spelen för 8 kärnor, så piskar AMD skiten ur intel om man tänker pris-prestanda.

Ja och de är först då FX-serien kan komma och bli riktigt uppskattad av gamers. Frågan är dock om de kommer att göra det innan året är slut för annars är det lätt för Intel att släppa en billig 6/8 kärnig cpu om de känner sig pressade

Permalänk
Avstängd

All historisk data visar ju på att amds 6 och 8 kärniga processorer får stryk av intel i5 och i7. Inte änns intels äldre 6 kärniga i7 kan ju mäta sig med i5 3570k gällande spelprestanda. Till och med de äldre phenom II quads presterade väldigt lika fx 8150 i spel, vilket också är anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

All historisk data visar ju på att amds 6 och 8 kärniga processorer får stryk av intel i5 och i7. Inte änns intels äldre 6 kärniga i7 kan ju mäta sig med i5 3570k gällande spelprestanda. Till och med de äldre phenom II quads presterade väldigt lika fx 8150 i spel, vilket också är anmärkningsvärt.

Det är ju därför jag ställer frågan, då uppenbarligen inte alla spel stödjer 8 trådar idag och det är ofta därför Amds Fx processorer halkar ner i prestanda tabellerna, då den i princip är ekvivalent med en 3770k om alla trådar stöds. Sedan får du tänka på att grafikkorten ofta sätter begränsningarna när man spelar och därför kan det upplevas att en Fx processor är lika bra som en phenom II.

Bara ta en titt i fler trådad benchmarking prestandad i sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Permalänk
Medlem

Problemet med trådar är att varje tråd bara kan göra en sak åt gången, så om du har gjort en beräkning på en tråd, och sedan vill visa resultatet, då måste du vänta tills main tråden är ledig så du kan säga åt den att visa resultatet. detta gör att mer trådar inte kan ge fler FPS eftersom allt den kan visa görs på en tråd. Men man kan få bättre fysik eftersom detta ändå måste visas, men du kan få en verkligare simulering av det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Techsyndicate körde fx8350 med nyaste update och med 2 tweaks till win i 1080 och 1440 (har jag för mej), och i utvalda titlar så vann den faktiskt över 3570k.

kan inte svara på varför ingen annan skriver om detta, om det skulle stämma.. men det verkar som om fx8350 är ett bra alternativ.
kanske ligger fiaskot/hype-failen med fx8150 kvar o spökar?

men håller med casperj_94, skulle intel på något sätt känna sej hotade så finns det säkert resurser att punga ut en ny processor/prispressa nuvarande innan året är slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

Fast du tänker på vishera och inte Jaguar. Då vishera sitter i A10, medan jaguar kommer sitta i A4 och A6

Har du ens det minsta belägg för detta?...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

CPUn i PS4 kommer ha 8 kärnor, och det kommer vara x86 baserat.
Inte nog med det, Haswell som kommer kommer ha nya (AVX2) instruktioner.
Ja jag tror att spelen kommer bli bättre optimerade för fler kärnor/trådar.

Permalänk
Avstängd

Dom flesta större spelen som är hyfsat nya dx11 använder alla 8 kärnor bad company 2 bf3 assasins creed 3 farcry 3 osv så kärnorna används men det är långt i från all cpu krafts som används 40 på sin höjd 50% användning i bf3 på min burk

trenden visar ju att allt blir mer multitrådat sen ps4 och xbox kör många kärnor intel kommer med flera kärnor och amd lär antagligen komma med mer kärnor jag tror många kärnor och trådar är framtidens melodi frågan är hur mycket som verkligen kommer användas

jag tänker 8 kärnor = många beräknigar är bra för framtiden och är ganska onödigt med 1 gpu egentligen men köper en till när dom är riktigt billiga så har man en dator som bör duga ett tag för en liten peng och den borde klara både cpu och mer gpu krävande spel ganska länge innan den är hopplöst trött

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du ens det minsta belägg för detta?...

du menar att jaguar kommer sitta i a4 och a6? titta på bilderna från http://www.sweclockers.com/nyhet/16579-amd-presenterar-jaguar... ner på botten står det a4/a6 så jag antod att de kommer vara jaguar i dessa processorerna. Rätta mig om jag har fel/ tror dessutom att jag har sett någon annan nyhet dock kommer jag inte på var...

EDIT: Hittade en annan som styrker mitt belägg http://www.sweclockers.com/nyhet/16332-amd-presenterar-richla.... Läs under kabini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

du menar att jaguar kommer sitta i a4 och a6? titta på bilderna från http://www.sweclockers.com/nyhet/16579-amd-presenterar-jaguar... ner på botten står det a4/a6 så jag antod att de kommer vara jaguar i dessa processorerna. Rätta mig om jag har fel/ tror dessutom att jag har sett någon annan nyhet dock kommer jag inte på var...

EDIT: Hittade en annan som styrker mitt belägg http://www.sweclockers.com/nyhet/16332-amd-presenterar-richla.... Läs under kabini

Ja, du har rätt, i de bärbara A-serierna. Oliver91 som du svarade på pratade om A10 utan grafik som var orginal rykten (dvs Piledriver). När du menar
att A4/A6 skulle innehålla Jaguar kärnor så är det i bärbara världen. Jag antog vi pratade stationärt iom orignal ryktena.
Visst, kanske Jaguar skall sitta i en A4 till bärbara ultrabooks, dvs så nära surfplatta man kan komma. Men Jaguar kommer knappast hamna i stationära A4/A6 världen.

Du skriver också "Läs under kabini". Kabini är CPUer tänkta för t.ex. Ultrabooks/tablets hybrider som har samma CPU kraft som en brödrost.

Jag ser mörkt på detta...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja, du har rätt, i de bärbara A-serierna. Oliver91 som du svarade på pratade om A10 utan grafik som var orginal rykten (dvs Piledriver). När du menar
att A4/A6 skulle innehålla Jaguar kärnor så är det i bärbara världen. Jag antog vi pratade stationärt iom orignal ryktena.
Visst, kanske Jaguar skall sitta i en A4 till bärbara ultrabooks, dvs så nära surfplatta man kan komma. Men Jaguar kommer knappast hamna i stationära A4/A6 världen.

Du skriver också "Läs under kabini". Kabini är CPUer tänkta för t.ex. Ultrabooks/tablets hybrider som har samma CPU kraft som en brödrost.

Jag ser mörkt på detta...

Förlåt för att jag glömde att klargöra att det var bärbara jag switchade in på. My bad

Kan tänka mig att prestandadan inte kommer vara på top om man ser till brazos. Har dock bara suttit vid Intels motsvarighet atom, men de är inte roliga. Sjukt sega och antagligen kommer next gen Xbox ha samma processor som ps4.

Permalänk
Skrivet av Texaco:

Jo det är så att jag har börjat fundera på att uppgradera processorn nu och eftersom nya ps4 kommer ha 8kärnor, vilket även nya Xbox också troligtvis kommer att ha. Så undrar jag om spelen kommer bli mer fler trådiga nu? Och isåfall hur länge det tar innan de blir så att spelen utnyttjar alla 8 kärnorna? Och därför även om det är taktiskt att uppgradera till en fx 8320, då den kan bli bra inom spelvärlden i framtiden, kanske bättre än Intel nuvarande prossesorer?

Edit: såg just denna tråden http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=2&p=1155127 verkar lovande för fx8350

Det man kan konstatera iaf är att spelen kommer ta ett ganska stort kliv uppåt nu. Min dator bytes nu ut då jag visste att det var dags för en ny konsol generation. Jag hoppas på att det blir lite mer tyngre spel som faktiskt sätter press på datorn. Många spel idag klarar sig fortfarande med ganska medelmåttiga datorer.