Åkte skidor, landade efter hopp och nu en värk i handled.

Permalänk
Medlem

Åkte skidor, landade efter hopp och nu en värk i handled.

Hejsan!

Detta är väl inte det mest passande forumet för frågor om personliga skador osv, men det är det enda ställe på Internet som jag har med i min
"Betrodda lista".

Hur som, igår, den 20 Februari åkte jag skidor, körde i en park med hopp och sånt,
efter det näst högsta hoppet i den ena backen så landade jag hyffsat snett, och tog en stor
smäll på handen och antagligen även handleden genom att jag landade med skidstaven rätt ner i hård is så att staven nästan fastnade,
och då knakade det till lite fint kände jag, och hörde jag. Blev en sådan där krock där det liksom tog tvärstopp för handen och staven så det gjorde rysligt ont.

Nu, en dag efter så har jag värk precis på handledens sida, och när jag anstränger handen för att bära något så värker det i den övre delen närmast handleden. Jag kan t.ex inte cykla och styra med handen eller skriva fort på tangentbordet då det värker. Nu när jag skrev detta så knakar det även från armen med 2 minuters jämna mellanrum samt att jag knappt ens orkar skriva med handen, ungefär som om det vore musklerna i armen som var slutkörda.

Har personligen lite negativ inställning till att gå och kolla sånt här hos sjukvården, och eftersom jag är lite av en optimist, alltså, allt löser sig..

Så tänkte jag höra med folket här på SweC vad ni skulle tipsa om, bör man kolla upp det hos sjukvården? Eller finns de nåt sätt att personligen lösa problemet, hur mycket det än gör ont.. Kan ju typ tänka mig att testa att slå till med nån bok eller nåt annat hårt för att dämpa värken.. Sen hur det blir med skadan är inget jag tänker på.

Detta känns ju lite idiotiskt att posta här på SweC men jag tänker inte regga mig på en massa random sidor för att jag har lite ont.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hurvidare det är ett problem som går över självmant är att svårt att säga, särskilt över forum. Säkra rekommendationen kommer alltid vara att be dig uppsöka vård.

Det är emellertid ganska sannolikt att de kommer tvinga dig hoppa igenom massa ringar med röntgen och dylikt för att sedan sätta stöd å konstatera att du behöver vila handen några veckor. Med det kan också vara något allvarligare där ett ingrepp kan rädda viktig funktion i handen.

Jag rekommenderar således att du söker vård för ditt besvär.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Jag gick med diverse brytna ben i min hand då inte gjorde så ont, och hade inte lust att gå till sjukan, var ju tvungen att åka dit å fixxa skiten iallafal, men pga att jag väntat så hade benet börjat läka och antigen så opererar man och fixxar, eller så försöker man fixxa det genom att bryta tillbaka benet. Självklart så var ju det inte så svårt val, operation är ju lite overkill, så dom la rätt det på på en gång men det var ju inte riktigt bra eftersom att benet växt ihop. (Självklart så är man ju spruträdd som fan så jag körde utan bedövning, vilket var idioti kom jag fram till när dom började bända )

Det suger att jag väntade med att fixa det, nu är jag grymt försvagad i min högerhand och kan ha värk till och från Fick en struntsumma på försäkringen också

Höll helt på att glömm, om du inte kommit fram till vad jag vill säga med min lilla roman ovan så gå till sjukan! Inte roligt om du får bestående men :/ Underskatta inte att diska utan att ha ont

Permalänk
Medlem

Gå till sjukan.

Jag har brutit handleden på både skateboard och snowboard vid flera tillfällen och det är verkligen inte bra att låta det läka fel. Det gjorde jag en gång och den handleden är inte återställd än idag (över 5 år sedan) och lär nog aldrig bli.
Jag styrketränar och får dras med ont i handleden nästan konstant, livet är hårt ibland!

Gå och kolla upp det!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Uppsök vård så snart som möjligt och få det tittat på! Har själv dunkat sönder en handled litegrann och väntade för länge så det inte läkte riktigt som det skulle. Känner fortfarande av det till och från och det var nästan 8 år sen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

En kollega drog sönder armen och blev inte rätt behandlat vilket gav svåra permanenta motoriska problem i handen, något som inte är roligt att leva med.

Kolla upp !

Det är inte alltid det gör svin-ont att skada sig allvarligt, drog i en armbåge på jobbet engång och hade lite värk men de körde röntgen och hela paketet direkt för att inte ta någon risk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

För hårda män läker kroppen alltid av sig själv. Sjukvården är för fjollor och sopor

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaN00bie:

För hårda män läker kroppen alltid av sig själv. Sjukvården är för fjollor och sopor

Eller inte. Vad försöker du få fram med det inlägget? Du tycker alltså att en tredjegradens brännskada läker sig självt? Du har då konstiga funderingar.

Till TS:Gå till sjukan hur irriterande det än är. Alltid bättre att sitta 6 timmar vid "första hjälpen" än att dras med bestående men som kanske förstör din jätteroliga hobby.Det kan vara allvarligt att bryta ben.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en cpu-kylare , lägg på en klutt artic silver 5, spela data så länge du orkar. Om du klarar 4 timmar så är du frisk. Annars får du nog börja med att ringa sjukvårdsupplysningen i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du hörde att det knäckte till/krasade när du tog emot dig är sannolikheten stor att du brutit något. Det finns många små ben i handloven och benstrukturer i handleden som ofta tar skada när man tar emot sig som du beskriver. Det är snarare regel än undantag att man bryter ex. båtbenet eller styloideusutskottet om man kommer med hög fart.

Sammanfattningsvis: se till att få det röntgat omedelbums.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Eller inte. Vad försöker du få fram med det inlägget? Du tycker alltså att en tredjegradens brännskada läker sig självt? Du har då konstiga funderingar.

Till TS:Gå till sjukan hur irriterande det än är. Alltid bättre att sitta 6 timmar vid "första hjälpen" än att dras med bestående men som kanske förstör din jätteroliga hobby.Det kan vara allvarligt att bryta ben.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Så dåligt kan inte ironi göra sig på internet? TS har ju redan klargjort sin ovilja att besöka sjukvården, varför folk nu har en sådan. Jag är snart underläkare, det är ju givetvis helt omöjligt att utesluta någonting över internet. Självklart kan det finnas frakturer eller ledband som gått av, att fråga på ett forum är ju höjden av idioti.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-fuzz:

Köp en cpu-kylare , lägg på en klutt artic silver 5, spela data så länge du orkar. Om du klarar 4 timmar så är du frisk. Annars får du nog börja med att ringa sjukvårdsupplysningen i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna var ju riktigt finurlig, fast jag vet inte riktigt om man kan spela på information. Dator går väl dock.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Uppsökte sjukvård och klart som tusan så var det brutet ben och ett ben ur led.
Och som vissa påpekat, så har jag faktiskt redan innan, när jag postade skrivit att jag vet att de känns lite idiotiskt att posta på ett forum.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11