Problem med kortbetalning hos CDON

Permalänk
Medlem

Har du ringt dom och pratat med någon? Vad säger dom då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du ringt dom och pratat med någon? Vad säger dom då?

Inte än. Har fått tel nr i natt, kommer att ringa på måndag.

Permalänk
Skrivet av KKay:

Har varit med om exakt samma sak. CDON är ett helvete

Fy f*n för Cdon, mamma beställde ett spel till mig ( ett stort vanligt spel inte dator spel ) gissa vad vi fick!!
Fraktsedeln som ska sitta på kartongen låg i våran brevlåda!!?

Sedan skulle jag beställa mitt headset.
Torsdagen var det ilager bra tänkte jag och beställde
Frågade även kundtjänst om jag hinner få det innan helgen fick till svar: Nej.
Väntade och väntade sedan på onsdagen gick jag in och kollade på hemsidan.
Då var headsetet inte i lager längre och min order stog fortfarande som: Ej levererad.
Fick headsetet fredagen veckan efter..
Dåligt att skicka mitt exemplar till någon annan...

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Tråkigt att höra TS. CDON är ju verkligen dåliga på det dem gör, men som sagt vänta till mån-tis och se om det löser sig, annars kan du ju vända på skutan och göra det till ett byråkratiskt helvete för dem så att dem lär sig att inte lura kunder. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Med CDON får man vad man betalar för, tar man det billigaste är det oftast servicen som lider.

Permalänk
Skrivet av sverbar:

Hej!
På CDON.COM handlar man INTE tryggt och säkert, som påstås på dess hemsida, tvärtom, det verkar som att CDON medvetet bryter mot konsumentköplagen och håller på med falsk marknadsföring!
Den 13-02-03 har jag köpt bl a en Fujitsu Lifebook NH532 Intel i7-3630QM 8GB 500GB 17.3 W8 på CDON och den 13-02-06 en A-data SP900 Premier Pro 256GB SSD R:555/W:530 2.5" SATA-3 till samma dator. Informationen om produkterna ovan fick jag på Prisjakt där CDON fortfarande informerar om att datorn och SSD:n finns på lager. På CDON hemsida står det fortfarande att datorn och SSD:n ska levereras inom 1-3 arbetsdagar.
I skrivande stund d v s tre veckor senare, har jag fortfarande ingen dator levererad och min order på datorn har fortfarande ingen status. SSD:n har status - ej levererad. CDON kundservice svarar inte längre på mina frågor och jag har förlorad redan en massa tid på att vänta och skriva till dit.
Vad ska jag göra?
CDON menar att om jag inte är nöjd så hjälper de mig att avbeställa... men är det inte brott mot konsumentköplagen att skita i det man har lovat eller lura in kunder med falsk marknadsföring? Är det okay att ett så stort företag håller på med detta helt öppet?
Är det nånting alla vet som jag missar?
Tacksam för hjälp!

kanske deras arbetes dagar? jag vet inte min brorsa fick sina delar typ 3 dagar efter sommarlovet 2012 det var inget problem

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Fy f*n för Cdon, mamma beställde ett spel till mig ( ett stort vanligt spel inte dator spel ) gissa vad vi fick!!
Fraktsedeln som ska sitta på kartongen låg i våran brevlåda!!?

Sedan skulle jag beställa mitt headset.
Torsdagen var det ilager bra tänkte jag och beställde
Frågade även kundtjänst om jag hinner få det innan helgen fick till svar: Nej.
Väntade och väntade sedan på onsdagen gick jag in och kollade på hemsidan.
Då var headsetet inte i lager längre och min order stog fortfarande som: Ej levererad.
Fick headsetet fredagen veckan efter..
Dåligt att skicka mitt exemplar till någon annan...

Mvh: Eric

jag skulle köpa från inet istället har fått sveriges dator butik 2012 av sweclockers

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk

Jag har handlat en hel del på CDON genom åren och det har funkat som det ska.
Men senaste gången då jag skulle hjälpa tjejen att köpa en sak brakade allt totalt.
Beställde, fick bekräftelse, fick en faktura, fick ingen produkt....
Efter fem arbetsdagar kontaktade vi kundtjänst och de svarade faktiskt inom 24 timmar, "något hade blivit fel".
De kunde inte skicka varan och ordern var annullerad. Jättebra om någon på något sätt hade berättat det för henne då hon faktiskt behövde det vi beställde på jobbet. Ingen förklaring varför de aldrig skickade trots att den fanns i lager. Den finns fortfarande i lager.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt också haft problem med CDON.
Beställde ett Nintendo 3DS och fick en massa dvd filmer skickade till mig, visst fick jag fakturan för en 3ds.
Jag hade massor med problem med dom att skicka tillbaka skit filmerna.
Dom trodde inte på mig för enligt dom så hade dom skickat en 3ds med tillhörande spel.
Det tog mig minst 1 månad att det fixat med. JAG KÖPER ALLDRIG MER SAKER PÅ CDON!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Jag har fått ordrar som varit bekräftade bli avbeställda pga kreditkort "anti-fraud" spärr så man måste logga in till Capital One eller ringa i mitt fall. Det finns kontroller och spärrar när man handlar med kreditkort, ofta slumpvist

CDON kan förmodligen inte se varför din transaktion inte har gått igenom via din kortgivare så ring VISA ifall det var det du använde. Du kan ju inte anta att CDON vet varför ditt kreditkort strular

Nej, jag är inte TS, tyckte däremot att det är väldigt märkligt att de inte kan tala om att transaktionen inte gått igenom istället för att säga som de gör: "Vi försöker få iväg din beställning så fort som möjligt."

De talar alltså inte om att de fortfarande väntar på betalning. Så nej, jag tror du/ni har fel i denna teori.

Skrivet av vinsent10:

jag skulle köpa från inet istället har fått sveriges dator butik 2012 av sweclockers

Tyvärr säger det inget längre då den butiken är så favoriserad att man inte ens får klaga på butiken när man blivit felbehandlad. Sett en del trådar där folk inte blivit bemötta helt rätt då kommer "The crusaders of Inet" in och skäller.

Men bättre än CDON är de, det är ingen bedrift.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så fattar jag inte hur du orkar krångla med ett företag.
Dom har skrivit att du kan annulera köpet, har du ens övervägt det och beställt samma produkt med annat betalningsalternativ?!
Borde det inte finnas ett alternativ att betala direkt med internetbank om inte annat?
Alternativ är väl att beställa från en annan butik. Dom erbjuder ju att avbryta köpet ju!

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Jag är duktig på att använda meddelande rutan när jag beställer, kortfattat skriver jag "skicka det ni har hemma, dock prio (vara)"
Resten köper jag från dom som har det hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Ärligt talat så fattar jag inte hur du orkar krångla med ett företag.
Dom har skrivit att du kan annulera köpet, har du ens övervägt det och beställt samma produkt med annat betalningsalternativ?!
Borde det inte finnas ett alternativ att betala direkt med internetbank om inte annat?
Alternativ är väl att beställa från en annan butik. Dom erbjuder ju att avbryta köpet ju!

Hallå alla!

Sluta hänga er på betalningsalternativ, snälla. Detta är helt utagerat. Köpet är betalt med ett Visa som inte har/har haft några problem. Det finns täckning för flera köp i samma storlek plus lite till på kortet.

Jag orkar inte krångla med ett företag!

Tråden handlar om konsumenträtt d v s lockar CDON kunder till sig genom falsk marknadsföring, måste den också stå för det v g se mina tidigare inlägg.
Skulle jag veta på förhand att de kunde krångla, skulle jag klart handlat någon annanstans. Har läst tråden om datorn/CDON just på Sweclockers innan jag beställde. Nu tid och arbete är redan lagda på detta här, vill gärna se vart det leder.

Skulle alla bara lägga sig på rygg när något företag ”krånglar” skulle du få ett konsumentklimat i det här landet som du inte skulle vilja leva i, tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverbar:

Köpet är betalt med ett Visa som inte har/har haft några problem.

Men kan det finnas något om dig själv (inte själva kortet) som skulle kunna varna i CDONs säkerhetskontroll? T. ex. betalningsanmärkningar.
Utnyttjade du erbjudandet "Köp nu - betala i april"?
Då båda dina beställningar blivit fördröjda så är det troligt att det är något med betalningen som strular.

Skrivet av sverbar:

Tråden handlar om konsumenträtt d v s lockar CDON kunder till sig genom falsk marknadsföring

Nu vet vi ju faktiskt inte om det är på det sättet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HakanSor:

Men kan det finnas något om dig själv (inte själva kortet) som skulle kunna varna i CDONs säkerhetskontroll? T. ex. betalningsanmärkningar.
Utnyttjade du erbjudandet "Köp nu - betala i april"?
Då båda dina beställningar blivit fördröjda så är det troligt att det är något med betalningen som strular.
Nu vet vi ju faktiskt inte om det är på det sättet.

Han skrev ju att han betalade med Visa, varför frågar du då om han valde Köp nu - betala i april?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Han skrev ju att han betalade med Visa, varför frågar du då om han valde Köp nu - betala i april?

Tack Screamin-Daemon!
Det står även i tidigare inlägg att jag inte har/haft anmärkningar eller annat konstigt. V g läs tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HakanSor:

Men kan det finnas något om dig själv (inte själva kortet) som skulle kunna varna i CDONs säkerhetskontroll? T. ex. betalningsanmärkningar.
Utnyttjade du erbjudandet "Köp nu - betala i april"?
Då båda dina beställningar blivit fördröjda så är det troligt att det är något med betalningen som strular.
Nu vet vi ju faktiskt inte om det är på det sättet.

V g läs mitt inlägg #60 från igår!

Permalänk
Medlem

Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta.

Svar 2013-02-12 11:27
Hej Sverbar,
Jag har dessvärre inte möjlighet att gå i mer detalj om detta, som tidigare nämnt så jobbar vi för att få iväg din order så fort som möjligt. Om väntetiden blir för lång kan du välja att avbeställa din order, för att göra detta behöver du endast återkomma och vi hjälper dig då snarast med detta

De här svaren visar ju att det är en hund begraven här. Att du inte avbeställer är också ett mysterium för mig. TS berättar inte hela sanningen, får lite scam-vibbar. Stulet Visa-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Han skrev ju att han betalade med Visa, varför frågar du då om han valde Köp nu - betala i april?

Jag tänkte att man kanske ändå betalar med kortet, fast att beloppet dras i april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverbar:

Glöm Prisjakt, den är utagerad.

1. Att köra en kampanj (Fujitsu veckor) på produkter som man inte har hemma är falsk marknadsföring. Att lägga ut varor i sin nätbutik till det bästa priset och sedan inte leverera dem utan förklaring är falsk marknadsföring d v s att man bl a lockar kunder till sig under falska premisser. http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/
2. Det står fortfarande på CDON vid produkterna jag har köpt att man levererar inom 1-3 arbetsdagar. Gör man inte det utan ytterligare info så luras man.
3. Sista svaret jag har fått var 13-02-12, fortsatta frågor om utebliven lev förblev utan svar. Idag är det 13-02-24. Kan du räkna?

Vidare, vad är det för tjafs om nyreggad, anonym medlem? För att om man är nyreggad och/eller anonym som de flesta här – är man mindre värd? Behöver man gå på Handelshögskolan i Sthlm i 5 år för att lära sig genomföra ett enkelt köp på CDOFF?

1. Du kanske menade att hänvisa mig hit:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Marknadsfor...

Skulle du också vilja förklara varför man skulle lägga ut sina produkter till "det bästa priset", för att sedan inte leverera något? Vad har du inbillat dig att de ska tjäna på det? Det finns ingen anledning att locka till sig kunder på detta vis, då de inte tjänar ett öre på det, samtidigt som de syns dåligt utåt. Logik, var?

Hade du lagt upp ditt smålipande i en välskriven tråd där du hade riktiga poäng och inte slängde skit på dem, efter att du har varit otrevlig mot supporten, så hade du kanske fått mer medhåll. Det är dåligt att det tar sån tid, det är rentav hemskt. Folk kan troligtvis relatera till långa leveranstider.
Men sitt för in i hela jägaren inte där och få det att låta som att de medvetet försöker lura dig utan att vinna på det, när du inte har några som helst belägg för dina påståenden.

2. "Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar."
- http://cdon.se/kundservice/leverans/leveranstid/

"Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet."
- http://cdon.se/kundservice/leverans/leveranstid/

"Vi reserverar oss för slutförsäljning, felaktig information angående lagerhållning hos våra leverantörer samt eventuella prisfel."
- http://cdon.se/kundservice/leverans/leveranstid/

"Vid fakturering och delbetalning varierar kreditgränsen och beräknas när köpet slutförs. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp efter sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia."
- http://cdon.se/kundservice/k%C3%B6p-_och_leveransvillkor/

3. Du säger att du inte har fått något svar på 11 dagar och hänvisar till mailkonversationen. De har gett dig den information de har möjlighet att ge dig.
Hur logiskt låter det att du sitter och räknar dagarna på ett nytt svar från supporten, för att du inte var nöjd med deras sista? Förstår du själv hur dumt det är?

Med den logiken kan du vänta i ytterliggare 300 dagar utan svar. Skriver du inte till dem, så kommer de inte att svara dig. Det säger väl sig själv. Är du sen inte nöjd med svaret så får du be om att få prata med någon högre upp i rankerna.

Men du får verkligen skärpa till dig.

Skrivet av motvikt:

Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta.

Svar 2013-02-12 11:27
Hej Sverbar,
Jag har dessvärre inte möjlighet att gå i mer detalj om detta, som tidigare nämnt så jobbar vi för att få iväg din order så fort som möjligt. Om väntetiden blir för lång kan du välja att avbeställa din order, för att göra detta behöver du endast återkomma och vi hjälper dig då snarast med detta

De här svaren visar ju att det är en hund begraven här. Att du inte avbeställer är också ett mysterium för mig. TS berättar inte hela sanningen, får lite scam-vibbar. Stulet Visa-kort?

Det är inte ovanligt att supporten berättar för en att man kan har rätt att häva köpet vid leveransförsening. Om något så tycker jag att det är ganska schysst av dem att berätta att man har det alternativet, så att man kan beställa från ett annat ställe istället.

Har inte tänkt på det sista du skrev. Men med tanke på hur han resonerar med att de inte har svarat honom på 11 dagar, för att han inte har fått svaret han var ute efter, så litar jag mindre på inkommande inlägg från honom.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta.

Svar 2013-02-12 11:27
Hej Sverbar,
Jag har dessvärre inte möjlighet att gå i mer detalj om detta, som tidigare nämnt så jobbar vi för att få iväg din order så fort som möjligt. Om väntetiden blir för lång kan du välja att avbeställa din order, för att göra detta behöver du endast återkomma och vi hjälper dig då snarast med detta

De här svaren visar ju att det är en hund begraven här. Att du inte avbeställer är också ett mysterium för mig. TS berättar inte hela sanningen, får lite scam-vibbar. Stulet Visa-kort?

Måste göra dig besviken… mitt Visa är inte stulet, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverbar:

Köpet är betalt med ett Visa som inte har/har haft några problem. Det finns täckning för flera köp i samma storlek plus lite till på kortet.

Har du beställt varor tidigare från CDON? Har du använt kortet vid andra köp på nätet? I så fall var? Vilken bank är kortet knutet till? Du är väl över 18 år?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av motvikt:

De här svaren visar ju att det är en hund begraven här. Att du inte avbeställer är också ett mysterium för mig. TS berättar inte hela sanningen, får lite scam-vibbar. Stulet Visa-kort?

Verkar extremt långsökt att en kortbedragare skulle bry sig om att skapa en tråd pga. det inte går att betala med ett stulet kort. Lite befängt att man ens insinuerar sådant....
Kanske TS köpte datorn för ett bra pris och faktiskt gärna vill ha den? Sen kan det ju även bli en principsak vilket jag kan förstå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverbar:

Jag har betalat mina köp med ett visa-kort och summorna har varit reserverade men inte är dragna.

Skrivet av sverbar:

Sluta hänga er på betalningsalternativ, snälla. Detta är helt utagerat. Köpet är betalt med ett Visa som inte har/har haft några problem. Det finns täckning för flera köp i samma storlek plus lite till på kortet.

Fast det känns ju faktiskt som det är något problem med betalningen i denna fråga, om pengarna inte blivit dragna på en hel vecka. CDON drar pengarna från kortet även om inte varorna har skickats.

Permalänk

Finns det mycket märkligt att du har så mycket problem
Varor jag köpt; Telefon, dator i delar, hushållsmaskiner m.m. har jag aldrig haft problem med.
Vad gällande "Levereras inom 1-3 arbetsdagar" så har det alltid stämt på cdon, detta verkar ju bara knasigt.

Tråkigt att du fått denna uppfattning om företaget då många andra aldrig haft problem :/

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Fast det känns ju faktiskt som det är något problem med betalningen i denna fråga, om pengarna inte blivit dragna på en hel vecka. CDON drar pengarna från kortet även om inte varorna har skickats.

Skulle höra med de igen, men de svarar ju inte på mina mail. Ska försöka ringa de imorrgon iaf, fick länk till deras nummer här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Svar 2013-02-12 08:32
Hej,
När en ny kund gör en beställning på stort belopp hos oss så genomförs alltid en säkerhetskontroll innan ordern går vidare. Vi beklagar att detta har orsakat försening men din order, om du önskar avbeställa den behöver du endast återkomma så hjälper vi dig med detta.

Svar 2013-02-12 11:27
Hej Sverbar,
Jag har dessvärre inte möjlighet att gå i mer detalj om detta, som tidigare nämnt så jobbar vi för att få iväg din order så fort som möjligt. Om väntetiden blir för lång kan du välja att avbeställa din order, för att göra detta behöver du endast återkomma och vi hjälper dig då snarast med detta

De här svaren visar ju att det är en hund begraven här. Att du inte avbeställer är också ett mysterium för mig. TS berättar inte hela sanningen, får lite scam-vibbar. Stulet Visa-kort?

Som tidigare sagt så är det högst otroligt att kortet skulle vara stulet då han isåfall inte skulle kunna använda kortet öht men det hade förmodligen tagit ca: 1dag för dom att se att det var stulet. Och att som tidigare sagts.. TS måste vara en riktig tomte som ens försöker få köpet att hå igenom än mindre blåsa upp grejen på ett forum ifall det var stulna pengar-.- Ingen tjuv försöker väl hävda sin rätt i samhället genom att klaga på att sina stulna saker inte fungerar på det sättet han tänkte sig.

Känner en stark facepalm känsla för dig, eller då TS men ställer mig i hans hörna för nuvarande.

Sorry för OffTopic och lycka till hädanefter.

(En polare köpte en stol från cdon och fick ett paket på 10x10cm det tog honom halva dagen i telefon för att cdon skulle inse att dom hade skickat fel, innan det så hävdade dom genom mail att det faktiskt var stolen i paketet oavsett storleken på lådan...)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Samma här jag beställde två artiklar som båda skulle skickas inom 1-3 dagar. En artikel fick jag efter en dag, den andra efter yterligare dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverbar:

Gärna! Har du något tel nummer till de? Jag hittade ingen...

CDON har INGEN telefonservice, endast chatt och mejl.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det där är ju till CDON Group som koncern, inte till CDON.se kundservice.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.