NFS: Most Wanted ser bättre ut på Wii U än Xbox 360 och Playstation 3

Permalänk

Är det bara jag som har glömt bort speltitlar men jag kan äta gift på att NFS Most Wanted har funnits i mer än 6 år på marknaden??? Varför då all uppmärksamhet över ett gammalt spel?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Funnyvlad:

Är det bara jag som har glömt bort speltitlar men jag kan äta gift på att NFS Most Wanted har funnits i mer än 6 år på marknaden??? Varför då all uppmärksamhet över ett gammalt spel?

Det finns (minst) två Most Wanted titlar. Dels den som lanserades runt 2005 eller något samt denna nya som släpptes i slutet av 2012. Nyheten gäller alltså olika versioner av 2012 års utgåva.

Permalänk
Skrivet av mackeee:

det här är playstation VS Wii visserligen, men den är ändå en rolig och skrattretande.

http://youtu.be/pyqbdwMI160

Ja det är det, ser verkligen förjävligt ut på PS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd

"Wii U kommer med 1 GB (1 024 MB) grafikminne, till skillnad från Xbox 360 och Playstation 3 som båda har endast 256 MB."

Det stämmer inte. Både Xbox 360 och Wii U delar allt sitt RAM-minne med resterande funktioner. Därmed kan Xbox 360 använda upp till 512MB för grafikminnet, medan Wii U kan använda upp till 1024MB.

Detta är dock endast en teoretisk siffra då det knappast går att sno åt sig allt RAM-minne bara för grafiken. Med andra ord varierar det från spel till spel hur mycket grafikminne ett spel har tillgängligt.

När det gäller Playstation 3 stämmer det dock att den endast har 256MB grafikminne. Detta då Sony valt att låsa sitt RAM-minne på detta viset, 256MB till grafikdelen och 256MB till resterande funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackeee:

det här är playstation VS Wii visserligen, men den är ändå en rolig och skrattretande.

http://youtu.be/pyqbdwMI160

Den där filmen visar ju bara att man lyckats bra med att göra en remake av ett gammalt playstation spel till WII (inte WII U).
Ser inte alls vad den har med nyheten att göra.

Det ska bli mycket kul att se hur WII U står sig mot nya xbox och playstation.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Artikeln i ljuset av kritiken mot att Wii U är för klen, för några dagar sedan tycker jag motiverar uttalandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Den där filmen visar ju bara att man lyckats bra med att göra en remake av ett gammalt playstation spel till WII (inte WII U).
Ser inte alls vad den har med nyheten att göra.

Det ska bli mycket kul att se hur WII U står sig mot nya xbox och playstation.

Med tanke på att playstation versionen kom år 1997 och Wii versionen kom 2009 tycker jag inte att det är en så fasansfullt bra remake. och som sagt jag varnade för att det var lite off-topic.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Nix PS3 har 512 MB men detta är på delad hastighet (GDDR3 och nåt annat tror jag) Och xbox 360 har 512 MB

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mackeee:

Med tanke på att playstation versionen kom år 1997 och Wii versionen kom 2009 tycker jag inte att det är en så fasansfullt bra remake. och som sagt jag varnade för att det var lite off-topic.

Resident Evil är ett bättre exempel, även om upplägget i videon du länkade med Klonoa såklart var bättre (med side-by-side jämförelse):

Permalänk
Medlem

När jag var barn så spelade jag både NFS 1 och 2, inte fan behövde jag någon "co-spelare" som fuskade mig genom spelet för att jag skulle tycka att det var kul.
Jag blir orolig över spelindustrin och spelarna då allt verkar gå mer och mer mot "casual gaming".

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hur många FPS snackar vi om? 60 som på PC eller 20-30 som de andra konkurrenterna?

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Nix PS3 har 512 MB men detta är på delad hastighet (GDDR3 och nåt annat tror jag) Och xbox 360 har 512 MB

PS3 har 256MB primärt ram minne, sen har grafiken 256MB minne också.

Säg om du har en PC med 8GB ram och 3GB grafikkort så skulle det vara som att du säger att du har 11GB Ram. Dessutom på PC kan du ha någon RAID kontroller med eget minne, eller ljudkort, Killer NIC osv om du ska räkna ihop allt minne. Men det är bara de 8GB RAM, samt CPUns eget minne (L1, L2, L3 cache) som är direkt adresserbart av CPU.
Så PS3:an har fortfarande bara 256MB 'CPU minne'
Vill man räkna riktigt skevt så kan man räkna in hårddisken också, den går att skriva data till och läsa data från, så någon form av sekundärminne kan man räkna det till om man vill. Men känns inte speciellt relevant i jämförelsen.

Osäker om grafiken kan låna av cpuns minne eller tvärtom i PS3.
På PC sidan så har grafiken kunnat låna av datorns primärminne sen AGP tiden.

XBOX 360 har 512MB som delas av CPU och grafik och dessutom har grafiken 10MB dedikerat minne.
I praktiken verkar det rimligt att någonstans runt hälften av Xbox 360's minne används av CPU och den andra halvan av GPU. Men det är upp till utvecklarna.

Wii U har 2GB minne, men av någon anledning valt att reservera hälften för operativsystemet. Verkar onödigt att så stor del av minnet ska behöva användas till operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, det behöver som sagt inte många kärnor, men rätt starka sådana, vilket Wii U verkligen saknar.
Det där testet är totalt orelevant om det inte anges vilken CPU det gäller.

En stark CPU behövs inte eftersom att utvecklingen går mer och mer mot att använda GPU. Och så dålig är inte processorn i Wii U. Inget att skryta med direkt, men den duger gott och väl till maskinens syfte. Att den dessutom delar chip med GPUn och VRAM gör att den jobbar väldigt effektiv tillsammans med dom andra kretsarna. PS4 och Xbox 720 kommer utan tvekan att springa cirklar kring Wii U när det kommer till prestanda, men med tanke på att priset redan nu är nere på runt 2500kr gör den ju till en väldigt prisvärdig konsol. Wii U lär förmodligen erbjuda den mest unika spelupplevelsen, medan PS4 och Xbox 720 kommer erbjuda dom tunga ögongodis-liren som får en att dregla. Så det är givet att äga samtliga maskiner och en kraftfull dator

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det finns (minst) två Most Wanted titlar. Dels den som lanserades runt 2005 eller något samt denna nya som släpptes i slutet av 2012. Nyheten gäller alltså olika versioner av 2012 års utgåva.

Jag googlade nyss och det verkar stämma. I såfall var det en bra deal i julas när en ratt såldes med NFS Most Wanted. Grr

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

HAde inte PS3 256+256MB medans 360 hade äkta 512MB som unified?
Iaf PS3 använder 256MB i 90% av fallen, 360 512 som sagt.
Synd bara att CPU'n är så svag på WiiU att GPU'n flaskhalsas (dock mycket snabbare än RSX på PS3'an).

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

"NfS: Most Wanted" ser bättre ut på 3 månader gammal hårdvara än på 8 år gammal hårdvara!"

Är det sant!? Snabbt, kalla på Cpt. Obvious!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

En stark CPU behövs inte eftersom att utvecklingen går mer och mer mot att använda GPU. Och så dålig är inte processorn i Wii U. Inget att skryta med direkt, men den duger gott och väl till maskinens syfte. Att den dessutom delar chip med GPUn och VRAM gör att den jobbar väldigt effektiv tillsammans med dom andra kretsarna. PS4 och Xbox 720 kommer utan tvekan att springa cirklar kring Wii U när det kommer till prestanda, men med tanke på att priset redan nu är nere på runt 2500kr gör den ju till en väldigt prisvärdig konsol. Wii U lär förmodligen erbjuda den mest unika spelupplevelsen, medan PS4 och Xbox 720 kommer erbjuda dom tunga ögongodis-liren som får en att dregla. Så det är givet att äga samtliga maskiner och en kraftfull dator

"]En stark CPU behövs inte", betyder det: "Jag har ingen j*vla aning om vilken CPU som använts på testet jag länkade, jag plockade bara en random bild på Internet som jag tror håller med om vad jag säger?"

Såhär totalt oberoende av CPU är Skyrim:

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni sitter och gnäller om att man jämnför Wii U med sju år gamla konsoller. Är väl inte så konstigt, det är väl det artikeln handlar om? Att Wii U har kiritserats för att vara sämre än PS3 och Xbox 360. Klart att de vill bevisa motsattsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

"]En stark CPU behövs inte", betyder det: "Jag har ingen j*vla aning om vilken CPU som använts på testet jag länkade, jag plockade bara en random bild på Internet som jag tror håller med om vad jag säger?"

Såhär totalt oberoende av CPU är Skyrim:
http://static.techspot.com/articles-info/467/bench/CPU_2.png

Testet är på en 2500K, och resultatet visar ju ganska så tydligt att Skyrim inte utnyttjar många kärnor, utan bara två. Med "en stark CPU behövs inte" så menar jag inte att du kan förvänta dig samma prestanda med en tre år gammal budget processor som med Intels värsting, utan att du inte märker samma prestandaskillnad med processorer från samma år eller serie, t.ex. Intel i3 och i7. 13 FPS mer för en processor som kostar mer än tre gånger så mycket skulle inte jag direkt kalla en bra affär. Köper du ett grafikkort som kostar tre gånger så mycket så kan du förvänta dig tre gånger så bra prestanda. Sen att jämföra en processor i en dator och i en konsol är nog det dummaste man kan göra. Ta och kolla i aktivitetshanteraren så ska du få se hur många processer som körs. En konsol har bara några enstaka processer körandes i bakgrunden, så bara där minskar behovet av en kraftig processor.

Att AMD ligger så långt efter Intel i bland annat Skyrim beror inte på att processorn är dålig. Utan det största problemet ligger i att arkitekturen är för främmande för spelindustrin. Den är för ny och lite före sin tid. Att påstå att Skyrim inte skulle funka på Wii U pga processorn är ett skämt. Faktum är att om det utvecklades exklusivt mot Wii U och optimerades bra så skulle det utan tvekan fungera mycket bättre än vad det gör på en modern PC. Nu säger jag inte att Wii U är kraftfullare än en modern PC, utan bara att med fokus på enbart en plattform så skulle man kunna åstadkomma mycket bättre grafik och prestanda än vad Skyrim har på PC. Utan moddar så ser det ganska så fult ut, speciellt med tanke på hur krävande det är. Det är inte ens i närheten av lika snyggt som The Witcher 2 som var PC-exklusivt, men ändå så är dom ungefär lika krävande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Testet är på en 2500K, och resultatet visar ju ganska så tydligt att Skyrim inte utnyttjar många kärnor, utan bara två. Med "en stark CPU behövs inte" så menar jag inte att du kan förvänta dig samma prestanda med en tre år gammal budget processor som med Intels värsting, utan att du inte märker samma prestandaskillnad med processorer från samma år eller serie, t.ex. Intel i3 och i7. 13 FPS mer för en processor som kostar mer än tre gånger så mycket skulle inte jag direkt kalla en bra affär. Köper du ett grafikkort som kostar tre gånger så mycket så kan du förvänta dig tre gånger så bra prestanda. Sen att jämföra en processor i en dator och i en konsol är nog det dummaste man kan göra. Ta och kolla i aktivitetshanteraren så ska du få se hur många processer som körs. En konsol har bara några enstaka processer körandes i bakgrunden, så bara där minskar behovet av en kraftig processor.

Att AMD ligger så långt efter Intel i bland annat Skyrim beror inte på att processorn är dålig. Utan det största problemet ligger i att arkitekturen är för främmande för spelindustrin. Den är för ny och lite före sin tid. Att påstå att Skyrim inte skulle funka på Wii U pga processorn är ett skämt. Faktum är att om det utvecklades exklusivt mot Wii U och optimerades bra så skulle det utan tvekan fungera mycket bättre än vad det gör på en modern PC. Nu säger jag inte att Wii U är kraftfullare än en modern PC, utan bara att med fokus på enbart en plattform så skulle man kunna åstadkomma mycket bättre grafik och prestanda än vad Skyrim har på PC. Utan moddar så ser det ganska så fult ut, speciellt med tanke på hur krävande det är. Det är inte ens i närheten av lika snyggt som The Witcher 2 som var PC-exklusivt, men ändå så är dom ungefär lika krävande.

Ja, inget har sagt något om antalet kärnor, fortfarande.
Ditt test är på en stark CPU, och som du ser räcker inte ens den till utan överklock.
Och nog för att konsoler deffinitivt ger betydligt mer prestanda för samma spec, så är Wii U långt under en 2500k.

Du kan inte ersätta allting med optimering på GPU heller. På spel som NFS fungerar det bra, allt CPU behöver hålla koll på är ett gäng bilar och lite statisk dekor.
I skyrim har då så extremt mycket komplexare världar, det spelar ingen roll hur mycket GPU du har om GPUn inte vet vilka föremål som ska renderas, och vart dom ska befinna sig.

Skyrim är horribelt på PC, det är jag den första att hålla med om. men att man skulle kunna överträffa det med WU rent tekniskt, glöm. På Nintendos nästnästa kanske, med deras nuvarande utvecklingstakt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Klart det gör men det är fortfarande en dålig CPU, GTA V och Skyrim skulle nog bli rätt tungdrivet med den lilla processorn de tryckt in där

bilspel klarar sig på dual cores i princip och kräver bara ett mumsigt grafikkort för att se fint ut

Hört talats om optimering?
Skyrim körs mestadels på CPU för att det är en gammal motor med gammal äcklig kod.
Rockstars motor var CPU hungrig för den var väl skapligt ny och de kodade endast för de befintliga konsollerna som båda hade starkare CPUer än gpuer.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Haha så j*vla dålig, självklart att spel ser bättre ut, maskinen är ju utrustad med kraftigare CPU och gps. Vänta bara tills Ps4 och Nya Xbox kommer. Då står ni nog i skamvrån rent grafisk.

Förstår inte att utvecklare spottar ut sånna kommentarer fortfarande. Nästan så att man tror dem tänker med arslet. For god sake, skulle bli förvånad om det såg sämre ut, nu förväntar man ändå att det ska se bättre ut. *suck*

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Många spelutvecklare påstår att WiiU har likvärdig och till viss del sämre prestanda än 360 och PS3. Det är självklart att jämförelsen är befogad oavsett ålder eller prisklass.

Permalänk
Skrivet av Taft:

Haha så j*vla dålig, självklart att spel ser bättre ut, maskinen är ju utrustad med kraftigare CPU och gps.

Fast det är väl det den inte har (trots att xbox360 och PS3 är sju år gammal budgethårdvara). Wii U har bara mer minne så den behöver inte använda lågupplösta textures.

Citat:

Vänta bara tills Ps4 och Nya Xbox kommer. Då står ni nog i skamvrån rent grafisk.

Ja, det är klart, men Wii konkurrerar med pris & wiimote, inte med grafikkvalitet. Wii U ligger i ett helt annat marknadssegment än de nya & mycket dyrare konsollerna kommer att göra, så dess största konkurrenter blir även i framtiden gamla xbox360 och ps3.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Hört talats om optimering?
Skyrim körs mestadels på CPU för att det är en gammal motor med gammal äcklig kod.
Rockstars motor var CPU hungrig för den var väl skapligt ny och de kodade endast för de befintliga konsollerna som båda hade starkare CPUer än gpuer.

nej har aldrig hört talas om optimering, kan du förklara i detalj vad det är? snälla!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja det är ganska självklart, och det är inte bara hårdvaran, Den stödjer garanterat en nyare version av OpenGL än gamla ps3.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ja det är ganska självklart, och det är inte bara hårdvaran, Den stödjer garanterat en nyare version av OpenGL än gamla ps3.

det är ju 40nm radeon grafik ur 5000 serien de baserat chippet på så det borde väl vara OpenGL 3.2 då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Va konstigt en konsol med nyare grafikkort.

Permalänk

wii u kostar 2800 på webhallen .. ps4 kommer kosta 6500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är ju 40nm radeon grafik ur 5000 serien de baserat chippet på så det borde väl vara OpenGL 3.2 då

De använder Nintendos egna grafik-api (GX2/Cafe SDK). HD5000-serien stödjer OpenGL 4.2 / DX 11 features samt OpenCL 1.1. Drivrutinerna stödjer också OGLES2.0 på Windows. Du bygger om renderaren för en Wii U-port om du inte redan köpt en motor med en färdig. Det är inte så viktigt vilket API du använder utan att det klarar det hela och har de funktioner man behöver. Teknologierna och teknikerna de kör är inte begränsade till APIer. Kör du inte PSGL så kör du inte OpenGL ES 1.1 + extras på Playstation 3 utan du kör LibGCM som är ganska low-level, shaders är nog oftast nVidias Cg vilket som. Så länge det finns bra verktyg och grejerna är hyfsat kompatibla med varandra, klarar av samma saker, utnyttjar samma hårdvarufunktioner och kan konvertera grejerna så går det rätt fint. Spel och grafik utvecklar du mot spelmotorn. Tar spelmotorn och annan middleware hand om grejerna är det väldigt straight forward och inte nödvändigtvis svårt att göra en port som överträffar PS3 och Xbox360-varianterna.