Permalänk

Få router att ta emot Wi-Fi (brygga?)

Jag har en gammal router, D-Link DSL 2640B (hårdvaru B2, och firmware 4.00) som jag skulle behöva använda som brygga i birst på bättre ord.
Jag vill att den tar emot signarler ifrån Wi-Fi, så att man koppla in en dator via kabel till den och få internet.
Hur ska jag gå till väga för att lösa detta?

Min router som sänder ut signalen, alltså den jag använder just nu är Thomson tg789vn.

Jag har tittat i inställningarna men hittar inget bra. Måste man flasha om routern med någon annan firmware?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

En router fungerar inte på det viset. Du behöver ett nätverkskort med WiFi. Finns antingen som internt eller som USB-dongel.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

En router fungerar inte på det viset. Du behöver ett nätverkskort med WiFi. Finns antingen som internt eller som USB-dongel.

Varför inte?

Jag har en god vän som flashade om sin Linksys med Tomto costum firmware och körde den som "nätverkskort".

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Varför inte?

Jag har en god vän som flashade om sin Linksys med Tomto costum firmware och körde den som "nätverkskort".

Sant, du kan flasha din med tomato eller dd-wrt.
Jag tror inte din nuvarande firmware klarar av att ta emot och sen brygga.

Titta om din router finns här:
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database
Även om den inte finns kan det vara värt att söka i deras forum efter den.

Sen kan du följa denna guiden.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge

Du behöver inte flasha din första router utan enbart D-linken isf.

edit: fel forum kanske?

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen är det inte möjligt:
There are no plans to support modem+router combo devices such as this, not even as plain routers.
http://secure.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=399996&sid=ec...

Men har du bara rätt enhet så går det bra att sätta upp en brygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får nog köpa en annan router som du kan använda som brygga. Routrar som man kan köra opensource mjukvara på är ju bra alternativ.