Acer Iconia W510 vs Asus VivoTab Smart ME400C

Permalänk
Medlem

Fick hem en Asus Vivotab smart idag!

First impressions är att byggkvalitén är riktigt fin och skärmen är bra. Adaptive brightness är dock riktigt störande så det stängde jag av direkt då väldigt små förändringar i ljus gör att den byter brightness direkt ( ingen fading ).
Den flyter på väldigt bra faktiskt av det jag sett hittils och startar riktigt snabbt efter första uppdateringarna osv.

Permalänk
Skrivet av bennne:

Fick hem en Asus Vivotab smart idag!

First impressions är att byggkvalitén är riktigt fin och skärmen är bra. Adaptive brightness är dock riktigt störande så det stängde jag av direkt då väldigt små förändringar i ljus gör att den byter brightness direkt ( ingen fading ).
Den flyter på väldigt bra faktiskt av det jag sett hittils och startar riktigt snabbt efter första uppdateringarna osv.

Låter fint! Hur flyter windowsmiljön på, provat några "standardprogram"?

Hade själv tänk att införskaffa denna så fort cover+tbord dyker upp, men är väldigt dåligt med info om dessa för tillfället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiny_Tuner:

Låter fint! Hur flyter windowsmiljön på, provat några "standardprogram"?

Hade själv tänk att införskaffa denna så fort cover+tbord dyker upp, men är väldigt dåligt med info om dessa för tillfället!

Inte än, nåt speciellt du vill ha testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennne:

Inte än, nåt speciellt du vill ha testat?

Crysis!

Nej, men hur upplever du att det flyter på allmänt i desktop? När du flyttar fönster och mappar tex.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Crysis!

Nej, men hur upplever du att det flyter på allmänt i desktop? När du flyttar fönster och mappar tex.

Det flyter på fint, inget att klaga på från min sida

Jag testade The journey down ( http://www.skygoblin.com/the-journey-down/ ) och det flöt på, fast i fullscreen så var musen helt knas så var tvungen att köra i window, vilket antagligen är behövligt då man behöver "esc" för att spara, o då måste man ju köra med onscreen keyboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennne:

Fick hem en Asus Vivotab smart idag!

First impressions är att byggkvalitén är riktigt fin och skärmen är bra. Adaptive brightness är dock riktigt störande så det stängde jag av direkt då väldigt små förändringar i ljus gör att den byter brightness direkt ( ingen fading ).
Den flyter på väldigt bra faktiskt av det jag sett hittils och startar riktigt snabbt efter första uppdateringarna osv.

Ja eller hur, den adaptive brightness är ju helt störd, måste vara helt åt helvete felkalibrerad, om det är Asus eller MS men fel är den iaf.

Permalänk
Medlem

Asus VivoTab Smart

Asus VivoTab Smart
Fick den i Fredags, såhär tycker jag:

Den fungerar alldeles utmärkt och alla ordinarie Windows program och appar jag testat hittills fungerar bra med god prestanda.

FÖRSTA INTRYCK:
Batteri på minst 9 timmar med "normal" användning.
Videofiler i HD är inga problem att spela upp. '
Den startar och stänger av sig på ett par sekunder. (Helt otroligt snabbt)
Desktopmode fungerar fint att navigera i även med relativt stora fingrar.
Mycket bra On-Screen-Tangentbord, bra touch-skärm med andra ord.
Hela plattan känns kvalitet och den har bra baksida med bra grepp, inte halkig.
Skärmen är något reflekterande, men det löser sig med högre ljusstyrka.
180 grader. betrakningsvinkel. (178 enligt spec, samma sak).

EFTER 2 DYGN:
+ ca 2300 gratis spel och över 3000 inklusive betalbara.
+ Generellt fler appar i Store än förväntat, saknar inget direkt. Visst finns inte ALLA som finns till Apple/Android, men motsvarande finns ofta.
+ Snygga och intuitiva appar som ofta scrollas åt sidan där MYCKET info ses samtidigt.
+SNES-emulator, både 8x (utvecklad för Win8) och 9x (till XP/Win7) fungerar utmärkt! 8x som "app" flyter dock 100 ggr bättre och är 100 ggr bättre.
+Streama över nätverk och öppna filer på andra datorer fungera över förväntan.
+ 10% batteri / ca 1h spel.... Så 10h batteri utan problem med halv ljusstyrka och konstant spelande (Tower Defence). Ungefär samma förbrukning vid Film/Surf.
+20% Processoranvändning vid HD Film, 40% Processoråtgång vid SNES-emulering.

Om vi ska ta något negativt också.
- Byggkvaliteten kan kännas aningen dålig om man är väldigt väldigt väldigt kräsen.
- Reflekterande skärm vid låg/lägsta ljusstyrka (inte så konstigt kanske).
- Finns en del buggar, ljudet har hänt sig 1 gång på tyst läge, omstart löser allt.
-Operativsystemet tar mycket plats. Man har ca 30GB ledigt. (det sägs att det är 23 bara, men jag har i alla fall 30 så detta kanske är en positiv nyhet?)

Sammanfattning: Jag är helnöjd och skulle inte byta den mot någon annan platta! (Kanske Surface PRO, när den når Sverige, men då ligger nog priset på det dubbla, känns inte värt)

För er som kör SNONS finns ingen app, men ordinarie Windows-program fungerar fin-fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamDavej:

Asus VivoTab Smart
Fick den i Fredags, såhär tycker jag:

Den fungerar alldeles utmärkt och alla ordinarie Windows program och appar jag testat hittills fungerar bra med god prestanda.

FÖRSTA INTRYCK:
Batteri på minst 9 timmar med "normal" användning.
Videofiler i HD är inga problem att spela upp. '
Den startar och stänger av sig på ett par sekunder. (Helt otroligt snabbt)
Desktopmode fungerar fint att navigera i även med relativt stora fingrar.
Mycket bra On-Screen-Tangentbord, bra touch-skärm med andra ord.
Hela plattan känns kvalitet och den har bra baksida med bra grepp, inte halkig.
Skärmen är något reflekterande, men det löser sig med högre ljusstyrka.
180 grader. betrakningsvinkel. (178 enligt spec, samma sak).

EFTER 2 DYGN:
+ ca 2300 gratis spel och över 3000 inklusive betalbara.
+ Generellt fler appar i Store än förväntat, saknar inget direkt. Visst finns inte ALLA som finns till Apple/Android, men motsvarande finns ofta.
+ Snygga och intuitiva appar som ofta scrollas åt sidan där MYCKET info ses samtidigt.
+SNES-emulator, både 8x (utvecklad för Win8) och 9x (till XP/Win7) fungerar utmärkt! 8x som "app" flyter dock 100 ggr bättre och är 100 ggr bättre.
+Streama över nätverk och öppna filer på andra datorer fungera över förväntan.
+ 10% batteri / ca 1h spel.... Så 10h batteri utan problem med halv ljusstyrka och konstant spelande (Tower Defence). Ungefär samma förbrukning vid Film/Surf.
+20% Processoranvändning vid HD Film, 40% Processoråtgång vid SNES-emulering.

Om vi ska ta något negativt också.
- Byggkvaliteten kan kännas aningen dålig om man är väldigt väldigt väldigt kräsen.
- Reflekterande skärm vid låg/lägsta ljusstyrka (inte så konstigt kanske).
- Finns en del buggar, ljudet har hänt sig 1 gång på tyst läge, omstart löser allt.
-Operativsystemet tar mycket plats. Man har ca 30GB ledigt. (det sägs att det är 23 bara, men jag har i alla fall 30 så detta kanske är en positiv nyhet?)

Sammanfattning: Jag är helnöjd och skulle inte byta den mot någon annan platta! (Kanske Surface PRO, när den når Sverige, men då ligger nog priset på det dubbla, känns inte värt)

För er som kör SNONS finns ingen app, men ordinarie Windows-program fungerar fin-fint!

Skönt med en platta där det mesta bara fungerar och man slipper hitta på alternativa metoder eller appar.

Hur fungerar Youtube 1080p?
Flyter Netflix på i webläsaren? (ej appen)
HD filmer i 1080p, går det utan lagg?

Permalänk
Medlem

Att köra 720p med DXVA i MPC-HC fungerar bra och då är man på ca 10% CPU användning så tror inte 1080p lokalt eller över nätverk ska vara problem.
Youtube känns lite segare etc då det egentligen inte finns en Youtube app som är så där jättebra så man får köra hemsidan men det flyter ändå på.

Antar att Netflix blir som Youtube i webbläsaren allmänt segare när kontrollerna i uppspelare på webben inte riktigt är gjorda för touch, iaf inte youtubes miniatyr kontroller knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Skönt med en platta där det mesta bara fungerar och man slipper hitta på alternativa metoder eller appar.

Hur fungerar Youtube 1080p?
Flyter Netflix på i webläsaren? (ej appen)
HD filmer i 1080p, går det utan lagg?

Youtube 1080p, Inga problem!
Netflix, Inga problem! (Plattan måste dock uppdatera någon drivrutin först, men det sköter "Windows update".) (APPEN)
1080p över nätverk, Inga problem!

Youtube (480p); Int.Expl. + Spotify; win. prog. + Video (720p); .AVI = Inga problem!
Alla spelar ljud samtidigt och ingen hackar, Processorn går från 10% - 40% i vågor med toppar på ca 80%, Medel ligger på ca 25%.

EIDT: Fel av mig, Det är Netflixappen som jag beskrev ovan. Via webläsare har jag ej provat, testar ikväll efter jobbet.

Permalänk

Sprang in till Webhallen idag och köpte en Vivotab, riktigt nice, nu sitter jag och installerar Matlab och annat gos jag behöver för skolan. Det jag undrar är väl framför allt när Transleeve kommer, någon som vet? Vore kul att kunna spela lite spel på den ibland och då är det gött med piltangenter

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Skönt med en platta där det mesta bara fungerar och man slipper hitta på alternativa metoder eller appar.

Hur fungerar Youtube 1080p?
Flyter Netflix på i webläsaren? (ej appen)
HD filmer i 1080p, går det utan lagg?

Netflix blir direkt hänvisad till Netflixappen om man försöker köra det i "Webläsar appen".
Om man kör Netflix på webäsare i Desktop (Chrome) så flyter det inte på bra hela tiden. Dock så flyter inte heller Youtube-1080p eller Bläddra i tidningar heller. Detta verkar därför bero mer på Chrome än Plattan. Allt flyter som sagt på utan minsta problem i Web-appen.

Kanske kommer en ny optimerad Chrome för Win 8 snart?

Kanske något med Desktop annars, men det tror jag inte. Övriga mjukvara i Desktop flyter på fint. Även flera program samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Sprang in till Webhallen idag och köpte en Vivotab, riktigt nice, nu sitter jag och installerar Matlab och annat gos jag behöver för skolan. Det jag undrar är väl framför allt när Transleeve kommer, någon som vet? Vore kul att kunna spela lite spel på den ibland och då är det gött med piltangenter

Berätta gärna om dina erfarenheter med Matlab på plattan, det är ju inte supersnabbt ens på en vanlig dator...

Permalänk
Skrivet av tobbel:

Berätta gärna om dina erfarenheter med Matlab på plattan, det är ju inte supersnabbt ens på en vanlig dator...

Jag har inte gjort något avancerat på den än, eftersom jag inte har något tangentbord eller så kommer jag väl mest köra lite program jag skrivit på annan dator, eventuellt lite PDE45 och sånt Framför allt är det en liten känga till alla på mitt program som sitter med sina iPads

Kan för övrigt säga att Photoshop inte fungerar alls, det är något med touchscreenen som gör att det inte lirar, går inte att rita inom "pappret" tyvärr. Någon som har koll på lämpliga, lite enklare bildredigeringprogram som kan passa? GIMP gillar jag tyvärr inte alls...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamDavej:

Netflix blir direkt hänvisad till Netflixappen om man försöker köra det i "Webläsar appen".
Om man kör Netflix på webäsare i Desktop (Chrome) så flyter det inte på bra hela tiden. Dock så flyter inte heller Youtube-1080p eller Bläddra i tidningar heller. Detta verkar därför bero mer på Chrome än Plattan. Allt flyter som sagt på utan minsta problem i Web-appen.

Kanske kommer en ny optimerad Chrome för Win 8 snart?

Kanske något med Desktop annars, men det tror jag inte. Övriga mjukvara i Desktop flyter på fint. Även flera program samtidigt.

Kör Internet Explorer Metro, mycket bättre flyt än Chrome, men vi får hoppas dem snart gör en Chrome eller FF till Metro men just nu så är IE Metro lika bra som FF eller Chrome är för en desktop dator förutom Flash whitelisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiny_Tuner:

Låter fint! Hur flyter windowsmiljön på, provat några "standardprogram"?

Hade själv tänk att införskaffa denna så fort cover+tbord dyker upp, men är väldigt dåligt med info om dessa för tillfället!

Frågade Komplett om Cover/Keyboard idag,

"Komplett.se Hej, enligt det preliminära leveransbeskedet ska dessa komma in i dag. Tyvärr har vi inte fått något bekräftat leveransdatum från leverantören men vi förväntar oss att dessa kommer in inom kort. Så fort vi fått mer information om leveransen så uppdateras statusen på produktsidan.
/Mikael"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Kör Internet Explorer Metro, mycket bättre flyt än Chrome, men vi får hoppas dem snart gör en Chrome eller FF till Metro men just nu så är IE Metro lika bra som FF eller Chrome är för en desktop dator förutom Flash whitelisten.

Ja, man får göra det.
...och precis som du säger. IE verkar inte köra Flash, men det fungerar faktiskt riktigt bra i Chrome, trots att själva webläsaren inte flyter på.

Lite nya tester:

Jag har dessutom lyckats köra CAE-pipe utan probelm. Flyter på riktigt fint.
Visst är touch-kontrollen inte optimal, men det går!

PDF:er (på ca 700 sidor) flyter riktigt fint om man laddar ner dem, de går sämre i webläsaren.

Synd att Photoshop inte går, jag ska dock ändå prova att installera själv och lite andra motsvarande program.

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Frågade Komplett om Cover/Keyboard idag,

"Komplett.se Hej, enligt det preliminära leveransbeskedet ska dessa komma in i dag. Tyvärr har vi inte fått något bekräftat leveransdatum från leverantören men vi förväntar oss att dessa kommer in inom kort. Så fort vi fått mer information om leveransen så uppdateras statusen på produktsidan.
/Mikael"

Det som ligger uppe på Komplett´s hemsida verkar dock bara vara transleeven och inte något tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiny_Tuner:

Det som ligger uppe på Komplett´s hemsida verkar dock bara vara transleeven och inte något tangentbord?

Har inte funnits varken sleven lr tngtbord på hemsidan, fanns inte när jag fråga iaf, bara sett nexus 7 sleeven

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av estiswe:

Fast jag köpte den begagnad, inköpt i dec. Så det kanske är åtgärdat nu?

Bara nyfiken, köpte du den via blocket av en kille i sthlm? SOm hade köpt den via Telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Bara nyfiken, köpte du den via blocket av en kille i sthlm? SOm hade köpt den via Telia!

Köpte den via en kompis, hur så?

Kan för övrigt berätta att jag fått tillbaka tangentbordet från service och nu funkar trackpaden utmärkt. Riktigt bra och snabb service av Acer, dåligt att så många ska ha det problemet dock. Men om någon annan har samma problem rekommenderar jag att skicka in den så blir det iaf åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av estiswe:

Köpte den via en kompis, hur så?

Kan för övrigt berätta att jag fått tillbaka tangentbordet från service och nu funkar trackpaden utmärkt. Riktigt bra och snabb service av Acer, dåligt att så många ska ha det problemet dock. Men om någon annan har samma problem rekommenderar jag att skicka in den så blir det iaf åtgärdat.

Nej var nära att köpa en sån av en kille på blocket!

Idag testade jag både snabbt i 5 min..
Personligen tycker jag att Asus vinner..

Asus
priset ++++
Byggkvalite Riktigt bra
64 Gb
Den har Micro Usb laddning vilket är RIKTIGT trevligt! Är så less på alla f***ing laddare för bärbara datorer.. har 3 bärbara hemma med varsin stora tråkiga laddare..
Det minus jag kan komma på är klen högtalare
Samt Micro usb som är tråkigt nog jobbigt! Och dessutom 1 enda av det..Men men det är nya trenden för att spara på tjockleken!

Acer
Dubbla högtalare
Tangentbord..
Men var inte jätte nöjd med byggkvaliten!
Tung tangentbord och inte så rolig att skriva på.
32 Gb
Inga skydd för sina portar, det hade Asus därimot! Bra för att slippa smuts och damm i kontakterna

Nåt jag tycker är att det ska finnas minst 2 fullstora usb portar på en Win surfplatta.
Nåt som ja edast sett i Surface pro + Acer W500/501

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor-...

Vad tror ni, skulle denna funka med en Windows tablet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sombiiie:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor-...

Vad tror ni, skulle denna funka med en Windows tablet?

Blåtand är ju alltid Blåtand. Men man vet aldrig vad det hittat på. Jag skulle inte köpa det i alla fall pga. risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sombiiie:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor-...

Vad tror ni, skulle denna funka med en Windows tablet?

Jag skulle valt denna
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/tangentbord/microsoft-wedgemobilekeyboard/174405.7178/

Om jag ändå köper Bt bord.
Men personligen ska vänta på dess Asus tillbehör..

Hur går det med Vivo smart, Nån mer som skaffat som vill dela med sig info?
Ska nog köpa en imorgon!

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

Jag skulle valt denna
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/tangentbord/microsoft-wedgemobilekeyboard/174405.7178/

Om jag ändå köper Bt bord.
Men personligen ska vänta på dess Asus tillbehör..

Hur går det med Vivo smart, Nån mer som skaffat som vill dela med sig info?
Ska nog köpa en imorgon!

"Ultratunnt" alltså? Tack för den Netonnet! Ingen rättstavningskontroll där inte

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats köra Asus live update och lyckats med uppdateringarna?
Ja får 2 uppdateringar via den, men när den ska ladda ner så står det unzip failed
Testa om o om
Hittar ingen info om den nånstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Någon som lyckats köra Asus live update och lyckats med uppdateringarna?
Ja får 2 uppdateringar via den, men när den ska ladda ner så står det unzip failed
Testa om o om
Hittar ingen info om den nånstans

Har fan inte vågat dra ner dem uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Har fan inte vågat dra ner dem uppdateringarna.

Håller med!
Ingen info nånstans om dem
Sen så står det Asus Live update ee pad
Ska kanske ringa Asus om ja orkar imorgon