Tappar mer än 1/10 av hastigheten med DIR-600 även via sladd!?

Permalänk
Medlem

Tappar mer än 1/10 av hastigheten med DIR-600 även via sladd!?

Hej!

Jag har köpt mig en D-Link DIR-600 efter att läst lite positiva omdömen för att jag behövde en billig enkel trådlösrouter som kan agera accesspunkt nere i garaget/lägenheten. Har en nätverkskabel ner till garaget och via den får jag ut 7,8Mbit av min 8Mbit lina, d v s helt okej hastighet. Men när jag kör via DIR-600, även via tråd, så får jag bara ut 0,5Mbit. Även om den var billig så vill jag inte förlora mer än 1/10 av hastigheten. Har försökt kolla igenom alla inställningarna för att se om det fanns något där, men tyvärr. Börjar undra om det är accesspunkt-funktionen som spökar, men kan inte riva ner det befintliga nätverket för att se om man får bra hastighet när man kör den normala router funktionen.

Vad tror ni kan spöka? Det kan väl inte vara så att man ska tappa 1/10 av hastigheten med DIR-600??

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du kopplat ? Har du dubbla NAT och DHCP funktioner kan det bli mycket problem i nätet, du ska stänga av det på den enhet som inte är ansluten mot inkommande ledningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du kopplat ? Har du dubbla NAT och DHCP funktioner kan det bli mycket problem i nätet, du ska stänga av det på den enhet som inte är ansluten mot inkommande ledningen.

DHCP är avstängt. NAT känner jag inte till, men letade nu innan jag svarade med hittade inget.

EDIT: NAT är avstängt då jag aktiverat att den ska fungera som accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Har ingen sån router själv men har du QoS aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Har ingen sån router själv men har du QoS aktiverat?

Den ska ha det, men har svårigheter att starta funktionen. Kan inte kryssa för rutan där den aktiveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Den ska ha det, men har svårigheter att starta funktionen. Kan inte kryssa för rutan där den aktiveras.

Okej, det är bra om det är avstängt. Det styr nämligen hur mycket bandbredd som delas ut till olika delar av nätverket. Kan va riktigt surt när det är aktiverat och man inte vet om det..

Permalänk
Rekordmedlem

Har du mätt vad det är för fart internt i nätet, vad har du mera för saker inkopplade?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gjorde nu som det står i manualen för koppla ihop med en till router. Stänger av DHCP och UPnP manuellt, ger enheten ett eget ip och till sist ansluter ethernet sladden till en av de vanliga anslutningarna. Det funkar ju men har fortfarande tappat mer än 1/10 av hastigheten. Får åka tillbaka till inet imorgon och höra med dom för så kan jag inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du mätt vad det är för fart internt i nätet, vad har du mera för saker inkopplade?

Nej. Nätverket ser ut så här= Telejack>ADSL modem>Netgear WNR2000 router(här finns det flera datorer i hemmet också)>DIR-600>Dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Men du har inte testat att köra dir 600 an ensam? och hru kopplar du , använder du wan porten ? upnpn har inget med problemet att göra iallafall, det har med portöppnining att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du har inte testat att köra dir 600 an ensam? och hru kopplar du , använder du wan porten ? upnpn har inget med problemet att göra iallafall, det har med portöppnining att göra.

Nej jag har inte testat att köra 600:an ensam. Då hela poängen med den är att jag ska kunna köra den nere i garaget, och jag vet att jag har hastighet fram till 600:an så att säga, men jag kan ju testa. Jag har testat både med WAN och LAN porten, samma hastighet.

Permalänk
Medlem

Lägg in DD-WRT så blir det nog bättre. Kolla dock upp så du inte har revision C bara, funkar inte på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Lägg in DD-WRT så blir det nog bättre. Kolla dock upp så du inte har revision C bara, funkar inte på den.

Kan inte lägga in DD-WRT på den tyvärr. Fel version.

Permalänk
Rekordmedlem

Så du menar att den drar ner farten även om du kopplar det som kablad switch i det interna nätet? då är den trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Okej, det är bra om det är avstängt. Det styr nämligen hur mycket bandbredd som delas ut till olika delar av nätverket. Kan va riktigt surt när det är aktiverat och man inte vet om det..

QoS ska vara aktiverat, alltid. Bara de att man går in och sätter procentenheten till 0% så att ingen bandbredd resarveras ;), annars följer systemet sin egen default (~20%).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så du menar att den drar ner farten även om du kopplar det som kablad switch i det interna nätet? då är den trasig.

Yes. Jag åker förbi inet imorgon och reklamerar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

QoS ska vara aktiverat, alltid. Bara de att man går in och sätter procentenheten till 0% så att ingen bandbredd resarveras ;), annars följer systemet sin egen default (~20%).

Woot? Det kan inte alltid gälla? Jag har det avslaget på min router och av min bandbredd (30/30) så får jag ut allt. Har aldrig varit något krångel. När det däremot var påslaget av misstag så hoppa min router omkring hej vilt mellan olika inställningar och begränsa bandbredden. Kör Tomato på en Linksys wrt54gl.
Vinner jag något på att sätta på qos nu till 0% ?

Permalänk

Mm precis :), som du nämner att den gör sina egna inställningar så ställ den på aktiverad sen på 0% ;). Precis som inne på gpedit.msc. Kan bifoga en bild på de om du inte vet vart exakt om du vill?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Mm precis :), som du nämner att den gör sina egna inställningar så ställ den på aktiverad sen på 0% ;). Precis som inne på gpedit.msc. Kan bifoga en bild på de om du inte vet vart exakt om du vill?

Men vad exakt blir bättre för mig, allt fungerar ju som det ska nu eller förlorar jag bandbredd någonstans iaf? Seg nu, gpedit.msc ligger vart? registret? Jo bifoga gärna

Permalänk
Medlem

Inet gjorde ett återköp av routern. Så nu behöver jag en router som kan agera accesspunkt utan att jag tappar 1/10 av hastigheten. Funderar på att gå upp någon prisklass för att få usb anslutning, gigibitswitch, m.m.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Men vad exakt blir bättre för mig, allt fungerar ju som det ska nu eller förlorar jag bandbredd någonstans iaf? Seg nu, gpedit.msc ligger vart? registret? Jo bifoga gärna

skriv gpedit.msc i sökrutan på startmenyn o tryck enter, sedan gå in där jag klickat fram o gör så det ser ut så här >

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

skriv gpedit.msc i sökrutan på startmenyn o tryck enter, sedan gå in där jag klickat fram o gör så det ser ut så här > http://i.imgur.com/oP51r.png

http://i.imgur.com/jxq5U.png

http://i.imgur.com/kVERE.png

Bah! Finns inte i windows home premium som jag kör på min laptop, ska fixa med det när jag får tillgång till min stationära dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

skriv gpedit.msc i sökrutan på startmenyn o tryck enter, sedan gå in där jag klickat fram o gör så det ser ut så här > http://i.imgur.com/oP51r.png

http://i.imgur.com/jxq5U.png

http://i.imgur.com/kVERE.png

Tackar!!

Har problem med min Dir-600 nu och detta hjälpte mig ifrån ca: 30 MB/s till 60MB/s i skickat och dubblat mottag ifrån 1,5MB/s till ca: 3MB/s =P

Dock litet klargörande och förfrågan. Jag ska ha 100/10 men lite antar jag att jag måste förlora pga trådlöst. Har dock även följande inställningar INUTI ROUTER:

Kanal 3 (maaassa trådlösa enheter i närheten men knappt ngn använder 3)

Fast inställt på 100MB/s

Samt ej ikryssad QoS (gav bättre utfall på bredbandskollen.

Dina inställningar på datorn gav mig dubblerad kapacitet, finns det ngt mer du kan tipsa om?

EDIT:

Ändrade även till automatiskt 10/100 MB/s nu och det gav bättre utfall med dina inställningar. Hade nu 62MB/s upp 5MB/s ner.

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Skrivet av Nobbe34:

Tackar!!

Har problem med min Dir-600 nu och detta hjälpte mig ifrån ca: 30 MB/s till 60MB/s i skickat och dubblat mottag ifrån 1,5MB/s till ca: 3MB/s =P

Dock litet klargörande och förfrågan. Jag ska ha 100/10 men lite antar jag att jag måste förlora pga trådlöst. Har dock även följande inställningar INUTI ROUTER:

Kanal 3 (maaassa trådlösa enheter i närheten men knappt ngn använder 3)

Fast inställt på 100MB/s

Samt ej ikryssad QoS (gav bättre utfall på bredbandskollen.

Dina inställningar på datorn gav mig dubblerad kapacitet, finns det ngt mer du kan tipsa om?

EDIT:

Ändrade även till automatiskt 10/100 MB/s nu och det gav bättre utfall med dina inställningar. Hade nu 62MB/s upp 5MB/s ner.

Det va härligt att höra att det gav goda förbättringar ;)! Ja det finns fler undersökningar man kan göra. Skriv in netsh interface tcp show global i kommandotolken som admin så ska detta komma fram >

Jag undersökte på dom raderna där det stog disabled vad dom betydde, så jag googlade och läste på om dom :). Ska testa värdena själv jag tweakat nu så får se ifall det blir en förbättring ;).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det va härligt att höra att det gav goda förbättringar ;)! Ja det finns fler undersökningar man kan göra. Skriv in netsh interface tcp show global i kommandotolken som admin så ska detta komma fram >

http://www3.picturepush.com/photo/a/11974136/img/Anonymous/20...

Jag undersökte på dom raderna där det stog disabled vad dom betydde, så jag googlade och läste på om dom :). Ska testa värdena själv jag tweakat nu så får se ifall det blir en förbättring ;).

Hmm vad jag får fram för värden är följande:

1. Enabled
2. Disabled
3. Disabled
4. Disabled
5. Normal
6. none
7. Disabled
8. Disabled
9. 3000
10. Disabled

Så vi hade en initial skillnad Jag är dock jävligt noob på detta så återkom gärna hur du tweakar och var du tweakar ;p

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Det va härligt att höra att det gav goda förbättringar ;)! Ja det finns fler undersökningar man kan göra. Skriv in netsh interface tcp show global i kommandotolken som admin så ska detta komma fram >

http://www3.picturepush.com/photo/a/11974136/img/Anonymous/20...

Jag undersökte på dom raderna där det stog disabled vad dom betydde, så jag googlade och läste på om dom :). Ska testa värdena själv jag tweakat nu så får se ifall det blir en förbättring ;).

Blev det någon tweak på det? Har bättre generell bandbredd nu men får "surges" ibland där jag tappar allt i några sekunder och det är väl egentligen de som är mest irriterande =/

Mvh

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D