HJÄLP!! Fel formaterad HDD!

Permalänk
Medlem

HJÄLP!! Fel formaterad HDD!

Hejsan, när jag skulle quick formatera en extern hårddisk så råkade jag ta fel hårddisk. Den jag tog var Lokal Disk (D: ) där alla mina spel, filmer, serier osv låg X,(((

Och jag klickade sönder cancel knappen, och det verkade som att den slutade, men sen märkte jag ganska snabbt att jag inte kom in på hårddisken. När jag trycker på Lokal Disk (D: ) så står det bara, You must format the disk in drive D: before you can use it. Do you want to format it?

Vad kan man göra för att få sina filer tillbaka!? :,(

Alla tips är välkommna!

Permalänk
Permalänk
Medlem

short answer is: you'r fucked.

Det finns datarecovery program, men de kostar oftast pengar och de fungerar oftast inte. om du har tur kan du få tillbaka enskilda filer men typiskt utan namn, katalogstruktur och/eller skadade filer.

Att skicka dem till företag som fixar dem åt dig är svindyrt och då kan du hellre köpa dina spel, filmer, serier osv.

EDIT: för att inte nämna att de tar 24-48h utan några garantier och ofta fungerar de inte. du kan lätt spendera en vecka på att försöka återskapa infon... och under tiden kan du inte använda datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

short answer is: you'r fucked.

Det finns datarecovery program, men de kostar oftast pengar och de fungerar oftast inte. om du har tur kan du få tillbaka enskilda filer men typiskt utan namn, katalogstruktur och/eller skadade filer.

Att skicka dem till företag som fixar dem åt dig är svindyrt och då kan du hellre köpa dina spel, filmer, serier osv.

EDIT: för att inte nämna att de tar 24-48h utan några garantier och ofta fungerar de inte. du kan lätt spendera en vecka på att försöka återskapa infon... och under tiden kan du inte använda datan.

F***k

Permalänk
Medlem

Bara att installera om spelen, filmer och serier kan du väl få tag på igen...
Det är enklast att göra så även om det svider.

Som det tidigare skrivits så finns det recovery-program men som min erfarenhet säger att det är lättare sagt än gjort att återställa allt.

Nä sätt dig ner och återställ allt du saknar manuellt så sparar du tid och frustration.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Bara att installera om spelen, filmer och serier kan du väl få tag på igen...
Det är enklast att göra så även om det svider.

Som det tidigare skrivits så finns det recovery-program men som min erfarenhet säger att det är lättare sagt än gjort att återställa allt.

Nä sätt dig ner och återställ allt du saknar manuellt så sparar du tid och frustration.

:,/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

det var vad jag sa för två veckor sedan då jag lekte med robocopy och mirror switchen. det tömde min lagringsdisk.

Som alternativ behandling kan jag rekommendera:

Permalänk
Medlem

Quick format sa du?

I så fall kan du nog få tillbaka så gott som allt. Quick format skriver ju inte över nånting alls (nästan), därav "quick".

En snabb sökning gav detta:

EaseUS Data Recovery Wizard, som verkar gratis.

EaseUS gör bra verktyg, så det här är nog inget undantag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

testar den nu, och ett par andra program

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Quick format sa du?

I så fall kan du nog få tillbaka så gott som allt. Quick format skriver ju inte över nånting alls (nästan), därav "quick".

En snabb sökning gav detta:

EaseUS Data Recovery Wizard, som verkar gratis.

EaseUS gör bra verktyg, så det här är nog inget undantag.

testar den nu också,

mvh

Permalänk
Medlem

Jag har ofta haft god framgång med att återställa förlorade filer med Recuva från Piriform.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Quick format sa du?

I så fall kan du nog få tillbaka så gott som allt. Quick format skriver ju inte över nånting alls (nästan), därav "quick".

En snabb sökning gav detta:

EaseUS Data Recovery Wizard, som verkar gratis.

EaseUS gör bra verktyg, så det här är nog inget undantag.

Både full å quick skriver dit en ny MFT. Inget annat skrivs.
Full konsistensverifierar diskytan å söker ev. dåliga sektorer.

Permalänk
Medlem

Kommer ta några timmar med recovery programmen innan vi får se hur det blir med mina filer hårddisken.. =/

Permalänk

Recuva är det gratis program som gett mig bäst resultat när det är att få tillbaka filer från felformatering etc

http://www.piriform.com/recuva

Permalänk
Medlem

vanlig snabbformatering skriver inte över någon data bortsett från lite filtabeller och annan partitions & filsystemsinfo. Med bra räddningsprogram bör du kunna få tillbaka nästan all data.

Permalänk
Medlem

Du är inte alls fucked. Så länge du inte formaterade och skrev nollor på alla sektorer och inte fyllt disken med ny data så ligger datan kvar. Finns massor av program för att återställa data vid denna typ av händelser, en del gratis andra inte. Om du nu inte direkt ÄGDE alla dina spel, filmer och serier du hade på din HDD så har du säkert inga problem att hitta ett bra program utan att betala en massa för det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

ingen framgång.... SUUUUCK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

ingen framgång.... SUUUUCK!

Kan du tänka dig ge lite mer feedback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kan du tänka dig ge lite mer feedback?

GetDataBack och iCare Data Recovery såg ut att fungera, men efter några timmar av scanning så fick jag antingen en ruta att jag kunde välja 10 filer eller att köpa programmen som kostar typ 500+ kr. Gratis programmen fungerade eller hjälpte inte alls. Tröttnade och formaterade om hårddisken istället. :/ skulle precis föra över mina spel till min nybyggda dator via den externa hårddisken när jag formaterade fel.

Permalänk
Medlem

Testdisk, som e gratis, är lite finurligare att använda än GetDataBack men gör ett bra jobb.
Är MFT'n korrupt kan inget progg rädda filerna i sin helhet, fragmenten finns kvar men utan MFT är man lost.

Somliga säger att man skall köra RAID1 däfföatt dom "tror" det är som backup, jojo, nu vet vi bättre.

Inköpslista:
1. se inlägg #7 ovan
2. en backupdisk

Permalänk
Medlem

Som Jooker säger använd Testdisk. Jätte bra program. Jag fick tillbaka mina grejer tack vare detta efter fel formattering. Jag fick delarna av grejer, inte allt. (Jag installerade även windows på den efter formattering)

Permalänk

Trist när sånt händer. Jag var lite snabb för några år sen och gjorde samma som du. Testade olika prog att återställa fick tillbaka en del men merparten gick förlorad. :-((

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate