Permalänk
Skrivet av grimzold:

Hej igen. problemet löst så du kan säga till eran VGA expert att han inte behöver kontakta mig.
Jag åkte tillbaka till webhallen och fick kortet utbytt då de fått in nya exemplar.

Tack Gigabyte för visat intresse, kanonbra iniativ att ligga med på forumen och hjälpa till med krångel.

/Robert

Hej Grimzold,
Trevligt att det löste sig

Om epost kommer till dig, då är det bara att svara och meddela dem att problemet är löst.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Cebius,

G1.Sniper 3 är E-ATX moderkort. Passar i samtliga chassin som supporterar just denna formfaktor.
Chassit du nämner i inlägget stödjer inte E-ATX utan enbart ATX. När du införskaffar chassi, se till att stöd för just E-ATX finns specifierat så kommer det att passa. Som du kanske redan vet, men formfaktorer från största till minsta: E-ATX, ATX, m-ATX och m-ITX.

Moderkortet fick plats i chassit även om det täckte kabeldragningshålen lite.

Däremot har jag inte lyckats installera Windows 7 Ultimate med min bootable USB. Stödjer moderkortet boot från USB 3.0? Och har ni haft problem med att man inte kan komma in i BIOS. För vid uppstart svarar inte moderkortet alls på F12, DEL eller END. Tangentbordet fungerar, num lock dioden reagerar i alla fall när jag stänger av och på den. Varför jag vill in i BIOS är för att jag inte lyckas skapa en systempartition på min SSD.

Permalänk
Skrivet av Cebius:

Moderkortet fick plats i chassit även om det täckte kabeldragningshålen lite.

Däremot har jag inte lyckats installera Windows 7 Ultimate med min bootable USB. Stödjer moderkortet boot från USB 3.0? Och har ni haft problem med att man inte kan komma in i BIOS. För vid uppstart svarar inte moderkortet alls på F12, DEL eller END. Tangentbordet fungerar, num lock dioden reagerar i alla fall när jag stänger av och på den. Varför jag vill in i BIOS är för att jag inte lyckas skapa en systempartition på min SSD.

Hejsan Cebius,

Trevligt att det löste sig med kabinetten.
Du kan inte installera Windows 7 från en USB3 enhet. Råkade ut för samma sak hemma. Boot från USB 3.0 fungerar dock, men då med Windows 8, utan problem. Testa att köra en USB 2.0 sticka i en av dessa portarna (om du ska installera Windows 7) så bör du kunna skapa system partitionen utan problem.
När sedan första omstarten sker med installation med USB, ryck ut stickan och koppla in datormusen istället.

När det kommer till dina USB portar baktill maskinen, då du enbart har USB 3.0 portar bakpå maskinen så har du 2 portar som är dedikerade till tangentbord och mus. Testa att koppla in dem under USB portarna vid PS/2 porten allternativt par nummer 2 uppifrån.

Får du inte igång dem, koppa in en PS/2 till USB adapter, gå in i BIOS och se till att Legacy USB Support är aktivt.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Cebius,

Trevligt att det löste sig med kabinetten.
Du kan inte installera Windows 7 från en USB3 enhet. Råkade ut för samma sak hemma. Boot från USB 3.0 fungerar dock, men då med Windows 8, utan problem. Testa att köra en USB 2.0 sticka i en av dessa portarna (om du ska installera Windows 7) så bör du kunna skapa system partitionen utan problem.
När sedan första omstarten sker med installation med USB, ryck ut stickan och koppla in datormusen istället.

När det kommer till dina USB portar baktill maskinen, då du enbart har USB 3.0 portar bakpå maskinen så har du 2 portar som är dedikerade till tangentbord och mus. Testa att koppla in dem under USB portarna vid PS/2 porten allternativt par nummer 2 uppifrån.

Får du inte igång dem, koppa in en PS/2 till USB adapter, gå in i BIOS och se till att Legacy USB Support är aktivt.

Tack för uförligt svar!

Nu har jag redan lämnat in den till Inet för att låta dem försöka sig på att installera detta. Problemet är att jag ibland kom in i Windows 7 installationen och kunde se min SSD-disk när jag skulle välja vilken partition jag ville installera operativsystemet på. Men det var då den klagade på att det inte gick att skapa en systempartition på den hårddisken. Testade formatera, radera osv, men det gick fortfarande inte. Fick uppgifter om att jag var tvungen att aktivera AHCI-mode i BIOS för att jag skulle kunna installera på SSDn men så fort jag försökte komma in i BIOS så blev min skärm helt svart.

När jag läste av debug-koden så stod det att jag var i BIOS setup men skärmen var alltså "död".

Får hoppas att Inet lyckas.

Permalänk
Skrivet av Cebius:

Tack för uförligt svar!

Nu har jag redan lämnat in den till Inet för att låta dem försöka sig på att installera detta. Problemet är att jag ibland kom in i Windows 7 installationen och kunde se min SSD-disk när jag skulle välja vilken partition jag ville installera operativsystemet på. Men det var då den klagade på att det inte gick att skapa en systempartition på den hårddisken. Testade formatera, radera osv, men det gick fortfarande inte. Fick uppgifter om att jag var tvungen att aktivera AHCI-mode i BIOS för att jag skulle kunna installera på SSDn men så fort jag försökte komma in i BIOS så blev min skärm helt svart.

När jag läste av debug-koden så stod det att jag var i BIOS setup men skärmen var alltså "död".

Får hoppas att Inet lyckas.

Hejsan Cebius.

Hoppas du får en lösning på problemet. Felet att du inte får bild i BIOS kan bero på flera faktorer (Minne, Processor, Grafikkort, Moderkort). Posta gärna resultatet här i forumet när du får svar från Inet.

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej! Min PSU har endast 2st 6-pins PCI-E ström kontakter och inga 8-pins.

Bör jag hellre välja då: http://www.inet.se/produkt/5409628/gigabyte-geforce-gtx-670-2048mb som behöver 2st 6pins.

Över...

Detta: http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2048mb-oc som behöver 1 6-pins och 1 8-pins?

För det är väl ingen markant skillnad på dem korten förutom lite högre klockfrekvens och 3 fläktar?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

Hej! Min PSU har endast 2st 6-pins PCI-E ström kontakter och inga 8-pins.

Bör jag hellre välja då: http://www.inet.se/produkt/5409628/gigabyte-geforce-gtx-670-2048mb som behöver 2st 6pins.

Över...

Detta: http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2048mb-oc som behöver 1 6-pins och 1 8-pins?

För det är väl ingen markant skillnad på dem korten förutom lite högre klockfrekvens och 3 fläktar?

Hejsan GizZm0,

Allternativet är att köra en adapter som ger dig 8 pins anslutningen. Där du tar ström från 2x molex kontakter på nätdelen.
Korten är densamma, skillnaden är att ena kortet är en överklockad version, och vill därmed ha lite mer ström.

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan GizZm0,

Allternativet är att köra en adapter som ger dig 8 pins anslutningen. Där du tar ström från 2x molex kontakter på nätdelen.
Korten är densamma, skillnaden är att ena kortet är en överklockad version, och vill därmed ha lite mer ström.

MVH,
Matti

Ok tack för snabbt svar, men jag har korrekt information om att det övre kortet som inte är överklockat behöver 2st 6-pins kontakter? Hittade ingen information om det på er hemsidan utan fick det genom någon hardware-review sida.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

Ok tack för snabbt svar, men jag har korrekt information om att det övre kortet som inte är överklockat behöver 2st 6-pins kontakter? Hittade ingen information om det på er hemsidan utan fick det genom någon hardware-review sida.

OC Kortet kräver 6+8 och den andra 6+6

GIGABYTE GTX 670 OC (GV-N670OC-2GD)

GIGABYTE GTX 670 (GV-N670WF2-2GD)

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Matti:

OC Kortet kräver 6+8 och den andra 6+6

Tack!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Cebius.

Hoppas du får en lösning på problemet. Felet att du inte får bild i BIOS kan bero på flera faktorer (Minne, Processor, Grafikkort, Moderkort). Posta gärna resultatet här i forumet när du får svar från Inet.

MVH,
Matti

Jag kommer absolut posta svaren!

En sista fråga, moderkortet ska inte ha några problem med Corsair Dominator
Platinum 2400mhz 2x8gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

var gång jag försöker ändra något i biosen som gäller klockning så får jag boot failure även om jag använder förinställda inställningar till minnena. har jag missat nån inställning för att kunna överklocka. enligt bios kör mina minnen i 1333mhz, men stock på minnena är 1600mhz. De är ett par corsair vengeance lp

moderkort är 990fxa-ud3
cpu fx8320

Visa signatur

CPU: FX 8320 MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Mem: Corsair Vengeance 2x4GB DDR3 @ 1600MHz GPU: Gigabyte Radeon HD7850 2048MB OC @1050Mhz HDD: WD 500GB Case: Cooler Master Elite 310 PSU: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze OS: Win8 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Cebius:

Jag kommer absolut posta svaren!

En sista fråga, moderkortet ska inte ha några problem med Corsair Dominator
Platinum 2400mhz 2x8gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Cebius,

8 GB Modulerna finns inte med i officiella minnessupport listan. Detta innebär dock inte att de inte fungerar, men kan orsaka instabilitet.
Minnena är inte officiellt supporterade. (Du kan se hela listan för minnen här)

Skulle rekomendera att ställa in minnena manuellt, börja med lägre frekvens och stegvis öka hastigheten.

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Minisamurai:

var gång jag försöker ändra något i biosen som gäller klockning så får jag boot failure även om jag använder förinställda inställningar till minnena. har jag missat nån inställning för att kunna överklocka. enligt bios kör mina minnen i 1333mhz, men stock på minnena är 1600mhz. De är ett par corsair vengeance lp

moderkort är 990fxa-ud3
cpu fx8320

Hejsan Minisamurai,

Kan du skriva ner den exakta modellnamnet på minnena? (Finns ett klistermärke på sidan av modulen)
Kör du två eller fyra moduler, samt ställer du in frekvens, volt och multiplier manuellt?

Kan du ge mig din BIOS version och vilken revision av moderkort du har (Står på kartongens sida, allternativt på vänster sida längst ner på moderkortet).

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Minisamurai,

Kan du skriva ner den exakta modellnamnet på minnena? (Finns ett klistermärke på sidan av modulen)
Kör du två eller fyra moduler, samt ställer du in frekvens, volt och multiplier manuellt?

Kan du ge mig din BIOS version och vilken revision av moderkort du har (Står på kartongens sida, allternativt på vänster sida längst ner på moderkortet).

MVH,
Matti

2 moduler, http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

CML8GX3M2A 1600C9 står de på minnena

Jag har provat både att att ange manuellt och även den färdiga inställdningen som finns i biosen.

Revisionen är 1.2 och version på bios FE

Visa signatur

CPU: FX 8320 MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Mem: Corsair Vengeance 2x4GB DDR3 @ 1600MHz GPU: Gigabyte Radeon HD7850 2048MB OC @1050Mhz HDD: WD 500GB Case: Cooler Master Elite 310 PSU: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze OS: Win8 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tänkte återkoppla gällande problemen jag hade med att installera Windows och komma in i BIOS då Inet hört av sig efter en felsökning och åtgärdat problemet.
Komponenterna jag använde:
i7-3770k
Gigabyte G1 Sniper 3
Corsair Dominator Platinum 2400Mhz 2x8gb
Asus GTX 680 Direct CU II 4gb

Felet jag upplevde var alltså att jag aldrig kom in till BIOS. Boot-skärmen med döskallen var kvar i kanske en minut, sen blev det bara svart. Orsaken till detta visade sig vara kompatibilitetsproblem mellan ert moderkort och Asus GTX 680 vilket var det sista jag förväntade mig. Detta löste man genom att uppgradera BIOS från version F2 till F7 (hur man går tillväga vet jag ännu inte, kanske ni kan svara på?. Därefter fungerade alla grafikkort felfritt, inklusive det jag hade. Kommer denna BIOS version att kvarstå även om jag ominstallerar Windows eller gör en återställning av BIOS efter en överklockning låt säga?

Slutligen, hur kunde jag ha en sådan gammal BIOS version? Är detta ett problem ni länge varit medvetna om?

1000kr fattigare men nu ska allt fungera!

Permalänk
Medlem

Japp den Bios ver kommer finnas kvar då den sparas på ett separat chip på moderkortet.
Och en återställning ställer bara tillbaks inställningarna i Bios inget annat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Minisamurai:

2 moduler, http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

CML8GX3M2A 1600C9 står de på minnena

Jag har provat både att att ange manuellt och även den färdiga inställdningen som finns i biosen.

Revisionen är 1.2 och version på bios FE

Hejsan Minisamurai,

Ursäkta dröjsmålet på svaret.
Tänkte höra med dig om du har möjlighet att sätta in ett minne åt gången och aktivera minnesprofilen för att se om det är ett minne som inte vill jobba med ditt system. Samt att ifall du har tillgång till andra minnen du kan testa med i ditt system?

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Cebius:

Hej igen! Tänkte återkoppla gällande problemen jag hade med att installera Windows och komma in i BIOS då Inet hört av sig efter en felsökning och åtgärdat problemet.
Komponenterna jag använde:
i7-3770k
Gigabyte G1 Sniper 3
Corsair Dominator Platinum 2400Mhz 2x8gb
Asus GTX 680 Direct CU II 4gb

Felet jag upplevde var alltså att jag aldrig kom in till BIOS. Boot-skärmen med döskallen var kvar i kanske en minut, sen blev det bara svart. Orsaken till detta visade sig vara kompatibilitetsproblem mellan ert moderkort och Asus GTX 680 vilket var det sista jag förväntade mig. Detta löste man genom att uppgradera BIOS från version F2 till F7 (hur man går tillväga vet jag ännu inte, kanske ni kan svara på?. Därefter fungerade alla grafikkort felfritt, inklusive det jag hade. Kommer denna BIOS version att kvarstå även om jag ominstallerar Windows eller gör en återställning av BIOS efter en överklockning låt säga?

Slutligen, hur kunde jag ha en sådan gammal BIOS version? Är detta ett problem ni länge varit medvetna om?

1000kr fattigare men nu ska allt fungera!

Hejsan Cebius,
Tack för din feedback om vad som hänt med din dator.
Att Asus GTX 680 är inkopatibel med moderkortet pga BIOS versionen är inget kännt fel.
BIOS uppdateringar kommer när det finns nödvändiga uppdateringar till moderkortet. Te.x. när en ny processor dyker upp, eller uppdateringar för minneskompabilitet och liknande. Dessa uppdateringar går att hitta på vår hemsida för respektive moderkort.

På ditt moderkort har du en Dual Bios, dvs. du har två BIOS kretsar på ditt moderkort. Ifall någonting skulle hända för att din BIOS skulle rasa, kan backupen återställa din BIOS för att systemet ska fungera igen. Det är inget som fösvinner vid ominstallation utan ligger där tills en ny BIOS uppdatering görs.

Att du har haft en "gammal" BIOS på moderkortet är inget som syns på utsidan. Korten skeppas med en version av BIOS, sen om det hinner komma nya versioner efter detta, går tyvärr inte påverka på de kort som redan finns ute på marknaden.

Skrivet av grizzly666:

Japp den Bios ver kommer finnas kvar då den sparas på ett separat chip på moderkortet.
Och en återställning ställer bara tillbaks inställningarna i Bios inget annat.

Exakt
Inget i BIOS förändras först man aktivt återställer inställningar.

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Minisamurai,

Ursäkta dröjsmålet på svaret.
Tänkte höra med dig om du har möjlighet att sätta in ett minne åt gången och aktivera minnesprofilen för att se om det är ett minne som inte vill jobba med ditt system. Samt att ifall du har tillgång till andra minnen du kan testa med i ditt system?

MVH,
Matti

De är lugnt har provat och provat igen för att se om jag hade missat nåt själv,
De hela löste sig när jag ställde in Timingen manuellt. hade inte en tanke på att de va de som kunde spöka så.
Men nu har jag en annan fråga just angående timingen, ska jag följa de som står i minnesspecifikation eller de som bios hade som auto inställning för den frekvensen? så de enda jag gjorde annorlunda var att ändra multipliern till 8x och sen ändra timingen från auto till manuella. Då skiljer sig de inställningarna från specen på minnena.

Hoppas ni förstår

Visa signatur

CPU: FX 8320 MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Mem: Corsair Vengeance 2x4GB DDR3 @ 1600MHz GPU: Gigabyte Radeon HD7850 2048MB OC @1050Mhz HDD: WD 500GB Case: Cooler Master Elite 310 PSU: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze OS: Win8 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Minisamurai:

De är lugnt har provat och provat igen för att se om jag hade missat nåt själv,
De hela löste sig när jag ställde in Timingen manuellt. hade inte en tanke på att de va de som kunde spöka så.
Men nu har jag en annan fråga just angående timingen, ska jag följa de som står i minnesspecifikation eller de som bios hade som auto inställning för den frekvensen? så de enda jag gjorde annorlunda var att ändra multipliern till 8x och sen ändra timingen från auto till manuella. Då skiljer sig de inställningarna från specen på minnena.

Hoppas ni förstår

Hejsan Minisamurai,

Trevligt att det löste sig. Dina timings på minnena enligt tillverkaren är 9-9-9-24, samt 1600Mhz. Att tänka på dock att standard SPD speed är 1333Mhz på samtliga minnen. Allt över det är överklockat. Vilket även anges på tillverkarens sida.

Har du ställt in minnena manuellt med speed, latency och volt och det fungerar är det bara att köra.

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

hej

jag har ett moderkort sniper M3 som jag satt corsair dominator minne på i xmp (1600MHz minnen) satt dimm volten på 1,50v men när jag kontrollerar med NWinfo 64 så visar det 1,525v har fått blåskärm p.g.a detta & har sedemera ställt minnena på 1,488v & finner det stabilt. är det vanligt att moderkortet visar fel?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

hej

jag har ett moderkort sniper M3 som jag satt corsair dominator minne på i xmp (1600MHz minnen) satt dimm volten på 1,50v men när jag kontrollerar med NWinfo 64 så visar det 1,525v har fått blåskärm p.g.a detta & har sedemera ställt minnena på 1,488v & finner det stabilt. är det vanligt att moderkortet visar fel?

Hejsan mooseslayer,

Programmet i sig kan ha svårt att läsa av information, därmed felvisning i programvaran.
Vad är värdet i EasyTune som medföljer moderkortet? Har du senaste BIOS installerat?

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan mooseslayer,

Programmet i sig kan ha svårt att läsa av information, därmed felvisning i programvaran.
Vad är värdet i EasyTune som medföljer moderkortet? Har du senaste BIOS installerat?

MVH,
Matti

jo det kan det säkert, men easy tune visar power on 1.50v target 1.480v som jag ställt in & nej jag har inte senaste Bios... allt funkar & jag har svårt att ställa in allt som det va om jag uppdaterar.

är gammal å grå

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

jo det kan det säkert, men easy tune visar power on 1.50v target 1.480v som jag ställt in & nej jag har inte senaste Bios... allt funkar & jag har svårt att ställa in allt som det va om jag uppdaterar.

är gammal å grå

Hejsan mooseslayer,

Förlita dig på iEasyTune när det kommer till information om ditt system. BIOS uppdatering kan göra stora skillnader på system, och är att rekommendera ifall du upplever det instabilt. Bara att notera ner de inställningar du gjort innan uppdatering

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan mooseslayer,

Förlita dig på iEasyTune när det kommer till information om ditt system. BIOS uppdatering kan göra stora skillnader på system, och är att rekommendera ifall du upplever det instabilt. Bara att notera ner de inställningar du gjort innan uppdatering

MVH,
Matti

ja så får det bli...när jag orkar med det.

tack så mycket för infon /mooseslayer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte_Matti!

Den här tråden

#13247817

(som jag startade) skrämmer mig, som ska skaffa en ssd till min dator. Hur får man det att funka med sata3 på min burk? Är det kört? Otroligt tacksam för svar, antingen här eller i PM. Mvh Slinger

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Skrivet av Slinger:

Hej Gigabyte_Matti!

Den här tråden

#13247817

(som jag startade) skrämmer mig, som ska skaffa en ssd till min dator. Hur får man det att funka med sata3 på min burk? Är det kört? Otroligt tacksam för svar, antingen här eller i PM. Mvh Slinger

Hej Slinger,
Nu blev det väldigt många olika trådar med samma ämne

Svaret på denna ligger här:
#13247817

Men som jag skrev innan, se till att ha senaste BIOS installerat på maskinen samt använd SATA Port 0 och 1 på moderkortet.
Ställ även in i BIOS så att systemet körs på AHCI läge. (Integrated Peripherals i BIOS, ställ in "ICH SATA Control Mode" till AHCI).

MVH,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort GA-MA790GPT-UD3H står det att den klarar av maximalt 16gb ramminne.
Funkar detta om jag kör 2st 8gb ramminnen t.ex. dessa?

Om det inte funkar, vad är det som begränsar? Chipset, bios, socket för minnena?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Mitt moderkort GA-MA790GPT-UD3H står det att den klarar av maximalt 16gb ramminne.
Funkar detta om jag kör 2st 8gb ramminnen t.ex. dessa?

Om det inte funkar, vad är det som begränsar? Chipset, bios, socket för minnena?

Hejsan Justin91,

Eftersom vi testar minnen som finns på marknaden då moderkortet utvecklas, händer det att minnen som kommer efteråt inte finns med på vår minnes supportlista för just det specifika moderkortet. Begränsningar till vilka minnen och storlek på moduler som går att använda sker av chipset, BIOS, spännings inställningar.

Utvecklingen av nya minnesmoduler sker hela tiden, och tester utförs av minnestillverkarna själva.

För de minnen som refererar till nu kommer de inte att fungera i moderkortet. Då stödet för moderkortet är 16 GB, innebär det 4 x 4 GB då kortet har 4 st minnesbanker. Som regel kan man säga att om ett kort har 4 banker så är det totala minneskapaciteten utspridd på alla banker som gäller. Vilket är fallet med detta kort.

Crucials hemsida har även en lista med minnen som fungerar för detta moderkort, du kan hitta denna här

Med vänliga hälsningar,
Matti

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook