Permalänk
Medlem

Stabil 680 DCU2 clock?

Hej!

Jag är ny när det gäller att clocka GPUer men nu när jag skaffat mig ett kort som ska vara speciellt framtaget för clockning tänkte jag testa. Jag har ett sånt här kort ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC (GTX680-DC2O-2GD5) och vill testa clocka detta för att få lite bättre flyt i BF3, ja tro det eller ej men High ger mig inte en jätte bra upplevelse på strike at karkand när det händer mycket. Jag testade ladda ner EVGA precision X men jag förstår mig inte på det riktigt, dessutom ska det ju finnas någon sorts boost till 680 som jag heller inte vet vart eller hur den funkar?

uppskattar all typ av hjälp

mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Om du inte får flyt i BF3 med ett 680 som redan är OC så bör du nog se över ditt system.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Om du inte får flyt i BF3 med ett 680 som redan är OC så bör du nog se över ditt system.

Mitt system är i sign, men det är ändå så att fpsen går mellan 50-70 då jag kollar in i staden på strike at karkand. Bör jag lämna in den på service tro?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Mitt system är i sign, men det är ändå så att fpsen går mellan 50-70 då jag kollar in i staden på strike at karkand. Bör jag lämna in den på service tro?

Nej, är antagligen din processor som flaskar, om du nu inte kör ALLT maxat, då är det normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Nej, är antagligen din processor som flaskar, om du nu inte kör ALLT maxat, då är det normalt.

Nej jag kör high och utan AA och utan HDO eller vad det heter. Hur kan processorn flaska? den ska ju vara skit bra än? :S

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Nej jag kör high och utan AA och utan HDO eller vad det heter. Hur kan processorn flaska? den ska ju vara skit bra än? :S

Du måste klocka den

BF3 är ett väldigt CPU-krävande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Du måste klocka den

BF3 är ett väldigt CPU-krävande spel

Aha okej, jag har ju boost genie på MB, räcker den? eller måste jag använda något program för det? om så är fallet, råkar du veta vilket? (A)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Är ni dumma

Hanns cpu flaskar inte ett 680... tro det eller ej men ska mab maxa battlefield måate man ha 2 kort för att aldrig dippa under 60 fps.

Ts. Du behöver inte se över något vill du ha fler fps så är det ju att klocka. Men har du inte kunskap så ladda ner afterburner och så lär du se een slider där detstår gpu klock som du sedan flyttar ett snäpp eller två fram till spelet kraschar

Efter det så drar du till baka slidern till spelet inte krashar. Sedan vör du inte längre för kortets skull

Edit: skrev detta på telefonen. Ursäkta stavningen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Nej jag kör high och utan AA och utan HDO eller vad det heter. Hur kan processorn flaska? den ska ju vara skit bra än? :S

om du kör high utan AA som du säger, då är det processorn som flaskar, eller något annat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

om du kör high utan AA som du säger, då är det processorn som flaskar, eller något annat fel.

Ah jag har high utan AA aktiverat och ändå upplever jag hack i spelet när det händer mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av simme300:

om du kör high utan AA som du säger, då är det processorn som flaskar, eller något annat fel.

Det kan ju absolut inte vara något spök med drivrutinerna nejnej det är ju NVidia...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det kan ju absolut inte vara något spök med drivrutinerna nejnej det är ju NVidia...

Klart det kan, men har personligen aldrig haft problem med drivrutiner så kan inte peka ut att det är det. Försöker ge tips om sådant som jag själv har upplevt.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det kan ju absolut inte vara något spök med drivrutinerna nejnej det är ju NVidia...

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för belastning på CPU och GPU under spelet. EVGAs program eller Afterburner ska väl kunna visa för GPU och aktivitetshanteraren CPU. Nåt är allvarligt fel när mitt 560 Ti 448 klarar sig bättre än ditt 680.

Sen kan du börja fundera på att klocka. Kör då inte nån sorts autoklockning utan följ nån guide för offsetklockning. (I princip bara att höja multipeln och få så låg offset voltage man kan medan det är stabilt och bekvämt kallt.)

Vissa spel gillar ju verkligen inte Hyper Threading, nån som vet om det kan vara nåt sånt?

Kan det vara nåt fel på internetuppkopplingen?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Kolla vad du har för belastning på CPU och GPU under spelet. EVGAs program eller Afterburner ska väl kunna visa för GPU och aktivitetshanteraren CPU. Nåt är allvarligt fel när mitt 560 Ti 448 klarar sig bättre än ditt 680.

Sen kan du börja fundera på att klocka. Kör då inte nån sorts autoklockning utan följ nån guide för offsetklockning. (I princip bara att höja multipeln och få så låg offset voltage man kan medan det är stabilt och bekvämt kallt.)

Vissa spel gillar ju verkligen inte Hyper Threading, nån som vet om det kan vara nåt sånt?

Kan det vara nåt fel på internetuppkopplingen?

Min uppkoppling är 60ner och 10upp, ger ca 6mb/ner när jag laddar ner och aktiverar tex SC2 och ger ca 2mb när jag laddar ner från cdon.
Så jag upplever inte lagg, jag kan skillnaden på lagg och hack, vilket många överallt ofta tycks blanda ihop

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag spelade nyss på min polares dator som är utrustad med en i5 750 och ett 560 Ti och den kändes enbart något svagare än min egna dator när jag körde på medium/high så jag behöver nog helt enkelt lämna in datorn på en service och kolla upp hur det står till med alla komponenter. Vad tror ni? :9

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag spelade nyss på min polares dator som är utrustad med en i5 750 och ett 560 Ti och den kändes enbart något svagare än min egna dator när jag körde på medium/high så jag behöver nog helt enkelt lämna in datorn på en service och kolla upp hur det står till med alla komponenter. Vad tror ni? :9

Du har ju fått ett par bra tips ovan, följ upp dem innan du lämnar in datorn på service är mitt tips. (Att lämna in på service kommer mest sannolikt att inte leda till något.)

Testa att installera senaste drivrutin till ditt 680 om du inte redan gjort det.

Ladda ned EVGA precision-x och kör det, den har en strålande loggfunktion där du kan se värden på ditt kort under last.

Du kan ju testa att dra ned grafikinställningarna till low bara för att utesluta lagg.

Klocka processorn med någon av de mängder med guider som finns, på swec eller via google.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Lämna in datorn på service? Mycket skall man höra innan öronen trillar av

Sätt dig några helkvällar och läs på, här på Swec kan du lära dig mkt om du bara vill, dra sedan in en fresh install av Windows och börja från början med felsökning och optimering, bara ett förslag då problem med datorer kommer och går så det är lika bra att lära sig hur man klarar ut såna här saker.

ps. för att få fint flyt på Strike At Karkand med ett GTX 680 som är överklockat bör du överklocka din 2600k till trakterna runt 4.5Ghz, håll koll så din H70 klarar av värmen.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Entusiast

Jag har klockat mina med EVGA Precision X

Hur pass högt ditt klockar är ju helt olika från kort till kort. Jag drog upp lite grann, körde Unigine Heaven, drog upp, körde heaven osv tills det tog stopp. Då sänkte jag och körde flera pass för att se att det var stabilt. Sen är det inga garantier att det är stabilt i alla spel. Men isf får man sänka ett snäpp när man stöter på patrull i spel. +120/+375 är iaf stabilt för mig i alla spel. Dock kör jag med drivarna 306.23 då de flesta andra gett mig black screen.

Jag tycker hur som helst att du borde klara av ultra i 1920x1080 med din rigg, speciellt om du kör AA off. Men varför inte klocka både processor och grafikkort? Gratisprestanda som bara ligger och väntar på att bli frisläppt!

Permalänk
Medlem

Har samma kort, får aldrig under 60 FPS ligger på allting maxat, 1080p + 4xMSAA. Min 3570K är inte överclockad heller. Det är något som är lurt i ditt system. Tar jag bort all MSAA får jag stabila 120FPS i allt ULTRA med 1080P.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Har samma kort, får aldrig under 60 FPS ligger på allting maxat, 1080p + 4xMSAA. Min 3570K är inte överclockad heller. Det är något som är lurt i ditt system. Tar jag bort all MSAA får jag stabila 120FPS i allt ULTRA med 1080P.

Det är vad jag hört, nu har jag även klockat GPUn via EVGA programmet till stabila 132%, +145mhz, +375mhz och det gör fortfarande ingen direkt skillnad.
Antar att jag borde serva den eller något för det här är ju bara deprimerande

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag vill göra alla uppmärksamma på att jag kom på felet. Det var ett pinsamt misstag av mig faktiskt, jag hade drivrutinerna 310.70 när 310.90 fanns att välja. Detta gjorde att jag nu liksom ml9l kör allting ultra utan att dippa under 60fps om det nu inte kommer en jävla massa rök efter hus trasor då den går ner till 50 och ibland 40 i 1 sekund. Tack alla för all hjälp!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |