Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Trevligt, har kört rc ett tag men det är lite smågrejjer jag har stört mig på. Får hoppas att det är fixat.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Trevligt, har kört rc ett tag men det är lite smågrejjer jag har stört mig på. Får hoppas att det är fixat.

Körde XBMC för många år sen, sen skaffade jag mig ett TV-kort till datorn och då föll valet på MediaPortal vilket jag har använt sen dess men så tänkte jag testa nya XBMC iom att de har skaffat PVR-support.

OK, så jag drar in nya XBMC, lägger till ett mediabibliotek som jag har på min mediaserver, börjar konfa PVR-clienten för MediaPortals TV-server (eftersom jag redan har en sådan igång och väl fungerande), klickar OK och vad händer sedan......... Felmeddelande: XBMC's client är för gammal för TV-servern jag kör.

OK......, släppt för några timmar sedan........., aja kikar vidare i konfigurationen och ser att det har tillkommit att man automatiskt kan få en ändring av refreshraten för att passa mediafilen, nice (har annars varit ett väldigt bra argument för mig att hålla mig till MP), pillar runt lite i inställningarna och ställer in systemet efter den hårdvaran jag har (E8500(har jag för mig), Nvidia GT610, samt ett ljudkort som jag kör 7.1 analogt på som matar ett par stärkare).

Så kommer testet, kör igång en BluRay-remux som jag har liggandes i mediabiblioteket....... ........Hackar som f*n, helt osebart!!!

Trodde det skulle vara ganska lätt att få igång XBMC, men efter ca. en timme pillandes i inställningarna bara för att få videon att flyta utan att lyckas blir det nog tillbaka till MP igen.

Permalänk
Medlem

Någon som kör Xbmcbuntu RC frodo och uppdaterat till Final frodo utan att formatera om allt? Verkar som att folk har problem med ljudet efter att dem uppdaterat genom terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyCe:

Någon som kör Xbmcbuntu RC frodo och uppdaterat till Final frodo utan att formatera om allt? Verkar som att folk har problem med ljudet efter att dem uppdaterat genom terminalen.

Jag uppdaterade från Eden igår med apt-get och det har fungerat klockrent sen dess. Den gnällde lite på några gamla addons som inte fungerade längre bara, annars har allt jag testat fungerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det att öppna länkar i IE/FF/Ch från XBMC på ett enkelt sätt? Vill tex från fjärren kunna öppna en websida med Filmnet från XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stevex:

Går det att öppna länkar i IE/FF/Ch från XBMC på ett enkelt sätt? Vill tex från fjärren kunna öppna en websida med Filmnet från XBMC.

Vet inte exakt men det finns ju mer fjärranpassade webbläsare som addons i själva XBMC om det skulle fungera för dig

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

De har valt att inte rensa biblotek automatiskt bara för att många har sina filmer på en NAS eller server och om den av olika anledningar inte går att nå så rensas hela bibloteket. Är lite onödigt. Det finns istället addons som gör att man kan schemalägga en rensning om man nu vill det.

Vid uppdatering av biblotek så struntar den bara i att uppdatera källor som den inte når.

Synd att man inte kan konfa den att göra en enkel check på om servern är tillgänglig? Typ om xbmc kan läsa en textfil på nasen

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Synd att man inte kan konfa den att göra en enkel check på om servern är tillgänglig? Typ om xbmc kan läsa en textfil på nasen

De skulle ju kunna göra så som det funkar i MediaPortal, biblioteket skannas ju ändå för ny media hela tiden, är det inte åtkomligt eller saknas några titlar göms de titlarna från visningen i menyn men de tas inte bort från databasen, vill man sedan rensa databasen (om den skulle bli för stor) kör man en rensning manuellt.

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med att filmer laggar efter att ha uppdaterat till frodo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbolax:

Nån mer som har problem med att filmer laggar efter att ha uppdaterat till frodo?

Inga problem här. Faktum är att jag tycker min maskin rullar på bättre nu. Fast jag kör XBMCUbuntu

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Inga problem här. Faktum är att jag tycker min maskin rullar på bättre nu. Fast jag kör XBMCUbuntu

Okej jag kör under win7 , skumt som fasen kör dxva men allt hd material jag spelar upp laggar nått enormt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbolax:

Okej jag kör under win7 , skumt som fasen kör dxva men allt hd material jag spelar upp laggar nått enormt :/

Om du har en separat HTPC skulle jag rekomendera dig att köra XBMCUbuntu.
Nu har jag förvisso en Atom baserad HTPC men kör jag Windows så går det inte att spela 1080 material, 720 funkar. Med XBMCUbuntu fungerar det perfekt.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbolax:

Nån mer som har problem med att filmer laggar efter att ha uppdaterat till frodo?

Jag har samma problem, har testat med både DVDR och MKV filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Jag har ett problem, jag har gjort egna undermenyer under "filmer" där jag har olika mappar, men när jag raderar en film från en av mapparna i utforskaren (win7) så är den kvar i undermenyns bibliotek, hur kan man lösa detta?
När jag går in på filhanteraren i xbmc så finns den inte, men när jag tittar i biblioteket så är den där..
Jag kör 11.0 Eden
Hoppas någon förstår hur jag menar.

Lägg in "Library watchdog". Går att ladda ner via XBMC under addons. Såfort du ändrar något på servern/datorn så uppdaterar den biblioteket, finns även inställning så att den rensar biblioteket när du tar bort en fil. Fungerar riktigt bra! Slipper man göra sådant manuellt!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbolax:

Nån mer som har problem med att filmer laggar efter att ha uppdaterat till frodo?

Skrivet av toblin:

Jag har samma problem, har testat med både DVDR och MKV filer.

Jag fick samma problem.

Problemet var ljudrelaterat.

Testa gå in under System, ljud (är inte hemma så minns inte exakt) sen där man väljer HDMI, Analog osv.. Kryssa ur allt och testa. Börja sedan kryssa i allt tillbaka så ser ni vad som orsakade det.

Kan vara en TV eller förstärkare som inte klarar av en av sakerna. I mitt fall TVN eftersom jag inte kör via förstärkare för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkung:

Jag fick samma problem.

Problemet var ljudrelaterat.

Testa gå in under System, ljud (är inte hemma så minns inte exakt) sen där man väljer HDMI, Analog osv.. Kryssa ur allt och testa. Börja sedan kryssa i allt tillbaka så ser ni vad som orsakade det.

Kan vara en TV eller förstärkare som inte klarar av en av sakerna. I mitt fall TVN eftersom jag inte kör via förstärkare för tillfället.

Tack för tipset!:) Jag ska testa, det konstiga är att jag har samma inställningar och samma tv som innan uppdateringen till Frodo men det är värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Någon som har Bluecop repositry? Jag får den inte och fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toblin:

Tack för tipset!:) Jag ska testa, det konstiga är att jag har samma inställningar och samma tv som innan uppdateringen till Frodo men det är värt ett försök.

Jag med. Exakt samma, men fick ändå lov att göra så
Borde ju va samma problem för dig tycker jag? Fungerade det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkung:

Jag med. Exakt samma, men fick ändå lov att göra så
Borde ju va samma problem för dig tycker jag? Fungerade det?

TACK! det funka!:)

Permalänk
Medlem

Blir helt jävla tokig. Blir inte av med screen tearing! Jag har 2st DVI skärmar och sen kör jag ljud och bild ut genom HDMI till en förstärkare som sedan går till en projektor.

Jag har satt Vsync på i nvidia, jag har kryssat i så att XBMC körs i fullscreen samt att även Vsync always enabled i XBMC. Men ändå har jag screen tearing!

Permalänk
Medlem

En fråga angående serier. Xbmc hittar spartacus-blood and sand, men gods of the arena o war of the demned hittar den inte, nån som vet varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axe19:

En fråga angående serier. Xbmc hittar spartacus-blood and sand, men gods of the arena o war of the demned hittar den inte, nån som vet varför?

Det ända jag kan tänka mig så här på rak arm är att du har felaktig stavning på filerna. Som standard använder xbmc thetvdb.com som scraper för serier och där finns dom med iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är det med Bluray skivor. Klarar XBMC Frodo av dom nu nativ eller måste man strula med massa extra program?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Det ända jag kan tänka mig så här på rak arm är att du har felaktig stavning på filerna. Som standard använder xbmc thetvdb.com som scraper för serier och där finns dom med iaf.

Har försökt alla stavningar som går. o när jag bara skriver spartacus så dyker bara blood and sand upp som alternativ, men går man in på deras hemsida så finns dom där. det är det som är så konstigt. har samma problem i media portal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toblin:

TACK! det funka!:)

Bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Hur är det med Bluray skivor. Klarar XBMC Frodo av dom nu nativ eller måste man strula med massa extra program?

Nu har jag inte testat att köra en BD-skiva med XBMC, då jag inte har blu-ray läsare i min htpc.. Men jag har testat en "semesterfilm" liggandes på datorn och det funkade prima utom att jag inte kunde få fram menyerna osv, men det spelar ingen roll för mig.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Skrivet av axe19:

En fråga angående serier. Xbmc hittar spartacus-blood and sand, men gods of the arena o war of the demned hittar den inte, nån som vet varför?

Blood and sand är säsong 1, war of the damned är säsong 2 och gods of the arena ska ligga under specials (säsong 0). Döp mappen till Spartacus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JoakimAlfredsson:

Blood and sand är säsong 1, war of the damned är säsong 2 och gods of the arena ska ligga under specials (säsong 0). Döp mappen till Spartacus

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Blood and sand är s01, Vengeance är s02, war of the damned är s03.