Permalänk
Medlem

Arc Mini R2 är ju grym! Varför nu?! Saknar lösningen med hdd-burarna på den "vanliga" Arc Mini som jag köpte för 20 dagar sen

Jag har en fråga: Fläktkontrollen som följer med Arc Mini, kan man köpa en till sådan? Hittar inget i de flesta datorbutikerna..

Visa signatur

ASUS ZenBook UX32VD | Intel i7 Mobile 3517u | Full HD 13,3" GeForce GT 620M | RAM 6GB | HDD/SSD 500GB/24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobinush:

Arc Mini R2 är ju grym! Varför nu?! Saknar lösningen med hdd-burarna på den "vanliga" Arc Mini som jag köpte för 20 dagar sen

Jag har en fråga: Fläktkontrollen som följer med Arc Mini, kan man köpa en till sådan? Hittar inget i de flesta datorbutikerna..

Det är atx chassit Arc midi R2 de har släppt så om det är m-atx chassit Arc mini du köpte för 20dagar sedan har du inte missat något.
Menar du fläktkontrollen man sätter i en pci-plats så borde de kunna skicka en till dig.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det är atx chassit Arc midi R2 de har släppt så om det är m-atx chassit Arc mini du köpte för 20dagar sedan har du inte missat något.
Menar du fläktkontrollen man sätter i en pci-plats så borde de kunna skicka en till dig.

Ja nu ser jag de! Vilken tur då att det var Midi och inte Mini

Visa signatur

ASUS ZenBook UX32VD | Intel i7 Mobile 3517u | Full HD 13,3" GeForce GT 620M | RAM 6GB | HDD/SSD 500GB/24GB

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det inte går att få tag i en fönstersida till arc mini?

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Absolut, jag har nu svarat i tråden. Tack för att du skrev här också, vi har tyvärr inte möjlighet att bevaka hela forumet.

Hur långt har ni kommit med att felsöka detta problemet, med er fläktkontroller, som gör att fläktar för ett hemskt oljud ifrån sig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Hur långt har ni kommit med att felsöka detta problemet, med er fläktkontroller, som gör att fläktar för ett hemskt oljud ifrån sig?

Det handlar nog inte om felsökning. Fractal har valt en konstruktion som inte är kompatibel med alla fläktar. Inte mycket att göra åt annat än publicera en lista på vilka fläktar som inte är lämpliga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det handlar nog inte om felsökning. Fractal har valt en konstruktion som inte är kompatibel med alla fläktar. Inte mycket att göra åt annat än publicera en lista på vilka fläktar som inte är lämpliga.

Mycket möjligt att det är så det ligger till, men i vilket fall så skrev de följande till mig via e-mail för snart tre veckor sedan:

"Vi ska starta en liten utredning och se ifall det är något speciellt med just dessa fläktar och vår fläktkontroller. Jag ber att få återkomma när vi vet mer i ärendet. Jag kan tyvärr inte yttra mig om detta problemet för tillfället, jag måste ha lite mer kött på benen."

Man känner sig ju trots allt ganska lurad när man köper en fläktkontroller som gör att ett flertal fläktar, som tillsammans är värda mer än vad man betalade för fläktkontrollern, inte längre är brukbara. Man borde få någon sorts kompensation för det tycker jag. Hur jag skulle känna till detta problemet, innan jag köpte fläktkontrollern, är för mig ett mysterium...

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!

Jag tog upp denna fråga i en separat tråd i Chassi-kategorin men fick tipset att skriva här. Jag har köpt ett Gigabyte G1 Sniper 3 moderkort som har Extended ATX formatet och min fråga är om det kommer passa i ett Define R4? Jag har sett att andra människor fått plats med sina Asus Maximus V Extreme kort och detta bör inte skilja sig i storlek. För min del gör det inget om moderkortet täcker kabeldragningshålen lite, men det får gärna inte täcka dem helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Hej Fractal Design!

Jag tog upp denna fråga i en separat tråd i Chassi-kategorin men fick tipset att skriva här. Jag har köpt ett Gigabyte G1 Sniper 3 moderkort som har Extended ATX formatet och min fråga är om det kommer passa i ett Define R4? Jag har sett att andra människor fått plats med sina Asus Maximus V Extreme kort och detta bör inte skilja sig i storlek. För min del gör det inget om moderkortet täcker kabeldragningshålen lite, men det får gärna inte täcka dem helt och hållet.

Leta upp måtten på båda moderkorten. Är dom samma så vet du ju att det kommer fungera eller hur?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Jag är långt ifrån ensam om att ha problem med fläktar som låter horribelt tack vare Fractal Designs "Adjust 108"-fläktkontroller. Fractal Design själva påstår dock att detta problemet endast uppstår med ett "fåtal fläktar". Deras fläktkontroller lyckas till och med göra så att fläktarna från deras eget företag låter krassligt. Bra jobbat!

Här är kommentarer till en video om mitt problem som jag postade på YouTube:

Permalänk
Medlem

Hums är bara här för att säga en liten sak, erat define r4 chassi är helt jäkla underbart sjukligt nöjd kund och kommer garanterat att lägga stort plus på era chassin för nästa gång jag bygger en dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag är långt ifrån ensam om att ha problem med fläktar som låter horribelt tack vare Fractal Designs "Adjust 108"-fläktkontroller. Fractal Design själva påstår dock att detta problemet endast uppstår med ett "fåtal fläktar". Deras fläktkontroller lyckas till och med göra så att fläktarna från deras eget företag låter krassligt. Bra jobbat!

Här är kommentarer till en video om mitt problem som jag postade på YouTube:

http://anony.ws/i/2013/02/02/uDeUM.png

Min ena fläkt på min ARC mini, FD R2 120mm låter lite, med Fractal Design Adjust 108
Jag har inte haft det problemet med Zalman ZM-MFC+ fläktkontroller har sådana i nästan alla mina lådor 10-12st.
Kommer att plocka isär den innom kort, och kolla att det inte är fläkten.
Har för övrigt 9st FD lådor av olika sort, och över 50st fläktar, och bara en FD fläkt kar varit felaktig hittils. Fick den utbytt av FD på två dagar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Leta upp måtten på båda moderkorten. Är dom samma så vet du ju att det kommer fungera eller hur?

Korrektion: Jag har sett folk få plats med Asus Maximus V Formula (som inte är lika bred som Extreme). Jämför man Sniper 3 med Maximus Formula så är Sniper 3 en centimeter bredare. Hittade dock en bild som en annan person la upp på nätet och det ser ut att kunna funka:

Permalänk
Medlem

Hej!

Mitt hörlursuttag i frontpanelen har slutat fungera, man måste luta på hörlurskontakten för att det ska fungera, släpper man fungerar det inte längre, alltså glapp.

Finns det någon möjlighet att köpa reservdelar?

Chassit det gäller är ett Fractal Design Define R3, USB 3.0 versionen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hej!

Mitt hörlursuttag i frontpanelen har slutat fungera, man måste luta på hörlurskontakten för att det ska fungera, släpper man fungerar det inte längre, alltså glapp.

Finns det någon möjlighet att köpa reservdelar?

Chassit det gäller är ett Fractal Design Define R3, USB 3.0 versionen.

Skicka ett brev till FDs support på deras hemsida, så skickar dom en ny kontakthärva till dig...
Det tar bara ett par dagar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Skicka ett brev till FDs support på deras hemsida, så skickar dom en ny kontakthärva till dig...
Det tar bara ett par dagar

Blir till att göra det! Tackar för tipset!

Ska man skriva mailet på engelska eller svenska?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Blir till att göra det! Tackar för tipset!

Ska man skriva mailet på engelska eller svenska?

Svenska går bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kommer Define Mini och Arc Mini bli uppdaterade som deras storebröder blev?

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Problemen som jag ser med Define Mini från FD är...

1. Endast en 120mm-plats i toppen, jag skulle gärna vilja se 2x120 i toppen som på Arc Mini för att kunna stoppa in en H100i.

2. En 5,25"-plats räcker gott och väl i dagsläget. Skulle hellre vilja ha en HDD-plats i där uppe istället. En 3,5" samt plats för en SSD precis under 5,25"-platsen hade varit perfekt. Då kan man dra en strömkabel för SATA med 3-4 kopplingar på utan problem. 2x 5,25" känns onödigt på en mATX-låda.

Och om ni ska uppdatera Define-mini så tycker jag att ni borde se över SSD-platsen bakom moderkortet som finns i Define R4. Rätt idiotiskt att man ska behöva montera bort moderkortet för att kunna byta ut SSDn där. Idén är jättebra, verkligen. Men utförandet är sämre.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Kommer Define Mini och Arc Mini bli uppdaterade som deras storebröder blev?

Enligt mig så är både Arc & Define mini redan uppdaterade. de kom ju från början med mycket av de nyheter som kom på Arc och Define midi senare.
Vändbar HDD bur USB 3.0 mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Enligt mig så är både Arc & Define mini redan uppdaterade. de kom ju från början med mycket av de nyheter som kom på Arc och Define midi senare.
Vändbar HDD bur USB 3.0 mm.

Sant, men hade gärna sett en variant med fönster!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

Hej Fractal!

Jag går i tankarna om att skaffa mig ett Define XL R2. Då jag lägger stor tyngd på hur det ser i chassit (färgschema, sleevade kablar och kabeldragning) så skulle jag dock gärna vilja ha ett chassi med ett fönster så att man kan se resultatet efteråt. Har ni några planer på att införa en modell med fönster på sidopanelen eller så att man kommer kunna köpa till det som tillbehör senare?

Permalänk
Medlem

Hallå Fractal!

Har precis köpt ett Newton R3 600W nätagg av er och måste säga att jag är hel nöjd! Det är grymt tyst , fläkten börjar inte ens snurra efter en timmes BF3 spelandes
Mycket smidigt att det är modulärt med

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Hej Fractal!

Jag går i tankarna om att skaffa mig ett Define XL R2. Då jag lägger stor tyngd på hur det ser i chassit (färgschema, sleevade kablar och kabeldragning) så skulle jag dock gärna vilja ha ett chassi med ett fönster så att man kan se resultatet efteråt. Har ni några planer på att införa en modell med fönster på sidopanelen eller så att man kommer kunna köpa till det som tillbehör senare?

Måste bara kolla, har du extremt stor nytta av ett fulltower chassi? Annars ta en titt på Define R4 istället då det är exakt samma chassi bara lite mindre har det själv och det är suveränt samt att det finns med sidofönster.

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Måste bara kolla, har du extremt stor nytta av ett fulltower chassi? Annars ta en titt på Define R4 istället då det är exakt samma chassi bara lite mindre har det själv och det är suveränt samt att det finns med sidofönster.

Just nu sitter jag med ett arc och ett moderkort i vanlig ATX storlek. Mitt nästa bygge kommer att ha ett större moderkort vilket inte kommer att passa om jag kör vidare med ett ATX chassi, annars skulle jag nog självklart skaffa mig ett R4 eftersom det redan finns tillgängligt med fönster. dock så uppskattar jag när det är mer utrymme som i XL då det är väldigt bekvämt att bygga i.

Permalänk
Medlem

Köpte mig precis ett R4 chassi och måste säga att jag är lite besviken.
Det var riktigt trevligt att bygga i emot andra chassin jag byggt i allafall, känns riktigt stabilt.
Dock så kommer det "problemet" jag märkte. Det låter mer än mitt gamla HAF 922 (som är mer eller mindre helt öppet).
Jag hör hårddiskarna mindre i R4'an men fläktarna låter mycket mera. Och då har jag ändå kopplat alla till en fläktkontroller och sedan vridit ned alla på lägsta.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Köpte mig precis ett R4 chassi och måste säga att jag är lite besviken.
Det var riktigt trevligt att bygga i emot andra chassin jag byggt i allafall, känns riktigt stabilt.
Dock så kommer det "problemet" jag märkte. Det låter mer än mitt gamla HAF 922 (som är mer eller mindre helt öppet).
Jag hör hårddiskarna mindre i R4'an men fläktarna låter mycket mera. Och då har jag ändå kopplat alla till en fläktkontroller och sedan vridit ned alla på lägsta.

Jag har inte haft det problemet med mitt R4 O.o säker på att fläktarna står på 5-7v?

Permalänk
Medlem

Såg att någon tyckte att man skulle ändra R4'an så att den fokuserade mer på ljudisolering och mindre på möjligheter till luftflöde.

Snälla gör inte det!! Jag sitter bara och väntar på att det ska släppas en R5'a med samma perfekta balans mellan ljud och luftflöde (förutom en massa grymma smarta uppdateringar). Det är ju tack vara att ni lyckats pricka in precis rätt balans som det är en sådan succe!

Permalänk
Snusfri

Kommer man att kunna köpa extra hdd-burar löst?
Planerar nämligen att införskaffa ett XL R2 till min filserver men behöver mer hdd-platser och 3 burar skulle vara perfekt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Woaini:

Såg att någon tyckte att man skulle ändra R4'an så att den fokuserade mer på ljudisolering och mindre på möjligheter till luftflöde.

Snälla gör inte det!! Jag sitter bara och väntar på att det ska släppas en R5'a med samma perfekta balans mellan ljud och luftflöde (förutom en massa grymma smarta uppdateringar). Det är ju tack vara att ni lyckats pricka in precis rätt balans som det är en sådan succe!

Om dem behåller nuvarande funktioner (Vad mer kan förbättras?), och satsar mer på ljud och ergonomi, så tror jag att det blir en ännu bättre balans.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)