Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem

Är bara rädd att allt detta leder till försämringar av Steam tjänsten, värsta fall säljstopp i dom länder som bråkar.
Annars blir det nog högre priser, mindre "sales" och högre intresse från hackare och annat otyg när dom kan tjäna pengar på andras konton.

Själv tycker jag tjänsten är utmärkt och har inga problem med den som den fungerar nu med allt som erbjuds. Ingen är ju tvingad att handla från Steam.

Dessutom är det ju inte problemfritt att sälja vidare fysiska spelkopior heller med allt vad kopieringsskydd, koder och registreringar innebär. Personligen vill jag inte ta över någon annans konto med deras poäng, "achievements", smeknamn (som inte alltid går att ändra) etc.

Det är ju kul om dom får som dom vill. Att kunna sälja vidare titlar. Bara det inte blir på min bekostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att det hade varit bra om man kunde sälja tillbaka sina spel till Steam men ser INGEN anledning till varför steam måste sälja de som begangnade eftersom det inte finns något fysiskt material.

Dock ska ju steam helt klart ta hänsyn till sina egna utförsäljningar t.ex man ska få kunna sälja sitt spel tillbaka till steam för 33% av inköps priset köpte du det dyrt får du helt enkelt mer tillbaka än om du köpte det för en fjärdedel av original priset. Då finns det ju lite motivation att handla spel på steam för full pris så är ju knappast fallet nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det någon digital distributör som tillåter försäljning av begagnade spel? Och vad är egentligen skillnaden på ett nytt och begagnat spel när det gäller digital distribution? Det är ju inte som att Steam kan ta tillbaka bitarna och skicka dem till någon annan användare. Möjligtvis så finns det några få spel där spelaren får en begränsad tillgång till något förbrukningsbart, som gör att ett begagnat spel har lägre värde, men för den stora majoriteten av spelen är termen begagnad meningslös när det gäller digitala spel.

Det lär ju också bli problem med de spel som inte har DRM, då kan man ladda ner det och behålla det även om man säljer det till någon annan. Då får man antingen införa obligatorisk DRM på alla spel på Steam, eller förbjuda försäljning av spel utan DRM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

"Verbraucherzentrale Bundesverband" ballaste namnet någonsin

OnT: Vet inte om det kommer att leda till någonting, detta har väl hänt förut utan att valve gjort något åt det? Tror inte direkt de har högt upp på sin priolista att göra så man kan sälja begagnade spel heller.

Vad är så ballt med det?! Betyder ju bara "Konsumentorganisationen", har vi ju i Sverige med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Finns det någon digital distributör som tillåter försäljning av begagnade spel?

Greenmangaming tillåter det med spel som använder deras DRM-lösning Capsule. Men ja, de är nog de enda i dagsläget bland de större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLight:

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Om man fritt kan sälja vidare sina spel när man tröttnat kanske industrin får lite mer motivering att skapa spel som räcker längre än ett par timmar. I nuläget är det väldigt få riktigt stora spel som tar e-sport på allvar t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

För första gången gör tysk domstol någonting bra, dock så är väl inte Valve ensamma?

Så domstolen i Nürnberg gjorde ingenting bra 1945-49?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Origin, Uplay och alla andra liknande tjänster då? Bör de inte dra dessa inför domstol också?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Det måste ni ju få? finns inga regler om att man inte fär sälja/köpa samma spel 100000000000000000ggr om.

Jag personligen tycker att det är fjantigt att de ska ta upp valve igen, bättre att ta t.ex origin etc.

Är väl bättre att ta världens största distrubetör av digitala spel.

Skrivet av Justbecause:

Så domstolen i Nürnberg gjorde ingenting bra 1945-49?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för att den domstolen var ju så extremt tysk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Origin, Uplay och alla andra liknande tjänster då? Bör de inte dra dessa inför domstol också?

Detta skall nog ses som ett test, om Steam blir fällda kommer Origin, Uplay och resten säkerligen hamna under samma lupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Om man fritt kan sälja vidare sina spel när man tröttnat kanske industrin får lite mer motivering att skapa spel som räcker längre än ett par timmar. I nuläget är det väldigt få riktigt stora spel som tar e-sport på allvar t.ex.

Så är det. Det känns även igen inom musik/filmindustrin. Det mesta som görs idag är rena snabbmaten. Billigt att producera, dyrt att köpa och litet mervärde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jobbade inte sony på något för playstation 4 så spelen blev låsta till konsolen?
BOrde dom med bli stämda...

Permalänk

Jag tycker steam har för mycket makt, så detta är bra.

Jag ville flytta ett spel från ett konto till ett annat. De vägrade, oavsett vilka bevis jag försökte lägga fram.

Det är som sagt ingen prenumeration man köper, man borde få lite fler friheter...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

hur skulle det gå till med fysiska spel om man säljer iväg koden?
då har man bara en skiva med en kod som inte går att använda.. känns konstigt :S

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tyskarna är nog de som faktiskt tar demokrati och saker såsom konsumenträtt och den enskilda individens rätt mest seriöst!

De har minnen från vad som händer om avsaknaden av demokrati och enskilda individers rättigheter blir för stor...

Förutom om man säger att Hitler kan ha varit trevlig, att det är möjligt att 2,999,999 judar brändes under förintelsen eller ritar ett indiskt soltecken på en toalett-vägg... Då hamnar man i finkan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad är så ballt med det?! Betyder ju bara "Konsumentorganisationen", har vi ju i Sverige med

Skickades från m.sweclockers.com

... får man vara så tråkig?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

jag vet inte riktigt.... om nu detta kommer slå igenom kan vi nogg glömma alla galna steam sales osv...... inte säcker på om detta är nått positivt

Det har jag svårt att tro.

Dels kostar digital distribution i princip ingenting jämnfört med att sälja i butik. Säljer du ett spel i butik försvinner 250 av 500kr direkt till personalen... 100kr till för, urlastning, frakt, omlastning, fysisk produktion av skiva administration av logistiken osv osv osv.

Säljer du det digitalt går ca 70% direkt till utvecklarna (eller utgivarna beroende på hur deras avtal ser ut), resten tar Steam och gör sjuka vinster.

Sedan har du branchens största hemlighet med de "galna steam sales". Att försäljningen ökar inte bara under själva rean, utan spelet säljer 5-10ggr bättre även efter rean, fast då till fullt pris!!!

Steam tjänar enligt times mer per anställd i USA än vad Apple eller google gör... Det säger en hel del om hur sjukt lönsamt det är och varför vi ser nya konkurrerande tjänster såsom blizz-store, Origin osv från både höger och vänster.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna se att det gick att sälja spel med samma vilkor som den de kör i Steam community market beta, där en del av pengarna går till utvecklarna av spelet samt en transaktionsavgift till Valve som betalas av köparen.

Citat:

What is the "Steam Transaction Fee"?

The Steam Transaction Fee is collected by Steam and is used to protect against nominal fraud incidents and cover the cost of development of this and future Steam economy features. The fee will be 5% during the beta period (with a minimum fee of $0.01). This fee may be increased or decreased in the future.

Who pays the "Steam Transaction Fee"?

The buyer pays the Steam Transaction Fee. The Steam Transaction Fee is calculated based on the item cost and is shown on the confirmation page before purchase.

What is the "Team Fortress 2 Fee"?

The Team Fortress 2 Fee is a game specific fee that is determined and collected by the game publisher. The Team Fortress 2 Fee is currently set at 10%.

What is the "Dota 2 Fee"?

The Dota 2 Fee is a game specific fee that is determined and collected by the game publisher. The Dota 2 Fee is currently set at 10%.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6088-UDXM...

Här ovan ses de villkor som finns just nu, eftersom det just nu under betastadiet endast säljer ingame items för Valve's egna spel, så tar de upp spelen direkt.

Detta skulle enligt mig fungerar, men sedan skulle väl det finnas en grupp som klagar på utvecklarna får betalt för spelet två gånger då.

Permalänk
Medlem

Om priset för köp i "första hand" sjunker kan jag tänka mig att avstå möjligheten..
Kan alltid vara kul att damma av en klassiker om något år !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en bunt fördöma skitspel som jag vill kränga bort sedan länge, så det vore trevligt om det gick.

Rent principiellt så är det förstås helt åt h*****e att nycklarna är permanent låsta till ett specifikt konto. Det borde räknas som kränkande av mänsklig rättighet, nästan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

GERMANY !!!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är väl bättre att ta världens största distrubetör av digitala spel.

Ja för att den domstolen var ju så extremt tysk.

Nej är det Europeiska reglar kan man fan börja med de europeiska företagen inte de rikaste....

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Valve hade säkert haft en sådan tjänst för länge sedan MEN! problemet är att publishers aldrig någonsin kommer tillåta det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad problemet är, dom kör ju rea så priset blir löjligt lågt (under 200kr)?!

Har samlat på mig över 200 spel vid det här laget, tänker inte sälja ett enda!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Jag har delad mening om Tyskland i den digitala världen faktiskt då jag genom steam "gift-langar" spel åt vänner där rätt ofta. Tyskland har en EXTREM censuraparat på spel, film och TV. Vilket är en märklig dubbelmoral då man på vissa tyska kanaler får se porr redan klockan 19.00 på kvällen.

För det andra har mediaindustrin obehindrad insikt i vad alla gör på internet i Tyskland. Tankar du en enda MP3 så är chansen stor att du får en räkning på några 1000€ nästa vecka. Det har tyvärr mina vänner råkat ut för sen får man ha sin åsikt om piratkopiering för sig själv. Men Tyskland är rent digitalt väldigt strängt land för att vara Europa.

Vad gäller begagnat på Steam, jag har för det första aldrig hört någon nämna det före nu och för det andra så är det väl inte upp till Valve om detta ska finnas? Det är väl upp till utvecklarna och utgivarna? Steam är ju bara en digital kanal.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Problemt skulle bli att man aldrig skulle köpa nytt ingenfördel med det men om dom fixade så att man fick lite dlc om man köper det så

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det lär ju också bli problem med de spel som inte har DRM, då kan man ladda ner det och behålla det även om man säljer det till någon annan. Då får man antingen införa obligatorisk DRM på alla spel på Steam, eller förbjuda försäljning av spel utan DRM.

Ungefär som spel sålt på ett fysiskt medium då, saknas kopieringsskydd/DRM kan du behålla en kopia och sälja originalet...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Fan det dummaste jag har hört.. Personen som köpt spelet begagnat dårå? Han blir ju tvungen att sälja vidare spelet billigare, för annars så kan han ju mer eller mindre "hyra" spelet ett tag och sen säljare vidare för samma pris. Och till slut så säljs spelet för inget alls.. Finns liksom ingen logik alls i det då det är en digital-kopia som aldrig slits ut.

Nej begagnade spel har ju förstört mycket redan tack vare rövhål som "EB Games" osv. Spelen ska bli billigare och inte dyrare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

Dem hade ju kunnat tjäna pengar på det!? Dra 10% fee, så sköter dem transaktionen, så slipper man bli lurad!?

Ja det är väl något sådant som skulle krävas för att bara släppa det fritt kan bli ett hårt slag mot en redan haltande spelindustri. Det är ju digitala distributionstjänster som Steam och liknande som hjälper upp lönsamheten. Något sådant kan ju dra ner den igen eftersom det tar bort massa intäkter för företagen. Hur illa man än tycker om att betala för sig så behöver faktiskt Dice ha tillbaks några tiotals miljoner dollar för BF3, annars kan de inte göra ett BF4.

Det är ju en väldigt stor skillnad mellan att sälja fysiska varor begagnat och digitala varor begagnat också. Köpte man ett SNES-spel begagnat fick man ju räkna med att någon suttit på kartongen och att instruktionsboken saknade sidor. Nu är ju produkten identisk så det finns ingen motivation alls att köpa nyutgåvor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

bra. hoppas det här kommer användas mot alla som tror att steam är änglar i diskussionen om piratkopiering

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm