Skydrive eller dropbox?

Permalänk
Medlem

Skydrive eller dropbox?

Hej!

Jag funderar på att införskaffa en molndisk men är inte säker på vad jag ska ta.

Sugar Sync har jag provat(första) men gillade inte alls det, känns onödigt komplicerat och åkte dessutom på konstigheter här och där.

Skydrive tycker jag fungerar väldigt bra och det är relativt billigt men jag har hört både från kompisar och på nätet att det ska ha väldigt långamsa upp/ner hastighet?

Dropbox har jag inte själv provat men det ser ut som att mer eller mindre alla som kör det är nöjda. Det sägs vara snabbare än Skydrive men så kostar det väll lite mer också.

Så ni som har erfarenhet, stämmer detta? Vad tycker ni om tjänsterna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Kan bara säga att dropbox fungerar smidigt, känns snabbt och det är väl beprövat. Enkelt som satan i gatan att dela med sig av filer också, bara att högerklicka så får man en länk till sina kompisar.

Vet inte hur Microsoft har det, men i dropboxen får man ju mer gratis utrymme om man utför lite lätta uppgifter, som att bjuda in sina kompisar till dropbox o lite småkrafs, inget som tar någon tid.

Innan Skydrive, eller i någon tidigare variant hade ju MS inte ens stöd för kataloger, så skulle man backupa sina bilder tex så var man tvungen att dra in alla i en enda mapp, då tröttnade jag iaf. Förhoppningsvis är det inte så längre.

Enklast och tråkigast svar är väl att du kör båda samtidigt

Permalänk
Medlem

Hur många gb behöver du? Jag kan rekommendera dropbox men jag har bara testat gratisversionen. Google drive är kanske också ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Dropbox är väldigt enkelt och smidigt, du kan enkelt dela filer och se dina filer på alla datorer även telefoner. Vi har även Google Drive. Fungerar lika enkelt som Dropbox.

Dropbox = 2-2,5GB
Google Drive = 5GB

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Permalänk
Medlem

Har du en samsung mobil med dropbox installerat från start, typ s3an, får du 50gb gratis i 24 månader. Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk

Dropbox eller Google Drive. Eller varför inte båda?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Slår ett slag för skydrive. 7Gb gratis, smidigt med office i molnet också. Man kan även välja att den sparar Word-document i odt-format om man skapar dom i webbläsaren. Webb-klienten är också riktigt bra. (Samt att dom inte officiellt i alla fall scannar allt innehåll och säljer keywords för reklamsyfte )

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jo jag har fått bilden av att Dropbox är väldigt enkelt och smidigt men jag behöver troligen 100 GB.

Dropbox tar 680 kr för 100 GB på ett år
Skydrive tar 347 kr för 100 GB på ett år

Så prisskillnaden är väldigt stor enligt mig och dessutom tycker jag att skydrive faktiskt är väldigt smidigt men ska man ha 100 GB så orkar man inte med långsamma ner/upp laddningar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om du är öppen för andra alternativ så testa cubby (googla det)

Det är riktigt nice

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Gav Skydrive ett försök i ett par månader i och med Windows Phone köp och 20GB utrymme på Skydrive lockade. Men som Dropbox användare i 4-5 år kunde inte skydrive mäta sig med dropbox. På Macen (OSX Mountain Lion) hade jag problem spara filer från Word (Ctrl+s) utan behövde spara helt nya kopior med nytt namn. Dock är det smidigt på Windows (och med Windows Phone) att synca office-dokument.

Sedan är det krångligare att dela filer från skydrive, man måste så vitt jag vet gå till webbtjänten och hålla på med rättigheter och länkar som man inte vet fungerar. Med Dropbox är det bara i explorer högerklicka och få sin länk. Smidigt och enkelt.

Annars upplevde jag ingen skillnad mellan tjänsterna men skulle nog slänga ut 330kr extra på dropbox per år om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kör både dropbox och skydrive och tycker de båda fungerar lika bra. Har alla funktioner som desktop klient samt möjligheten att dela ut filer.

Dropbox har jag 4gb utrymme på och Skydrive fick jag hela 25gb utrymme på helt gratis.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Något jag tycker du ska kolla på är bitcasa.com, som är en väldigt ny tjänst men verkar extremt lovande. Den lägger till en extra hårddisk till din dator som har oändligt med utrymme, och du kan enkelt synka filer till din dator och skicka filer via tjänsten från din dator till en kompis dator. Dessutom är den relativt billig, 10$ kostar det per månad.

Dessutom kan du enkelt kolla på alla dina bilder, lyssna på din musik, kolla på dina bilder genom en webbläsare eller via deras mobila appar. Det är gratis just nu så det är fritt fram att prova!

Kollade även på Cubby och det var också intressant, dock var det 7$ per 100GB så håller du dig under det är det ju snäppet billigare än Bitcasa. Det verkar fungera mer som dropbox fast du väljer själv vilka mappar som ska synkas till molnet på din dator, och får alltså inte en speciell Dropbox-mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziqewx:

Något jag tycker du ska kolla på är bitcasa.com, som är en väldigt ny tjänst men verkar extremt lovande. Den lägger till en extra hårddisk till din dator som har oändligt med utrymme, och du kan enkelt synka filer till din dator och skicka filer via tjänsten från din dator till en kompis dator. Dessutom är den relativt billig, 10$ kostar det per månad.

Dessutom kan du enkelt kolla på alla dina bilder, lyssna på din musik, kolla på dina bilder genom en webbläsare eller via deras mobila appar. Det är gratis just nu också så det är fritt fram att prova!

Kollade på Cubby också och det var också riktigt intressant, dock var det 7$ per 100GB så håller du dig under det är det ju snäppet billigare än Bitcasa. Det verkar fungera mer som dropbox fast du väljer själv vilka mappar som ska synkas till molnet på din dator, och får alltså inte en speciell Dropbox-mapp.

Man får en "My Cubby" mapp, precis som man får en mapp i dropbox..
sen kan man högerklicka på mappar och göra dom till cubby också
Perfekt för mig som vill synka hela dokument mappen (saves till spel och skolarbeten)

Sen är det även smidigt att dela ut rättigheter till olika mappar..
högerklicka och välj link eller share (read only eller inte)

Finns även p2p i cubby men har inte använt det själv

tycker helt klart det är värt ett test iallafall

rätt säker på att det även finns så man kan invite:a folk och få mer utrymme precis som på dropbox(?)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ett annan alternativ är att skaffa ett webhotel och köra ownCloud.

Jag har ett konto på binero.se

Det kostar mig 208kr i kvartalet och då får jag 100GB utrymme, ca 90kr för en adress om året.

Det kostar lite mer men då har du också full koll på dina grejor.

Permalänk

Jag använder båda. Dropbox för Skolan. och skydrive privat.. Tycker båda fungerar lika bra..!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

För mig är det viktigt att tjänsten är välkänd och att man kan vara säker på att tjänsten kommer finnas kvar ett bra tag. Därför är skydrive och dropbox mest intressanta.

Vad jag förstår så upplever ni som provat dessa två tjäner inte någon skillnad i upp och ner hastighet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Dropbox har ypperlig versionshantering på filerna. Har inte sett att M$ erbjuder det.

Permalänk
Medlem

Skydrive funkar väldigt bra om man kör Windows tycker jag. En funktion som jag gillar är att om man installerat Skydrive-klienten på sin dator så kan man från webbinterfacet komma åt alla mappar på datorn, alltså inte bara Skydrive-mappen. Dessutom med OTP (engångslösen till mobilen eller mail) för högre säkerhet.

En annan trevlig sak med Skydrive är att Office Web Apps ingår.

I övrigt så är de väl rätt lika funktionsmässigt, mycket beror på vad man har för enheter också. Skydrive har såklart bäst stöd på WP-mobiler och Dropbox har väl ingen officiell klient till WP vad jag vet. Kör man iOS funkar bägge bra, Android har jag inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Dropbox har ypperlig versionshantering på filerna. Har inte sett att M$ erbjuder det.

Dollartecknet känns lite fånigt med tanke på att bägge företagen är vinstdrivande.

Skydrive har versionshantering av Office-dokument, inte övriga filer.

Permalänk
Medlem

Har dropbox i stationära datorn, laptop, surfplattan och mobilen. Bästa tjänsten. Har även haft betalvarianten och fungerar precis lika bra bara mera lagringsutrymme.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Kör du nåt mer än Windows så dropbox helt klart. I synnerhet om du hoppar mellan alla OS, smidigt att ha tillgång till samma filer oavsett OS

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem

Skydrive finns för IOS också.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Skydrive finns för IOS också.....

Tror inte nån påstått nåt annat, men ja Skydrive finns för Windows, iOS, Windows Phone och Android.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem

Ingen av dem egentligen, eftersom allt som lagras där fritt kan läsas av respektive företags anställda, även om de påstår att de bara gör så i specialfall (t.ex. polisutredningar).

Själv kör jag med Dropbox, som fungerar väldigt smidigt mellan alla olika enheter och har inte haft ett enda problem. De fåtal saker jag lagrar är dock förstås självklart manuellt krypterade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan ju använda box.com.
Använder själv tjänsten, fick 50gb gratis.

En kombination av Sydrive(25GB) och Box(50GB) så är du ganska nära dina 100GB.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Precis. Det finns ALL anledning att vara extremt skeptisk till alla former av molntjänster.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tjenare,
Mitt tips är CrashPlan Pro. $7 månaden Unlimited GB eller $15 månaden Unlimited GB för upp till 10 datorer.
Nu är jag inte helt hundra på betalversionerna för t.ex. Skydrive men CrashPlan kör jag själv och det är inte en sync utan en backuptjänst. Funkar klockrent.

Ta en titt.
http://www.crashplan.com/consumer/crashplan-plus.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis. Det finns ALL anledning att vara extremt skeptisk till alla former av molntjänster.

Ärligt? Har man så känslig data så borde man absolut fundera på ett kassaskåp med fullmatad NAS och all tänkbar säkerhet(ex Raid).

För mig handlar det om Foto, privata Video filer egna projekt ex 3D, 2D och div egen skrivna program och siter. Självklart vill jag inte att någon annan ska komma åt det men samtidigt så ligger där inget som är så känsligt att det blir en risk för mig om någon kan komma åt det.

Att ett stort och välkänt företag ska gå in o titta på mina bilder eller projekt har jag svårt att se någon nytta med. Skulle de lägga ut mina privata bilder på facebook? Varför? Varför skulle du vilja titta på mina privata projekt? Vem skulle orka gå igenom detta?

För mig handlar en tjänst som denna om att se till så att datat inte går förlorat bara för att en hårddisk lägger ner eller ett hus brinner ner.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har:
Box 50gb gratis
Dropbox 50gb gratis
A-drive 50gb gratis
Alla tre fungerar bra för det jag använder dom till, skulle dock vara trevligt med högre övre gräns på filstorlek.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.