knäpptyst fläkt på grafikkortet

Permalänk
Medlem

knäpptyst fläkt på grafikkortet

jag totalhatar ljud, är väldigt känslig emot det så behöver skaffa nya komponenter som inte för massa oväsen.
jag plockade ur mitt 5750 ur mitt system och datorn lät mycket trevligare och mindre, dock kan jag inte testa load för min dator har inget moderkortsgrafikkort så kan inte testa fullt ut.
men har bestämt mig för att köpa ett nytt kort fokucerat på ljudnivån. det ska prestera minst lika bra som mitt 5750 gör och kunna hantera 2 skärmar utan problem, den ska ha minst 2 dvi portar då mina skärmar endast har den ingången. den får inte kosta mer än 1200 (letar som sagt inte efter ett jättestarkt kort) men försök hålla det runt 1000 som max. men viktigaste av allt, den ska vara så tyst det bara går i fabriksinställning. mitt system är inte överklockat alls, moderkortet är m4a87td evo så har bara pci 2.0, har 500 eller 550w nätagg

uppskattar all hjälp då jag inte står ut med ljudet från min dator. är tjutande redan i idle läge

hade kunnat söka själv, men eftersom jag inte kan veta ljudnivån utan att köra de ber jag om tips från folk som kanske haft några ljudlösa kort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Om du är väldigt känslig och har en väl ventilerad burk kanske passiv kylning vore det bästa för dig?
Om du kan tänka dig att använda en adapter till en av skärmarna finns det ett antal kort att välja på som passar till din budget.
Måste du ha två DVI-portar ser det här inte så tokigt ut

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1081976

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/PowerColor...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christley:

den ska ha minst 2 dvi portar då mina skärmar endast har den ingången

så har bara pci 2.0

Det måste inte nödvändigtvis vara två DVI-portar. DVI och HDMI har samma videosignal, så man kan ha en kabel med HDMI i ena änden och DVI i andra. Du bör nog sikta in dig på detta, då grafikkort med två DVI-portar är sällsynta idag. DVI+HDMI är betydligt vanligare.

Det gör inget att du "bara" har PCIe 2.0 – PCIe 3.0 är fullt bakåtkompatibelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det måste inte nödvändigtvis vara två DVI-portar. DVI och HDMI har samma videosignal, så man kan ha en kabel med HDMI i ena änden och DVI i andra. Du bör nog sikta in dig på detta, då grafikkort med två DVI-portar är sällsynta idag. DVI+HDMI är betydligt vanligare.

Det gör inget att du "bara" har PCIe 2.0 – PCIe 3.0 är fullt bakåtkompatibelt.

mest med tanke på det första är att en sån kabel kostar väl 200? och då är priset uppe i mer än jag kan spendera, så var lite mitt hopp.

och med de andra tänkte jag att pci3 optimerade kort kanske kör något lägre, och när de sätts i en pci2 port så går dom segare än mitt 5750 gör just nu, men i pci3 så går dom snabbare. var dock bara en teori som jag inte är säker på, varav jag inkluderade den informationen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christley:

mest med tanke på det första är att en sån kabel kostar väl 200? och då är priset uppe i mer än jag kan spendera, så var lite mitt hopp.

och med de andra tänkte jag att pci3 optimerade kort kanske kör något lägre, och när de sätts i en pci2 port så går dom segare än mitt 5750 gör just nu, men i pci3 så går dom snabbare. var dock bara en teori som jag inte är säker på, varav jag inkluderade den informationen

Nej då, jag köpte min sån kabel för 69:- tror jag. Här finns en för mindre än 30:- inkl frakt.

Nej, det gör inget att plattformen "bara" stöder PCIe 2.0 (inte PCI). Inte ens de kraftfullaste korten som 7970 och 680 slår i taket på PCIe 2.0 x16 och det kommer ett budgetkort ALDRIG göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vad har du för andra fläktar i datorn? Du skriver att den är tjutande redan i idle, är det med och utan grafikkort? Har du nått luftflöde i burken förutom nätagg och processorkylare? Antar att du har rengjort allt så fläkten inte behöver jobba extra hårt?

Jag tycker att mitt asus hd7770 är rätt så tyst, men det är ju inte helt tyst eftersom den har en fläkt. Ljud är också så jäkla subjektivt så det är i princip omöjligt att rekommendera saker åt någon annan.

Finns de ingen eftermarknadskylare åt hd5750 som skulle kunna fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Vad har du för andra fläktar i datorn? Du skriver att den är tjutande redan i idle, är det med och utan grafikkort? Har du nått luftflöde i burken förutom nätagg och processorkylare? Antar att du har rengjort allt så fläkten inte behöver jobba extra hårt?

Jag tycker att mitt asus hd7770 är rätt så tyst, men det är ju inte helt tyst eftersom den har en fläkt. Ljud är också så jäkla subjektivt så det är i princip omöjligt att rekommendera saker åt någon annan.

Finns de ingen eftermarknadskylare åt hd5750 som skulle kunna fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

jag tog ur kortet och bara testade och jag hörde mycket mycket mindre ljud, men ska byta andra fläktar med.
och vad gäller eftermarknadskylare så vet jag inte. trodde bara vattenkylning fanns för sånt och de vägrar jag ha.
nej, full rekommendation kan jag inte få, men folket måste iaf stött på "oooh, denna lät mindre än de brukar"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!