Permalänk
Medlem

Köpråd -router fiber

Kommer att vilja köra trådlöst och funderar på router, är någon av de nedanstående prisvärda eller har ni andra förslag? Fungerar dom bra under följande förutsättningar:

Fiber - Bahnhof 100/10-lina (om jag inte ändrar mig till 100/100), kommer att bo i en tvåa från slutet av 50-talet, osäker på hur väggarna är, kommer att ha minst 2 datorer (en laptop med Atheros 9002wb-1ng och en stationär, som jag kommer att bygga ihop inom kort), smartphone, surfplatta m.m. Kommer inte att köra ip-telefon eller utökat tv-utbud i dagsläget men kanske kanske i framtiden.

Finns det några routrar jag kan stryka direkt för dom är riktigt usla? D-link har jag hört var bra en gång i tiden, blev sen riktigt usla men hur är de nu?
Asus RT-N56U
Asus RT-N65U
Asus RT-N66U
Cisco WRVS4400N
D-Link DIR-636L/E
D-Link DIR-652
D-Link DIR-655
D-Link DIR-857
Linksys by Cisco E2000
Linksys by Cisco E3200
Linksys by Cisco E4200
Netgear WNDR3700
Netgear WNDR37AV
Netgear WNDR4000
Netgear WNDR4500
Netgear WNR3500
Netgear WNR3500L

Permalänk
Medlem

Jag beställde mig precis en Asus RT-AC66U, den ska ha lite barnsjukdomar i nuvarande firmwaren, men jag räknar med att de försvinner vid nästa uppdatering.

Annars kikade jag på RT-N66U också, men övergav den när den nya AC modellen kom.

Har sen tidigare en D-Link DIR-655 som har bra wan-lan throuput (240-260Mbit) duger bra om man har 100Mbit lina Men så fort går det tyvärr inte trådlöst. Minns inte helt 100 vad jag kom upp i trådlöst med N-standarden, dock vet jag att de nya routrarna klarar 2 eller 3 gånger den hastigheten även om vi fortfarande pratar om N-standarden. Köper du AC-nätverkskort kan du nog räkna med ytterligare högre hastigheter, har läst om 300-400Mbit trådlöst

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinzia:

Kommer att vilja köra trådlöst och funderar på router, är någon av de nedanstående prisvärda eller har ni andra förslag? Fungerar dom bra under följande förutsättningar:

Fiber - Bahnhof 100/10-lina (om jag inte ändrar mig till 100/100), kommer att bo i en tvåa från slutet av 50-talet, osäker på hur väggarna är, kommer att ha minst 2 datorer (en laptop med Atheros 9002wb-1ng och en stationär, som jag kommer att bygga ihop inom kort), smartphone, surfplatta m.m. Kommer inte att köra ip-telefon eller utökat tv-utbud i dagsläget men kanske kanske i framtiden.

Finns det några routrar jag kan stryka direkt för dom är riktigt usla? D-link har jag hört var bra en gång i tiden, blev sen riktigt usla men hur är de nu?
Asus RT-N56U
Asus RT-N65U
Asus RT-N66U
Cisco WRVS4400N
D-Link DIR-636L/E
D-Link DIR-652
D-Link DIR-655
D-Link DIR-857
Linksys by Cisco E2000
Linksys by Cisco E3200
Linksys by Cisco E4200
Netgear WNDR3700
Netgear WNDR37AV
Netgear WNDR4000
Netgear WNDR4500
Netgear WNR3500
Netgear WNR3500L

Har hört bra saker om Ciscos, men usch så fula dem är...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Asus är numera ett säkert kort i min mening. De håller väl samma standrad som linksys gjorde under wrt54gl-tiden. Det vill säga fungerar riktigt bra och i många fall ännu bättre med tredjepartsmjukvara.
rt-n66u, är riktigt bra och inte jättedyr längre och ac-versionen (rt-ac66u) som någon nämnde här ovan kommer säkert fungera minst lika bra.

Annars har jag läst att wnr3500lv2 och wndr3700 är riktigt bra routers för tomato och dd-wrt.

De fyra jag har nämnt är alla i olika prisklasser. wnr3500lv2 kan ses lite som ett kompetent budgetalternativ medan rt-ac66u toppar prismässigt och presterar antagligen därefter.

Själv har jag funderat mycket kring routerboards. rb750gl natar upp mot gigabiten enligt tester som gjorts och rb450g ännu mer. Enheterna kommer fullproppade med funktioner och med RouterOS. De är väl kanske inte helt konsumentvänliga men har man ett intresse för nätverk i allmänt så tror jag man fixar det ganska lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Asus är numera ett säkert kort i min mening. De håller väl samma standrad som linksys gjorde under wrt54gl-tiden. Det vill säga fungerar riktigt bra och i många fall ännu bättre med tredjepartsmjukvara.
rt-n66u, är riktigt bra och inte jättedyr längre och ac-versionen (rt-ac66u) som någon nämnde här ovan kommer säkert fungera minst lika bra.

Annars har jag läst att wnr3500lv2 och wndr3700 är riktigt bra routers för tomato och dd-wrt.

De fyra jag har nämnt är alla i olika prisklasser. wnr3500lv2 kan ses lite som ett kompetent budgetalternativ medan rt-ac66u toppar prismässigt och presterar antagligen därefter.

Själv har jag funderat mycket kring routerboards. rb750gl natar upp mot gigabiten enligt tester som gjorts och rb450g ännu mer. Enheterna kommer fullproppade med funktioner och med RouterOS. De är väl kanske inte helt konsumentvänliga men har man ett intresse för nätverk i allmänt så tror jag man fixar det ganska lätt.

Behöver man som "vanlig" användare ha koll på vad tomato och dd-wrt är? För då får jag ta och läsa mig till vad det är.
Just när det gäller routers vill jag ha något som är lättanvänt, i alla fall i dagsläget när jag inte riktigt har tiden eller energin att sätta mig in i mer avancerat.
Asus lockar något eftersom jag haft andra asusprodukter som haft bra funktionalitet och hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinzia:

Behöver man som "vanlig" användare ha koll på vad tomato och dd-wrt är? För då får jag ta och läsa mig till vad det är.
Just när det gäller routers vill jag ha något som är lättanvänt, i alla fall i dagsläget när jag inte riktigt har tiden eller energin att sätta mig in i mer avancerat.
Asus lockar något eftersom jag haft andra asusprodukter som haft bra funktionalitet och hållbarhet.

Jag skulle säga att tomato (som jag själv föredrar) är väldigt lättanvänt och det är inte avancerat att installera. Visst det krävs ju lite erfarenhet och ett intresse. Jag skulle köpt en Asus oavsett om du vill installera tredjepartsmjukvara eller ej. De anses som stabila.
I nuläget är det bättre prestanda på t.ex. rt-n66u med standardmjukvaran, så jag vet inte ens om jag hade installerat tomato än.
Hur mjukvaran är på netgear vet jag inte.
Läs på om vad fördelarna för routern du köper är hos tomato/dd-wrt. Om du beslutar att byta firmware, läs på noga hur du gör det. Det finns mycket information på dd-wrt's sida som gäller för både dd-wrt och tomato. Om jag ska tipsa om en specifik branch av tomato skulle jag nog säga shibbys! http://tomato.groov.pl/ (Finns även en del info på den länken)

Permalänk
Medlem

Vem vinner för hemmabruk? Styrkor? Fördelar & nackdelar?: Asus RT-N66U VS RB2011?