Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nanananaBatman:

Jag anser att det bör handla om antingen A eller B här. Antingen betalar alla för public service, endera betalar de som använder public service. På vilket sätt ett annat alternativ är bättre får du gärna argumentera för, hellre än att motargumentera saker som ingen någonsin sagt. Allt det somliga säger om att fildelare är bortskämda för de inte vill betala för sig, just den snålheten penslar du över dig själv som tycker att andra ska vara med och splitta på Din nota; att andra ska behöva betala för någonting som du själv - men inte de - använder. Javisst: Du är beredd att betala för det, men är ur detta perspektiv är ju inte det ett dugg märkligt heller. Du verkar argumentera för att människor som medvetet väljer bort tjänsten också ska betala för den, men hur motiverar du det? "Därför att de har en dator" är väl inget argument, men "för att de har möjlighet att ta emot SVT-framträdanden? Jag kanske är konstnär och lägger upp mina bilder på nätet. Då kan ju du ta del av det. Gief royalties, tack!

Själva ordet "public service" säger väl vad det handlar om, kan inte vara en kodad kanal som bara vissa har tillgång till. Svårt att förstå att så många kommenterar med att de som betalar ska få se public service TV? Hela tanken med det är ju att ALLA ska ha tillgång till det. Alla ska kunna se detta om de önskar, om en allvarlig händelse skulle inträffa som det ju så klart gör förr eller senare där information kommer att behöva komma ut fort till alla så fortsätt ni titta på two and a half men som är några säsonger gammal på trean o.s.v.
Men även för mer vardaglig info ska alla ha en oberoende källa tillgänglig om de så önskar se på den. Vänster eller höger extremister vill troligen inte se på den men för att ha förmånen att bo och verka i vårat gemensamma land så ska de vara med att betala för en oberoende informationskälla och andra viktiga samhällsfunktioner som alla andra.
Finansieringen behöver verkligen moderniseras, håller absolut med där.
Skattefinasierat är ju som sagt det logiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det står rätt tydligt i lagtexten:

En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

"även om utrustningen också kan användas för annat ändamål." är nyckeln här. Jag tror inte att det är stor risk att någon rätt i Sverige går emot tolkningen att även om en dator inte är avsedd för TV (oftast), så kan den användas till det.

En TV är (generellt sett) avsedd att ta emot utsändning av TV-progam, även om den också kan användas för annat ändamål.

En dator är inte avsedd för mottagande av TV-sändningar, även om den kan användas till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Själva ordet "public service" säger väl vad det handlar om, kan inte vara en kodad kanal som bara vissa har tillgång till. Svårt att förstå att så många kommenterar med att de som betalar ska få se public service TV? Hela tanken med det är ju att ALLA ska ha tillgång till det. Alla ska kunna se detta om de önskar, om en allvarlig händelse skulle inträffa som det ju så klart gör förr eller senare där information kommer att behöva komma ut fort till alla så fortsätt ni titta på two and a half men som är några säsonger gammal på trean o.s.v.
Men även för mer vardaglig info ska alla ha en oberoende källa tillgänglig om de så önskar se på den. Vänster eller höger extremister vill troligen inte se på den men för att ha förmånen att bo och verka i vårat gemensamma land så ska de vara med att betala för en oberoende informationskälla och andra viktiga samhällsfunktioner som alla andra.
Finansieringen behöver verkligen moderniseras, håller absolut med där.
Skattefinasierat är ju som sagt det logiska.

Jag tror nog att merparten egentligen är emot SVT pga den orimligt höga avgiften, som allt statligt, eller saker som drivs utan krav på nån prestation för erhållen peng så blir det oerhört ineffektivt. 50 kr i månaden är "motiverat" nog, enligt min åsikt, för att behålla de program jag anser är viktiga, t ex nyheter, ganskningsprogam m.f. Skulle för övrigt vara klockrent om uppdrag granskning började med att granska vart alla pengar som går till SVT tar vägen.
Men precis som han innan dig skrev, det är jävligt irriterande att folk som vill ha SVT alltid kan motivera varför andra också ska betala för det.

Släng dit Micheal O'Leary som VD så lovar jag att han kan få ner avgiften till 50 kr samtidigt som han höjer kvaliten.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Det är priset för att det demokratiska samhället ska kunna upprätthålla oberoende media vare sej du tittar på det eller ej. Betala o var en ansvarsfull medborgare, åtminstone om Du har en normal inkomst. Annars finns det fina exempel på länder med alternativa styrelseskick som skulle passa dej bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite väl överdrivet att kallas en "ansvarsfull medborgare" om man betalar för en tjänst man inte använder eller vill ha, du har tydligen andra värderingar än vad jag har, att bli tvingad till betalning av en produkt man inte vill ha är inte demokrati.

Permalänk
Medlem

Hur funkar den här avgiften i samband med server-datorer och annan snarlikt?

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Skrivet av Ahlm:

Hur funkar den här avgiften i samband med server-datorer och annan snarlikt?

Inget är klart än och lär inte bli det före 2015, men det spekuleras i att om den saknar väsentliga delar för att anses vara 'avsedd för tv-mottagning' som skärm och /eller ljudkort så skulle den inte räknas. Det är i mina ögon en tveksam slutsats eftersom videobandspelare räknas men saknar skärm.
Man får tänka på en sak som i praktiken lär begränsa frågans relevans och det är att man ju bara betalar en avgift per hushåll och få servrar körs utan en enda klient. Annorlunda blir det förstås för företag men de har redan nu andra regler.

Permalänk

Fick svar från Radiotjänst efter att jag mailat och frågat.
Det spelar ingen roll om det är en dator jag lånar från jobbet som arbetsredskap eftersom det ändå är innehav.
Det spelar heller ingen roll om man försöker trixa med att låta ISP blocka eftersom de reglarna om att göra mottagaren obrukbar inte längre gäller privatpersoner.

Det enda att hoppas på är alltså att det mer noggrant definieras vad som juridiskt tekniskt innebär att vara 'avsedd för tv-mottagning' .

Svaret:
"Det är riktigt att för företag ges i 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst en möjlighet att plombera en tv-mottagare för att den på så vis inte ska vara avgiftspliktig. För en dator gäller samma regler som för en vanlig tv, att den ska göras obrukbar för att se på utsändningar med. Sen skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på detta och en bedömning görs.Detta gäller alltså inte privatpersoner.

Det är själva innehavet som är avgiftspliktigt. Det betyder att har man en dator i sitt hem, även utan att äga den, som har möjlighet att visa tv-utsändningar så ska man betala radio- och tv-avgift."

Permalänk
Medlem

Så om man har TV-spel och mobiltelefon som fångar internet från en router, och man äger en dator men där datorns nätverkskort är bortkopplat eller trasigt, då bör man rimligtvis gå fri från avgiftsplikt?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror vi får vänta till den färdiga utredningen har behandlats i riksdagen, det logiska vore en avgift på varje hushåll, på samma sätt som man gjort om kyrkoskatten och fastighetsskatten till "avgifter" som alla betalar till olika delar när man har inkomst och/eller äger/brukar ett hus, men en allmän avgift istället för skatt enligt liknande modell vore det logiska tycker jag.
Exakt hur man fördelar avgiften är en annan sak, men hursomhelst så innebär det ingen förändring i licensindrivningen idag eftersom radiotjänst inte ska jaga datorer utan avvaktar riksdagsbeslutet i frågan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

SVT har mycket bra tv program som jag gillar, gladiatorer, idoler, bönder, reklam mm är inte särskillt tilltalande.
Men de flesta nuförtiden är ytliga och läser bara aftonbladet på nätet när de vill ha nyheter...
Finns det något värre än att titta på en sen film och det kommer reklam varje 10:e minut, där man somnar mitt i reklamen och missar slutet för att filmen är 1 timme längre med reklam.
Ja, ja ni ungdommar som orkar sitta uppe hela natten, men vi vanliga arbetare, som dessutom vill göra rätt för oss, det är inte gratis att göra TV.
Dessutom så är SVT värdsledande när det gäller ny teknik. mm.
SVT play laggar inte sönder hela tiden som vissa andra kanaler på internet, så fort som det blir många tittare.
Det är ju så att vi som redan betalar tv licens inte berörs, utan det är de som smiter idag, som är upprörda.
En skatt är bättre, men det blir orättvist, om man bor ensam så betalar man en summa, men är det flera som bor i samma hus sä blir det ju dyrare, då varje person som betalar skatt ska betala varsin avgift...
Ingenting är gratis, inte ens på internet...

gämför du ParasiteX som inte tittar på svt med dom som gör det & därför ska han betala ??? din logik haltar lite ! varför betala TV-avgift för nånting man inte utnyttjar?? varför ska alla i hela sverige betala på skatten ? ren idioti att bli påtvingad skatt på 2000kr för nåt skit

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror vi får vänta till den färdiga utredningen har behandlats i riksdagen, det logiska vore en avgift på varje hushåll, på samma sätt som man gjort om kyrkoskatten och fastighetsskatten till "avgifter" som alla betalar till olika delar när man har inkomst och/eller äger/brukar ett hus, men en allmän avgift istället för skatt enligt liknande modell vore det logiska tycker jag.
Exakt hur man fördelar avgiften är en annan sak, men hursomhelst så innebär det ingen förändring i licensindrivningen idag eftersom radiotjänst inte ska jaga datorer utan avvaktar riksdagsbeslutet i frågan.

man kan gå ut ur kyrkan Då betalar man inte nån skatt dit..

fastighetsskatten ? hyresrätt/bostadsrätt alltså man har en valbar möjlighet att inte betala dom. bor man i hyresrätt och inte är med i kyrkan, klart ingen avgift tittar man inte på Svt skit program så är det ju logiskt att då ska man inte heller betala.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

man kan gå ut ur kyrkan Då betalar man inte nån skatt dit..

fastighetsskatten ? hyresrätt/bostadsrätt alltså man har en valbar möjlighet att inte betala dom. bor man i hyresrätt och inte är med i kyrkan, klart ingen avgift tittar man inte på Svt skit program så är det ju logiskt att då ska man inte heller betala.

Nja det är inte riktigt så, fastighetsavgift betalar alla, sedan att man kanske inte ser det utan att det bakas in i månadsavgiften är en annan sak:

Kommunal fastighetsavgift
Alla bostäder i hyreshus och småhus får kommunal fastighetsavgift. Även den nya fastighetstypen ägarlägenhetsfastighet är till sin natur avgiftspliktig. Nybyggda ägarlägenheter är dock befriade från fastighetsavgift de första fem åren.

Bostadsrättsfastigheter
För en bostadsrättsfastighet är det ägaren till huset, alltså bostadsrättsföreningen, som påförs och betalar skatten eller avgiften – inte de enskilda medlemmarna/bostadsrättshavarna.
http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf80001...

Och man betalar alltid begravningsavgiften till kyrkan oavsett om man är medlem eller inte.

Du som inte tillhör Svenska kyrkan (och alla i Stockholm och Tranås) betalar separat begravningsavgift:

Den genomsnittliga begravningsavgiften inkomstår 2013 är 0,22 procent.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadbl...

Så det är allmänna avgifter man inte kan välja bort. Principiellt borde en publicservice avgift kunna utformas på liknande sätt tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja det är inte riktigt så, fastighetsavgift betalar alla, sedan att man kanske inte ser det utan att det bakas in i månadsavgiften är en annan sak:

Kommunal fastighetsavgift
Alla bostäder i hyreshus och småhus får kommunal fastighetsavgift. Även den nya fastighetstypen ägarlägenhetsfastighet är till sin natur avgiftspliktig. Nybyggda ägarlägenheter är dock befriade från fastighetsavgift de första fem åren.

Bostadsrättsfastigheter
För en bostadsrättsfastighet är det ägaren till huset, alltså bostadsrättsföreningen, som påförs och betalar skatten eller avgiften – inte de enskilda medlemmarna/bostadsrättshavarna.
http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf80001...

Och man betalar alltid begravningsavgiften till kyrkan oavsett om man är medlem eller inte.

Du som inte tillhör Svenska kyrkan (och alla i Stockholm och Tranås) betalar separat begravningsavgift:

Den genomsnittliga begravningsavgiften inkomstår 2013 är 0,22 procent.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadbl...

Så det är allmänna avgifter man inte kan välja bort. Principiellt borde en publicservice avgift kunna utformas på liknande sätt tycker jag.

har du bil ? om du inte har vore det då bra om du fick betala Fordonsskatt bara för att nästan alla har bil så då ska alla betala, kan ju ta trängsel avgift också 60kr/dag vare sig du bor i Umeå, tranås, borås, eller Stockholm är det så att du har körkort men ingen bil. spelar ingen roll bara att betala det ingår om man bor i ett demokratiskt samhälle att man betalar för sånt som man teoretiskt kan tänkas utnyttja, har man varken bil eller körkort, surt bara att betala tycker jag, ps ja har varken bil eller körkort men ja är gärna med och betalar minst 20,000kr år... Ds *tsss* publikservice vilket skitsnack, har du några flera sagor att berätta ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Betalar gladeligen 173 kr/mån för ett reklamfritt alternativ. Och att få kanalerna på nätet också bara äger!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det står rätt tydligt i lagtexten:

En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

"även om utrustningen också kan användas för annat ändamål." är nyckeln här. Jag tror inte att det är stor risk att någon rätt i Sverige går emot tolkningen att även om en dator inte är avsedd för TV (oftast), så kan den användas till det.

Det är just det som är grejen. Man har redan sedan tidigare försökt få till telefoner och mobila mediaspelare under licenskravet, men eftersom de inte är till för TV tittande, och råkar ha andra funktioner som går att nyttja sidan om, utan tvärt om är till för andra funktioner, och närmast av en slump kan nyttjas till att titta på TV med så har det inte fallit under licenskravet. Det är med andra ord inte av goodwill som radiotjänst avstår från att jaga licenspengar för innehav av dator från och med februari, utan helt enkelt för att den nuvarande, teknikneutrala lagen inte tillåter deras "tolkning" (Läs önsketänkande.) Man sätter därför sitt hopp till den pågående utredningen av licensen och lagen som reglerar den, i förhoppning om att det ska bli möjligt. I höstas blev det (än en gång) klart att det inte hamnar på skatten i alla fall, vilket har för och nackdelar... Jag ser gärna att den hamnar på skatten, men då får den sänkas, och inte som diskuterats, höjas, ganska drastiskt. En familj med extrajobbande student hemmaboende kan utan vidare åka på 3 licenser, och så som man diskuterade tidigare drygt 18-24000kr om året... Det är en ganska häftig höjning mot nuvarande.

Skrivet av lollol7:

Ifall jag har en TV och monterar ut själva TV-mottagaren/antenn-ingången, samt lägger in en block i routern till att blockera all trafik till svt.se.

Nej, som privatperson har du inte möjligheten att "plombera" din utrustning och slippa licensen. Man diskuterar att företag eventuellt skulle ha möjligheten att blockera SVT's site för att slippa licenskravet, men för privatpersoner har inget sådant undantag nämnts i debatten.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHA. Som någon sa, det kan dom fetglömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

gämför du ParasiteX som inte tittar på svt med dom som gör det & därför ska han betala ??? din logik haltar lite ! varför betala TV-avgift för nånting man inte utnyttjar?? varför ska alla i hela sverige betala på skatten ? ren idioti att bli påtvingad skatt på 2000kr för nåt skit

Allt brunt är inte skit.
Det är en massa skit i reklamkanalerna med avbrott hela tiden.
Man betalar ju inte licensen för programmen utan för att man har en apparat som kan visa programmen.
Även om man inte tittar på SVT så måste man betala licens för apparaten.
På skjutvapen måste man ha licens även om man inte skjuter, de går oxå att låsa så man slipper licensen.
De som inte vill betala licens fär ju betala sina program på annat sätt ändå.
Det finns en möjlighet att de som gapar värst här, laddar ner sina program lite olovandes, men det får vi inte diskutera här...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Man betalar ju inte licensen för programmen utan för att man har en apparat som kan visa programmen.

Nja, sanning med modifikation. Man betalar licensen för att SVT ska kunna uppfylla sitt mandat att visa oberoende TV, samtidigt som man framför "public service" som en språkrörsfunktion för att föra ut statens information till medborgarna. Därefter ha man knutit finansieringen till en bit hårdvara som ger en möjlighet att ta del av information, och service, men det är ju en helt fiktiv konstruktion. Det bästa vore att ta bort knytningen till specifik hårdvara, och lägga ut avgiften på alla. Samtidigt borde public service biten omarbetas, bantas, och avgiften krympas. Med andra ord istället för den nuvarande avgiften på ett par tusen om året, för de som betalar borde avgiften bli 1000-1200 per hushåll i genomsnitt. Därifrån behöver man ju räkna ut hur många som bor i ett genomsnitts hushåll, och lägga individens avgift på motsvarande nivå. Gissningsvis en 300-400kr's avgift årligen på skattsedeln. Men man har protesterat vilt mot att finnansieras via skattsedeln eftersom man från SVT's sida tycker att det skulle påverka deras oberoende. Bah, bullshit, men det är deras story.

Skrivet av AMD_PERA:

Även om man inte tittar på SVT så måste man betala licens för apparaten.

Det äger sin rimlighet om man tänker sig att "apparaten" är just TV apparater, men det har förlorat all rimlighet när man konstaterar att videokameror med kanalväljare (för att kunna dubblera som videospelare?) är licenspliktiga. Vad, ska någon sitta på tvåtums sökaren och glo på "nyheter på finska" ?

På gott och ont kommer den här tråden dock inte påverka något i frågan. Möjligen fungerar den som en informationstråd där folk får veta vad som gäller. Och i nuläget är det som gäller att du som privatperson ska ta ställning till huruvida du vill svara "det finns ingen licenspliktig utrustning i bostaden" eller inte när Radiotjänst's kontrollant ringer / knackar på. Det beror lite på om man har någon utrustning, och hur rymligt ens samvete är. Men det är allt man behöver göra, medge, eller neka existensen av licenspliktig utrustning är allt som är relevant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Även om man inte tittar på SVT så måste man betala licens för apparaten

i alla år har det funnits en regel att har man tv så ska man betala... nu tittar inte lika många på tv siffrorna sjunker då gör man i panik så svt går att nå genom internet sen får man ut avgiften iallafall.. du tycker att det här är helt OK även om man aldrig tittar på svt i datorn ?? ja tycker du ska betala både fordonskatt & vägtullar både i stockholm och Gbg bara därför att det finns en chans att du faktiskt åker bil nån gång i ditt liv till från stockholm så då ska du betala, den regeln tycker ja verkar bra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

i alla år har det funnits en regel att har man tv så ska man betala... nu tittar inte lika många på tv siffrorna sjunker då gör man i panik så svt går att nå genom internet sen får man ut avgiften iallafall.. du tycker att det här är helt OK även om man aldrig tittar på svt i datorn ?? ja tycker du ska betala både fordonskatt & vägtullar både i stockholm och Gbg bara därför att det finns en chans att du faktiskt åker bil nån gång i ditt liv till från stockholm så då ska du betala, den regeln tycker ja verkar bra.

Man skulle kunna införa sådana regler för fordonstrafiken om majoriteten av befolkningen vill det, det handlar ytterst om vad riksdagen bestämmer, så fungerar det och vi medborgare utser de som vi anser bäst lämpade att bestämma, så om tillräcklig många tex vill ha en "storstadsboende avgift" på 1 miljon/år för att få folk att flytta till glesbygden så skulle man kunna införa det också även om de som drabbades av avgiften säkert skulle klaga på det, om en majoritet av folket vill att man ska få betalt för att titta på svt så kan man göra det också, det handlar om vad majoriteten vill, just nu anser en majoritet att publicservice media ska finnas och att finansieringsmetoden är ok och då får man acceptera det på samma sätt som man gör med andra saker man inte personligen tycker är bra och om man är mycket missnöjd så kan man engagera sig för att få till en ändring, tex genom att arbeta politiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om SVT och alla PRO public service vill att folk ska betala så får de sänka avgiften rejält men också banta ner utbudet.

SVT målar ju upp public service som något samhällsnyttigt, att ha program som Antikrundan, på spåret, Stjärnorna på slottet osv tycker jag inte är någon samhällsnyttigt.

Så genom att banta bort 99% av SVTs så att alla nöjesprogram försvinner, ja då har vi kvar vad som är sann publicservice vilket även kommer att kosta en kanske en tia i månaden för gemene man istället för flera tusen kr om året där SVT satsar stora belopp på en massa skit program som är till nöjes.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Spärra alla kanaler. Och låt folk betala för det dom vill se på.. Men det är klart då blir det ju inte lika kul när ett par % betalar. Värdelösa skit program som man ska tvingas att betala för. Får jag starta en nät sida som hela världen kan besöka och titta på, och kräva pengar av hela befolkningen? oavsett om dom ser på mina så kallade nyheter och allt annat skräp jag ev kunnat sända via min sida??? Gör alla en tjänst och slopa hela radiotjänst istället.....

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Betalar gladeligen 173 kr/mån för ett reklamfritt alternativ. Och att få kanalerna på nätet också bara äger!

Skickades från m.sweclockers.com

Själv hatar jag traditionell TV och vill absolut inte ha skiten, inte en enda kanal vill jag ha. Då känns det ju surt som fan att man blir tvingad till det. Tänk om aftonbladet skulle bli uppköpt av staten och sedan blev det obligatoriskt att abbonera på den tidningen trots att man inte vill ha den. Skulle bli ett jävla liv!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja, sanning med modifikation. Man betalar licensen för att SVT ska kunna uppfylla sitt mandat att visa oberoende TV, samtidigt som man framför "public service" som en språkrörsfunktion för att föra ut statens information till medborgarna.

Fel, SVT har visat sig vara allt annat än oberoende. När det gäller politiska frågor så vinklar och styr som som de själv behagar. Av den anledningen så kan vi slänga licensen på skatten på en gång eftersom motståndare till att det ska hamna på skatten har varit just att det inte blir politisk oberoende.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

En TV är en sak, men ska man bli tvingad att betala om man har en dator som kanske enbart används till spel eller arbete?
Kan inte SVT istället ta betalt för sina webbsändningar? Det går ju faktiskt att kräva inloggning på en internetsida till skillnad från att slå på en TV och snappa upp en okrypterad TV-sändning...

Kräv inloggning och ta betalt för en prenumeration som alla andra streamingtjänster a'la Netflix osv istället...

Vad blir nästa skatt, om allt som kostar pengar för staten och som en medborgare eventuellt kan göra..? Kanske knivskatt. Knivar används ibland till att skada personer, och kostar således staten pengar, då borde väl ändå alla som äger en kniv betala skatt för dom kan ju potentiellt använda den för att skada någon. Gör en lista, se hur många skatter det blir i slutändan...

Man kan ju ffn inte införa skatt på saker som används till SÅ mycket annat än att se på SVT's nätsändningar. Jag är även rätt säker på att den stora majoriteten som äger datorer aldrig ser på SVT's livesändningar på datorn/surfplattan.

Och det har INGET att göra med "det kommer inte göra någon skillnad för dom flesta har redan en TV och betalar licens".. Dom försöker bara rättfärdiga skiten...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bejje:

Själv hatar jag traditionell TV och vill absolut inte ha skiten, inte en enda kanal vill jag ha. Då känns det ju surt som fan att amn blir tvingad till det. Tänk om aftonbladet skulle bli uppköpt av staten och sedan blev det obligatoriskt att abbonera på den tidningen trots att man inte vill ha den. Skulle bli ett jävla liv!

Det är inte riktigt så enkelt eftersom svt och sr även har en funktion som kommunikationsmedel när det händer saker, sammhällsviktig information sänds ut via radio och tv och då behövs sändarnätet, radio är ganska robust och driftsäkert jämfört med bredband, telefon och tidningar som inte alls har samma förmåga att nå ut och fungera i krislägen, vad händer vid ett strömavbrott, hur bra funkar det att läsa aftonbladet online då? Ska vi då ha ett beredskapsnät bara för att täcka in det så sparar man inte särskilt mycket ändå, det är ytterligare ett argument för att vi behöver systemen även när det inte är katastrofläge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte riktigt så enkelt eftersom svt och sr även har en funktion som kommunikationsmedel när det händer saker, sammhällsviktig information sänds ut via radio och tv och då behövs sändarnätet, radio är ganska robust och driftsäkert jämfört med bredband, telefon och tidningar som inte alls har samma förmåga att nå ut och fungera i krislägen, vad händer vid ett strömavbrott, hur bra funkar det att läsa aftonbladet online då? Ska vi då ha ett beredskapsnät bara för att täcka in det så sparar man inte särskilt mycket ändå, det är ytterligare ett argument för att vi behöver systemen även när det inte är katastrofläge.

"Vad händer vid ett strömavbrott?" Jo, TVn funkar inte alls, men däremot går det utmärkt att surfa med sin laptop och mobilt bredband. Har hänt mig förr då jag var med om ett längre strömavbrott i flera timmar. Då tog jag fram laptopen och surfade runt för att leta information om strömavbrottet.

Så tyvärr är det nog tvärt om som du säger. Vid kris och strömavbrott litar jag mer på en laptop med mobilt bredband än en TV.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bejje:

"Vad händer vid ett strömavbrott?" Jo, TVn funkar inte alls, men däremot går det utmärkt att surfa med sin laptop och mobilt bredband. Har hänt mig förr då jag var med om ett längre strömavbrott i flera timmar. Då tog jag fram laptopen och surfade runt för att leta information om strömavbrottet.

Så tyvärr är det nog tvärt om som du säger. Vid kris och strömavbrott litar jag mer på en laptop med mobilt bredband än en TV.

Du verkar ju vara smålänning, det blåste ju lite i dina trakter för nått år sedan och då var det långa strömavbrott och det enda som fungerade skapligt då var radio, mobildatanäten klarar inte av att gå särskilt länge vid strömavbrott och framförallt så klarar din laptop inte särskilt många timmar på batteri så redan efter 10 timmar så lär den nog vara rätt orkeslös.
En Gudrun till över småland så lär du märka att det blir jobbigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Röstar man något annat än dåligt...

...så är man antingen sosse eller har man en trasig DNA-stege och borde kastreras.

Permalänk

Lysande initiativ

På sitt sätt en ganska briljant affärsidé. Man skapar valfri produkt (i det här fallet ett kanalutbud för radio och TV), samt tillgängliggör den för alla konsumenter inom berörd målgrupp, och kräver sedan dessa på kompensation i form av avgift eller annat.

Herrejösses, på det sättet slipper man ju bekymra sig om att ens erbjuda en marknadsmässig produkt. Och inte ens en sådan skulle fånga upp 100% av målgruppen. Redan den amerikanska maffian såg på sin tid möjligheterna i den typen av koncept - även om det i deras tolkning normalt presenterades som ett tjänsteutbud vilket syftade till att förebygga olyckor