Hårddisken låter väldig mycket?

Permalänk

Hårddisken låter väldig mycket?

Hej, det är så att min hårddisk har börjat låta väldigt mycket på senaste tiden, har nyss bytt grafikkort, vet inte om det har med saken att göra men det lät mindre innan, typ ett knastrande ljud, är det något fel på den tror ni?:(

Permalänk

om hdd är gammal så kan det va att den är på väg att haverera... innom en snar framtid lika väl som att de räcler med att du formaterar om den å instalerar allt på nytt för att de ska sluta "knastra" men om den börjar klocka hysteriskt så bör du snarast byta ut den för då är det bara en tids fråga innan den för hellt

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Skrivet av Surfer_boy:

om hdd är gammal så kan det va att den är på väg att haverera... innom en snar framtid lika väl som att de räcler med att du formaterar om den å instalerar allt på nytt för att de ska sluta "knastra" men om den börjar klocka hysteriskt så bör du snarast byta ut den för då är det bara en tids fråga innan den för hellt

Okej, men har bara haft den i ett halv år typ:/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mexonizze:

Okej, men har bara haft den i ett halv år typ:/

Då bör du ta backup på allt du vill ha kvar samt kolla din HDD med testprogram typ HDTune eller Testdisk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

gör backupp ! vart köpte du den ? märke ? modell

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då bör du ta backup på allt du vill ha kvar samt kolla din HDD med testprogram typ HDTune eller Testdisk.

Okej tack för svaret!:)

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

gör backupp ! vart köpte du den ? märke ? modell

Vet inte vad det är för någon, har en packard bell ixtreme 5850:)

Permalänk
Skrivet av Mexonizze:

Vet inte vad det är för någon, har en packard bell ixtreme 5850:)

liten fråga är det så där *märkes dator* med nätagg som suger ? 350W av nåt OEM företag
vilket sorts Grafikkort har du satt i ? ska nättagget klar av den ?
sjävklart menar jag märke modell på Hårddisken. så dumt av mig att inte skriva det tog för givet att det handlade om HDD ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Att hårdisken knastrar(beroende på exakt hur det låter) är helt normalt. När den har mycket att läsa hoppar läsarmen väldigt mycket och det låter om den. Men du ska alltid har backup på dina viktiga saker oavsett hur en disk låter.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

liten fråga är det så där *märkes dator* med nätagg som suger ? 350W av nåt OEM företag
vilket sorts Grafikkort har du satt i ? ska nättagget klar av den ?
sjävklart menar jag märke modell på Hårddisken. så dumt av mig att inte skriva det tog för givet att det handlade om HDD ?

Köpte även nytt nätagg när jag skulle byta grafikkort, byte från ett 250W till ett 500W, har ett Asus Geforce GTX 660:)

Permalänk
Medlem

Exakt vad för 500W agg är det?

Tex finns det BRA 400W agg som är starkare/klarar av mer än ett skräp agg på 650W så det är totalt meningslöst att bara skriva antal watt för då är det stor risk att du köper ett agg som är lika dåligt som det gamla oavsett vilka fantasisiffror tillverkaren skrivit på klisterlappen.

Du menar inte att hårddisken lossnat lite och nu får chassit att vibrera?

Om hårddisken håller på att gå sönder så är det backup först av allt som gäller för det händer ofta att en skadad disk går sönder helt mitt i tidskrävande test av disken.

Permalänk
Medlem

Defragmentering - kolla att du har en schemalagd defragmentering eller kör det manuellt.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Bara för att den börjar knastra betyder det inte att den kommer dö snart. Körde med en knastrande hårddisk i 5 år förut utan problem.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Exakt vad för 500W agg är det?

Tex finns det BRA 400W agg som är starkare/klarar av mer än ett skräp agg på 650W så det är totalt meningslöst att bara skriva antal watt för då är det stor risk att du köper ett agg som är lika dåligt som det gamla oavsett vilka fantasisiffror tillverkaren skrivit på klisterlappen.

Du menar inte att hårddisken lossnat lite och nu får chassit att vibrera?

Om hårddisken håller på att gå sönder så är det backup först av allt som gäller för det händer ofta att en skadad disk går sönder helt mitt i tidskrävande test av disken.

Skaffade ett Plexgear PS-500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mexonizze:

Skaffade ett Plexgear PS-500

Dåligt köp för pengarna när XFX har sin Core-serie som är bättre på alla sätt.

Hursomhelst, förbättrade du kylning samtidigt med att du satte i en betydligt mer värmegenererande grafikkort? Annars kanske disken sitter så den överhettar.

Defragmenteras disken regelbundet? Annars kommer den få jobba mer och mer efterhand och låta mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Dåligt köp för pengarna när XFX har sin Core-serie som är bättre på alla sätt.

Hursomhelst, förbättrade du kylning samtidigt med att du satte i en betydligt mer värmegenererande grafikkort? Annars kanske disken sitter så den överhettar.

Defragmenteras disken regelbundet? Annars kommer den få jobba mer och mer efterhand och låta mer.

Har märkt att datorn blivit väldigt varm men vet inte vad jag ska köpa för att få den svalare:/