Permalänk

AMD A10 5800K går väldigt varm..

Hejsan!

Beställde hem lite delar förra veckan och byggde ihop en dator med följande komponenter:

Moderkort - Gigabyte GA-F2A75M-D3H mATX Link här

Processor inkl grafikkort - AMD A10 5800K 3,8 Ghz - Link här

Minnen - Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE - Link här

samt en SSD hårddisk Sandisk extreme på 120gb från kjell.

Nu är det såhär att jag har kopplat ihop allting, installerat Windows 7 samt drivrutiner osv.. och allt rullar på mycket bra.. trodde jag..

Jag installerade HWmonitor för se så det stod rätt till i tempratuerna med och det visade genast att cpu'n låg på runt 60 grader (då jag endast hade HW monitor uppe och enstaka internetsida (inget större påfrestande..)
Och sen när jag gick in på windows update och lät datorn uppdatera sig så såg jag tempen gick upp mot pendlande 80 - 90 grader, toppade 96 grader??

och då kände jag att något inte stod rätt till, stängde av datorn, kollade mina fläktar samt kablar m,m och allt såg bra ut, så startade upp och såg samma sak igen så stängde av datorn igen och åkte iväg till kjell o köpte en typ med artic silver 5, kom hem och tog ner allt, tvättade försiktigt av cpu samt original fläkten med kemisk ren aceton, lade på en liten klick artic silver och satte ihop allt igen, väntade lite sen startade upp igen..

så nu sitter jag här och har kommit fram till att cpu'ns grader ligger på:
Med endast HWmonitor uppe utan något annat: 40 - 42 grader
HW monitor + sweclockers + något snällt program i bakgrunden: pendlar mellan 50 - 60 (60 grader vid mycket sid byte m,m)
Vid provspelande av NFS most wanted standard inställningar (låg/medium grafik) + HWmonitor: Faktiskt rätt stabilt runt 80 grader men det började hacka efter knappt 10 minuter och tempen låg på 85 - 90 grader.

Vid Prime95 stresstest: låg stabilt på runt 95 grader i ca 7 minuter, sen fick jag nog och precis innan jag fick stängt av det och det var fler saker som användes i datorn så toppade den precis 105 grader sekunden jag stängde av de..

Även om jag inte är ett dator geni så kan även jag se att det är något som inte ser rätt ut..

förövrig temp på moderkortet ligger på runt 25 grader

Här är en bild på under en tid då datorn hade uppdaterats..
Bild här

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk

Test nr 2

Jag har installerat ett program som heter AIDA64 som visade lite mer värden.

Jag testade kolla på tempen i bios och den visade:
Precis vid bios start: CPU Temp 45 Grader
efter bara några sekunder så gick tempen jämnt upp långsamt mot 58 grader och stannade där, gick till 62 - 65 grader i 3D bios.
Sedan startade jag upp datorn till windows och startade HWmonitor och AIDA64 och här är en bild på detta:
HÄR

AIDA64 visar en temp när dator bara står med det programet uppe på: CPU 14 grader, går upp till 20 grader vid användning
HWmonitor visar när datorn bara står med programmet uppe: CPU 45 grader som pendlar hela tiden.

Vad skall jag lita på?

Jag kände även på kylflänsarna:
Vid icke användning då AIDA64 visar 14 grader och HWmonitor visar 45 grader: så känns flänsarna kalla
Både i bios (58 grader) och vid stresstest (se bild): så känns flänsarna varma, varmast i botten närmast CPU'n

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk

Vad jag har läst så är kylaren som följer med rena skiten. Dessutom när jag kollar omkring att folk med stock kylaren ligger runt 90 grader maxload. Tycker du borde köpa en ny :). Btw hur är luftflödet i din dator ? kan bero väldigt mycket på det också.

Permalänk
Skrivet av Vredeskaninen:

Vad jag har läst så är kylaren som följer med rena skiten. Dessutom när jag kollar omkring att folk med stock kylaren ligger runt 90 grader maxload. Tycker du borde köpa en ny :). Btw hur är luftflödet i din dator ? kan bero väldigt mycket på det också.

Jag undrar vilket program som verkligen visar rätt.. Kan det vara AIDA64 och easytune6? Som visar 14 grader vid oanvändning - 60 - 65 grader vid stresstest?
Eller är det HWmonitor som visar 45 grader vid oanvändning till 95 - 105 grader vid stresstest?

Luftflödet är bra, blåser ut kall go luft på baksidan..
http://imageshack.us/photo/photo/713/imagerbcm.jpg/

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Medlem

Ditt system är väldigt rent och snyggt, så borde ge dig hyfsade möjligheter att kyla datorn.

Finns ju 4 möjliga förklaringar till problemet. Var av en du redan utslutigt.

Nr 1: är att processorn har dåligt kontakt med kylaren. De anser jag du har utrett och testat för att utesluta den variabeln. Visst, man kan misslyckas med monteringen 2 gånger på rad... Men de är väldigt väldigt osannolikt.

Nr 2: Chassit är för varmt / datorn drar för mycket ström totalt sett. All ström som "förbrukas" i dator omvandlas till värme. Denna värme måste kunna komma bort från processorn och lämna chassit på något sätt. Du kan mäta förbrukningen med en vanlig elmätare som man kopplar mellan datorn och väggkontakten. Men efter att ha sett ditt chassi och dina komponenter borde inte detta vara ett problem.

Nr 3 Processorn drar för mycket ström / Processorkylaren är för dålig. Detta är två sidor av samma mynt. Den ström processorn använder omvandlas till värme. Denna värme måste ledas bort utan att ska för stor skillnad i temperatur mellan processorn och temperaturen i chassit. Är de stora skillnader mellan dessa så kylaren för dåligt i förhållande till strömförbrukningen på processorn.

Nr 4. De är fel på temperatursensorn. Inte allt för ovanligt att sensorn visar fel temperaturer. Den kan vara felaktigt kalibrerad. Sen kan den dessutom vara trasig och visa helt fel värden. Sen som du beskriver visar programmen olika. De finns olika sätt att läsa av/tolka den information som sensorn skickar. Sensorer är olika och måste tolkas på rätt sätt av programmet. Har sett många gånger att personer i yngre tonåren här på forumet skryter att deras processor håller 16 grader när den körs i idle. Men vad de inte fattar är att enda sättet de kan hända är om du har under 16 grader i rummet datorn står. Vilket inte låter som något att skryta om. (men ett exemplet på att deras temperatursensor inte är kalibrerad)

Jag tror för övrigt mest på Nr 3... även om nr 4 kan ställa till de här. Om processorn ligger på 60-65 grader är de absolut ingen fara. Ganska normalt med standardkylare.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Robbban77:

Jag undrar vilket program som verkligen visar rätt.. Kan det vara AIDA64 och easytune6? Som visar 14 grader vid oanvändning - 60 - 65 grader vid stresstest?
Eller är det HWmonitor som visar 45 grader vid oanvändning till 95 - 105 grader vid stresstest?

Luftflödet är bra, blåser ut kall go luft på baksidan..
http://imageshack.us/photo/photo/713/imagerbcm.jpg/

Ladda ned Coretemp
När det gäller AMD processorer så är det Core temp du ska titta på, inte CPU temp..
Upp till 70~ är okej med din processor.

Vill du ha lägre ljudnivå och öka livslängden på processorn så rekommenderas ny kylare.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Köp en eftermarknadskylare och du kommer se under uppenbara sig framför dina ögon.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vasadu:

Jag tror för övrigt mest på Nr 3... även om nr 4 kan ställa till de här. Om processorn ligger på 60-65 grader är de absolut ingen fara. Ganska normalt med standardkylare.

Min i5 2500k sitter med stockkylare och den kan utan problem springa iväg mot 90-95°C vid stresstestning.

Till TS:
Det du ska tänka på är att du både har en Processor som slukar ström och även en iGPU som också vill ha sitt lilla roliga

Det alstras ganska mycket värme med andra ord.
Förslag:
Byta till en lite större kylare.

Att den visar 16°C vid starten är troligen bara sensorfel. Inget som du kommer ha.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Ladda ned Coretemp
När det gäller AMD processorer så är det Core temp du ska titta på, inte CPU temp..
Upp till 70~ är okej med din processor.

Vill du ha lägre ljudnivå och öka livslängden på processorn så rekommenderas ny kylare.

Core temp visade att datorn va 0 - 4 grader i idle..
Hw monitor visar 45 grader i idle
Easytune6 visar 17 grader i idle

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är 1.5 CPU V-core väldigt mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det du ska tänka på är att du både har en Processor som slukar ström och även en iGPU som också vill ha sitt lilla roliga
Det alstras ganska mycket värme med andra ord.

Inte en chans att de skickar med en stockkylare som inte klarar det produkten är avsedd att användas för i standard klock. Har en FM1 processor som kör gpu och cpu där fläkten hade ett väldigt illa läte så har temporärt satt en 80 mm fläkt som hänger intill standard flänsarna och den går runt 35 i idle.

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Inte en chans att de skickar med en stockkylare som inte klarar det produkten är avsedd att användas för i standard klock. Har en FM1 processor som kör gpu och cpu där fläkten hade ett väldigt illa läte så har temporärt satt en 80 mm fläkt som hänger intill standard flänsarna och den går runt 35 i idle.

AMD valde att köra exakt samma kylare för FM2 som de hade för FM1

Skrivet av Robbban77:

Core temp visade att datorn va 0 - 4 grader i idle..
Hw monitor visar 45 grader i idle
Easytune6 visar 17 grader i idle

Är du superintresserad av idle värde så kolla på CPU-temp

Core temp visar inte idle värde korrekt för AMD, nej - det beror på sensorn i sig.
Idle temperaturer är onödiga hursom

Kanske kan speccy skilja på temperaturer från GPU'n:
http://www.piriform.com/speccy/download/standard

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Cooler Master hyper 212 evo.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zhacha:

Inte en chans att de skickar med en stockkylare som inte klarar det produkten är avsedd att användas för i standard klock. Har en FM1 processor som kör gpu och cpu där fläkten hade ett väldigt illa läte så har temporärt satt en 80 mm fläkt som hänger intill standard flänsarna och den går runt 35 i idle.

Men allt under 100°C är acceptabelt för en FM2 Prolle. Inte som att den går sönder pga 100°C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Om du skulle kunna testa att stänga av turbo i bios så tror jag att din temp kommer bli lite bättre på grund av lägre Cpu V-core.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Primo Cpu:Intel i7 6900k Moderkort:Asus ROG RAMPAGE V EDITION 10 Ram:4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Grafikkort:Msi Lightning 1080ti Lagring:Samsung 840 Evo 250GB, Intel 520 120GB, WD Caviar Black 1TB, Crucial MX300 750GB Ljud:Asus Essence STX, Essence One Dac PSU:Corsair AX860 OSWindows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min i5 2500k sitter med stockkylare och den kan utan problem springa iväg mot 90-95°C vid stresstestning.

Till TS:
Det du ska tänka på är att du både har en Processor som slukar ström och även en iGPU som också vill ha sitt lilla roliga

Det alstras ganska mycket värme med andra ord.
Förslag:
Byta till en lite större kylare.

Att den visar 16°C vid starten är troligen bara sensorfel. Inget som du kommer ha.

Den slukar inte allas en massa ström, snacka inte om saker du inte har en aning om. I sweclockers test drog hela systemet 145w vid load. Trinity och vishera cpuerna går inte speciellt varmt.

http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...

Permalänk

Nu är det såhär att:
HWmonitor och Piriform Speccy visar samma temp: runt 95+ grader vid stresstest Prime95
Easytune6 och AIDA64 Visar samma temp: runt 65+ grader vid stresstest Prime95

http://img266.imageshack.us/img266/9598/stresstest2.jpg

Jag har kollat så kylaren sitter bra, samt även tryckt lite svagt i alla 4 hörnen och kollat tempen, ingen skillnad.

jag skall köpa en ny kylare nu på fredag, men känner att jag gärna vill veta vilket program som stämmer, eller om det är något fel på moderkortet, processorn eller nått..

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk

Hwmonitor är pålitlig och bra samt att den visar max, min och nuvarande temperatur så den kan du definitivt lita på. Kom bara ihåg att titta på core temp alltså package temperature i hwmonitor och inte cpu temp.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Primo Cpu:Intel i7 6900k Moderkort:Asus ROG RAMPAGE V EDITION 10 Ram:4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Grafikkort:Msi Lightning 1080ti Lagring:Samsung 840 Evo 250GB, Intel 520 120GB, WD Caviar Black 1TB, Crucial MX300 750GB Ljud:Asus Essence STX, Essence One Dac PSU:Corsair AX860 OSWindows 10

Permalänk
Medlem

Min går med väldigt varmt men jag har min i ett piss litet chassi i en stängd tv möbel. Var tvungen att hänga en Khuler 620 utanför chassit och tv möbeln för att cpun inte skulle överhetta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Min går med väldigt varmt men jag har min i ett piss litet chassi i en stängd tv möbel. Var tvungen att hänga en Khuler 620 utanför chassit och tv möbeln för att cpun inte skulle överhetta.

Ja ett litet chassi utan luftcirkluation runt lär inte vara optimalt. Min Fx-8350 i ett välkylt chassi går aldrig över 50 grader i full load med en h100i med fläktarna på knappt snurrfart

Permalänk
Medlem

AMD verkar ha temperatursensorer som är kalibrerade vid maxtemp, och som kan visa lite hipp som happ vid idle.
Lita på easytune6, Gigabyte har förmodligen bästa tekniska infon från AMD.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Llano och trinitys stockkylare är tyvärr värdelösa. jag har fått byta 2 stycken åt vänner som har denna. jag tycker det är piss då det i annat fall är en bra processor men kylaren bör aldrig användas och det gäller igentligen alla stockkylare idag. Tur för den ena vännen var väl att jag hade en bulldozerkylare över åt han ;P

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Jag ska under veckan bygga en fm2 a10-5800k kan återkomma med mina tempraturer så kan du gemföra

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv

En A10a ska ligga på max 60 grader i prime med originalkylaren. Jag jag just byggt 2st Trinity datorer, en med A8 och en med A10. På mitt Gigabyte moderkort så överhettar processorerna medans de håller sig under 60*C på mitt ASRock. Gigabytes moderkort är tyvärr av undermålig kvalitet och köpte endast detta då inga alternativ fanns i den butiken jag handlade. Det går inte att ställa in alla nödvändiga spänningar och det går inte att undervolta någonting. På ASRock moderkortet finns ungefär allting man kan önska sig trots att det är billigare.

Jag reklamerar mitt Gigabyte mobo och köper ett ASUS istället som alltid är bra.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

En A10a ska ligga på max 60 grader i prime med originalkylaren. Jag jag just byggt 2st Trinity datorer, en med A8 och en med A10. På mitt Gigabyte moderkort så överhettar processorerna medans de håller sig under 60*C på mitt ASRock. Gigabytes moderkort är tyvärr av undermålig kvalitet och köpte endast detta då inga alternativ fanns i den butiken jag handlade. Det går inte att ställa in alla nödvändiga spänningar och det går inte att undervolta någonting. På ASRock moderkortet finns ungefär allting man kan önska sig trots att det är billigare.

Jag reklamerar mitt Gigabyte mobo och köper ett ASUS istället som alltid är bra.

Så det kan vara mitt moderkort som överhettar min processor?
Om jag köper en bra kylare, kommer det fungera bättre med moderkortet då? Eller skall jag bya in mitt moderkort?

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Medlem

Till TS:

Har du senaste BIOS?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Till TS:

Har du senaste BIOS?

Fo3

Hur kollar jag det? Installerade de jag fick med i skivan

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robbban77:

Så det kan vara mitt moderkort som överhettar min processor?
Om jag köper en bra kylare, kommer det fungera bättre med moderkortet då? Eller skall jag bya in mitt moderkort?

Om du är helt säker på att kylaren sitter som den ska, har lagom med kylpasta, fläkten snurrar med fullt varvtal (3300rpm typ) och det är bra ventilation i chassit så är det möjligt att det är ditt Gigabyte moderkort som ställer till det. Originalkylaren ska klara av att hålla A-10an på säg max 60 grader vid belastning. Däremot så kan det ju vara trevligt med en större kylare för att kunna klocka lite mer och få ner ljudnivån.

Mitt Gigabyte moderkort (Gigabyte GA-F2A85XM-D3H) åker tillbaka på reklamation och jag har beställt ett ASUS istället. Om du skulle komma fram till att det är ditt moderkort som är orsaken till överhettning så kan jag rekommendera detta moderkort istället http://www.inet.se/produkt/1902308/asrock-fm2a75-pro4-m-matx (Har det till min A10 och är väldigt nöjd med det på alla sätt och vis)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Scythe Big Shuriken 2 Rev. B på en gång till våran A10-5800K, tempen ligger runt 35-50, beroende på "aktivitet".

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Om du är helt säker på att kylaren sitter som den ska, har lagom med kylpasta, fläkten snurrar med fullt varvtal (3300rpm typ) och det är bra ventilation i chassit så är det möjligt att det är ditt Gigabyte moderkort som ställer till det. Originalkylaren ska klara av att hålla A-10an på säg max 60 grader vid belastning. Däremot så kan det ju vara trevligt med en större kylare för att kunna klocka lite mer och få ner ljudnivån.

Mitt Gigabyte moderkort (Gigabyte GA-F2A85XM-D3H) åker tillbaka på reklamation och jag har beställt ett ASUS istället. Om du skulle komma fram till att det är ditt moderkort som är orsaken till överhettning så kan jag rekommendera detta moderkort istället http://www.inet.se/produkt/1902308/asrock-fm2a75-pro4-m-matx (Har det till min A10 och är väldigt nöjd med det på alla sätt och vis)

Jag känner att jag har ett väldigt mystiskt problem med värmen, har suttit med en väldigt datorkunnig kille och han tyckte det var ett väldigt konstigt problem och kände att det inte riktigt var processorn..

hur gör jag för skicka tillbaka? kan jag försöka förklara att moderkortet gör processorn varm och gör det inte möjligt för mig att använda processorn som den skall?

Visa signatur

DreamHack Winter