Nu ska du betala tv-avgift för din dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det är ju småpengar, knappast något att lägga ner energi att bli arg på.

Kanske inte för dig men jag "sålde" min TV 2006. Det är ungefär 14.000kr "sparat".
Det är pengar jag hellre lägger på en ny dator.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Helt korrekt. De som gnäller i den här tråden är uppenbarligen de som snyltar och tittar gratis.

Jag inte har inte ens kanalerna i min tv då nyheterna läser jag i mobilen och serier tittar jag på htpcn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Ser inte vad detta skulle göra för skillnad? Jag har både dator och TV men betalar inte nu och kommer inte göra i framtiden heller. Frågar de om du har dator eller TV så säg bara nej och så är problemet ur världen.

Du är kriminell

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag absolut inte betala för något som inte är 100% politiskt neutralt. Det är inte rätt att journalisterna och reportrarna i public service låter sina egna högst personliga politiska åsikter bli en del av artiklar och program. Som en sann demokrat hoppas jag att det blir ändring på detta, och när denna ändring sker då kan jag tänka mig börja betala.

Sen att mycket av det som visas på SVT är ren skräp är ju en annan aspekt, varför inte göra SVT till ett kanalutbud som man får betala separat för för att kunna se på, till detta kan personliga inloggningsuppgifter tillkomma till var person i ett hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Väll lika bra att höja kasettavgiften på externa hårddiskar, inkludera interna hårddiskar i Copyswede och låta det betala avgiften?

Ohh, but they already did..

Man höjde innan det var helt klart. Sen när det klubbades igenom dubblade man sin höjning på externa HDD, USB-minnen etc...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Guide

Så har gör ni om ni vill slippa sponsra SVT:

Flytta till en BRF eller hyreslägenheten som har internet via hyran. Mobilt internet som står på någon annan fungerar också.
Be någon annan köpa ut datorn. Gissar att ni kan använda ett falskt namn när ni köper ut datorn också. Tror inte de kollar leg.

Bara att säga att ni inte kan ta emot signalen. Ni ska alltså inte betala någon avgift.
Skäll gärna ut dem i telefon för att de har ringt och stört er. Be dem visa hänsyn och titta i sina register på att du inte har dator eller internet.
Tjatar de om internetbankskonto eller facebook så säg att du surfar på jobbet eller hos kompis/föräldrar. Ge dig aldrig!

Skulle det bli avgift på mobil är det bara att skaffa kontantkorts mobil.

Finns säkert flera sätt.

Jag saknar nästan att skälla ut radiotjänst men de har slutat ringa mig.
Kommer ihåg när jag var inneboende och de kom och knackade på. Skitarg blev de : )

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

TV SKA INTE SKATTAS!! Den ska betalas med avgift för de som har licens! Blir så förbannad på alla skatter!

Men vad blir skillnaden om alla med antingen TV eller internet måste betala (d.v.s. i princip alla)? Är det inte mer effektivt i så fall att bara ta ut avgiften på skatten? Så slipper man all administration och dessutom slipper man en aktör som spionerar på en både via TV-handlare, telefon och direkt ute i verkligheten.

Det är lite samma debatt som för skattefinansierad kollektivtrafik. Om kollektivtrafiken hade varit skattefinansierad till 100% så hade det kostat väldigt mycket mindre än idag, exempelvis hade det i Göteborg kostat 155:- extra i skatt per månad och invånare jämfört med ett månadskort på 505:- och då räknar de ändå med att alla kontrollanter ändå hade jobbat kvar (källa och i STHLM). Lyfter man blicken ett steg till och tänker på alla de miljoner västtrafik har lagt på ett misslyckat biljettsystem, den PR-mardröm det är att ha personal som dagligen bryter mot ganska allvarliga lagar och till och med misshandlar kunder bara för att kunna utföra sitt jobb, hur mycket gratis kollektivtrafik gör för turistnäringen, hur mycket biltrafiken skulle minska (så kanske vi sluppit vägpaket med tillhörande trängselskatt exempelvis) och därmed skulle också föroreningarna minska osv. så är det en ganska klar vinst för alla inblandade parter. De enda som hade förlorat på detta är de som aldrig åker kollektivt eller bil då de hade fått ökad skatt utan att få ut något konkret, mer än bättre luft, mer turister osv.

Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt att ta ut TV-avgift från personer utan TV (oavsett om de har dator) vare sig det är via skatten eller via en avgift. Men om de nu bestämmer sig för att alla ska betala TV-avgiften så finns det ingen som helst anledning att ha den som en avgift längre. Skatteverket sköter redan betalningar till/från alla människor i Sverige så det är inget problem att lägga till en, jag menar kyrkan får ju pengar från skattesedeln och de är ju enligt grundlagen oberoende från staten så varför skulle inte SVT klara det? Radiotjänst använder 156 miljoner av licensmedlen till administration och även om det inte är så mycket procentuellt sett så är det en hel del pengar som slösas bort på att trakassera medborgare som har mage att påstå att de inte har TV.

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga, idioterna på SVT upphör aldrig att förvåna.

Frågan är varför och den frågan har ett enkelt svar, för att de kan och så här resonerar propagandainstitutioner inom diverse diktaturer.

Jag har aktivt valt bort SVT för att jag får bättre och mer objektiva nyheter på annat håll då deras egna nyheter är så åt helsefyr söndervinklade av deras patrask till journalister att det inte går att titta på. Även om detta var när man fortfarande bodde hos päronen har de knappast blivit bättre sedan dess av hörsägen att döma. Med det sagt, nyheter var deras existensberättigande och den biten har de sjabblat fullständigt. Klassiska uttrycket (S)(V)T är tyvärr relevant så politiskt neutrala, Hamilton sluta med skitsnacket på den punkten tack.

Bästa med att välja bort SVT är att slippa allt irrelevant, ointressant, drygt kulturdravel. Inget av det lockar när man läser TV tablån så beslutet att strunta i TV och köra 30-tums skärm i vardagsrummet var logiskt. Känns för jävligt att nu behöva betala för kulturskiten...

Jag misstänker lite att det kan vara här skon klämmer. De är medvetna om att tack vare webbnyheter samt underhållning via netflix, itunes mfl blir de onödiga och fler kanske slutar skaffa TV så därför gör de denna manöver för att alla ska betala för TV program en obetydlig del vill se.

De borde införa prenumeration så att de som vill får betala för skiten men de vet antagligen att de då aldrig kan överleva så återigen, de gör det bara för att de kan. Sparka på vanligt folk är en passande fras.

Den dagen SVT läggs ner ska jag fanimej jubla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Ja vad ska man säga, idioterna på SVT upphör aldrig att förvåna.

Frågan är varför och den frågan har ett enkelt svar, för att de kan och så här resonerar propagandainstitutioner inom diverse diktaturer.

Jag har aktivt valt bort SVT för att jag får bättre nyheter på annat håll då deras egna nyheter är så åt helsefyr söndervinklade av deras patrask till journalister att det inte går att titta på. Även om detta var när man fortfarande bodde hos päronen har de knappast blivit bättre sedan dess av hörsägen att döma. Med det sagt, nyheter var deras existensberättigande och den biten har de sjabblat fullständigt.

Bästa med att välja bort SVT är att slippa allt irrelevant, ointressant, drygt kulturdravel. Inget av det lockar när man läser TV tablån så beslutet att strunta i TV och köra 30-tums skärm i vardagsrummet var logiskt. Känns för jävligt att nu behöva betala för kulturskiten...

Jag misstänker lite att det kan vara här skon klämmer. De är medvetna om att tack vare webbnyheter samt underhållning via netflix, itunes mfl blir de onödiga och fler kanske slutar skaffa TV så därför gör de denna manöver för att alla ska betala för TV program en obetydlig del vill se.

Den dagen SVT läggs ner ska jag fanimej jubla.

Instämmer till 100%

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Jag har inte bett om att få tillgång till SVT eller SR's tjänster. Dom tar betalt för att dom finns. Om jag skulle börja dela ut tidningar till folk och säga att den är politiskt neutral och sedan börja skicka fakturor till folk bara för att jag har lagt ner den i deras brevlåda. skulle det vara okej då?
Det är lite samma fasoner med den där tv-licensen... Lägg ner den där förlegade skiten. Resten av världen verkar ju klara sig galant utan den...

Hahaha snälla kan inte någon göra detta? Göra en tidning och lägga ett nytt nummer varje dag i Eva Hamiltons brevlåda för att sedan skicka en faktura på 20kr per tidning och hänvisa till:

"Definition
2 § En brevlåda är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot tidningar eller brev, även om brevlådan också kan användas för annat ändamål. Lag (2013:001)."

Same shit different name!

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk

Det spelar ingen roll. Det är bara att tvärvägra. Om de ringer hem så säg att du inte har TV. Tjatar de om dator eller surfplatta så har du inte det heller. Om de påpekar att de har information om att du köpt en så var det en gåva du gett bort. Till vem? Det ska de skita i. Om de säger att de har information om att du betalar för bredband så har du ändå ingen dator utan betalar bara för att snabbt kunna vara online om du beslutar dig för att en dag skaffa en dator. Kommer de till din dörr får de inte komma in. Hör de en TV i bakgrunden då de ringer så är du inne hos en granne och pratar i trådlös telefon därifrån. Vilken granne? Det ska de skita i. Hör de en TV då de kommer till din dörr så har du balkongdörren öppen och ljudet kommer utifrån. Ser de en TV hänga på väggen så är det en attrapp, eller så är den sönder. Om de, mot all förmodan, trots alla förnekanden skulle komma på dig med obestridligt TV-innehav så ringer du och säger upp innehavet samma dag som första fakturan kommer, så får de börja om igen.

Bara fortsätt vägra. Det är som jag ser det en plikt att inte betala för en propagandacentral som förstör vårt land genom att droppa kommunismens gift i ögonen på sina tittare och öronen på sina lyssnare. Vägra!

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Skrivet av Pepe's Bodega:

Så har gör ni om ni vill slippa sponsra SVT:

Flytta till en BRF eller hyreslägenheten som har internet via hyran. Mobilt internet som står på någon annan fungerar också.
Be någon annan köpa ut datorn. Gissar att ni kan använda ett falskt namn när ni köper ut datorn också. Tror inte de kollar leg.

Bara att säga att ni inte kan ta emot signalen. Ni ska alltså inte betala någon avgift.
Skäll gärna ut dem i telefon för att de har ringt och stört er. Be dem visa hänsyn och titta i sina register på att du inte har dator eller internet.
Tjatar de om internetbankskonto eller facebook så säg att du surfar på jobbet eller hos kompis/föräldrar. Ge dig aldrig!

Skulle det bli avgift på mobil är det bara att skaffa kontantkorts mobil.

Finns säkert flera sätt.

Jag saknar nästan att skälla ut radiotjänst men de har slutat ringa mig.
Kommer ihåg när jag var inneboende och de kom och knackade på. Skitarg blev de : )

Allt det där är säkert overkill... de kommer knappast få ytterligare kontrollmöjligheter. De kommer precis som det redan är vara hänvisade till att fråga och lita på svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

SVT/SR:s existensberättigande ligger i deras oberoende, det är sant. MEN med tanke på att detta oberoende bara är en chimär (se t.ex. på nyhetsurval, vinklade reportage, missrepresentation i politiska frågor, etc) samt att de blir allt tydligare så bör man, om man aktivt väljer bort deras utbud, naturligtvis inte behöva betala för det.

Om du tycker att de vinklar sändningar, reportage eller nyheter är det ju bara att anmäla programmet i fråga. Sen får man ju tänka på att det är nästintill omöjligt att vara 100% oberoende, för det är alltid någon som tycker att det finns viktigare frågor att ta upp, eller andra personer att intervjua osv. Men visst, det finns många foliehattar som tror att SVT's agenda är att vinkla reportage och program. Jag antar att du tycker att TV4 vinklar sina nyheter lika mycket?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Känns som hela samhällets problem går att skåda i tråden. "JAG JAG JAG MITT MITT MITT".
Jag går inte i skolan eller har barn, varför ska jag betala för det?
Alla idioter som spelar fotboll, det vill inte jag betala.

Folk vill ha sänkta skatter så man kan köpa nytt grafikkort, ny bil. Sedan blir dom förbannade när skolan inte har pengar eller sjukhusen är slitna med för lite personal. Höj skatter och privatisera driften av inrättningar så det effektiviseras (dock ska inte utbildning eller vård påverkas av ens inkomst)!

Faktum är att sr och svt är ju bland dom enda som inte bara sänder fördummande strunt med några få undantag.
Sedan att vi har några generationer som växer upp nu som har haft det så bra att dom inte behöver bry sig om något annat än Paradise Hotell och tuttar, det leder väl till fördärvet som gör att granskande information blir aktuell igen.

Avgiften är skum och borde läggas i skatten helt klart för att ha något hyfsat neutralt som inte är för överfinansierat av bolag i medie-utbudet. Då slår det mer rättvist också, mest troligt skulle man ju inte märka skatteökningen alls.

Se det som en skatt som kommer vid sidan, vi får både aktuellt och rapport, P3 dokumentär, P1 dokumentär osv. Och de gör nytta och väcker medvetenhet.
Sedan har man möjlighet att följa riksdagen osv, men det är vi väl för bekväma för att göra.

När allt har gått åt h-vete så står svt där som en pelare när dammet har lagt sig och kritiskt granskar (du får välja 1:an eller 2:an beroende på din block-tillhörighet som på den gamla goda tiden)

Man får väl vara solidarisk helt enkelt, tjänster som denna ska vi vara glada att vi har.
Ser inte detta som en fråga, inte ens när jag var student (tror jag hade 6300 i månaden)

Självklart är inlägget lite tillspetsat som det bör vara på ett forum på internet.

Det handlar inte om att inte betala skatt. Jag betalar gärna skatt trots att merparten går åt till administration och annat som jag inte ser röken av (medlemsavgift till EU, stöd till renuppfödare, sjuka arbetsmarknadsprojekt som gör motsatsen mot vad det är tänkt, halva lönekostnaden för rika människors hemhjälp osv. osv.). Däremot känns det fel att betala för underhållning som jag inte har något intresse av. Hade licensen bara finansierat nyheter och samhällsreportage och resten hade finansierats på annat sätt, kanske av de som vill ha det antingen via reklam eller avgift, så hade det varit en annan sak. Men idag går merparten av licensen till en massa skit som ingen normalt funtad människa kan anse vara kvalitativt innehåll eller av allmänt intresse, som melodifestivaler och dokusåpor (sport anser jag höra dit men det är inte gängse uppfattning). SVT må ha generellt högre kvalitet än trean, fyran osv. men det är ändå ytterst sällan de tar sig över amatörnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Sjukvård är nödvändigt för ett välmående samhälle, tvingad betalning för dåliga underhållningsprogram är inte det.

Håller helt med dig, men om ni nu tycker det är så dåligt att betala skatt, eller att ni tycker vissa skatter är dåliga, då kanske det är politik ni bör satsa på.
Jag tycker skatt är bra, jag vill att - som du skrev - alla ska ha rätt till sjukvård oavsett om du är papperslös eller vd för M$.

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

För var står det att just SVT och radiotjänst har monopol på att ta betalt på frivilligt utlagt material.

Rätt säker på att det står en hel del här, om man grottar ner sig lite http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Men hittar jag något kryphål i det hela blir det garanterat Eva Hamilton som för första fakturan för min kommande TV-tjänst.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Pepe's Bodega:

Så har gör ni om ni vill slippa sponsra SVT:

Flytta till en BRF eller hyreslägenheten som har internet via hyran. Mobilt internet som står på någon annan fungerar också.
Be någon annan köpa ut datorn. Gissar att ni kan använda ett falskt namn när ni köper ut datorn också. Tror inte de kollar leg.

Bara att säga att ni inte kan ta emot signalen. Ni ska alltså inte betala någon avgift.
Skäll gärna ut dem i telefon för att de har ringt och stört er. Be dem visa hänsyn och titta i sina register på att du inte har dator eller internet.
Tjatar de om internetbankskonto eller facebook så säg att du surfar på jobbet eller hos kompis/föräldrar. Ge dig aldrig!

Skulle det bli avgift på mobil är det bara att skaffa kontantkorts mobil.

Finns säkert flera sätt.

Jag saknar nästan att skälla ut radiotjänst men de har slutat ringa mig.
Kommer ihåg när jag var inneboende och de kom och knackade på. Skitarg blev de : )

Blir det som med TV apparater att elgiganten osv måste rapportera när folk köper färdigbyggda datorer? simpel lösning: köp i delar eller tillsammans med hopplock hos t.ex.. inet så borde man slippa det, att rapportera in varenda liten komponent som köps skulle leda till massivt kaos!

edit: ignorera vad jag sa om lagen, har tydligen funnits i ett antal år..

Permalänk
Medlem

Jag skrev just över alla mina datorer på firman, då de är undantagna licensen.
Inte en sportkeps att jag tänker betala för ett utbud jag bara hör talas om, det jag vill se betalar jag för via netflix och andra onlinetjänster.
SVTPlay har jag inte ens kikat in på förrän nu.
Någon tv äger jag inte heller, har tänkt köpa en men ångrat mig i butiken varje gång och betalar således ingen tv-licens heller.

De är medvetna om att lägga svt/sr som betalkanaler kommer göra att de tappar lejonparten av alla inkomster de har idag, för väldigt väldigt få kommer signa upp på kostnaden för det utudet som måste matcha dagens licensavgift + de extra 60 miljonerna de räknade få in, eller om det skulle sparas.

Fullkomligt galet är bara förnamnet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Känns som hela samhällets problem går att skåda i tråden. "JAG JAG JAG MITT MITT MITT".
Jag går inte i skolan eller har barn, varför ska jag betala för det?
Alla idioter som spelar fotboll, det vill inte jag betala.

Folk vill ha sänkta skatter så man kan köpa nytt grafikkort, ny bil. Sedan blir dom förbannade när skolan inte har pengar eller sjukhusen är slitna med för lite personal. Höj skatter och privatisera driften av inrättningar så det effektiviseras (dock ska inte utbildning eller vård påverkas av ens inkomst)!

Faktum är att sr och svt är ju bland dom enda som inte bara sänder fördummande strunt med några få undantag.
Sedan att vi har några generationer som växer upp nu som har haft det så bra att dom inte behöver bry sig om något annat än Paradise Hotell och tuttar, det leder väl till fördärvet som gör att granskande information blir aktuell igen.

Avgiften är skum och borde läggas i skatten helt klart för att ha något hyfsat neutralt som inte är för överfinansierat av bolag i medie-utbudet. Då slår det mer rättvist också, mest troligt skulle man ju inte märka skatteökningen alls.

Se det som en skatt som kommer vid sidan, vi får både aktuellt och rapport, P3 dokumentär, P1 dokumentär osv. Och de gör nytta och väcker medvetenhet.
Sedan har man möjlighet att följa riksdagen osv, men det är vi väl för bekväma för att göra.

När allt har gått åt h-vete så står svt där som en pelare när dammet har lagt sig och kritiskt granskar (du får välja 1:an eller 2:an beroende på din block-tillhörighet som på den gamla goda tiden)

Man får väl vara solidarisk helt enkelt, tjänster som denna ska vi vara glada att vi har.
Ser inte detta som en fråga, inte ens när jag var student (tror jag hade 6300 i månaden)

Självklart är inlägget lite tillspetsat som det bör vara på ett forum på internet.

Väldigt intresserad över vilken generation som har haft det så enkelt enligt dig? Finns många anledningar till betala skatt till skola och vård men få anledningar till betala den stora summan för några få tvkanaler och radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Väldigt intresserad över vilken generation som har haft det så enkelt enligt dig? Finns många anledningar till betala skatt till skola och vård men få anledningar till betala den stora summan för några få tvkanaler och radio.

Din och min. Om du inte kan förstå meningen med en oberoende (nåja) icke kommersiell tv så borde du utbildas mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Så har gör ni om ni vill slippa sponsra SVT:

Flytta till en BRF eller hyreslägenheten som har internet via hyran. Mobilt internet som står på någon annan fungerar också.
Be någon annan köpa ut datorn. Gissar att ni kan använda ett falskt namn när ni köper ut datorn också. Tror inte de kollar leg.

Bara att säga att ni inte kan ta emot signalen. Ni ska alltså inte betala någon avgift.
Skäll gärna ut dem i telefon för att de har ringt och stört er. Be dem visa hänsyn och titta i sina register på att du inte har dator eller internet.
Tjatar de om internetbankskonto eller facebook så säg att du surfar på jobbet eller hos kompis/föräldrar. Ge dig aldrig!

Skulle det bli avgift på mobil är det bara att skaffa kontantkorts mobil.

Finns säkert flera sätt.

Jag saknar nästan att skälla ut radiotjänst men de har slutat ringa mig.
Kommer ihåg när jag var inneboende och de kom och knackade på. Skitarg blev de : )

Om man har internet hemma endast för mobilen då? Låt säga att man vill skippa skype-avgifter etc. Kanske inte troligt, men man ska aldrig säga aldrig.

Det jag vill komma fram till är att det är orimligt att man ska betala avgiften för att man har bredband. Finns ju vissa hem-larm som har tjänster via bredbandet för att funka med alla funktioner?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av cfwin:

Ett individuellt perspektiv på avgifter tycker jag inte kan förenklas så lätt som "jag, jag, jag, mitt, mitt, mitt". Men hursom, problemet i ditt resonemang bygger ändå på att SVT/SR skulle vara oberoende eller neutrala (vilket de absolut inte är, varför uppmärksammas en nyhet över en annan, vem ska bestämma vilken behjärtansvärd företeelse ska få medvetenhet bland allmänheten?).

Ett "godhets" argument räcker inte för en tvingande avgift.

Därför jag påpekar att dom borde vara det igen som dom var. Finns inget som är neutralt, bara mer eller mindre vinklat. Då har jag hellre att vinkeln kommer från regissör/producent än företaget som sponsrar programmet, och lite mindre risk för sensations-journalistik (självklart inte fritt från det)

Allt beror ju på den som driver igenom det.

Därför jag tycker det borde vara en skatt, det fyller en allmän-nytta men är inte för alla. Precis som studiecirklar för frimärken eller fotboll eller alla lan som kommunen sponsrade för när jag växte upp.

Sedan blir dom ju dessutom inte oberoende eftersom dom fortfarande vill ha tittare och på så sätt får välja innehåll efter publik, dock lite mindre än om dom är ett bolag som är beroende av blinkande p'n i rutan hela tiden (för er som har missat det så måste produkt-placering markeras med ett blinkande p uppe i ena hörnet på bilden)

En samhällsfunktion ska inte vara baserad på en avgift, det är inga andra oavsett om man använder dom eller inte.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

"SVT producerar/sänder bara skitprogram som ingen vill se"

Borde finnas lite statistik på det, eller hur?

http://www.mms.se/HotTop/hottop.asp

Nått rätt verkar dom göra eftersom att dom dominerar toplistan av tittare per program.
Först kollade jag för gårdagen 13-01-21 och då var det 15 av top 20 av dom mest sedda programmen sända på SVT..
Men eftersom att någon säkert skulle gnälla över att det bara var från en dag så utökade jag sökningen till att innefatta Januari månad tills igår (13-01-01 - 13-01-21)
Hoppsan, på 43 plats kommer första icke SVT-sända program.
Ok, det senaste året. (12-01-21 - 13-01-21) TV4 dyker upp först på 15:e plats med England vs. Sverige från Fotbolls EM. Sedan har dom 5 matcher till från Em i topp50. På plats 46 dyker det första ordinarie programmet upp i form av Solsidan.

Själv tycker jag att det verkar vara ett rätt gott betyg åt SVT.
Jag fortsätter att betala min TV-licens som jag alltid har gjort.

PS Någon frågade innan om 0,5%-1% av en årslön är småpengar.
Ja det är småpengar! Det är 50 öre - 1 krona på en hundring!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Skrivet av hjeltman:

"SVT producerar/sänder bara skitprogram som ingen vill se"

Borde finnas lite statistik på det, eller hur?

http://www.mms.se/HotTop/hottop.asp

Nått rätt verkar dom göra eftersom att dom dominerar toplistan av tittare per program.
Först kollade jag för gårdagen 13-01-21 och då var det 15 av top 20 av dom mest sedda programmen sända på SVT..
Men eftersom att någon säkert skulle gnälla över att det bara var från en dag så utökade jag sökningen till att innefatta Januari månad tills igår (13-01-01 - 13-01-21)
Hoppsan, på 43 plats kommer första icke SVT-sända program.
Ok, det senaste året. (12-01-21 - 13-01-21) TV4 dyker upp först på 15:e plats med England vs. Sverige från Fotbolls EM. Sedan har dom 5 matcher till från Em i topp50. På plats 46 dyker det första ordinarie programmet upp i form av Solsidan.

Själv tycker jag att det verkar vara ett rätt gott betyg åt SVT.
Jag fortsätter att betala min TV-licens som jag alltid har gjort.

PS Någon frågade innan om 0,5%-1% av en årslön är småpengar.
Ja det är småpengar! Det är 50 öre - 1 krona på en hundring!

Du skämtar hoppas jag?

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZealONeal:

Du skämtar hoppas jag?

Inte en sekund. Följ länken och se själv.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

För det första blir det och kontakta min internetleverantör och inför en blockering mot SVTs alla hemsidor, och även skriva på ett kontrakt där denna blockering hävs först då jag säger upp mitt abonnemang.

Men nu till det luddiga:

1. en dator (dvs. processor, moderkort, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort (kort och gott) och en skärm) ska beläggas med en avgift för att det går och se på SVT Play.

2. En mobiltelefon (smartphone dvs. en processor, moderkort, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort (kort och gott) och en skärm) ska inte beläggas med en avgift för att telefonen syfte är och ringa med. Men om jag då köper en smartphone, kopplar den mot en skärm, tangentbord och mus, är det fortfarande en smartphone eller en dator?

3. Vad definieras då som dator? En konsol som även har liknande komponenter? En dator med Windows? En dator med linux? En dator som saknar stöd för Flash?

4. Windows 8 RT surfplattor då? Som inte kan nyttja SVT play? Varför ska dessa avgiftsbeläggas?

Denna avgift är helt befängd, vad definieras som en dator enligt SVT? Vi har så mycket som bygger runt samma struktur men används för olika ändamål.
Persondatorer har även funnits sedan slutet av 70-talet i våra hem och har aldrig haft ett syfte till att främst se på SVT. En dator är främst en arbetsmaskin och har med åren börjat suddas ut på vad som egentligen är en dator (även om vi har det klart för oss idag) men då samma struktur av komponenter finns i olika typer av elektroniska produkter och när det kommer till en punkt där det ska betalas en avgift för det ena, men inte det andra, så är frågan, varför är det skillnad?

Edit: en till punkt:

5. Vad räknas som telefon? Om jag har en smartphone med 5,5" skärm och så har jag en smartphone med 7"+ skärm (en surfplatta som går och ringa med) vad definierar då i detta fall som smartphone och surfplatta? Skärmens storlek?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Helt korrekt. De som gnäller i den här tråden är uppenbarligen de som snyltar och tittar gratis.

Vad i halva friden?

Jag tittar inte på TV och lyssnar inte på Radio. VARFÖR skall jag betala avgiften?
Nyheter läser jag på nätet, ofatast någon internationell nättidning baserad i UK eller liknande.
Film och serier ser jag via nättjänster såsom netflix, sf-anytime med mera. Sedan går jag på Bio.

Återigen: Varför ??? ...skall jag betala avgiften som inte ens har varken radio eller TV, och aldrig utnyttjar SVT's tjänster då jag anser att det bara är skräp.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phantom:

Din och min. Om du inte kan förstå meningen med en oberoende (nåja) icke kommersiell tv så borde du utbildas mer.

Vad säger du då till samtliga personer i denna tråden som inte betalar eller vill betala tv-avgift?

Nej min generation tillhör inte den generationen som har haft det lätt..

Permalänk
Skrivet av Ronja_ww:

Väldigt intresserad över vilken generation som har haft det så enkelt enligt dig? Finns många anledningar till betala skatt till skola och vård men få anledningar till betala den stora summan för några få tvkanaler och radio.

Tycker framförallt min egen generation (80-talisterna) och senare har haft det ruggigt smidigt, även om jag personligen växte upp med köttgryta varje dag för det var billigaste möjliga och inte hade möjlighet till nya kläder stup i kvarten, eller för den delen att åka på skolresor.

De flesta föräldrarna hade jobb, mat, skolorna rustades upp, hela samhället hade lite nytändning, fanns relativt mycket jobb när man kom ut om man inte var kinkig.

Så rent generellt, även när man kollar folkhälsa som är väldigt kopplad till samhällets status så kom 80-talisterna lägligt, rent generellt när man kollar runt (ej statistiskt säkerställt utan enbart på observationer på när och fjärran bekanta) så har dom flest klarat sig bra (vad som är bra är ju upp till betraktarens ögon, jag menar fast inkomst som man kan leva på och man får spara till det man ska göra utan allt för stor oro för vart maten ska komma ifrån).

Blir spännande att se vad som händer med 90-talisterna nu när dom snart börjar komma ut på allvar på marknaden.

Rent objektivt, men det är ju som med allt annat på ett forum där många tycker och säkerställd fakta inte är intressant egentligen utan provokation och diskussion. Vill man ha korrekt fakta är det ju bara att läsa det, då behöver man inte vara på ett forum

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här