Permalänk
Avstängd

Hjälp mig att fixa ddos skydd!

Tjena, Tänkte höra mer er hur jag kan göra för att undvika ddos attacker, någon jävla snorunge har fått tag på mitt ip nummer och jävlas med mig, ocht tänkte fråga vilket program man kan använda för att slippa attackerna?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliten92:

Tjena, Tänkte höra mer er hur jag kan göra för att undvika ddos attacker, någon jävla snorunge har fått tag på mitt ip nummer och jävlas med mig, ocht tänkte fråga vilket program man kan använda för att slippa attackerna?!

Byt ip bara, lika enkelt som att byta kalsonger i dagens läge.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Byt ip bara, lika enkelt som att byta kalsonger i dagens läge.

Funkar verkligen det? Har hört att du byter bara din synliga IP adress men har kvar din gamla som standard om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

Funkar verkligen det? Har hört att du byter bara din synliga IP adress men har kvar din gamla som standard om du förstår vad jag menar.

Aldrig hört talas om det du säger.. urla om du har något jag borde läsa på

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Aldrig hört talas om det du säger.. urla om du har något jag borde läsa på

Funkar icke för mig, Kan du skicka en länk på hur DU gör det för att fungera?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av eliten92:

Tjena, Tänkte höra mer er hur jag kan göra för att undvika ddos attacker, någon jävla snorunge har fått tag på mitt ip nummer och jävlas med mig, ocht tänkte fråga vilket program man kan använda för att slippa attackerna?!

Skrivet av TEEH:

Byt ip bara, lika enkelt som att byta kalsonger i dagens läge.

Skrivet av lome:

Funkar verkligen det? Har hört att du byter bara din synliga IP adress men har kvar din gamla som standard om du förstår vad jag menar.

Om man , som de flesta privatpersoner, har DHCP så går det utmärkt att byta IP, ibland måste man ta kontakt med sin ISP dock, eller stänga av sitt internet under hela lease-tiden.
Det är det enda realistiska sättet som man kan göra som privatperson. Det kräver dock att man stänger av all dynamisk DNS , om man har sån för sin web/spel/whatever-server eller sin Synology-NAS under tiden för den händelse att DDOSattacken går på DNS och och inte en random IP.

Det enda möjliga andra skydd som finns är att betala för att gå via proxys som är så överdimensionerade att de kan svälja alla paket och hitta trafikmönster så de släpper igenom legitim trafik, men sånt är i allmänhet resurskrävande och därigenom dyrt om det inte är ett väldigt litet botnet som DDOSar

Permalänk
Medlem

jag skulle skaffa en nytt ipnummer. om du sitter direktkopplad mot internet så prova ipconfig/release följt av ipconfig/renew. risken finns att internetleverantören ger dig samma ip igen.

därefter skulle jag skaffa en anonymiseringstjänst, exempelvis relakks.

Det finns inte några enkla eller billiga metoder som du kan skydda dig med annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Byt ip bara, lika enkelt som att byta kalsonger i dagens läge.

Går inte om man har statisk ip

Permalänk
Medlem

Det finns INGET program man kan installera för att skydda sig mot DDOS.
De DDOS-skyddstjänster som finns där ute är gjorda för att skydda webbsiter.
Ett sätt att skydda sig från att folk får reda på ens IP-nummer är att använda en så kallad VPN-tjänst.
Om man har "dynamiskt IP" från sin ISP så kan det funka att byta ens MAC-adress på antingen datorn eller routern för att få ett nytt IP. Detta fungerar alldeles utmärkt på ex Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliten92:

Tjena, Tänkte höra mer er hur jag kan göra för att undvika ddos attacker, någon jävla snorunge har fått tag på mitt ip nummer och jävlas med mig, ocht tänkte fråga vilket program man kan använda för att slippa attackerna?!

Byt ip-adress, se till att han inte får tag på den nya. Det gör du enklast genom att byta mac address på prylen som har den externa ipadresse, din dator eller din router oftast.

Skrivet av Whippoorwill:

Om man , som de flesta privatpersoner, har DHCP så går det utmärkt att byta IP, ibland måste man ta kontakt med sin ISP dock, eller stänga av sitt internet under hela lease-tiden.
Det är det enda realistiska sättet som man kan göra som privatperson. Det kräver dock att man stänger av all dynamisk DNS , om man har sån för sin web/spel/whatever-server eller sin Synology-NAS under tiden för den händelse att DDOSattacken går på DNS och och inte en random IP.

Det enda möjliga andra skydd som finns är att betala för att gå via proxys som är så överdimensionerade att de kan svälja alla paket och hitta trafikmönster så de släpper igenom legitim trafik, men sånt är i allmänhet resurskrävande och därigenom dyrt om det inte är ett väldigt litet botnet som DDOSar

Nja, bara för att leasen timar ut så betyder det inte att man får en annan ip-adress. Troligen får man samma då dhcp servern kommer ihåg leases. Det man ska göra istället är att byta mac-adress, då får man en ny.

Skrivet av iXam:

Det finns INGET program man kan installera för att skydda sig mot DDOS.
De DDOS-skyddstjänster som finns där ute är gjorda för att skydda webbsiter.
Ett sätt att skydda sig från att folk får reda på ens IP-nummer är att använda en så kallad VPN-tjänst.
Om man har "dynamiskt IP" från sin ISP så kan det funka att byta ens MAC-adress på antingen datorn eller routern för att få ett nytt IP. Detta fungerar alldeles utmärkt på ex Comhem.

Beroende på vilken typ av DDOSen det är så kan man ibland skydda sig. Skickar de bara mängder av trafik som fyller ens lina kan man inte göra något alls.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Nja, bara för att leasen timar ut så betyder det inte att man får en annan ip-adress. Troligen får man samma då dhcp servern kommer ihåg leases. Det man ska göra istället är att byta mac-adress, då får man en ny.

True dat.. jag borde skrivit 'åtskilligt längre än lease-tiden så fär man förmodligen en ny'. Jag vet att många byter MAC-adress hur som helst , men professionellt är det inte att rekommendera därför att börjar man slumpa MAC istället för att använda den av tillverkaren tilldelade så finns alltid en viss ,om än liten, risk att två NIC får samma MAC och då är felen som uppstår ofta väldigt svårdiagnosticerade eftersom problemen kan vara diffusa och man inte har något bra sätt att upptäcka det ens om man gissar på rätt orsak. Jag drar mig i alla fall för att göra det även om det kanske är onödig försiktighet

Permalänk
Medlem

DDOS är det nog inte frågan om, snarare DOS.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av eliten92:

Tjena, Tänkte höra mer er hur jag kan göra för att undvika ddos attacker, någon jävla snorunge har fått tag på mitt ip nummer och jävlas med mig, ocht tänkte fråga vilket program man kan använda för att slippa attackerna?!

Bör ju räcka med en smart brandvägg så länge han bara sitter med *en* dator och gör det.. Den lär ju upptäcka att det är en IP-adress som gör upprepade försök och svartlista den.

Rekommenderar brandväggen i min signatur

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Att tipsa om olagligheter är inte tillåtet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

True dat.. jag borde skrivit 'åtskilligt längre än lease-tiden så fär man förmodligen en ny'. Jag vet att många byter MAC-adress hur som helst , men professionellt är det inte att rekommendera därför att börjar man slumpa MAC istället för att använda den av tillverkaren tilldelade så finns alltid en viss ,om än liten, risk att två NIC får samma MAC och då är felen som uppstår ofta väldigt svårdiagnosticerade eftersom problemen kan vara diffusa och man inte har något bra sätt att upptäcka det ens om man gissar på rätt orsak. Jag drar mig i alla fall för att göra det även om det kanske är onödig försiktighet

Problemet är att den tiden kan vara längre än ett år. Fick själv tillbaka samma ip adress då jag satte i mitt gamla nätverkskort igen, efter 8 månader.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Killarana som får tag i mitt ip nummer behöver bara att försöka adda någon på skype utan att ens dom accepterar en så får dom tag i ip nummret genom ett program, dom överbelastar min lina 4-5 gånger idag

Permalänk
Skrivet av eliten92:

Killarana som får tag i mitt ip nummer behöver bara att försöka adda någon på skype utan att ens dom accepterar en så får dom tag i ip nummret genom ett program, dom överbelastar min lina 4-5 gånger idag

smart..
Kanske lättast att tillfälligt köra skype via nån proxy eller vpn och hoppas att de tröttnar.

Permalänk
Medlem

en snorunge med ddos möjligheter, har svårt att tro det

vad upplever du för problem? om ipconfig /renew inte fungerar är det nog så att isp dhcp servern har en leasetid på ett par timmar, testa stänga av allt under natten och kör på morgonen igen.

ifall du har statisk ip adress får du leva med det, det finns inga skydd för äkta ddos attacker för hemanvändare, det är knappt så det går att skydda sig i andra fall heller, det handlar mest om att ha kapacitet att svara på alla requests och effektivt filtrera trafiken därefter så man snabbt sollar bort all ful trafik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dakke:

en snorunge med ddos möjligheter, har svårt att tro det

vad upplever du för problem? om ipconfig /renew inte fungerar är det nog så att isp dhcp servern har en leasetid på ett par timmar, testa stänga av allt under natten och kör på morgonen igen.

ifall du har statisk ip adress får du leva med det, det finns inga skydd för äkta ddos attacker för hemanvändare, det är knappt så det går att skydda sig i andra fall heller, det handlar mest om att ha kapacitet att svara på alla requests och effektivt filtrera trafiken därefter så man snabbt sollar bort all ful trafik

Han får tag i min ip och skickar en massa paket till min lina så hela mitt internet dör och kan inte göra ett skit

Permalänk
Medlem

Kontakta din ISP och be om hjälp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Kontakta din ISP och be om hjälp?

Om jag ringer min internetleverantör, vad ska jag säga till dom då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliten92:

Om jag ringer min internetleverantör, vad ska jag säga till dom då?

Ungefär det du sagt här, dsv att ngn sabbar för dig. De kanske kan se vilket IP som ligger bakom problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliten92:

Om jag ringer min internetleverantör, vad ska jag säga till dom då?

Installera Wireshark, ta reda på var paketen skickas ifrån, hoppas att det är hyffsat statiska IP-adresser och blacklista dessa i din router alternativt tala om det för din ISP. Det borde vara den enklaste lösningen. Kör inga dynDNS-tjänster, då är det ju bara att slå upp domännamnet så får man reda på din IP-adress.

Förhoppningsvis tar de upp det som en abuse-anmälan, vilket förhoppningsvis internetleverantörerna samarbetar om att försöka lösa. Så om det nu sitter någon dum j***el i andra änden som medvetet gör detta så blir han förhoppningsvis av med sitt nät.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Ungefär det du sagt här, dsv att ngn sabbar för dig. De kanske kan se vilket IP som ligger bakom problemet?

Killarna som gör detta sitter bakom en internetsida där dom håller på via, dom använder sig utav såkallade "bottar" och gör allt genom, tror även dom inte gör något via sin riktiga ip, finns det något program som kan rensa bort all ful trafik så det inte krånglar till min lina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliten92:

Killarna som gör detta sitter bakom en internetsida där dom håller på via, dom använder sig utav såkallade "bottar" och gör allt genom, tror även dom inte gör något via sin riktiga ip, finns det något program som kan rensa bort all ful trafik så det inte krånglar till min lina?

Kolla det Dimman sa ovan.

Permalänk
Skrivet av eliten92:

Killarna som gör detta sitter bakom en internetsida där dom håller på via, dom använder sig utav såkallade "bottar" och gör allt genom, tror även dom inte gör något via sin riktiga ip, finns det något program som kan rensa bort all ful trafik så det inte krånglar till min lina?

Lättaste du kan göra är väl att ringa din IPS och be om en ny IP? Avinstallera Skype i någon vecka tills dom tröttnat.
Annars skaffa en stark VPN som pallar trycket, ska kanske inte vara några problem att hitta någon så länge det bara är en DOS.

Men har du tur så kanske din ISP tar tag i saken och gör en anmälan mot personen? Eller det kanske är något man får ta tag i själv, och då lär inte allt för mycket hända hos Polisen.

Permalänk
Medlem

Du har ingen funktion i routern som säger detta? "Enable DoS protection" *Vet inte om det kan hjälpa mot Ddos*

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

eliten92 : Stäng av modemet/switchen som är kopplad mot Internet under en natt så borde du få en ny ip adress på morgonen. Om du nu har statisk ip adress så brukar det faktiskt vara så att man får upp till 5st statiska så du borde bara kunna byta till +/- 1 på sista oktetten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliten92:

Tjena, Tänkte höra mer er hur jag kan göra för att undvika ddos attacker, någon jävla snorunge har fått tag på mitt ip nummer och jävlas med mig, ocht tänkte fråga vilket program man kan använda för att slippa attackerna?!

Får man fråga varför dom gör detta?

Permalänk
Medlem

Precis som "milkacid" säger, stäng bara av skiten/modem/router över en natt eller liknande. Min farsa gör detta för att han är en riktigt energi sparande person, han får ny IP varje dag pga detta.

Visa signatur

Tofu bud