Permalänk
Medlem

Rensa SSD?

Tjo!
Det är så att jag funderar på att sälja min stationära PC, i vilken jag har en SSD i. Räcker en sedvanlig snabb-formatering vid ominstallation av Windows för att få bort "känslig data"? dvs. lösenord osv.? På en vanlig HDD så har jag hört talas om active@killdisk, men antar att det programmet inte fungerar med SSD?

/Mvh Mats

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

I och med att tekniken bakom en SSD är såpass annorlunda gentemot en vanlig hårddisk så känns det som att det bör vara ganska annorlunda metoder som används för SSD-enheter. Dock kan man ju inte bara radera innehållet på SSD-enheten och känna sig säker, för sakerna raderas ju ändå inte "på riktigt" förrän de skrivs över med någonting nytt. Så att radera allting på din SSD, och sedan skriva över det en gång med hjälp av valfritt program, bör göra att du kan känna dig säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

I och med att tekniken bakom en SSD är såpass annorlunda gentemot en vanlig hårddisk så känns det som att det bör vara ganska annorlunda metoder som används för SSD-enheter. Dock kan man ju inte bara radera innehållet på SSD-enheten och känna sig säker, för sakerna raderas ju ändå inte "på riktigt" förrän de skrivs över med någonting nytt. Så att radera allting på din SSD, och sedan skriva över det en gång med hjälp av valfritt program, bör göra att du kan känna dig säker.

Tackar Subdubwise! Har du nått tips på ett sådant program?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Enkla och snabba lösningen: gör en secure erase. Nollställer alla celler på ssd:n och det bör då inte gå att återskapa någon data. Detta är en bra guide:

http://www.overclock.net/t/1227597/how-to-secure-erase-your-s...

Och bäst av allt, det tar bara några sekunder

Permalänk
Skrivet av MatzoN:

Tackar Subdubwise! Har du nått tips på ett sådant program?

Du skulle kunna använda dig av CCleaner. Men om du vill skriva över ALLTING på din SSD, och inte bara de filer som är "borttagna" (men som går att återställa så länge de inte är överskrivna av någonting annat), så kan du givetvis inte använda operativsystemet som du förmodligen har på din SSD.

Skrivet av Frispel:

Enkla och snabba lösningen: gör en secure erase. Nollställer alla celler på ssd:n och det bör då inte gå att återskapa någon data.

Jag har för mig att den funktionen inte är lämplig att använda för detta ändamålet, då det inte ska fungera för att säkerställa överskrivningen av all existerande data. Det är dock endast vad jag har för mig, jag är inte säker. Vet du mer kring detta?

Permalänk
Medlem

Töm hdn och fyll sen upp den med stora filer, t.ex film så går det rätt fort.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Nej jag misstänker att jag kommer behöva installera om Windows på en vanlig hårddisk för att kunna rensa helt rent på SSD:n, lite omständligt dock

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Skrivet av MatzoN:

Nej jag misstänker att jag kommer behöva installera om Windows på en vanlig hårddisk för att kunna rensa helt rent på SSD:n, lite omständligt dock

Det är inget måste. Det finns metoder som endast kräver att du laddar ner ett program, fixar över det på ett USB-minne och sedan väljer att starta din datorn från det USB-minnet.

Det beskrivs i den här videon:

Huruvida den metoden fungerar eller inte, som han använder för att säkerställa att datan försvinner, känner jag inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det är inget måste. Det finns metoder som endast kräver att du laddar ner ett program, fixar över det på ett USB-minne och sedan väljer att starta din datorn från det USB-minnet.

Det beskrivs i den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=udxNL6sCuDQ

Huruvida den metoden fungerar eller inte, som han använder för att säkerställa att datan försvinner, känner jag inte till.

Tackar ska kolla upp detta!

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har för mig att den funktionen inte är lämplig att använda för detta ändamålet, då det inte ska fungera för att säkerställa överskrivningen av all existerande data. Det är dock endast vad jag har för mig, jag är inte säker. Vet du mer kring detta?

Problemet med överskrivning av data är att det alltid finns utrymme som du inte ser som används för att skyffla runt data för att wear leveling ska fungera så bra som möjligt, det är alltså ingen garanti att alla celler töms bara för att du skriver data till hela disken. Secure erase ska åtminstone i teorin skicka en impuls till alla celler så dom nollställs, ofta gör man det för att återställa prestanda till samma skick som disken hade när den var helt ny vilket tyder på att alla celler är tomma. Men även om det mot förmodan skulle finnas någon form av data kvar så är det väl inte frågan om topphemlig information? Om du inte kan få tillbaka någon data med tex getdataback eller recuva eller liknande så lär knappast någon potentiell köpare lyckas med det heller.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Problemet med överskrivning av data är att det alltid finns utrymme som du inte ser som används för att skyffla runt data för att wear leveling ska fungera så bra som möjligt, det är alltså ingen garanti att alla celler töms bara för att du skriver data till hela disken.

Det vet jag. Men den datan som ligger kvar, lagrad i bufferten, är inte den väldigt utspridd och om man ens lyckas återställa någonting från den sektionen så är det antagligen bara väldigt små och slumpmässiga bitar som man då lyckas få ut. Alltså ingenting sammanhängande som kan vara till något värde? Bara en spekulation, jag kanske har fel helt och hållet.