Tips på bra budget Android: ZTE Grand X In

Permalänk
Datavetare

Tips på bra budget Android: ZTE Grand X In

Är ingen större telefonnörd, håller mig till datorer och programmering, men gillar att välja lite udda modeller bara för att testa på. Har under det senaste året kört med en Nokia N9, en telefon med ett underbart OS (både att använda och programmera) som tyvärr dödats av Nokia så det kommer ju inget nytt.

Har varit lite sugen på att testa en x86-baserad telefon och har nu skaffat en ZTE Grand X In för 2.190 kr. Man ska vara medveten om att detta är en budget-modell, vilket betyder att telefonen är bygg i plast och de medföljande lurarna är riktigt usla.

Men måste säga att efter att testat andra budget-lurar, som t.ex. Galaxy W (~2000kr), HTC One V (~2000kr), Galaxy S II (~3500) så står sig Grand X riktigt bra. Den del som är riktigt imponerande är prestandan! Man märker direkt när man börjar använda telefonen att den är snabb. När man sedan startar webbläsaren så blir det ännu mer imponerande, kanske inte så konstigt när man tittar på hur den presterar i benchmarks (Razr I har samma SoC, men den har lite högre turbofrekvens, 2GHz, än Grand X, 1.6Ghz). Resultatet för SunSpider saknas för Razr i, jag får ungefär 1300ms med den inbyggda webbläsaren, ska testa med Chrome.

Det är alltså en telefon för strax över 2000kr som presterar bättre än iPhone5 vad det gäller surf!

Och för de som kanske är lite skeptiska till hur bra/dåligt en x86 fungerar med Android-appar som tidigare bara kört på ARM. Har än så länge inte hittat en enda applikation som inte fungerar, de vanliga applikationerna som webbläsare, facebook, e-mail etc följer med. Har sedan installerat bl.a. Chrome, Netflix, Runkeeper, Spotify och de fungerar utan problem.

Har även testat lite spel (men spelar normalt inte på telefon, var mer som test). Angry Birds Rio/Spaces, Granny Smith, Cut the rope, Great Little War Game fungerar alla utan problem. Men om det är någon del i denna telefon som är svag så är det GPUn, den ligger någonstans mellan Tegra2/Tegra3 i prestanda. Det är samma GPU, fast 50% högre klockad än den som återfinns i Galaxy Nexus. Men ingen av de spel jag testat upplevdes som att de laggade, tvärt om flöt det på riktigt bra.

Ljudet i de medföljande lurarna är inget att hurra över, men om jag använder bra hörlurar (kan inte namnet, men det är Sony lurar för ~3000kr) så kan jag inte höra någon direkt skillnad mellan Grand X och N9.

Så för den som är ute efter en 4.3" (960x540) budget-lur så är detta ett riktigt bra köp! Vill man ha en x86-telefone som är lite mer high-end så finns det företag som importerar Motorola Razr i som har en något snabbare CPU och byggd i lite mer exotiska material än plast.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på den tekefonen då jag skulle vilja testa en android mobil men jag varken har eller vill lägga 4kkr på en mobil igen, jag köpte iphone 4 2010 för 4800kr men sedan dess har det blivit en unge till och hus. Nog om min privatekonomi.
Jag är tyvärr lite skeptisk till android, eller inte android i sig, utan att jag är skeptisk till att man kommer att få några uppdateringar, som jag har förstått det så ska grand x in få 4.1 nån gång i framtiden men sedan känns det som att det kommer bli stopp. Jag gjorde en liten snabb googling och den verkade ju inte heller så populär på xda forumet och jag hitta mest trådar om gamla grand x med tegra 2.
Jag ska försöka ta mig till elgiggen så jag kan klämma och känna på den iaf.

Jag har två frågor, Hur upplever du batteritiden? Och hur är skärmen, känns den lågupplöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Azodan:

Jag har två frågor, Hur upplever du batteritiden? Och hur är skärmen, känns den lågupplöst?

Tror var enda en som sett telefonen frågat: men hur är det med batteritiden?
Relativt andra smartphones är den riktigt bra. Som exempel har jag idag använt RunKeeper med GPS på under 1 timme, visat lite folk på jobbet att spel och netflix fungerar fint, surfat och ringt ett par samtal samt kör web-radio någon timme (via 3G). Var laddad till 100% i morse och är nu nere på 60%, så luren klarar definitivt en dags användning.

Faktum är att de siter som testat Razr i har noterat att Medfield ligger i topp vad det gäller att ha låg batteriförbrukning!

http://www.theverge.com/2012/10/4/3447984/motorola-razr-i-rev...
We also checked out the battery life on both phones. This was another area of strength for Intel. In our standard battery test, which cycles through websites and videos with the screen set to 60 percent brightness, the RAZR M lasted seven hours and 22 minutes, while the RAZR i lasted a full eight hours and 42 minutes. Where the phones truly differ, however, is in standby time. The RAZR i managed to last 72 hours of regular use, including pushing email to two separate accounts, with 12 percent of its battery remaining. In contrast, the RAZR M will get you a full day's normal usage, but not much more. Both have strong battery life compared to many Android devices, but from our tests and experience, it’s clear that Intel’s chip is far more frugal with power than the dual-core Snapdragon S4.

Vad det gäller upplösningen/pixeltätheten: skulle inte klaga om den var högre, men den är trots allt ~250 PPI vilket är mer eller mindre exakt samma som min N9 (848x400@3.9") och även som t.ex. Lumia 800 (800x400@3.7"). De flesta 4" telefoner och vissa 4.3" (t.ex. Lumia 900) telefoner kör ju med 800x480. Och till skillnad från min N9 så slipper man pentile så svart text på vit bakgrund (eller omvänt) upplevs definitivt som mer högupplöst på Grand X In.

Man får som sagt inte glömma bort att detta är en budgetlur, så att skärmen inte är det allra senaste är förståeligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer