Bildredigerins laptop ~15000 Mac/pc?

Permalänk
Medlem

Det största problemet som jag ser med mac är den stundtals usla kvalitén och att de bara har 1års garanti. Har själv ägt en imac. den brann upp strax efter 1år. Samtliga lytar i den gick på grund av värmeutvecklingen. Ingen garanti kvar och apple ville inte ens ta i det med tång.

Flera vänner äger och har ägt mac och det verkar inte direkt vara fokus på att se till att de komponenter som sitter i deras bärbara faktiskt funkar som de ska i den dator de sitter. Stora problem med att de blir helt sjukt varma. Såpass att du får brännskador av att ha datorn i knät. Datorer som stänger av sig vid belastning för att de blir för varma.

Nu säger jag inte att det inte finns pc-datorer som blir väldigt varma för det finns det. Men min msi håller sig sval och fin oavsett hur länge jag har den i knät soffan eller sängen. När en dator kostar så mycket som apples datorer gör så ska de också hålla kvalité därefter och inte bara ett snyggt exteriört. Är det konst jag vill ha så köper jag en tavla eller en staty

Jag har efter att själv blivit bränd och även haft kunder som fått urusel service bestämt mig för att inte köpa mer grejer från det företaget. Det är helt enkelt pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Musplattan kan du gärna förklara vad du menar med överlägsen, ytterst få som faktiskt säger varför

Jag håller helt med om att touchpadden är helt överkägsen. Min 4 år gamla macbook har en mycket precisare, skönare mouspad som gör exakt som man vill utan att den behöver konfigureras.

Medans musplattan på min sprillans nya ASUS N56VZ är klart mycket otrevligare att använda. Även bygkvalliten på den plattan är lägre. Dessutom så får musplattan fnatt och gör massor av saker man inte menade. Som att öppna "högerklicksmenyn" när man skrollar.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av dwain:

Det största problemet som jag ser med mac är den stundtals usla kvalitén och att de bara har 1års garanti. Har själv ägt en imac. den brann upp strax efter 1år. Samtliga lytar i den gick på grund av värmeutvecklingen. Ingen garanti kvar och apple ville inte ens ta i det med tång.

Flera vänner äger och har ägt mac och det verkar inte direkt vara fokus på att se till att de komponenter som sitter i deras bärbara faktiskt funkar som de ska i den dator de sitter. Stora problem med att de blir helt sjukt varma. Såpass att du får brännskador av att ha datorn i knät. Datorer som stänger av sig vid belastning för att de blir för varma.

Nu säger jag inte att det inte finns pc-datorer som blir väldigt varma för det finns det. Men min msi håller sig sval och fin oavsett hur länge jag har den i knät soffan eller sängen. När en dator kostar så mycket som apples datorer gör så ska de också hålla kvalité därefter och inte bara ett snyggt exteriört. Är det konst jag vill ha så köper jag en tavla eller en staty

Jag har efter att själv blivit bränd och även haft kunder som fått urusel service bestämt mig för att inte köpa mer grejer från det företaget. Det är helt enkelt pengar i sjön.

Låter som måndagsexemplar? För mig är det tvärtom, har själv en Macbook och känner flera som har det och ingen har fått brännskador på knäna. Klart att datorerna blir varma, men inte obehagligt varma. Kvalitétmässigt tycker jag den känns väldigt stabil, och jag har aldrig haft problem med Apples support (har dock bara pratat med dem en gång, och det var angående min telefon).

Edit: Förlåt för off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Återigen, det är märkligt av dig att kritisera något som du inte har provat.

Som jag nämnde, Apples styrka ligger i att de kan använda mjukvaran i förhållande till hårdvaran. Det är mycket tråkigt att "PC"-sidan inte har lyckats med något liknande. Min uppfattning är att alla "PC"-tillverkare kryssar i en lista av specifikationer som en dator ska ha, sen ger de blanka fan i hur det fungerar tillsammans med windows. Bara det låter bra på pappret är de nöjda.

Det saknas helt enkelt en eftertänksamhet, vad innebär det om jag stoppar komponent X i denna enhet?

Väldigt tråkigt imo.

Det är märkligt av dig att påstå något du inte vet ett jäkla skit om. Hur kan du vara så säker på att jag inte
använt en Macbook? Självklart har jag det. Och JA plattan har jag använt, lekt med de olika funktioner mm.
Det är nog snarare du som kritiserar saker du inte provat. Har du använt alla de olika modeller som finns?
Nej, det har du verkligen inte. Förresten vad var det TS var ute efter nu igen? En arbetsdator för 15k.
Kolla upp vad du får för Macbook för det priset, ingen höjdare eller hur?

Skrivet av TheSwecHobbit:

Vad innebär en snabb dator för dig?

En dator som är rapp, inte slöar ner för småsaker och startar snabbt.
Dock så kan en dator vara snabb fast inte för allting. Till exempel en dator gjord för surf/enkla arbeten för 7k.
Den är förmodligen extremt snabb. Men inte för mer än den är gjord för.

Skrivet av MaZteR:

Jag håller helt med om att touchpadden är helt överkägsen. Min 4 år gamla macbook har en mycket precisare, skönare mouspad som gör exakt som man vill utan att den behöver konfigureras.

Medans musplattan på min sprillans nya ASUS N56VZ är klart mycket otrevligare att använda. Även bygkvalliten på den plattan är lägre. Dessutom så får musplattan fnatt och gör massor av saker man inte menade. Som att öppna "högerklicksmenyn" när man skrollar.

Synd att du valde en dålig modell. Du påpekar alltså att bara för du har en kass dator så är alla PC dåliga?
Antar att anledningen till att det finns så mycket Apple lovers är nog för att dom gör bara snabba prylar med kvalité.
Betyder inte att andra inte har det. Sen är priset inte alltid rätt på Macs, samma sak med PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Det var därför jag skrev att "hur bra det fungerar med OS X", och ja, jag arbetar snabbare med gesterna (inte för att det går jättemycket snabbare, men det är smidigt). Den största anledningen till att jag betalar extra för en Mac är inte för hårdvaran, utan det är för att jag helt enkelt föredrar Mac OS över Windows.

Jag förstår att du hellre väljer en Mac av den anledningen att du gillar det bättre.
Men det gör den inte bättre för bildredigering som TS är ute efter.
Svarade bara på aekblom som påstod att Mac är överlägsen när det gäller, ja, allting. Och det är ju inte sant

Permalänk
Medlem

Har själv en Zenbook U500VZ och hade jag varit du hade jag spanat in den. Älskar designen!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Har själv en Zenbook U500VZ och hade jag varit du hade jag spanat in den. Älskar designen!

Jag har allt kikat på den men jag vet inte om den klarar att jobba med stora filer i photoshop? Något du har erfarenhet utav?

Till er andra, förstår att det är en fråga om vad man gillar men ni kan väl bara komma med era rekomentationer för de räcker med några sekundera googlande så kan man finna miljoner trådar med just det tjaffs som börjat här, tack för era åsikter iaf

Permalänk
Medlem

Hur är det med Photoshop och grafikkortsstöd, nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuute:

Jag har allt kikat på den men jag vet inte om den klarar att jobba med stora filer i photoshop? Något du har erfarenhet utav?

Till er andra, förstår att det är en fråga om vad man gillar men ni kan väl bara komma med era rekomentationer för de räcker med några sekundera googlande så kan man finna miljoner trådar med just det tjaffs som börjat här, tack för era åsikter iaf

Den kommer att klara av stora filer galant. Den sitter med den senaste i7:an, 2 128GB SSD hårddiskar i RAID 0 och en IPS skärm. Med designen så är datorn helt fantastisk.

Permalänk
Medlem

Det som lockar e ju designen och ips skärmen. Men med asus g75an så kan man ju mata upp den med 32gb ram trots att de står 16 som max, lär väl inte behöva mer än 16 men ändå.

Ska läsa lite om den U500an ikväll, men för tillfället lutar det åt g75an då jag har 8gb ram hemma som fyller upp den till 16 och sen köpa en 500gb ssd disk att köra system program och senaste månaden bilder på

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Det är märkligt av dig att påstå något du inte vet ett jäkla skit om. Hur kan du vara så säker på att jag inte
använt en Macbook?

Ja du svarade inte på min enkla fråga utan skrev en novell om helt annat, ett antagande då är att du inte har provat en mac. Sedan är det också under en längre tid man måste prova dem, en sån enkel sak som @ kan vara irriterande i början, men när man väl vant sig så är det inga problem med det heller. Jag arbetar snabbare med en bärbar mac och för mig skulle det vara värt att betala några tusenlappar extra (eller snarare välja på pappret sämre prestanda) för den upplevelsen om jag skulle köpa en bärbar i de prisklasserna.

Skrivet av Waowt:

Nej, det har du verkligen inte. Förresten vad var det TS var ute efter nu igen? En arbetsdator för 15k.
Kolla upp vad du får för Macbook för det priset, ingen höjdare eller hur?

Jag som arbetat som fotograf i tre år av mitt liv anser att en i5 med 2.4 gigahertz och 8 gigabyte minne, räck och blir över till bildredigering i photoshop. Men, TS, verkar inte riktigt uttryckt vad för bildredigering han ska göra? Om det är att redigera bilder för exempelvis dagstidning så klarar man sig mer än väl med en c2d e8400.

Skrivet av Waowt:

En dator som är rapp, inte slöar ner för småsaker och startar snabbt.
Dock så kan en dator vara snabb fast inte för allting. Till exempel en dator gjord för surf/enkla arbeten för 7k.
Den är förmodligen extremt snabb. Men inte för mer än den är gjord för.

En bil är inte snabb om den har en stark motor, men saknar hjul eller liknande anordning.
Jag anser att snabbhet uppkommer först vid optimering och förståelse för hur hårdvara och mjukvara fungerar tillsammans. Tydligtaste exemplet är spelkonsollerna som trots att de är hårdvarumässigt antika, så kan de vara snabba och visa på god prestanda även i dagens mått mätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Jag som arbetat som fotograf i tre år av mitt liv anser att en i5 med 2.4 gigahertz och 8 gigabyte minne, räck och blir över till bildredigering i photoshop. Men, TS, verkar inte riktigt uttryckt vad för bildredigering han ska göra? Om det är att redigera bilder för exempelvis dagstidning så klarar man sig mer än väl med en c2d e8400.

det är just detta jag e nyfiken på då många säger samma sak,
Jag är ingen proffsfotograf men har tänkt att försöka komma igång med det så småningom. Men redigera prträtt, bröllop och även reklam med kompositioner från olika rawfiler till en och samma bild. Räcker prestandan i macbooken jag nämnde i mitt första inlägg till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Hur är det med Photoshop och grafikkortsstöd, nån som vet?

Photoshop använder Open GL/CL för att det ska flyta på bättre. Sen finns det vissa plug-in som använder t.ex. CUDA.

Open GL/CL finns i alla grafikkort, även de som är integrerade i Intels processorer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Spuute:

det är just detta jag e nyfiken på då många säger samma sak,
Jag är ingen proffsfotograf men har tänkt att försöka komma igång med det så småningom. Men redigera prträtt, bröllop och även reklam med kompositioner från olika rawfiler till en och samma bild. Räcker prestandan i macbooken jag nämnde i mitt första inlägg till detta?

Ja bildredigering är inte särskilt tungt. Så länge du inte har en mellanformatare på över 200 megapixlar och använder 35 lager. Jag skulle påstå att den dator du skrev i ursprungsposten inte ens skulle svettas vid en sådan redigering som du beskriver. Möjligen att datorn skulle extra bli glad av att ha 16 GB, men den uppgraderingen är vad jag vet rätt enkel att göra själv på en gammal MBP.

Permalänk
Medlem

Ja det gör den gott. Det krävs ingen direkt monsterprestanda för det. Jag sitter och redigerar bilder i photoshop och dylikt på min 2år gamla i5a med 8gb ram. Funkar perfekt.

Däremot skulle jag aldrig köpa beggat. Det finns oftast en anledning till att man sälja sin gamla dator. Sen vill man nog ha garanti på en bärbar dator då de tenderar att gå sönder lättare än en stationär. Sen står jag fast vid mitt uttalande om att macbooks framförallt från den tidsåldern har problem med värmen! Bara att googla problemet så dyker det upp massor med trådar.

En snubbe jag snackade lite med på ett annat forum köpte en macbook pro för 30 papp för runt 1,5år sedan. Redan som ny så slog datorn ifrån på grund av värmen om han belastade den lite hårdare. Hans dator är btw död idag. De föreslår byte av moderkort ca 10 papp.

Så ska du köpa så köp nytt. Då har du fördelen att om det strular så får du hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Jag som arbetat som fotograf i tre år av mitt liv anser att en i5 med 2.4 gigahertz och 8 gigabyte minne, räck och blir över till bildredigering i photoshop. Men, TS, verkar inte riktigt uttryckt vad för bildredigering han ska göra? Om det är att redigera bilder för exempelvis dagstidning så klarar man sig mer än väl med en c2d e8400.

Jag har arbetat som fotograf i några år mer än dig och anser att val av dator, beror på vad för typ av bildredigering man håller på med.

Visst är det enkel redigering som på en tidning, så räcker en enkel dator ganska långt. Sitter själv vid någon gammal häck, då jag frilansar på en tidning ibland. Dock håller jag på att bli galen av USB2 hastigheten på kortläsaren och att det är för lite RAM i den.
Plockar ofta med mig min laptop och redigerar på istället.. då allt går snabbare på den.

När man fotograferar fotbolls/hockeymatcher skulle jag nästan kunna ge min högra hand, för att få tag på en kortläsare med Thunderbolt-anslutning.

Annars sitter jag ofta och lägger ihop bilder och använder mycket filter etc. och där kan jag säga att du får smisk på fingrarna med en i7, mot din i5:a.

Jag skaffade min laptop innan Apple började få till lite mer moderna komponenter i sina. Fanns ingen USB3, dålig upplösning och TN-paneler etc.
Samtidigt så fick man nästan bara hälften så stor hd, hälften så mycket minne och i5 istället för i7, för samma pris om man köpte en Mac.
Så mitt val var enkelt..

Idag vet jag inte.. inte lika självklart längre. Men tror inte jag skulle gå på en MBP iaf. beroende på att du inte kan uppgradera den hur du vill, byta batteri och att det känns låst.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Mitt enda råd är att köpa till en stor, bra, skärm. PC eller Mac spelar mindre roll, men små skärmar är inte bra för bildbehandling.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Photoshop använder Open GL/CL för att det ska flyta på bättre. Sen finns det vissa plug-in som använder t.ex. CUDA.

Open GL/CL finns i alla grafikkort, även de som är integrerade i Intels processorer.

Tack! Hur är det med stödet för flera kärnor i Photoshop - är det stor skillnad på två och fyra kärnor? Spelar cachestorlek någon märkbar roll? Ursäkta alla frågor men vill passa på när jag fått tag på nån som har koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Tack! Hur är det med stödet för flera kärnor i Photoshop - är det stor skillnad på två och fyra kärnor? Spelar cachestorlek någon märkbar roll? Ursäkta alla frågor men vill passa på när jag fått tag på nån som har koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Photoshop i allmänhet kan du köra bra med en tvåkärnig processor utan problem, men det är när du börjar göra lite mer avancerade saker och filter, som du får nytta av en flerkärnig.
En i5 är 4-kärnig och det är en i7 också, men i7:an har HT som gör att den får 4st virtuella kärnor till, alltså 8st sammanlagt.

Är inte så insatt i just cache-prestanda, men rent generellt så är det bättre om den är större. Det går snabbare för processorn att läsa från sitt egna cache, än från RAM-minnena på moderkortet. System-bussen på moderkortet går inte lika snabbt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Menar du att PC inte har tysta datorer och bra batteritid?
Min gamla Dell XPS 16 med 4 år på nacken har bakgrundsbelyst tangentbord.
Faller dina datorer i golvet är nog ett annat problem än laddaren...
Jag kollade apples webshop som sagt. Ser inte någonstans att man kan beställa 2st hdds. Skicka gärna en länk och helst inget hemmameck.

Det sa jag inte, men du ser det inte som en fördel: det gör jag.

Faller mina datorer i backen är det helt korrekt något annat problem än laddaren, ty den är magnetisk och släpper vid belastning. En vanlig penis-kontakt drar med sig hela datorn. Jag har alltså inget problem med att datorn flyger i backen.

Jag tänkte mig "hemmamecks"-lösningen, så där valde du att se bort från alternativet. Eftersom jag inte har några som helst problem med att skruva i en dator tycker jag att det är ett bra alternativ.

Jag vågar dessutom påstå att en PC-bärbar från 2009 som skulle ha kostat motsvarande summa (11 000) hade varit en riktig rishög idag. Hade knappast fått aluminum-chassi, en, för tiden, bra skärm och hårdvara som aldrig strulat. Jag har aldrig behövt installera eller uppdatera en extra drivrutin, någonsin. Det är nästan på tiden att PC-makarna hinner ikapp..

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Jag har arbetat som fotograf i några år mer än dig och anser att val av dator, beror på vad för typ av bildredigering man håller på med.

Var det inte precis det jag skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Photoshop i allmänhet kan du köra bra med en tvåkärnig processor utan problem, men det är när du börjar göra lite mer avancerade saker och filter, som du får nytta av en flerkärnig.
En i5 är 4-kärnig och det är en i7 också, men i7:an har HT som gör att den får 4st virtuella kärnor till, alltså 8st sammanlagt.

Är inte så insatt i just cache-prestanda, men rent generellt så är det bättre om den är större. Det går snabbare för processorn att läsa från sitt egna cache, än från RAM-minnena på moderkortet. System-bussen på moderkortet går inte lika snabbt..

Intressant! Så PS kan använda 4-8 kärnor om man använder flera filter och funktioner samtidigt? Det är ju faktiskt imponerande.

Finns det även Open-CL bibliotek till Mac som PS drar nytta av? Om inte så verkar PC kanske vara att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

en bekant till mig använder en MBP Late 11 för Bildredigering (Photoshop främst) Och om jag ska vara helt ärlig så ser jag endast två fördelar med att använda en MBP om det är en Retina modell det vill säga, varav en fördel inte alltid spelar någon roll då många bildredigerare brukar använda externa ritplattor för ändamålet (Tex Bamboo Pen Tablet). Och det är Skärmen. Har du en MBP med retina skärm så har du en klar fördel, däremot finns det laptops med bättre färgåtergivning än MBP Retina men inte upplösning.

Det du främst ska tänka på är mycket RAM minne, Helst så mycket som möjligt för att vara mer "framtidssäker". Sedan en bra Processor och iallafall ett "ok" grafikkort för vissa saker i diverse Photoprogram har stöd för videoacceleration.

Hitta nåt i stil med:
I7 3612QM eller bättre
16GB 1600Mhz RAM (Förinstallerat eller uppgraderingsbart, RAM minne är inte speciellt svårt att byta)
Grafikkort i klass med ungefär GT 650M (Lite overkill idag men håller ett tag då för bildredigering)
2 HDD Platser, en SSD och en mekanisk
FULL HD skärm IPS eller TN med 70%+ NTSC

Nu finns tyvärr inte den modellen jag tänkte länka från PC-Konsulten kvar i deras sortiment men länkar en annan för referens.

Sammanfattning
X-256B: 1 x X-256B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x AUO B156HW01 V4, 1920x1080, 95& NTSC, matt
Pixelgaranti: 1 x Normal pixelgaranti/branschstandard
Processor: 1 x I7 3630QM | 2,4-3,4 GHz 6 MB, 45 W - 4 kärnor
RAM: 1 x 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (4x4 GB)
Grafikkort: 1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5
Lagring: 1 x Plextor M5 Pro 128 GB SSD
Optisk enhet: 1 x HDD-caddy (för en extra hårddisk)
Lagring (SATA 2. Endast möjlig om HDD-caddy är vald): 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Operativsystem: 1 x Ingen
Språk för operativsystem: 1 x Svenska
Språk för tangentbord: 1 x Svenska
Trådlöst nätverk: 1 x Intel Centrino Advanced 6235 - trådlöst & blåtand
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4

http://www.pc-konsulten.se/barbara/x-256b.html

Ovanstående konfiguration kostar 18010:- vilket är 3010:- över din Budget, men den andra modellen är ca 5000 billigare i grundutförande än den jag länkade så du kan ju hålla koll på den sidan eller kontakta dom. Sedan kan du även beställa egen SSD och HDD istället för att köpa färdigt från PC-konsulten och spara ytterligare några hundringar.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Ja du svarade inte på min enkla fråga utan skrev en novell om helt annat, ett antagande då är att du inte har provat en mac. Sedan är det också under en längre tid man måste prova dem, en sån enkel sak som @ kan vara irriterande i början, men när man väl vant sig så är det inga problem med det heller. Jag arbetar snabbare med en bärbar mac och för mig skulle det vara värt att betala några tusenlappar extra (eller snarare välja på pappret sämre prestanda) för den upplevelsen om jag skulle köpa en bärbar i de prisklasserna.

Jag som arbetat som fotograf i tre år av mitt liv anser att en i5 med 2.4 gigahertz och 8 gigabyte minne, räck och blir över till bildredigering i photoshop. Men, TS, verkar inte riktigt uttryckt vad för bildredigering han ska göra? Om det är att redigera bilder för exempelvis dagstidning så klarar man sig mer än väl med en c2d e8400.

En bil är inte snabb om den har en stark motor, men saknar hjul eller liknande anordning.
Jag anser att snabbhet uppkommer först vid optimering och förståelse för hur hårdvara och mjukvara fungerar tillsammans. Tydligtaste exemplet är spelkonsollerna som trots att de är hårdvarumässigt antika, så kan de vara snabba och visa på god prestanda även i dagens mått mätt.

Jaså? Bevisa för mig att den Macbooken är i närheten av så snabb som de andra.
För det är den inte, knappast. DU skulle lägga flera tusen extra för det. Javisst, inga problem. Men bara för att DU skulle det,
skulle andra göra det? Ska TS gå över sin budget för att just du arbetar på Mac och gillar det?
En i5 med 8GB RAM räcker, det är "dugligt" men för 15k vill man inte ha något som bara duger, då kan man lika gärna köpa en för 5k
för den duger ju med. OS X och XBox/PS3 är helt olika saker. Apple optimerar inte på samma sätt som de gör för spelkonsoler.
Konsolspelen använder minsta lilla byte du kan få ut, gör OS X det? Tror inte det du.
Efter att ha kollat på tester där man kör OS X och Windows på samma hårdvara så är Windows snabbare på en del grejer.
Vad skulle då skillnaden vara med snabbare hårdvara då? Försök inte med bil snacket, en bil och en dator är inte i närheten av samma sak.
Sen skulle jag vilja veta vad som gör dig till en hårdvaruexpert pga att du jobbat som fotograf.
Det är väl också två helt olika saker, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

LOL? Färgomfånget är detsamma oavsett om skärmen är kalibrerad eller inte. Dessutom är det svårare, om ens möjligt, för ögat att uppfatta den lila skillnad det handlar om här. TN skärmar lider av stora färgskiftningar så fort betrakningsvinkeln ändras något vilket ändå gör dem direkt olämpliga för bildbehandling. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Slutsatsen är ju trots allt densamma oavsett hur liten skillnaden är. MacBook har _inte_ "bäst" skärmar.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Jaså? Bevisa för mig att den Macbooken är i närheten av så snabb som de andra.
För det är den inte, knappast. DU skulle lägga flera tusen extra för det. Javisst, inga problem. Men bara för att DU skulle det,
skulle andra göra det? Ska TS gå över sin budget för att just du arbetar på Mac och gillar det?

Nej jag har ingen mac, bara två ipods. Men jag har använt dem endel och hade jag haft råd hade jag gärna betalat extra, men de är tyvärr över min budget. TS är givetvis fri att göra som han vill, jag vill bara poängtera att en datorupplevelse är mer än hårdvaruspecifikationer på de vanligaste komponenterna.

Skrivet av Waowt:

En i5 med 8GB RAM räcker, det är "dugligt" men för 15k vill man inte ha något som bara duger, då kan man lika gärna köpa en för 5k
för den duger ju med. OS X och XBox/PS3 är helt olika saker. Apple optimerar inte på samma sätt som de gör för spelkonsoler.
Konsolspelen använder minsta lilla byte du kan få ut, gör OS X det? Tror inte det du.

Om vi säger så här angående optimering; för någon dag sedan var jag i Microsoft/intels showroom i stockholm där de hade ett antal bord, varje bord var ifrån samma datortillverkare. Så det fanns lenovo, hp, asus, acer osv. Totalt kanske 30 datorer som jag höll på att pilla på i över en timme. Slutsats; HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT GÖRA EN VETTIG DATOR?

Till och med de datorer som var med i5/7-processor, 8/16 GB ram och så vidare hängde inte alls lika bra vid webbsurf och pillande i metro som en... lumia 920! Att en smartphone lyckas ge en bättre användarupplevelse än en dator med tiotals gånger högre prestanda är ju helt frusterarnde, jag vägrar betala 15 000 för en dator där touchfunktionerna fungerar sämre än en mobiltelefon. Datorernas musplattor var också helt efterblivna i webbsidor, ibland reagerade de på mina önskade gester, ibland total ignorerade de, och även ibland hängde sig muspekare?! Katastrof IMO.

Visst en sån här dator kan göra fler grejer, exempelvis x86program, men jag personligen ser hellre att enheten fungerar med få och nödvändiga funktioner väldigt bra än många på ett riktigt taskigt sett.

Någon dator från asus med en prislapp på ~9 000 hade inte ens multitouch på sin musplatta?! Vi pratar här om glödheta modeller som kommer ut 2013!

Så jo, jag tror visst det finns en stark fördel för mjukvarutillverkning att veta vad för hårdvara som ska driva mjukvaran. Ta ett sådant enkelt exempel som just detta med touch, skillnaden blir ju enorm för ditt program om du vet om enheten som ska driva har multi touch eller ej? Eller om touch kommer finnas på enheten?

Skrivet av Waowt:

Sen skulle jag vilja veta vad som gör dig till en hårdvaruexpert pga att du jobbat som fotograf.

Vad gör dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuute:

Jag har allt kikat på den men jag vet inte om den klarar att jobba med stora filer i photoshop? Något du har erfarenhet utav?

Tyvärr ingen direkt erfarenhet, men med tanke på att den innesitter en hel del processor- samt grafikkraft så ska inte photoshop vara något problem alls.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Nej jag har ingen mac, bara två ipods. Men jag har använt dem endel och hade jag haft råd hade jag gärna betalat extra, men de är tyvärr över min budget. TS är givetvis fri att göra som han vill, jag vill bara poängtera att en datorupplevelse är mer än hårdvaruspecifikationer på de vanligaste komponenterna.

Om vi säger så här angående optimering; för någon dag sedan var jag i Microsoft/intels showroom i stockholm där de hade ett antal bord, varje bord var ifrån samma datortillverkare. Så det fanns lenovo, hp, asus, acer osv. Totalt kanske 30 datorer som jag höll på att pilla på i över en timme. Slutsats; HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT GÖRA EN VETTIG DATOR?

Till och med de datorer som var med i5/7-processor, 8/16 GB ram och så vidare hängde inte alls lika bra vid webbsurf och pillande i metro som en... lumia 920! Att en smartphone lyckas ge en bättre användarupplevelse än en dator med tiotals gånger högre prestanda är ju helt frusterarnde, jag vägrar betala 15 000 för en dator där touchfunktionerna fungerar sämre än en mobiltelefon. Datorernas musplattor var också helt efterblivna i webbsidor, ibland reagerade de på mina önskade gester, ibland total ignorerade de, och även ibland hängde sig muspekare?! Katastrof IMO.

Visst en sån här dator kan göra fler grejer, exempelvis x86program, men jag personligen ser hellre att enheten fungerar med få och nödvändiga funktioner väldigt bra än många på ett riktigt taskigt sett.

Någon dator från asus med en prislapp på ~9 000 hade inte ens multitouch på sin musplatta?! Vi pratar här om glödheta modeller som kommer ut 2013!

Så jo, jag tror visst det finns en stark fördel för mjukvarutillverkning att veta vad för hårdvara som ska driva mjukvaran. Ta ett sådant enkelt exempel som just detta med touch, skillnaden blir ju enorm för ditt program om du vet om enheten som ska driva har multi touch eller ej? Eller om touch kommer finnas på enheten?

Vad gör dig?

Du har testat, i butik 30 olika datorer på 1 timme, jämför ALLA dem med någon/några(alla?) Macbooks som du använt en hel del (enligt dig själv).
Gärna för mig får du tycka om Mac mer än PC, precis som jag föredrar Windows 7 före OSX.
Men om man ligger på en budget och även ska arbeta på tyngre program så ska ju den vara så kraftfull som möjligt och ha bra skärm,
och batteri då.
Känslan av högre kvalité finns i princip alla datorer (Ultrabooks då alltså) för över 7k.

En Asus för 9k som inte har multitouch, nehe, är väl bara att utesluta den modellen då?
Finns flera multitouch pekplattor du hittar på datorer för runt det priset och uppåt.
Sen ligger ju TS budget ganska mycket högre än det och den billigaste Macbook är väl mer än 9000kr?
PC är lite så att dom ofta har väldigt bra på några saker och "okej" på annat i datorn.
Medan Mac brukar vara bra i allt, men inte det där "skitbra" (för priset)
Finns självklart PCs som är bra overall med, men du får leta lite, går inte att bara ta vadsomhelst.

Skulle TS vara så in-love med Macarnas pekplatta osv skulle ju PC vara uteslutet, men det är ju det tydligen inte.
Vill TS bara arbeta snabbt eller vill han arbeta på ett speciellt sätt?

PS: Det verkar som du använda datorer med Windows 8 eftersom du nämnde Metro.
Skulle inte rekommendera W8 ännu eftersom det är helt nytt och inte funkar till 100%.
Kolla efter W7 datorer istället!

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på lite olika datorer. Hittade en beg macbook i7 2,3 8gb ram 500gb ssd. Men det verkar som alla med mac skiter i att sälja och kommer på dåliga ursäkter istället. Nu fick personen i fråga feber och kan inte sälja dator alls pga det.. Hmm..

Men jag vet inte, är Asus g73vw och köpa 500gb ssd från samsung det bästa valet? Nu har jag kollat runt så mycket så den inte finns på Inet på torp längre men vad säger ni?

Har även kollat på Asus zenbook u500, men max ram 8gb känns ju sådär, vill iallafall kunna stoppa i 16gb, och att man sen inte kan byta hårddiskar till större ssdn är ju i min mening sådär. Jag kan inte jobba med en dator som har mindre än 500gb utrymme.

Tror inte jag ska hänga upp mig FÖR mycket på bra skärm då det alltid går att lösa med extern i framtiden om det ska vara så.

Jag vill ha så bra prestanda som möjligt, har tänkt köpa samsung 840 basic och stoppa i datorn (Såg precis att den blivit några hundra dyrare nu.. återigen pga att jag aldrig slår till http://www.inet.se/produkt/4304515/samsung-ssd-basic-840-seri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Låter som måndagsexemplar? För mig är det tvärtom, har själv en Macbook och känner flera som har det och ingen har fått brännskador på knäna. Klart att datorerna blir varma, men inte obehagligt varma. Kvalitétmässigt tycker jag den känns väldigt stabil, och jag har aldrig haft problem med Apples support (har dock bara pratat med dem en gång, och det var angående min telefon).

Edit: Förlåt för off-topic.

Har en kompis som somnade med sin MacBook Pro i knät, hon kollade bara på film, inget annat, vaknade av att det brände som satan på benet, andra gradens brännskador över låret. Säger inte att det inte kunde hända med en PC med Windows som OS men att macs blir förbannat varma är ett faktum i princip.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.