Flytta win7 med hårrdisk till annan dator?

Permalänk
Medlem

Flytta win7 med hårrdisk till annan dator?

Hejsan.

Ska köpa en ny dator och då undrar jag om jag kan flytta över hela hårdisken med win7 och allt till min nya dator och kunna använde win7 på den istället eller måste man köpa en ny win7 license har för övrigt den som bara funkar på en pc....

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

Du måste installera om Windows om det är det du menar. Du kan inte bara flytta disken nej.

Permalänk
Medlem

Du kan göra en kloning/avbildning av din gamla hårddisk. Med hjälp av tx Macrium Reflect. Finns som gratis version. Sedan kan du återskapa hela din gamla hårddsik på din nya dator från klon-bilden. Fördelen är att du slipper installera alla program och kopiera över data. Nackdelen är att du inte får en helt färsk installation - ev fel och skräp hänger med över på den nya hårddisken.
Detta går utan problem om det inte är en Win7 OEM version du har. En OEM kan inte lagligt fungera i samband med ett nytt moderkort, utan då får du i så fall köpa en ny Win7 licens.

Permalänk
Medlem

Att bara flytta hårddisken med Windows på och få allt att fungera direkt kan gå om du har två datorer som är nästan identiska, det strular med drivrutiner annars. Det går att lösa men kan vara ganska besvärligt, en färsk installation rekommenderas.
Det är bara hårddiskar med Linuxsystem som kan flyttas mellan olika datorer helt utan problem.

Permalänk
Medlem

men det går inte att göra om man har oem??

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

så jag måste alltså köpa en ny win7 om jag ska mitt nya moderkort???

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Skrivet av ioskin96:

så jag måste alltså köpa en ny win7 om jag ska mitt nya moderkort???

JA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av ioskin96:

så jag måste alltså köpa en ny win7 om jag ska mitt nya moderkort???

Om du har OEM version så är de enkla svaret Ja, du måste köpa ny windowslicens. Dock kan de gå om man ringer till Microsoft och får dem att låsa upp din licens igen. Kan gå om man tex säger att ens gamla moderkort gick sönder, men de har blivit hårdare på de där, så har du otur kommer de inte hjälpa dig.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Jag bytte moderkort och cpu med w7 oem för några dagar sen och det fungerade.

Visa signatur

Stationär: CPU:Fx 4100 Mobo:Asrock 960GM-GS3 Fx GPU:ASUS GTX 550ti RAM:4GB HDD:Seagate ST500DM002 500GB PSU:Corsair CX430
Laptop: Compaq Presario CQ56 114-EO

Permalänk
Medlem

men med oem så menar jag inte det man får med om man köper tex en hp dator utan en win7 skiva som man kan instalera 1 gång (ska tydligen vara skillnad på dom två)...

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk

jag använder en oem licens som inte sålts med en fabriksbyggd dator och det fungerade.

Visa signatur

Stationär: CPU:Fx 4100 Mobo:Asrock 960GM-GS3 Fx GPU:ASUS GTX 550ti RAM:4GB HDD:Seagate ST500DM002 500GB PSU:Corsair CX430
Laptop: Compaq Presario CQ56 114-EO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrComputer:

jag använder en oem licens som inte sålts med en fabriksbyggd dator och det fungerade.

hmmm extremt förvirrande med massa olika saker som sägs...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då är det väl dags att söka och läsa Swec's FAQ?

Enl. avtal FÅR DU INTE göra så, du får inte eftersom det räknas som en ny dator. En OEM licens = En dator, klart?
Sen att det KAN gå är en helt annan sak, OEM tillverkare (HP, Asus osv) använder en annan typ av licens/aktivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då är det väl dags att söka och läsa Swec's FAQ?

Enl. avtal FÅR DU INTE göra så, du får inte eftersom det räknas som en ny dator. En OEM licens = En dator, klart?
Sen att det KAN gå är en helt annan sak, OEM tillverkare (HP, Asus osv) använder en annan typ av licens/aktivering.

hittar inte den... skulle vara kung om du kunde länka den...

sen så vadå KAN det gå?? vad beror det på om det funkar eller inte??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ioskin96:

hittar inte den... skulle vara kung om du kunde länka den...

sen så vadå KAN det gå?? vad beror det på om det funkar eller inte??

Skickades från m.sweclockers.com

Lite svårt att hitta faktiskt men google hjälpte: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/740781-...

Tja, eftersom du har bytt ALLA delar lär det bli problem med drivrutiner i första hand, får du igång datorn lär det bli ostabilt och slutligen har du ju själva licensen, den är för din gamla dator och inte din nya..

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en grej du kan göra! Genom att använda dej av Sysprep för att försätta hårddisken i Out of box läge är det möjligt att flytta hårddisken till en ny maskin. En hel del data som drivrutiner, event logagr och liknande tas bort, vilket möjliggör hårdvaruförändringar utan kompabilitetsfel.

Jag har själv gjort detta för att par år sedan när jag behövde byta moderkort och processor till min rigg. När allt var fixat och klart behövde jag bara gå igenom lite grejer som kom upp när datorn startade, och all data, OSet och mina program fanns kvar och fungerade .

Den här länken förklarar lite bättre hur man gör, och du kan säkert hitta ännu bättre om du googlar runt lite. http://www.tomshardware.co.uk/forum/259835-14-transferring-ha...

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Skrivet av ioskin96:

hmmm extremt förvirrande med massa olika saker som sägs...

Skickades från m.sweclockers.com

men jag blev dock tvungen att installera om w7 för att få det fungera, men du kan installera det på samma hårddisk utan att formatera hårddisken och då får du gamla installationen i en mapp som heter windows.old och sedan kan du bara flytta över dina filer från mappen.

Gott Nytt år

Visa signatur

Stationär: CPU:Fx 4100 Mobo:Asrock 960GM-GS3 Fx GPU:ASUS GTX 550ti RAM:4GB HDD:Seagate ST500DM002 500GB PSU:Corsair CX430
Laptop: Compaq Presario CQ56 114-EO

Permalänk
Medlem

Helst skulle jag vilja ha alla program från min gamla disk men inte win7 och win7 installerad sen kan jag göra en färsk instalation på min ssd... Finns det något fint program som kan kopiera alla programm o genvägar??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om Windows Filöverföring passar bra för dig http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features...

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ioskin96:

men det går inte att göra om man har oem??

Har du OEM så är allt låst till din gamla dator. Köp W8 upg och installera istället.