Inga nya netbook-datorer under 2013 – segmentet redo för historieböckerna

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Syfte att remota är flera, som att få lite mer datorkraft och att slippa installera allt överallt.

Men jag som du vill ha ett riktigt operativsystem på surfplattan, alltså exakt samma version av office, photoshop, autocad, visual studio, you name it som jag kör på min pc ska jag kunna köra på min surfplatta, därmed inte sagt att det behöver flyta på lika bra.

Ta en titt på asus transformers book. Ingen arm version med surfplatta med fullhd och har en tangetbords docka kan skicka en länk när jag slutar jobba.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

En produkt som kommer att saknas av få.

Har själv en Ideapad S10-2 som jag mest köpte för att den var ruskigt billig och jag just då inte hade någon bärbar alls (om man inte räknar mobiltelefonen då, ingen platta eller laptop helt enkelt).

Idag så samlar den mest damm, sen jag köpte Nexus 7 i somras så har jag inte känt något som helst behov av att ta med den som lätt "resedator" heller (för de där situationerna när man bara måste komma åt något man inte vill göra från en kompis malware-nedtyngda dator, som t.ex. att gå in internetbanken för att komma åt någon funktion som inte finns i deras mobilapp).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av Skogsmulletrance:

Ta en titt på asus transformers book. Ingen arm version med surfplatta med fullhd och har en tangetbords docka kan skicka en länk när jag slutar jobba.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har allt spanat in den och likvärdiga och det kommer allt så småningom att bli någon av dessa typer. Men som nämnts innan, priset är en stor skillnad. Man fick en netbook för runt 3000kr.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Die Netbooks, die... Inga trevliga minnen det inte...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Jag hör väl till de få som faktiskt använder min netbook. Den är mycket smidig att ta med till skolan eller andra ställen där man inte orkar gå omkring med en fullstor laptop. Och man behöver inte vara så rädd om den heller, fast det kommer väl att ändra nu när det inte går att få tag på en ersättare längre.

Permalänk
Medlem

Det var mycket bra att de lanserades då följden blev att mindre laptops sjönk rejält i pris. Kommer ihåg att en 11-12" med en ULV processor från Intel lätt kunde gå på 20k+. Idag får man ju en sån (motsvarande) för 5-6k.

Permalänk

Skönt bli av med skiten, dyra till dess prestanda.

Skrivet av bud_bundy:

Syfte att remota är flera, som att få lite mer datorkraft och att slippa installera allt överallt.

Men jag som du vill ha ett riktigt operativsystem på surfplattan, alltså exakt samma version av office, photoshop, autocad, visual studio, you name it som jag kör på min pc ska jag kunna köra på min surfplatta, därmed inte sagt att det behöver flyta på lika bra.

Jo men hur användbart är det? pingen är ju skithög och vad jag vet så kan man inte ange plattan eller laptopen som en extern skärm så upplösningen blir inte optimerad.

Kommer endå lösa mina problem inom snar framtid så det är lungt för mig men kan förstå andra.

Skrivet av Skogsmulletrance:

Ta en titt på asus transformers book. Ingen arm version med surfplatta med fullhd och har en tangetbords docka kan skicka en länk när jag slutar jobba.

Skickades från m.sweclockers.com

13000kr tycker jag inte låter som något prisvärt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

13000kr tycker jag inte låter som något prisvärt.

Jag tror killen du skrev till hänvisar till Transformer-plattan i Android-utförande. ~7000:- med tangentbordsdocka.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta är tråkigt, har använt en netbook sedan 2008. Problemet med större datorer är framförallt att de är så jobbiga att hålla i en hand och skriva med den andra. ARM-datorer kan inte ta över rollen tills all vanlig mjukvara finns för ARM (dvs aldrig).

Prestandan var inte så undermålig, duger bra för mig iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tror killen du skrev till hänvisar till Transformer-plattan i Android-utförande. ~7000:- med tangentbordsdocka.

Bra mycket billigare med en netbook som kostade 2000 kronor år 2010. Men ja, de slutades dock att utvecklas efter det, hade varit kul att se hur dagens netbooks hade varit om de fortsatts att satsas på även efter 2010.

Permalänk
Medlem

Riktiga netbooks dog ut väldigt snabbt, små billiga netbooks under 2000 kr var perfekt för folk som använde bärbara datorer sällan. En kompis lyckades få tag på en Acer aspire one tidigt, perfekta små surfdatorer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Det som döda netbooks var 600 pixels vertikalt och att den enda komponent där tillverkarna kunde kapa kostnader för att konkurrera med pris var batteriet. När batteritid blev lika dålig som fullstora notebooks så blev de helt poänglösa.
Alla som gnäller om dålig prestanda satt förmodligen med 1GB ram och Windows, de var och är helt okey Linuxmaskiner uppgraderade till 2GB.

Det är klart att Ultrabooks är bättre, för tillverkarna, svåra att uppgradera, batterier som inte kan bytas ut, högre marginaler och snabbare produktcykel är utmärkt när man ska konkurrera med Apple.

Ultrabooks är en liten parantes i den bärbara datorns historia. När de mobila Haswell varianterna kommer nästa är så kommer de så gott som alla att ersättas av någon form av tablethybrid. Asus var förutsåg trenden igen.
Förhoppningsvis kommer det också en backlash på den extrema tunnheten så vi återigen får laptops med vettiga tangentbord och utbytbara batterier. Utan det finns det egentligen ingen anledning att släppa på laptops, då funkar en Nexus 7 eller Samsung Note phablet lika bra till en bråkdel av vikten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FatterAgnus:

Det som döda netbooks var 600 pixels vertikalt och att den enda komponent där tillverkarna kunde kapa kostnader för att konkurrera med pris var batteriet. När batteritid blev lika dålig som fullstora notebooks så blev de helt poänglösa.
Alla som gnäller om dålig prestanda satt förmodligen med 1GB ram och Windows, de var och är helt okey Linuxmaskiner uppgraderade till 2GB.

Håller med.

Dock fanns det modeller med 10" skärm med 1366x768 och 5-6 timmars batteritid, men då gick naturligtvis priset upp 1000-1500 kr (totalpris på 3500-4500kr). Men ett stort problem kvarstod ändå på dessa modeller: Atom är för klen för att köra ett "vanligt" desktop OS.

Atom i sig var aldrig för klen, 2-kärnors Atom är trots allt snabbare än dagens pekplattor som kör ARM, men det fungerar inte att köra Windows 7 eller en "vanlig" Linux-distribution. Har själv kvar en netbook som just har en 10" 1366x768 skärm, 2GB (uppgraderad från 1GB) och en dual Atom @ 1.5GHz, den känns betydligt mycket snabbare att surfa med jämfört med min Tegra3 pekplatta och även något snabbare än frugans iPad4, fast då kör netbook:en Lubuntu (LXDE som använder sig av OpenBox) som är extremt lättdrivet. Men när man sett skärmen på iPad3/iPad4 så känns inte 1366x768 på 10" (~160 PPI) så imponerande längre

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intel och Microsoft dödade Netbooken

Jag tror att det till stor del är Intel och Microsofts fel att det blev som det blev med netbooks.
När de första kom så var det coolt med så små och billiga datorer och de hade Linux.
Men sen skulle de flesta tillverkare sälja med Windows istället och Microsoft som hade sina kastrerade Windows versioner med många ganska korkade begränsningar som många inte ville ha.

Sen att Intel inte gett Atom den kärlek den plattformen skulle ha för att blomstra. Verkar som Intel har varit för rädda att konkurrera med sig själva så de måste se till att Atom inte bara är sämre än samtida Core 2 och Core i3 utan det ska vara MYCKET sämre.

Sen tycker jag många Netbooks var för dyra också. I början kostade de typ 2-3kkr och då förväntar man sig dels inte så mycket prestanda och dels så kan man tycka att om de är så billiga kan man nästan ha de som slit och släng dator. Kanske vågar ta med den i större omfattning än vad man gör om man har en dyr business laptop.
Men sen såg man netbooks på typ Siba och OnOff mm som kostade 4-6kkr och börjar man närma sig 6kkr strecket så är det dels 2-3ggr dyrare än vad netbooks kostade från början och dels så ligger de prismässigt mer som en vanlig bärbar men utan att ha prestanda som matchar.

Så jag tycker inte det är så konstigt att Netbooks tappade popularitet.
Annars är idén med en liten, billig bärbar med tillräcklig prestanda för enklare användning ingen dum idé.
Hade man fått en liten fläktlös Netbook för runt 2500-3000kr med Core 2 Duo prestanda eller bättre så hade jag nog köpt en.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tror killen du skrev till hänvisar till Transformer-plattan i Android-utförande. ~7000:- med tangentbordsdocka.

Hur kan man jämföra två skilda saker?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Kommer inte att saknas! :V

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Hur kan man jämföra två skilda saker?

Jag tycker det är roligare att åka Snowboard än att diska.
Se, det gick alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag uppskattade dem.

Sitter bara och väntar på att det ska dyka upp någon smaskigt i 11" med t.ex. trinity.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Text om Atom Netbooks.

Atom Z2760 verkar faktiskt vara helt okej, och inte för seg jämfört mot ARM, nackdelen är 2GB LPDDR2 och eMMC, och bara 32-bitars OS och att den fortfarande har en smått strypt PowerVR-gpu. Blir nog bra med nästa generation på Valleyview/Silvermont och HD4000-baserad krets. Givetvis kommer grafiken fortfarande vara nerskallad och slö, men bättre mjukvarustöd är ju skoj. Nerkrympta datorer verkar iaf gå bort från de artificiella netbookgränserna.

Atom till Netbooks var dyrt, Windows-licens som tillät mer än 1GB minne var dyrt och du hamnade faktiskt på Pentium och Celeronbrandade lågspänningsprocessorer för de pengarna.

Idag får du en 13" ultrabook med Ivy Bridge för 4500kr med 4GB minne, full version av Windows. Finns några 11.6" med i3-3217U för runt 5k också. Netbooks kröp upp till ca 4000kr när de stora leverantörerna väl hade anammat dem. Flash player och video var också helt omöjligt på dem utan Broadcom acceleratorkort. Mer minne, full version av Windows och Broadcom-accelerator så kom du upp i över 4500kr inkl moms på dem ofta. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en sådan när alternativ finns och gjorde aldrig det heller.

Permalänk
Medlem

Många verkar ju tro att det bara är Intel Atom proppar som sitter i netbooks. Kan ju säga att skillnaden mellan Intel och AMD alternativen är rätt så stora när det kommer till uppspelning av t.ex film. Brazos är en gammal men underbar arkitektur som faktiskt fungerar i netbooks till skillnad från Intels atom D2700 som inte ens klarar av 1080p. Intel gör bra grejer men fan Atom D2700 är en ren besvikelse!

Fast sen finns det ju folk som köper saker det står Intel på och tror att det skall skapa världsfred.

E-450+SSD = Lööööv<3

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Atom Z2760 verkar faktiskt vara helt okej, och inte för seg jämfört mot ARM, nackdelen är 2GB LPDDR2 och eMMC, och bara 32-bitars OS och att den fortfarande har en smått strypt PowerVR-gpu. Blir nog bra med nästa generation på Valleyview/Silvermont och HD4000-baserad krets. Givetvis kommer grafiken fortfarande vara nerskallad och slö, men bättre mjukvarustöd är ju skoj. Nerkrympta datorer verkar iaf gå bort från de artificiella netbookgränserna.

Atom till Netbooks var dyrt, Windows-licens som tillät mer än 1GB minne var dyrt och du hamnade faktiskt på Pentium och Celeronbrandade lågspänningsprocessorer för de pengarna.

Idag får du en 13" ultrabook med Ivy Bridge för 4500kr med 4GB minne, full version av Windows. Finns några 11.6" med i3-3217U för runt 5k också. Netbooks kröp upp till ca 4000kr när de stora leverantörerna väl hade anammat dem. Flash player och video var också helt omöjligt på dem utan Broadcom acceleratorkort. Mer minne, full version av Windows och Broadcom-accelerator så kom du upp i över 4500kr inkl moms på dem ofta. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en sådan när alternativ finns och gjorde aldrig det heller.

Har ju nämns flera gånger att det mycket var Intels och Microsofts inställning till netbooken som döda den, tror det ligger väldigt mycket i det. Intels VD gick ju till och med ut och sa att han trodde ingen skulle vilja använda Atom i en laptop då den är för slö för det (Atom togs ju fram för industri PC och andra inbyggda system).

Och håller med, ska man köra "vanliga" OS så är Celeron, Pentium eller kanske även Core i3 betydligt bättre val och som du säger finns det idag väldigt billiga system med dessa. Pentium finns ju även i en version med 10W TDP, vilket är lägre än vad Atom initialt hade.

Det som blir den stora utmaningen nu för Intel och kanske än mer för AMD är hur man ska kunna möta ARM rent prismässigt, för vi har ju redan sett att Intel vet hur man kan konstruera SoCer som presterar tillräckligt bra och drar tillräckligt lite ström. I länken jag postade ovan nämns det t.ex. att Tegra står för 20% av nVidias omsättning, men den stod för -16% av vinsten (d.v.s. Tegra genererar förlust). Verkar som nVidia känner att de mer eller mindre måste ge bort Tegra3 för att skapa sig ett namn, men andra tillverkare av ARM SoCer har ju också problem, Texas Instrument drog sig ur smartphone SoC marknaden tidigare i år. Kanske en förklaring till varför Medfield går så trögt, Intel vill inte sätta ribban på en nivå där de mer eller mindre måste ge bort sitt chip för att få designvinster.

Är helt övertygad om att Valleyview kommer sopa banan med samtida ARM SoCer, både prestandamässigt (den innehåller en out-of-order Atom + nedskalad HD4000) men även strömförbrukningsmässigt (22nm med FinFET), främst med tanke på hur väl Medfield och Clovertrail står sig med en 32nm in-order Atom som skapades innan Intel verkligen gick in för att designa en CPU för mobiler och pekplattor.

ARM har ju börjat få det omvända problemet, Cortex A15 må prestera bra, men den drar också en hel del ström (något som AnandTech nämner i artikel jag länkade ovan). Någon man bl.a. kan se i att Nexus 10 har kortare batteritid för saker som film och surf än tidigare Cortex A9 och Krait Soc:er, snabbare CPU betyder att systemet ska bli snabbare klart och gå in i "idle" så man kan inte bara avfärda den kortare batteritiden med att CPUn är kraftigare, skulle gissa att den betydligt mer komplicerade CPU-kärnan i Cortex A15 också resulterat i väsentligt mycket högre "läckström" i "idle" jämfört med Cortex A9.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trist beslut...

Har en Ipad 2 och en Acer Aspire One som börjar sjunga på sista versen (är på jakt efter en ny modell).

Får jag välja så tar jag hellre netbooken än Ipaden när jag sitter vid TVn. Lättare att skriva på och när jag t.ex vill fixa med foton på NASen innan jag lägger något på facebook så är det datorn jag väljer. Ev om en android-platta skulle ha mindre begränsningar än ipaden vad det gäller sånt, men kan windows bättre än mobil-OS.

En annan bra grej är filmer i bilen till barnen. Ennetbook är klart billigare än surfplattor och är lättare att ha i knät än surfplattor. Skärmen är dessutom större än bärbara dvd-spelare.

Så, tråkigt beslut. Får dock fortsätta jaga efter en ny netbook med antingen c-60 processor för bättre batteritid eller ev celeron för lite mer processor...

Permalänk
Medlem

Netbookkonceptet är ju så pass luddigt att de flesta vanliga konsumenter inte vet riktigt vad det är. Om en person köpte en 10" netbook 2008 och trivdes med den och ville köpa en motsvarande idag så skulle han säkert vara fullt nöjd med en 11,6" laptop med en Core i3. Visst, den kanske väger något gram mer och kostar lite mer, men fyller samma funktion. Som till exempel den här som lanserats i år (enligt Prisjakt) och alltså inte är en gammal modell som bortslumpas.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1367275

Permalänk
Medlem

Skönt... tillverkare som släpper elektroniska prylar som inte ens har potential att hålla mer än ett år rent prestandamässigt borde bötfällas för nedskräpning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Håller med att Intel och Microsoft tog död på netbooken.

De var användbara den tiden de fanns. Känns som flera under åren gjorde misstaget med att jämföra netbooks med vanliga bärbara och stationära. Jämfört med mobiltelefoner så tyckte jag att en netbook var helt ok. Speciellt efter att man rensat, installerat om, optimerat osv.

Större skärm än en mobil, lägga in sina vanliga program så att man inte behövde leta upp speciella mobila versioner, slipper tänka på om mobilen kan spela upp video clip mm. Självklart kunde man INTE förvänta sig att de krävande saker skulle gå bra.

Läste jag fel eller hade nån problem med office prestanda på en netbook?
Jag har inte märkt något problem alls (på de billigaste 1500-3000kr) efter att jag fixt mjukvaran.

Permalänk
Medlem

De var billiga jämfört med alla förbaskade telefoner som folk ska surfa med idag.
Personligen tycker jag inte att en laptop är värd speciellt mkt pengar så jag använder enbart en netbook som mobilt komplement till min stationära dator. Jag har dessutom hottat upp den med en extra gigg RAM och den billigaste SSD:n som gick att köpa. Med lättviktig Linux-miljö så presterar den ganska bra. Jag får tillägga att det är en 1015PEM, så den tillhör väl de "bättre" netbooks som släppts. Det enda som är frustrerande är upplösningen. Webben är verkligen inte anpassad för 1024x600.
Surfplattor går fetbort, då jag är av behov av att kunna göra mer produktiva saker än att surfa och glo på film.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Ja, vad ska man säga...
Jag har en eee pc 1000H, som jag stoppat in 2GB ram i, och njaae, prestandan (eller snarare avsaknaden) gör att jag använder den ytterst sällan, den har helt ersatts av mobiltelefon och surfplatta. Men visst var den smidig att ha med sig i ryggsäcken ibland, jag tycker faktiskt "om" den än idag, även om den är väldigt seg.

Vila i frid netbooks!

Precis min åsikt. Jag gillade konceptet med en liten enkel "ryggsäcksdator" som var lätt att ta med överallt. De 15-tums laptop jag provat har varit otympliga att släpa runt och tangentbordet inte särskilt ägnat åt maratonsittningar.
Men till slut tröttnade jag på att Youtubevideos laggade på alla inställningar och att man fick vänta i markören när man skrev lite för snabbt.
Den 13-tums ultrabook som ersatte min netbook väger lika mycket, är dessvärre lite otympligare pga större format, men går faktiskt att använda.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Dum som jag var gick jag på hypen. Köpte en såndär eländig eee pc från Asus. Pissig skärm å seeeeeeg som sirap. Hatade den från dag 1.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror att det till stor del är Intel och Microsofts fel att det blev som det blev med netbooks.
När de första kom så var det coolt med så små och billiga datorer och de hade Linux.
Men sen skulle de flesta tillverkare sälja med Windows istället och Microsoft som hade sina kastrerade Windows versioner med många ganska korkade begränsningar som många inte ville ha.

Vad jag vet så sålde EEE 900 bättre med Windows än linux-versionen. efterfrågan på en linuxvariant var betydligt lägre. Varpå de försvann i sortimentet.

Största problemet var nog som sagt prestandan som alltid höll sig kring samma nivå.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Det känns lite som om en självuppfyllande profetia... Alla har i flera år vetat att netbooks skulle ersättas av pekplattor, så ingen har satsat på att utveckla netbooks, så netbooks försvann och ersattes av pekplattor...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~