Delas posten ut på måndag?

Permalänk
Skrivet av Xaanin:

Mellandagarna är dagarna mellan annandag jul och nyårsafton, dvs. torsdag till söndag. Att de inte delar ut på lördag och söndag tror jag nog de flesta kunde lista ut.

Det är mycket möjligt att det är så i teorin. I praktiken börjar mellandagsreorna (som skapar efterfrågan att posten ska kunna sparka runt paketen i vårt avlånga land) redan den 23-24 december. Så, som sagt, det finns fullt med paket som behöver delas ut, "För att postutdelning ska vara lönsamt är det av största vikt att man har en vettig mängd post att dela ut. Vad tror du det kostar att en brevbärare åker runt med en handfull brev till ett distrikt på 600 hushåll? Sen sorteringsterminaler och tåg/lastbilskostnader på det.", som usilusken skrev.

Jag anser att det är dåligt att ett företag som har i princip monopol mot konsumentmarknaden saknar servicesinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Jag anser att det är dåligt att ett företag som har i princip monopol mot konsumentmarknaden saknar servicesinne.

Det är fritt för handlarna att skicka med Schenker eller DHL, inte för att jag tror att de skulle dela ut på helgerna heller.

Ser det inte som ett stort problem.
Den stora massan som gapar efter utdelning på juldagen är alla 13-åringar som handlat för sina julklappspengar och vill
ha det medesamma.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det är fritt för handlarna att skicka med Schenker eller DHL, inte för att jag tror att de skulle dela ut på helgerna heller.

Ser det inte som ett stort problem.
Den stora massan som gapar efter utdelning på juldagen är alla 13-åringar som handlat för sina julklappspengar och vill
ha det medesamma.

Ptja jag vet inte alls, en jämförelse skulle vara att bussarna inte gick alls på julafton och nyårsafton, även det vore en jäkla dålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Det är mycket möjligt att det är så i teorin. I praktiken börjar mellandagsreorna (som skapar efterfrågan att posten ska kunna sparka runt paketen i vårt avlånga land) redan den 23-24 december. Så, som sagt, det finns fullt med paket som behöver delas ut, "För att postutdelning ska vara lönsamt är det av största vikt att man har en vettig mängd post att dela ut. Vad tror du det kostar att en brevbärare åker runt med en handfull brev till ett distrikt på 600 hushåll? Sen sorteringsterminaler och tåg/lastbilskostnader på det.", som usilusken skrev.

Jag anser att det är dåligt att ett företag som har i princip monopol mot konsumentmarknaden saknar servicesinne.

Det är tråkigt att du tar MM/Elgigantens reklam om "mellandagsrea" som sanning. Jag tappade just en bit av det sista hopp jag hade för mänskligheten. Enligt wikipedia: "Mellandagarna är dagarna mellan annandag jul och nyårsafton."

Du skrev i en tidigare post att julen är stressig för posten. Ja, det har du rätt i. Men det är mest innan jul med stora mängder julreklam, julkort och paket (julklappar) som ska levereras samtidigt som den vanliga postmängden. I mellandagarna brukar det inte va så mycket mer än försenade grejjer. Att Posten inte kör brev och paket på helger beror på att de flesta inte jobbar då. Det finns alltså inte "fullt med paket att dela ut", för det är företag som står för det mesta. I år hade du otur med att julen var en måndag och att det därför blev en väldigt lång helg. Vi andra jublar åt denna ledighet.

Posten har verkligen inte monopol längre. På brevsidan tar Citymail hand om de mest lönsamma bitarna samt slipper undan kravet att dela ut de olönsamma bitarna (Posten måste dela ut brev i hela landet, varje dag). På paketsidan finns många aktörer, Schenker, DHL, UPS, Bussgods är några. Ingen delar ut på helgerna såvida de inte har nån speciell expressfrakt, men det tvivlar jag på att du är beredd att pröjsa för.

Skrivet av TheSwecHobbit:

Ptja jag vet inte alls, en jämförelse skulle vara att bussarna inte gick alls på julafton och nyårsafton, även det vore en jäkla dålig idé.

Det är det inte alls det. Postutdelning är inte lika kritiskt som bussar för att samhället ska fungera. Det var länge sen Posten slutade köra på lördagar.

Visa signatur
Permalänk

Jag har också ett paket jag måste få innan onsdag kväll. Beställde från Inet i onsdags, så det borde vara okej?

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott
Själv skall jag inviga min nya lödstation med en stor beställning elektronik från Elfa på onsdag, hade vart trevligt att ha det redan i morgon då man inte jobbar och har gott om tid på förmiddagen samt nyårsdagen. Inget jag gråter över dock, det var jag som var seg med beställningen då det inte fick bli fel saker så tog mig ett par dagar extra.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Det är tråkigt att du tar MM/Elgigantens reklam om "mellandagsrea" som sanning. Jag tappade just en bit av det sista hopp jag hade för mänskligheten. Enligt wikipedia: "Mellandagarna är dagarna mellan annandag jul och nyårsafton."

Du skrev i en tidigare post att julen är stressig för posten. Ja, det har du rätt i. Men det är mest innan jul med stora mängder julreklam, julkort och paket (julklappar) som ska levereras samtidigt som den vanliga postmängden. I mellandagarna brukar det inte va så mycket mer än försenade grejjer. Att Posten inte kör brev och paket på helger beror på att de flesta inte jobbar då. Det finns alltså inte "fullt med paket att dela ut", för det är företag som står för det mesta. I år hade du otur med att julen var en måndag och att det därför blev en väldigt lång helg. Vi andra jublar åt denna ledighet.

Posten har verkligen inte monopol längre. På brevsidan tar Citymail hand om de mest lönsamma bitarna samt slipper undan kravet att dela ut de olönsamma bitarna (Posten måste dela ut brev i hela landet, varje dag). På paketsidan finns många aktörer, Schenker, DHL, UPS, Bussgods är några. Ingen delar ut på helgerna såvida de inte har nån speciell expressfrakt, men det tvivlar jag på att du är beredd att pröjsa för.

Det är det inte alls det. Postutdelning är inte lika kritiskt som bussar för att samhället ska fungera. Det var länge sen Posten slutade köra på lördagar.

Att du inte läser vad jag skriver tycker jag är tråkigt, "Det är mycket möjligt att det är så i teorin. I praktiken börjar mellandagsreorna (som skapar efterfrågan att posten ska kunna sparka runt paketen i vårt avlånga land) redan den 23-24 december. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Att du inte läser vad jag skriver tycker jag är tråkigt, "Det är mycket möjligt att det är så i teorin. I praktiken börjar mellandagsreorna (som skapar efterfrågan att posten ska kunna sparka runt paketen i vårt avlånga land) redan den 23-24 december. "

Skrivet av TheSwecHobbit:

Nej? De delade ju inte ut i måndags, tisdags, onsdags, vilket gör att de bara delade ut två dagar av mellandagarna.

Nej jag läste precis vad du skrev, min fetstil.

Bortsett från det är det upp till marknaden att skapa efterfrågan och då också betala Posten för att köra ut paket på helgdagar. Eftersom du låter så desperat hade du säkert pröjsat 100-200:- extra för att få ditt paket utkört en helgdag, men det är ytterst få som är det. Därav finns inte den tjänsten.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Kommer det post på julafton? Nej. Kommer det post på midsommarafton? Nej. Tror ni att det kommer post på nyårsafton?

Nyårsafton är ingen religiös händelse som vårat samhälle är uppbyggt runt så ser ingen anledning till att det inte skulle komma post.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag har också ett paket jag måste få innan onsdag kväll. Beställde från Inet i onsdags, så det borde vara okej?

Du borde redan fått det, om Inet packat och skickat iväg i tid och om inte Posten (skickar Inet med Posten?) försenat det. Nu var det ju uppenbarligen inte så, du borde få det på onsdag istället. Kolla trackingnumret. Det kanske redan finns hos ditt utlämningsställe men att du inte hunnit få avin än?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Nej jag läste precis vad du skrev, min fetstil.

Bortsett från det är det upp till marknaden att skapa efterfrågan och då också betala Posten för att köra ut paket på helgdagar. Eftersom du låter så desperat hade du säkert pröjsat 100-200:- extra för att få ditt paket utkört en helgdag, men det är ytterst få som är det. Därav finns inte den tjänsten.

Nej jag har köpt mina mellandagsfynd och de har tydligen redan kommit hem till mig, dock är jag i huvudstaden på besök till och med den 7 januari! Så mig gör det inte personligen, men jag anser ändå att det är ett dumt system som posten verkar ha.

Permalänk
Medlem

måndag är vanlig arbetsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamed:

måndag är vanlig arbetsdag

I Finland, ja, men inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

I Finland, ja, men inte här.

aha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murmelmuff:

Det är klart att jag ska ha rätt att hämta ut mitt paket ifall det har sorterats fel. Om ett företag gör bort sig får man arbeta med sin kund för att lösa bekymret så smidigt som möjligt. Jag jobbade själv som tidningsbud för ett par somrar sen och om jag la en tidning fel fick ju jag leta upp den och leverera den till rätt person.
Förstår inte varför Posten skulle vara något undantag. Om Posten är medvetna om att paket är felsorterat så måste det betyda att Posten vet var paketet är. Jag har ingen aning om hur Posten sorterar upp paketen inför leverans men jag utgår ifrån att man har någon form av ordning.

Har också varit tidningsbud och om jag skulle lagt fel någonstans, så åkte jag ner till stället där man hämtade tidningarna och plockade till mig ett reklamationsex. om jag inte visste exakt vart jag lagt fel. Snabbt, smidigt och enkelt..

Dock tror jag inte Posten åker och köper en ny vara åt dig, då de för tillfället inte vet vart ditt paket ligger.. Så du får nog vänta tills de har sorterat alla paket i tur och ordning.

Som jag fattar det kan ett paket skickas runt lite var stans i Sverige, till olika post-terminaler. De sorteras efter områden och ort, sedan när de kommer till till din ort sorteras de efter gator. Är det ett paket så går det till ett utlämningsställe där det sorteras och scannas in, istället för brevbäraren..
För min del brukar det oftast ta upp till 3 dagar innan paket kommer fram, medans andra får sina dagen efter.. Men då har paketet varit i både Göteborg, Jönköping och tror det var Örebro..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag jobbar på posten. Nästa utdelningsdag för brev/paket är onsdag 2/1

Gott nytt år

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Du borde redan fått det, om Inet packat och skickat iväg i tid och om inte Posten (skickar Inet med Posten?) försenat det. Nu var det ju uppenbarligen inte så, du borde få det på onsdag istället. Kolla trackingnumret. Det kanske redan finns hos ditt utlämningsställe men att du inte hunnit få avin än?

Vart hittar jag det då, på Inets sida så visas ordernummer etc upp, men inget har skickats, står det. Kollinummer har inte än dykt upp.
Tack
(Har sällan med posten att göra...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Jag jobbar på posten. Nästa utdelningsdag för brev/paket är onsdag 2/1

Gott nytt år

SKÄMS!!! Iväg och jobba med dig!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

SKÄMS!!! Iväg och jobba med dig!

Haha.. Nej du! -och på tisdag är jag ingen lämplig bilförare ändå

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Vart hittar jag det då, på Inets sida så visas ordernummer etc upp, men inget har skickats, står det. Kollinummer har inte än dykt upp.
Tack
(Har sällan med posten att göra...)

Inet skickar ett mail "Kvitto/Faktura/Leveransbekräftelse från Inet.se" när din order skickas. Detta mail innehåller ditt kollinummer. Har du inte fått ett sådant så har dina varor antagligen inte skickats, och då kommer du med största sannolikhet inte ha dom på onsdag.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Skrivet av Xaanin:

Inet skickar ett mail "Kvitto/Faktura/Leveransbekräftelse från Inet.se" när din order skickas. Detta mail innehåller ditt kollinummer. Har du inte fått ett sådant så har dina varor antagligen inte skickats, och då kommer du med största sannolikhet inte ha dom på onsdag.

Tack, kollade igenom mejlen och såg nu att jag fått ett sådant. Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Vart hittar jag det då, på Inets sida så visas ordernummer etc upp, men inget har skickats, står det. Kollinummer har inte än dykt upp.
Tack
(Har sällan med posten att göra...)

Om det står på Inets hemsida att paketet inte skickats så har Posten inte fått det, och därför finns inget kollinummer än.

Man brukar få mail av butiken med kollinummer, eller så står det bland ordrarna på nätbutikens hemsida. Sen tar man kollinumret och går in på Postens hemsida och kollar upp var paketet är.

EDIT: Såg nu att du löste det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ak-47:

Som titeln säger!

Bara undrar om Posten delas ut som vanligt nu på måndag (31dec)?

Vet inte om det är rätt forumsdel Ber om ursäkt om det är!

//

Det kommer inte post på nyårsafton, det räknas som lördag då det är dag före helgdag. Jag lovar jag är dotter till en brevbärare och en fd. brevbärare.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Nyårsafton är INTE lördag på något sätt eller vis. Postens egna idéer isf.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire-Ham:

Nyårsafton är INTE lördag på något sätt eller vis. Postens egna idéer isf.

Nej, det är en helgdagsafton.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Nej, det är en helgdagsafton.

Nej.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire-Ham:

Nyårsafton räknas som helgafton precis som julafton, påskafton och midsommarafton.
Bara för att ICA har öppet betyder det inte att ingen jobbar.

Permalänk

Den enda gången posten kan delas ut på icke-vardagar är precis innan jul. Så var det i år lör 22/12. Det är för att hinna med alla julkort. Annars är det ingen utdelning lör/sön/helgdag/afton

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Nyårsafton räknas som helgafton precis som julafton, påskafton och midsommarafton.
Bara för att ICA har öppet betyder det inte att ingen jobbar.

Dra inga egna förhastade slutsatser, som att mitt svar skulle vara bundet till ica's öppettider är ren idioti av din del.

Att posten räknar det som ledig dag är deras påfund.

Vet du ens vad helgafton betyder eller vad det är? För dig är det synonymt med ledighet, det är fel. Det har ingenting med dagen i sig självt att göra övh, utan i antika dagar inledde man helgdagen klockan sex på kvällen av en anledning du kan googla dig till. Ordet finns kvar, det är allt.

Nu har du lärt dig något nytt.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Avstängd

Jag är förövrigt väldigt irriterad på att jag inte får mitt brev imorgon, som kanske syns, ja.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din