Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Nja alltså, visst de har ju möjlighet att rendera 4K (det har din dator också!), men hur lång tid tar inte det?
Att rendera i 4K istället för 2K tar fyra gånger så lång tid, och redan vid 2K har vi enormt lång renderingstid samt enormt stora budgetar. Så 4K med samma sorts specialeffekter är nog inte riktigt att tänka på inom en snar framtid.

Men vadå? ingenting renderas i realtid på en film?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Vill ha både 4K och 8K, fast det är väl 4K som är på tapeten nu. 4K har till och med döpts om till Ultra HD.

Använder en 42 tummare för film, datorspel och surf samt vanliga datorjobb.
1920x1080 (FullHD) duger utmärkt för en 42 tummare men blåser man upp bilden till 60+ tummare (Även 70" och större). Så kommer både UltraHD och 8K vara tacksamt, i synnerhet om man ska läsa text på hemsidor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Ok, så 4K får tummen ner i allmänhet? Jag håller själv med, högre FPS gör mer skillnad, men måste säga att det ser inte så bra ut vid en första anblick. Många scener ser ut att gå för fort, och animeringar ser väldigt animerade ut, smink ser ut som just...smink. Jag tror att de måste lära sig att filma för högre FPS. Kameror som rör sig kan inte åka så fort som innan, det ser konstigt ut, och sminket måste göras bättre.

Beror också på vilken teknik och kodare man använder, H264 är inte så upphetsande här nästa generations codec klarar av att komprimera filmerna till mindre filstorlek med bättre kvalité och när stöd för t ex HEVC/H265 finns i hårdvara blir det enklare att spela upp sådant material också. H264-hårdvaruavkodare är både bitrate och upplösnings och framerate-begränsade. Något som knappt går att spela upp har ingen nytta av. Visst platsar det i hemmet, men tekniken ska inte bara finnas utan också införas och finnas tillgängligt. På bio är det hela enklare och vill du införa en liten förändring så behövs bara mjukvaran i uppspelningsservern en ny revision. Ska man leverera 4k källa till 4k skärm/projektor hemma så behöver dock kunna leverera materialet till kunden utan att det kostar tusenlappar, så det behövs lite andra tekniska lösningar än de chippen i blu-ray och nätverksspelare eller datorer har idag. Med lite utveckling där så kan du leverera 4k på fiber, satellit och optiskt media. Men det tar en stund innan det är redo för hemmen. Under tiden behövs knappast någon värre hysteri över upplösning. Entusiasterna och utvecklingen driver ändå fram billigare skärmar och projektorer med högre upplösning innan lämpligt källmaterial för uppspelning finns. En bra projektor är en bra projektor innan och efter det finns material som matcher dennes upplösning. Datorskärmar visar mycket annat som är högupplöst än film/video.

Enda problemet med The Hobbit lär vara just 3D-processen, alltså hur de producerar stereoskopiska bilder från de två kamerorna, de överdriver på smink och vissa färger eftersom 3D-processen ska vara blekare och sämre på att återge dessa. Framerate lär inte väga in där. Har inte sett filmen än, men trailers ser bra mycket mer överdrivet ut än behind the scenes-scener och karaktärerna verkar väldigt manipulerade. Färgerna är mixade så det inte alls stämmer med verkligheten. Fast det är väl inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Nja alltså, visst de har ju möjlighet att rendera 4K (det har din dator också!), men hur lång tid tar inte det?
Att rendera i 4K istället för 2K tar fyra gånger så lång tid, och redan vid 2K har vi enormt lång renderingstid samt enormt stora budgetar. Så 4K med samma sorts specialeffekter är nog inte riktigt att tänka på inom en snar framtid.

Det beror ju på vad man renderar, och hur, och med vilka mjukvaror.
En del steg görs separat och alla objekt/scener behöver inte t.ex. vara 4k i alla lägen.
Sen så brukar specialeffekter läggas på separat också och är inte 3D heller alltid så renderingstiderna blir nog längre men inte 4x eller kvadratiskt mer.

Men visst kommer du att behöver mer CPU och mer minne i alla lägen, så är det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Är högre upplösning ointressant?

Det är ALLTID intressant.
Att man ser skillnad eller ej är en helt annan sak
Nej men det vore bra med högre upplösning även på TV,
dock så räcker det nog med lite högre, behövs inga 4k upplösningar.
Men för mobiler/datorer mm så skulle jag gärna se 1080p som standard på bärbara/mobiler osv,
fast på stationära vill vi ju ha 2560x1600 som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Har du källa? Vad allt som tyder finns the hobbit bara i 2k, även om du ser på någon fancy biograf i staterna. Att filmen skalas upp från 2k till 4k gör den inte till 4k imo.

Skrivet av silaslenz:

Har du troligen inte. "Sveriges Bästa Bio" skrev på facebooksidan (som du själv länkade till) den 19:e december:

Nu har jag slarvat bort min biljett men på den stod det The Hobbit 4K HFR 3D , och det stod även 4K där jag bokade. Detta är ingen SF biograf. Blev dock lite osäker nu när ni sade så men andra gången jag kollade på filmen ( i samma biograf) var det i 2D och då stod det bara The Hobbit på biljetten, och upplösningen var klart sämre.

http://www.kristianstadsbladet.se/bromolla/article1768234/Mil...

edit: Hade fel,
Modellen har beteckningen DP4K-32B och är Barcos största och mest avancerade för biografbruk. Den har en upplösning på 4K, dvs 4.096 x 2.160 pixlar, vilket alltså är 4 gånger så mycket som en 2K-projektor. P
rojektorn skalar upp 2K-filmer till en högre kvalitet, men för full 4K krävs naturligtvis att även filmen är i 4K.

Maskinen kan även köra HFR (High Frame Rate). Detta innebär en högre bildhastighet än det vanliga 24 bilder/sekund. Hastigheter upp till 60 b/s för 2D och 120 b/s för 3D kan köras. 48 b/s blir troligen standard.

Hobbit kommer i Sverige att visas i 2K och High Frame Rate på de fåtal biografer som utrustats för tekniken. Vi hoppas så klart att det ska bli en riktig WOW-upplevelse!

Var 99% säker på att det var i 4K då det stod så på biljetten. Fortfarande sjukt bra kvalité på Filmpalatset och det var folk ifrån stockholm där på premiären - enbart för att det är en så bra bio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheSwecHobbit:

Nej, det är sant att filmer spelas in mycker mer högupplöst än de visas, men eftersom de ska igenom en dator innan de hamnar på bioduken så blir det 2k. Även många filmer som visades genom filmremsa på biografer under 00-talet var "2k", det vill säga 2k-material som blev printat på en vanlig 35mmfilm (blir ju uppförstorat då såklart).

Vi har inte riktigt datorkraften att rendera de specialeffekterna som vi vill skapa i 4k, därför väljs 2k för det går myyyyycket snabbare.

Nu hittar du på Det har funnits datorkraft för att rendera 4K i minst 10-12 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Nu har jag slarvat bort min biljett men på den stod det The Hobbit 4K HFR 3D , och det stod även 4K där jag bokade. Detta är ingen SF biograf. Blev dock lite osäker nu när ni sade så men andra gången jag kollade på filmen ( i samma biograf) var det i 2D och då stod det bara The Hobbit på biljetten, och upplösningen var klart sämre.

http://www.kristianstadsbladet.se/bromolla/article1768234/Mil...

edit: Hade fel,
Modellen har beteckningen DP4K-32B och är Barcos största och mest avancerade för biografbruk. Den har en upplösning på 4K, dvs 4.096 x 2.160 pixlar, vilket alltså är 4 gånger så mycket som en 2K-projektor. P
rojektorn skalar upp 2K-filmer till en högre kvalitet, men för full 4K krävs naturligtvis att även filmen är i 4K.

Maskinen kan även köra HFR (High Frame Rate). Detta innebär en högre bildhastighet än det vanliga 24 bilder/sekund. Hastigheter upp till 60 b/s för 2D och 120 b/s för 3D kan köras. 48 b/s blir troligen standard.

Hobbit kommer i Sverige att visas i 2K och High Frame Rate på de fåtal biografer som utrustats för tekniken. Vi hoppas så klart att det ska bli en riktig WOW-upplevelse!

Var 99% säker på att det var i 4K då det stod så på biljetten. Fortfarande sjukt bra kvalité på Filmpalatset och det var folk ifrån stockholm där på premiären - enbart för att det är en så bra bio.

Det är tydligen bara ett 50-tal IMAX biografer i världen som visar The Hobbit i 4K.

Eftersom folk som sett the hobbit verkar vara övertygade om att det är 4K hela tiden så räcker antagligen 2K som de har redan. Folk kan ju inte urskilja vad det är de ser ändå

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Men vadå? ingenting renderas i realtid på en film?

Nej, men det är fortfarande stora kostnader att rendera effekterna. Inte direkt så att det är gratis att rendera en frame i 200 timmar, och att fyrdubbla det till 800 timmar. Det finns mer kostnader än att bara sätta in filmen i en projektor, det kostar pengar att göra filmen också...

Skrivet av Omlin:

Nu har jag slarvat bort min biljett men på den stod det The Hobbit 4K HFR 3D , och det stod även 4K där jag bokade. Detta är ingen SF biograf. Blev dock lite osäker nu när ni sade så men andra gången jag kollade på filmen ( i samma biograf) var det i 2D och då stod det bara The Hobbit på biljetten, och upplösningen var klart sämre.

edit: Hade fel,
Modellen har beteckningen DP4K-32B och är Barcos största och mest avancerade för biografbruk. Den har en upplösning på 4K, dvs 4.096 x 2.160 pixlar, vilket alltså är 4 gånger så mycket som en 2K-projektor. P
rojektorn skalar upp 2K-filmer till en högre kvalitet, men för full 4K krävs naturligtvis att även filmen är i 4K.

Maskinen kan även köra HFR (High Frame Rate). Detta innebär en högre bildhastighet än det vanliga 24 bilder/sekund. Hastigheter upp till 60 b/s för 2D och 120 b/s för 3D kan köras. 48 b/s blir troligen standard.

Hobbit kommer i Sverige att visas i 2K och High Frame Rate på de fåtal biografer som utrustats för tekniken. Vi hoppas så klart att det ska bli en riktig WOW-upplevelse!

Var 99% säker på att det var i 4K då det stod så på biljetten. Fortfarande sjukt bra kvalité på Filmpalatset och det var folk ifrån stockholm där på premiären - enbart för att det är en så bra bio.

Visst projektorn kan "gissa" vilka pixlar som fattas, men i regel går det inte att göra ett digitalt bildmaterial mer högupplöst genom mjukvara, exempel:
http://fukyeah.com/upload/images/CSI-Extreme-Zoom.jpg

Skrivet av e-lite:

Nu hittar du på Det har funnits datorkraft för att rendera 4K i minst 10-12 år.

Läs vad jag skriver. "Vi har inte riktigt datorkraften att rendera de specialeffekterna som vi vill skapa i 4k, därför väljs 2k för det går myyyyycket snabbare."

Exempelvis, bara för att en dator från 2001 klarar av att rendera 1920x1080 i windowsmiljö betyder det INTE att den klarar att rendera battlefield 3 med allt på ultra i 1920x1080, med 30 fps.

Permalänk
Medlem

Nu består ju inte en film av specialeffekter och det finns olika tekniker för att rendera specialeffekterna och skala objekt för att det ska se bra ut i 4k. Det lär inte vara så att de bara höjer upplösningen och t ex texturerna hade ju varit de samma om man nu gjorde på det sättet. Alla effekter handlar inte om att rendera 3D-scener. Det tar helt enkelt inte fyra gånger så länge. 4k DI (skannad film) har vi kört med rätt länge och visst tar det längre tid att göra filmprints i 4k från det, ungefär dubbla tiden, men idag kör vi digitalt. Det är inte direkt en budgetfråga eller teknisk fråga.

Material till en modern film är i flera format och upplösningar analogt och digitalt och har olika kvaliteter de drar nytta av. Det ska färg-gradas (matcha färgljussättningen, uppnå rätt cinematisk/fotografisk effekt), klippas, sätta in effekter och animeringar och renderas ut till format som förmodligen inte är native. Många digitala filmkameror kör inte 4k eller för den delen högre utan kör något i mellan 2k och 5k. För filmprints så skalas det alltid om till 2k eller 4k. Och olika aspektratios tar olika tid också.

Med digital produktion finns det egentligen ingen anledning att spela in i lägre upplösningar än kamerorna klarar, dessa format går också att redigera på en bärbar dator utan problem, effekter kan läggas på direkt i ursprungsformatet och upplösning och kompositering kommer inte gå ner i upplösning bara för att det är kul, man kan dock av lagringsskäl välja 2k DI för 35mm film, men där ska man tänka på att man till stor del inte gör offlineredigering i 2k (eller 4k) DI utan bara online. Visst kan de visa 4k film om filmstudiorna vill leverera som det, det hela är lite av en ickefråga.

Du tar mycket mer av en lagringsbudget på ren film än på effekterna. Sen duger 2k för bioproduktion, det gör 16 mm film också. Och det hela kommer vara så arbetat att du inte kommer tänka på om scenen är inspelad med en 16 mm kamera, en DSL-R eller en digital filmkamera för biobruk om de gått för att få en 16mm look filmen igenom t ex.

Film är inte spel. Och hårdvara har hjälpt mycket de senaste åren i filmvärlden där allt var mjukvaruaccelererat förr i dessa proffsprogram. Det är alltså inte fråga om att hela tiden öka tiden det tar för att göra saker, du kan mycket väl köra ut grafik i 4k idag snabbare än för 2k några år innan. Mycket av det hela handlar inte om stora renderingsfarmar för 3D animeringar. Men även där kommer ny teknik och hårdvara. Inte låter de dåliga animerare dra ner resten av kvalitén på fotot. Oavsett vad konsumenten kommer kolla på i för format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Är högre upplösning ointressant?

Det är ALLTID intressant.
Att man ser skillnad eller ej är en helt annan sak
Nej men det vore bra med högre upplösning även på TV,
dock så räcker det nog med lite högre, behövs inga 4k upplösningar.
Men för mobiler/datorer mm så skulle jag gärna se 1080p som standard på bärbara/mobiler osv,
fast på stationära vill vi ju ha 2560x1600 som standard

TV är ju oftast 720p60 eller 720p50 eller 1080i25 / 30. Där har du förmodligen 3:2 pulldown på filmer som ger judder. Sändningar dvs. Redan att producera TV-showerna till blu-ray är en markant förbättring. Vill du ha högre upplösning på panelen är det en annan fråga. Det behövs ju inte utnyttjas för video-material. Du kanske vill sitta med PC eller spela PC-spel på någon halvudda upplösning istället. När det gäller TV-skärmar finns det massor andra problem som clouding osv som inte blir bättre av högre pixeltäthet.

Sen är det inte som att vi kommer få 12-bit 4:4:4 (HDMI klarar inte det) paneler/chip för våra hemma-tvs och projektorer i 4k eller filmer i 250Mbit JPEG2000. Och hur som helst måste vi vänta på bredare stöd för att leverera högupplöst till konsument.

Permalänk
Medlem

Kan vi besluta att det är en fråga om prioriteringar?
Högre upplösning är intressant för datorskärmar som man producerar material på men inte så mycket för film och annat där man snarare konsumerar. I filmvärlden finns det annat som är viktigare just nu, fler bilder per sekund och billiga överföringstekniker med högre kvalitet, eller ja, bättre filmer kanske vore något!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ja visst finns det olika lösningar för olika situationer.

Att pekplattor och vissa Appledatorer kör högupplöst gör det inte sämre för resten av marknaden på bärbara datorer. Det bär ju mot att vi får PLS, IPS och PVA-skärmar på vanliga bärbara också, även om det kanske inte är 2560x1600 som på en Nexus 10. Eller samma pixeltäthet på större skärmar som de små. Fast en Nexus 10 behöver ju också härma tryck alltså text. Den behöver inte köra spel i 2560x1600. Det betyder däremot inte att vi har något upplösningsrace eller att vi perfekterat paneltillverkningen. Det är först med DisplayPort 1.2 och 3GHz HDMI 1.4a med 4k stöd som vi kan köra över 2560x1600 på en kabel, IBMs T220/1 krävde fyra DVI-kanaler och speciellt grafikkort i början och delades upp till 4 separata skärmar logiskt om vi ska gå tillbaka till äldre högupplösta lösningar. Visst kan vi kräva mer, kanske inte närmare 440 ppi på en 25-40" skärm däremot. Mer än 4k-5k för film lär knappast vara värt det heller när det gäller kamerorna. Det är egenskaper man vill åt. Därför högupplösta kameror nu slagit, och inte förr. Och på tal om specialeffekter så kan tramsiga datoranimeringar som aldrig blir mer realistiska med åren ta och försvinna om vi faktiskt ska ha någon inlevelse i filmen.

Permalänk
Medlem

Är precis hemkommen från The Hobbit 48fps och måste säga att det som oroar mig MINST är upplösningen på bilden..
Idag känns den så pass bra att filmskaparna får det svårt att göra en film som är ens i närheten av realistisk.
Man ser på all rekvisita i princip att det är fejk. Stenarna, träden, animationerna känns fel.
Antingen är det jag som har blivit grinigare, men jag tyckte inte alls att man upplevde samma sak på Lotr-triologin...
Sedan allt den där förbannade 3D-onanin gör mig rätt och slätt förbannad... Om man gör en BRA film så behöver man inte påpeka hela tiden att det är 3D genom att göra scener onödigt långa med onödiga 3D-effekter. Coraline tycker jag är ett lysande exempel på BRA 3D...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Skrivet av hjeltman:

Är precis hemkommen från The Hobbit 48fps och måste säga att det som oroar mig MINST är upplösningen på bilden..
Idag känns den så pass bra att filmskaparna får det svårt att göra en film som är ens i närheten av realistisk.
Man ser på all rekvisita i princip att det är fejk. Stenarna, träden, animationerna känns fel.
Antingen är det jag som har blivit grinigare, men jag tyckte inte alls att man upplevde samma sak på Lotr-triologin...
Sedan allt den där förbannade 3D-onanin gör mig rätt och slätt förbannad... Om man gör en BRA film så behöver man inte påpeka hela tiden att det är 3D genom att göra scener onödigt långa med onödiga 3D-effekter. Coraline tycker jag är ett lysande exempel på BRA 3D...

Skulle du kunna utveckla dina tankar lite mer, särskilt det första om att det inte ser realistiskt ut?

Permalänk
Medlem

När man använder HFR så blir man av med den naturliga rörelseoskärpan man får vid 24fps. Det får allting att bli mycket skarpare. Det blir då väldigt mycket lättare att se alla fel. Det syns mao tydligt att det är specialeffekter att det är dekor osv osv. Det ser billigt ut. The Hobbit i HFR påminde imellanåt om halvaskiga specialeffekter från 70-talet. Det syntes tydligt att det var modeller och CG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

När man använder HFR så blir man av med den naturliga rörelseoskärpan man får vid 24fps. Det får allting att bli mycket skarpare. Det blir då väldigt mycket lättare att se alla fel. Det syns mao tydligt att det är specialeffekter att det är dekor osv osv. Det ser billigt ut. The Hobbit i HFR påminde imellanåt om halvaskiga specialeffekter från 70-talet. Det syntes tydligt att det var modeller och CG.

Precis så.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Skrivet av hjeltman:

Precis så.

Jag har svårt att tro att det beror på HFR.
I Lotr la dom en massa arbete på att skapa snygg rekvisita, i Hobbit hafsade dom ihop allt med CGI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har svårt att tro att det beror på HFR.
I Lotr la dom en massa arbete på att skapa snygg rekvisita, i Hobbit hafsade dom ihop allt med CGI.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ser på behind the scenesfilmer från något år sedan att det inte är någon realistisk miljö de är är ute efter. Man ser på trailers att karaktärerna nästan ser helt annorlunda ut än när bilden är obehandlad. Synd men det verkar vara det spåret filmen följer. Men det gäller väl att vara konsekvent när man gör sådana artistiska val.

Permalänk
Medlem

Rörelseoskärpan har inget med fps:en att göra utan har mer med hår lång slutartid de använde. I filmspråk talar man om shutter angle, vilket är i photografi-termer slutartid. När man spelade in The Hobbit använde man en shutter angle liknande den som användes i Saving Private Ryan, exakt därför att det får effekten av otroligt skarpa rörelser. Detta beslut togs därför att man ville visa "fördelen" med 48fps. Det har inget med just 24/48fps att göra, eftersom man tidigare ändå använda kortare slutartider än 1/24s, och troligen kortare än 1/48s också.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Fråga på det; När Du säger att Du inte ser någon skillnad på 720p o 1080p, är det då med samma HD källa? Själv tycker jag det är svårt att jämföra objektivt, får väl be någon familjemedlem att köra blindtest

Först och främst gäller det ju att källan är topnotch, att spelaren håller god kvalité samt att bildvisaren är av bra kvalisort. Samt att tittaren har "normalsyn". Om vi förutsätter att alla dessa punkter uppfylls så kan man inte se skillnad på 720 v 1080 på en 50" vid mer än 3m tittavstånd. Däremot bör man kunna se en tydlig skillnad mellan 480 och 720 vid det här tittavståndet.(om inte, byt ögon) Det finns grafer på detta, som av vissa inte är omtyckta, men som i min mening är fullt acceptabla.
Om vi nu behåller tittavståndet om cirka 3m och ökar bildytan till säg 80" då hamnar vi helt plötsligt i ett helt annat läge, skillnaden mellan 720 och 1080 är nu märkbar.
Jag själv sitter väldigt nära, enligt vissa ovana :), cirka 2.7m och 90". Men man drar då också nytta av 1080 till fullo. Men jag sitter inte så här nära bara för upplösningens skull utan för att den stora bilden omsluter och ger en sjukt härlig känsla. Jag tittar inte bara på film här utan spelar även mycket, bl.a BF3 och det ger en grym känsla!

Skrivet av ODDNAME:

Tycker det är löjligt med denna pixelhysteri. Sitter med bland annat en gammal lågupplöst 42" kuro.
På det avståndet den används i vardagsrummet 2-3m till soffan så slår den även nyare högupplösta tv-apparater på fingrarna rejält.

Håller med dig. Jag väljer hellre en riktigt bra panel än att stirra mig blind på 1080. Köper man TV idag så är det ju närmast omöjligt att inte få 1080 dock.

Skrivet av ODDNAME:

Men visst finns det undantag, 720P>1080P på projektorfronten gav ett lyft, från att kunna urskilja pixlar blev det en helheltsbild som heter duga

Återigen håller jag med dig till 100%. En TV placerar man där den är snyggast, inte där man egentligen borde ställa den för att få optimal bild. Allt handlar om tittavståndet.

I övrigt tycker jag personligen att bio är överskattat. Både bild och ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

Falcon, även halvblinda bör se skillnad på 576i25 sändningar och 720p50 sändningar idag, tv-sändningar dvs. Tittar vi på SVT som egentligen bara kör 720p50 och skalar ner till SD så introduceras mycket mer brus/noice i bilden, text osv blir såklart mycket mindre skarpt.

Men tyvärr vad det gäller 1080p TVs så försöker elkedjorna lura på folk HD-ready Plasmas med 1024x768-paneler. Så det finns gott om stolpskott där. Det räcker för att se skillnad, de låter helvete och är oanvändbart till HTPC eller PC-bruk. Dessutom kostar de oftast mer än en likvärdig men fullHD LCD-TV.

Permalänk

Som sagt man får skilja på användsområde, för spel och film så duger dagens upplösning för de flesta och högre upplösning ställer till med en massa problem som att det kräver mer systemresurser och lagringsutrymme.

Men för allt annat så är högre upplösning välkommet. Varför högre upplösningar på skärmar inte har kommit kan man fråga sig, ingen marknad ja vem vet det? Att dessa inte köps beror såklart på att de inte säljs.
Jag tror dock att gamers och liknande styr marknaden mycket, där tillverkare ser problem med högupplösta skärmar åt dessa.

Jag saknar förr i tiden (CRT) då man inte var "tvungen" att köra med den högsta upplösningen hela tiden utan kunde anpassa den efter varje program. Visst det går idag också men det ser då ut som skit.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt man får skilja på användsområde, för spel och film så duger dagens upplösning för de flesta och högre upplösning ställer till med en massa problem som att det kräver mer systemresurser och lagringsutrymme.

Men för allt annat så är högre upplösning välkommet. Varför högre upplösningar på skärmar inte har kommit kan man fråga sig, ingen marknad ja vem vet det? Att dessa inte köps beror såklart på att de inte säljs.
Jag tror dock att gamers och liknande styr marknaden mycket, där tillverkare ser problem med högupplösta skärmar åt dessa.

Jag saknar förr i tiden (CRT) då man inte var "tvungen" att köra med den högsta upplösningen hela tiden utan kunde anpassa den efter varje program. Visst det går idag också men det ser då ut som skit.

Klart de säljs, men de används till radiologi, geofysik, radarskärmar och andra specialapplikationer. IBM T220/T221 som kom 2001 är ett solklart exempel från förr. Också på problemen då T220 var tvungen att komma med ett eget grafikkort och använde två bild-kablar. Från ett företag som de lade ner/sålde till Sony. Så inget mer från IBM. De hade även ett tag 2048x1536 till 15 tum-bärbara datorer. Vanliga konsumenter är såklart inte intresserade. Där verkar tillverkarna inte ens fatta att de vill ha mer än 1920x1080. Visst finns lösningar, men de som försökt nå bredare marknader än nischer där de är beredda att betala har misslyckats. Det är tom så att nya 4k2k skärmar har lägre upplösning än de gamla monstren som är över tio år gamla. 3840x2160 istället för något så trevligt som 3840x2400 eller 4096x2304 för den delen, bioprojektorer är ju bara 4096x2160 dessutom. Dessutom bara Red One som stödjer den upplösningen i princip. Radiologskärmar på 10MP finns däremot. Vad du nu ska med gråskaleskärmar till

Nu kommer det komma en del 4k skärmar som används inom postproduction, CAD/CAM, oljeprospektering osv och börjar komma ner i pris. Fortfarande proffsgrejer. En Sharp PN-K321 32" 4k skärm kostar ju bara 42-45k ca. Här blir det ju lite som inom det medicinska området, större skärmar med högre upplösning används ofta för att visa mer information på samma skärm och alltså minska antalet skärmar. Det tar ett tag innan spelare med 2-3 skärmar har något högupplöst att gå över till, dessutom är ju dessa oftast billigare än 30" 2560x1600 skärmar till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag saknar förr i tiden (CRT) då man inte var "tvungen" att köra med den högsta upplösningen hela tiden utan kunde anpassa den efter varje program. Visst det går idag också men det ser då ut som skit.

sitter på en nu 1600x1200 75hz, det är synd att det inte görs fler, och i widescreen för det hade varit trevligt.

Jag tycker spontant utan erfarenhet av 4K att 4K borde vara tillräckligt för vad gemene man borde märka skillnad av, och frågan är om det inte räcker till biodukar med. Om man jämför det här med HFR så finns det väl ett gränsvärde för vad som räcker. Jag tycker inte helt om interpoleringsfunktionerna på tv apparater och liknande, men att filma i 48+ fps är fasen på tiden. Om man tycker att allt över 24 fps är onödigt så har man bara vant sig vid det, och det är helt ok att vara gammalmodig och ha preferens för det.

Om hfr, en del menar att man spar storlek på filer och att det är därför google t ex skalar ner film på youtube till 24 fps, men vad jag märkt så är skillnaden på en 24 fps och en 48+ fps film kodad med h.264 inte större än 10 %, det är ingen exponentiell ökning. Många av de frames som komprimeras är såpass lika att det knappt blir någon skillnad. Har jag fel?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Jo sett från bildkvalitén har det faktiskt försämrats, på 90talet kunde du se film som spelades upp från en 35mmremsa, väldigt högupplöst och mostvarar 4k eller mer. Idag sitter du med 2k, dessutom digitalt. Många menar att analog bildkvalité är nästan omöjlig att uppnå digitalt, jämför med audiofilerna som sitter kvar med LP-skivor och totalvägrar digitalt ljud

Ehm nej det tycker jag inte, tycker bio bara har blivit bättre sedan digitaliseringen till 2K.
har sett mycket film på bio, väljer hellre digitalt då man slipper repor och skift märken
film som mycket väl kan sakna några bildrutor här och var.. jag vet har klippt ihop och lagat många 35mm filmer när dom trasslat ihop sig

Visst bio kostar mera, men är oftast en bättre filmupplevelse.
finns säkert hemma bio som är bättre men dom kostar oftast multum också
bara och titta på på Goldmund eller liknande som bygger premium hemmabio system.
då kan du få bättre än dom flesta biografer men kostar antagligen 1 miljon eller mera.

går man efter rubriken så verkar ju högre upplösning vara på tapeten just nu.
flera företag som ska börja sälja nya 4K TV modeller i år.. sammt att 8K prototyper visas upp.

problemet med biografer är att allt är special och kostar ganska mycket att uppgradera...
därför är vanligtvis uppgraderingar på biograferna ganska långsamma.. pratades om digital projektorer säkert minst 10 år innan det verkligen började digitaliseras. Kan ju hända att det blir mer fart med uppgraderingar från 2K till 8K om några år..

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Ehm nej det tycker jag inte, tycker bio bara har blivit bättre sedan digitaliseringen till 2K.
har sett mycket film på bio, väljer hellre digitalt då man slipper repor och skift märken
film som mycket väl kan sakna några bildrutor här och var.. jag vet har klippt ihop och lagat många 35mm filmer när dom trasslat ihop sig

Visst bio kostar mera, men är oftast en bättre filmupplevelse.
finns säkert hemma bio som är bättre men dom kostar oftast multum också
bara och titta på på Goldmund eller liknande som bygger premium hemmabio system.
då kan du få bättre än dom flesta biografer men kostar antagligen 1 miljon eller mera.

går man efter rubriken så verkar ju högre upplösning vara på tapeten just nu.
flera företag som ska börja sälja nya 4K TV modeller i år.. sammt att 8K prototyper visas upp.

problemet med biografer är att allt är special och kostar ganska mycket att uppgradera...
därför är vanligtvis uppgraderingar på biograferna ganska långsamma.. pratades om digital projektorer säkert minst 10 år innan det verkligen började digitaliseras. Kan ju hända att det blir mer fart med uppgraderingar från 2K till 8K om några år..

Dom flesta biografer, iallafall i detta lilla land, är ganska enkla att överträffa.
Med en hemmabudget på 15-20k på hemmabioljud så blir ljudet på stora biografer rent dåligt i jämförelse. Lägg totalt 50-60k så har man nog vida överträffat både bild och ljud på dom vanliga salongerna, för runt 100k får man en mysig inredning i toppklass också.
Inte billigt, men en mille är en stor överdrift.
Om man inte börjar räkna med pris/kvadratmeter på en lägenhet i en större innerstad såklart, då kan prislappen fara iväg en bra bit.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Håller med om att det inte är svårt att överträffa biografkvalitet/känska i hemmet för relativt lite pengar.
Har nog spenderat runt 50 på min hemmabio och då är det 7.1-ljud som inte är världsbäst i hemmabioväg men som slår bio på fingrarna ändå. Men då är det givetvis inga biostolar etc, bara en vanlig trevlig soffa =P
Dock ingår både minikyl och en riktig popkornmaskin i den budgeten, för upplevelsen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Håller med om att det inte är svårt att överträffa biografkvalitet/känska i hemmet för relativt lite pengar.
Har nog spenderat runt 50 på min hemmabio och då är det 7.1-ljud som inte är världsbäst i hemmabioväg men som slår bio på fingrarna ändå. Men då är det givetvis inga biostolar etc, bara en vanlig trevlig soffa =P
Dock ingår både minikyl och en riktig popkornmaskin i den budgeten, för upplevelsen

Då kan jag på sätt och vis vara nöjd, min är billigare, och enligt mig betydligt bättre.
Men det är mest för att undslippande av alla j*vla popcorn är en av sakerna jag gillar bäst med film hemma

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Vill ha både 4K och 8K, fast det är väl 4K som är på tapeten nu. 4K har till och med döpts om till Ultra HD.

Använder en 42 tummare för film, datorspel och surf samt vanliga datorjobb.
1920x1080 (FullHD) duger utmärkt för en 42 tummare men blåser man upp bilden till 60+ tummare (Även 70" och större). Så kommer både UltraHD och 8K vara tacksamt, i synnerhet om man ska läsa text på hemsidor.

Men blir inte texten svårare att se med högre upplösning? så har iaf jag alltid uppfattat det.

Till TS, Nej högre upplösning är inte ointressant. Däremot så är alla dessa tv-apparater och dess upplösning ointressant, först sänds tv nästan bara i låg upplösning och dessutom märker man ingen större skillnad mellan 720 eller 1080 (om man inte spelar spel på tv:n, då man tenderar att sitta närmre).
Däremot håller jag med dig om att Ex bio kunde ha högre upplösning.
De rusar till affärerna och nöjer sig inte utan fullhd men på bio är det ju bra mycket sämre upplösning (om de kör 2k), jag tycker systemet borde göras om till ppi ist för totalt antal pixlar.
Jag tror att folk helt enkelt inte vet hur allt fungerar utan bara vill ha det som "verkar" bra, jag har hört mycket skryt från folk som har stora 1080p men de har inget material i 1080p att spela upp..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.