Permalänk
Medlem

Pianolektioner i Gbg?

Har sedan länge spelat gitarr, men kännt att jag vill lära mig piano. Jag har testat lite självstudier, men det har liksom inte lossnat, så jag funderar på att åtminstone ta någon grundkurs för någon lärare eller liknande.
Jag har hittat att det finns kurser på tex folkuniversitetet och musikum. Hyfsat billiga, med undervisning i mindre grupp. Är dessa något att satsa på?
Är det bättre att betala mer och få enskilda lektioner?
Finns det andra alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag har länge haft både enskilda lektioner och lektioner i par, dock inte på piano utan trombon. Personligen tycker jag bättre om enskilda lektioner, men om man är helt novis och vill spara några slantar kan parlektioner va bra. Skulle dock aldrig ta lektioner i större grupp, då det krävs en enormt bra lärare för att det ska funka.

Men om du vill spara pengar skulle jag rekommendera att höra efter på musikhögskolan! Där finns säkert någon studerande musiklärare som skulle kunna tänka sig att ha en övningselev mot en liten slant.

Permalänk
Medlem

Jo, att kolla musikhögskolan har slagit mig, men på deras sida står det att de inte tar emot övningselever på instrument (bara sång), även om Orgel verkar vara ett undantag. Lyckas man få kontakt med någon lärarstuderande vid sidan av så vore det kanske ett alternativ. Frågan är ju hur man isf etablerar en sådan kontakt.
På folkuniversitetets kurs så jobbar man i grupper om 3 med digitalpiano och hörlurar. Jag vet inte vad du upplever som mest negativt med att jobba med flera elever på trombon. Där blir det ju lite mer brôtigt, då man inte har lyxen att kunna använda hörlurar.
Jag håller själv utbildningar i grupp, men inte på instrument utan truck och tycker att det funkar bra. Man går igenom vissa moment, låter eleverna öva på egen hand, under överseende och kommer med tips under tiden. Det blir ju, såklart, inte lika "skräddarsytt", som om man haft en elev åt gången...