Windows 7 återställning gått fel, C- drive fortfarande full?

Permalänk

Windows 7 återställning gått fel, C- drive fortfarande full?

God kväll SweC!

Igår la jag upp en tråd på SweC och ville ha hjälp med att återställa min dator. Anledningen till detta var att min C drive var otrolig full med endast 1GB utrymme kvar, och jag var generellt sett trött på att datorn blivit segare osv osv osv. Problemet här var att jag inte hittar min Windows 7 skiva som antagligen har kommit bort i flytten. (vi flyttade för ca 2 månader sedan)
Hur som helst så fick jag ett svar där någon tipsade om att jag skulle återställa datorn med hjälp utav att ladda ned en piratkopierad Windows 7 kopia och därifrån återställa datorn. Han skrev också att jag skulle burna den till en CD, men eftersom att jag inte hade några, laddade jag ned filen och körde den bara.
Jag påbörjade installationen och när jag var klar hade jag fortfarande problem. Windows såg som nytt ut, helt återställd, MEN HÅRDDISKEN VAR FORTFARANDE FULL. Så nu sitter jag här, med en full hårddisk och en formaterad dator. Vill helst bara ha datorn ny och fräsch.
När jag in på C drive var allt som förr, alla mina program och spel, men när jag söker efter de, så finns de inte. De finns bara i C drive av någon anledning. Jag tittade igenom den ännu en gång och hittade 3 stycken mappar där det står Windows.old, Windows.old000, Windows.old001. Eftersom att jag vet att de mapparna är backup mappar från tidigare återställningar raderade jag Windows.old, och fick helt plötsligt 300GB utrymme.

Så nu, vad vet vi? Jag ville återställa min dator när den var full. Hade ingen skiva, laddade ner en olaglig kopia och återställde datorn via själva filen. (ingen CD). Efter återställningen så är C disk fortfarande full, men datorn är som ny.

Nu, finns det något sätt jag kan tömma C- drive HELT, eller något sätt där jag kan återställa Windows igen och få det som nytt?

Hoppas vi kan lösa detta tillsammans, uppskattar alla svar!

Cheers

// Shajan

Permalänk

Inga svar än. :/ Nu när jag skriver här, är det tillåtet att lägga ut samma tråd igen pga möjligtvis inga svar?

Permalänk
Medlem

Blev det ej som nytt när du tog bort Windows.old?

Annars kan du, istället för att "uppgradera", formatera disken först och sedan installera Windows. På så sätt kommer Windows ej att spara några filer då det inte finns några. För detta behöver du dock bränna den på en DVD eller USB-minne.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av Svanslös:

God kväll SweC!

Igår la jag upp en tråd på SweC och ville ha hjälp med att återställa min dator. Anledningen till detta var att min C drive var otrolig full med endast 1GB utrymme kvar, och jag var generellt sett trött på att datorn blivit segare osv osv osv. Problemet här var att jag inte hittar min Windows 7 skiva som antagligen har kommit bort i flytten. (vi flyttade för ca 2 månader sedan)
Hur som helst så fick jag ett svar där någon tipsade om att jag skulle återställa datorn med hjälp utav att ladda ned en piratkopierad Windows 7 kopia och därifrån återställa datorn. Han skrev också att jag skulle burna den till en CD, men eftersom att jag inte hade några, laddade jag ned filen och körde den bara.
Jag påbörjade installationen och när jag var klar hade jag fortfarande problem. Windows såg som nytt ut, helt återställd, MEN HÅRDDISKEN VAR FORTFARANDE FULL. Så nu sitter jag här, med en full hårddisk och en formaterad dator. Vill helst bara ha datorn ny och fräsch.
När jag in på C drive var allt som förr, alla mina program och spel, men när jag söker efter de, så finns de inte. De finns bara i C drive av någon anledning. Jag tittade igenom den ännu en gång och hittade 3 stycken mappar där det står Windows.old, Windows.old000, Windows.old001. Eftersom att jag vet att de mapparna är backup mappar från tidigare återställningar raderade jag Windows.old, och fick helt plötsligt 300GB utrymme.

Så nu, vad vet vi? Jag ville återställa min dator när den var full. Hade ingen skiva, laddade ner en olaglig kopia och återställde datorn via själva filen. (ingen CD). Efter återställningen så är C disk fortfarande full, men datorn är som ny.

Nu, finns det något sätt jag kan tömma C- drive HELT, eller något sätt där jag kan återställa Windows igen och få det som nytt?

Hoppas vi kan lösa detta tillsammans, uppskattar alla svar!

Cheers

// Shajan

Det enda sättet jag vet är att sätta i Windows skivan och formatera....

Permalänk
Skrivet av buchno:

Blev det ej som nytt när du tog bort Windows.old?

Annars kan du, istället för att "uppgradera", formatera disken först och sedan installera Windows. På så sätt kommer Windows ej att spara några filer då det inte finns några. För detta behöver du dock bränna den på en DVD eller USB-minne.

Det verkar ganska smart! Hur gör jag det då, formatera disken?
Jag tror det är lösningen om jag är helt ärlig.

Permalänk
Medlem

Ja du måste formatera hårddisken.
Det görs vanligvis i installationsprogrammet för win, i början när du skall välja vart win skall installeras..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Skrivet av hjeltman:

Ja du måste formatera hårddisken.
Det görs vanligvis i installationsprogrammet för win, i början när du skall välja vart win skall installeras..

Jag förstår dig inte riktigt, men får väl hitta en Youtube video där de visar.

Men hur ska jag göra, ska jag ladda ned Windows 7, burna den till en skiva och sedan formatera om hårddisken? Eller kan jag göra det på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Om du vill göra en helt ren Windows installation så kan du boota en DVD skiva eller ett USB minne med Windows 7 installationsfiler och ta bort dom gamla partitionerna som finns på hårddisken genom att välja Anpassad (avancerat) och sedan Enhetsalternativ (avancerat), nu kan du markera partitionerna och klicka på Ta bort, när alla partitioner är borttagna så kan du installera direkt på det Inte allokerade utrymmet.

I denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... finns det länkar till äkta och helt lagliga Windows 7 ISO som du kan ladda hem.

Om du vill ha Windows 7 Home Premium svenska så laddar du hem Windows 7 Professional x64 Svenska ISO och lägger över den med hjälp av Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7... till ett USB minne, ta sedan bort ei.cfg filen som ligger i mappen sources på USB minnet och det gör att du kan välja Home Premium vid installationen.

Det finns ingen anledning till att ladda hem eller skriva om några andra konstiga versioner av Windows 7 eftersom det finns äkta och helt lagliga Windows 7 ISO från Digitalriver.

Här är en länk för Windows 7 Professional SP1 x64 Svenska från Digitalriver http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du vill göra en helt ren Windows installation så kan du boota en DVD skiva eller ett USB minne med Windows 7 installationsfiler och ta bort dom gamla partitionerna som finns på hårddisken genom att välja Anpassad (avancerat) och sedan Enhetsalternativ (avancerat), nu kan du markera partitionerna och klicka på Ta bort, när alla partitioner är borttagna så kan du installera direkt på det Inte allokerade utrymmet.

I denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... finns det länkar till äkta och helt lagliga Windows 7 ISO som du kan ladda hem.

Om du vill ha Windows 7 Home Premium svenska så laddar du hem Windows 7 Professional x64 Svenska ISO och lägger över den med hjälp av Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7... till ett USB minne, ta sedan bort ei.cfg filen som ligger i mappen sources på USB minnet och det gör att du kan välja Home Premium vid installationen.

Det finns ingen anledning till att ladda hem eller skriva om några andra konstiga versioner av Windows 7 eftersom det finns äkta och helt lagliga Windows 7 ISO från Digitalriver.

Här är en länk för Windows 7 Professional SP1 x64 Svenska från Digitalriver http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

Gjorde som du sa, använde min iso fil i programmet du länkade. Fick allt och gå bra, och satte in USBn in i datorn efter en restart. Några sekunder senare bootade jag min dator från den och Windows 8 var igång för en ny installation! Kanon, allt har gått perfekt. Men jag har kommit till ett väldigt irriterande problem. Efter att ha insallerat Windows 8, så börjar jag installera "de vanliga programmen" som vem som helst laddar ned, när de får en ny dator. (Chrome, Java, grafik inställningar till grafikkortet osv osv). När jag var klar hade jag laddat ned typ Spotify, Chrome och grafik inställningar till mitt grafik kort. Nu här är problemet, när jag laddade ned de senaste grafik driversen för att kunna få mest prestanda utav mitt GTX 580 gick det snett, väldigt snett. När installationen är klar behövde jag starta om datorn. När datorn startade upp kom jag fram till Windows loggan, och där efter så blev det problem. Istället för att bli välkommnad in till Windows så börjar skärmen "flasha" mellan en mörk grå skärm till en svart. Jag prövade att gå in på boot menu och boota den från t:ex CDn eller hårddisken, och någon gång (en utav fem gånger) kommer jag in på typ en "Troubleshoot" meny, där kunde jag "refresha" datorn eller återställa den. Jag refreshade den och därefter kom jag ÄNTLIGEN in på Windows. Själva Windows hade raderat t:ex Spotify, uTorrent OCH ALLA GRAFIK DRIVRUTINERNA. Själv trodde jag att jag hade laddat ned fel drivrutiner, t:ex Windows 7, så jag gick in på sidan igen, laddade ned GTX 580 grafik drivrutinerna för Windows 7, 8 och Vista och sedan startade om datorn. Samma sak hände, men nu kan jag INTE "refresha" datorn eller återställa den. När jag kommer in på "Troubleshoot" står det Refresh your PC, Reset your PC och Advanced options. När jag klickar på t:ex refresh your pc, och sedan Windows 8 så står det "This option is not supported on the operating system you've selected.", och därefter kan jag INTE refresha/restora min dator. Min USB med iso filerna är inkopplad och allt ska vara rätt. På boot menu kan jag boota igen från själva USB:en, men då ominstallerar jag HELA Windows 8, och eftersom att det är sent vet jag inte vad som kan gå rätt eller fel, men jag generellt sätt orkar inte.

Just nu är jag sjukt irriterad på min dator, vill bara få allt att funka och hade till och med en kompis över för en trevlig kväll, men istället blev det bara en dator sittande kväll med irritation och strul.

Så ja, allt funkade fint, fick Windows att installeras och allt var kanon. Men när jag installerade grafik kortets drivrutiner kom jag inte in på Windows utan skärmen bara "flashade" gick från mörk grått till svart varje sekund. = Datorn startade inte. Efter att ha bootat från Cd:n eller hårddisken (några ggr) kan jag få upp en "Troubleshooting" sida där jag kan "refresha" eller restora datorn. (vilket NU inte funkar längre). Jag tror att jag dock kan återställa datorn, genom att installera Windows igen om jag bootar upp från USB disken, men vill först lösa detta problem innan jag är villig att ens gå tillbaka till ett helt nytt och återställt Windows 8.

Snälla hjälp mig att få mitt operativ system att funka, är så jäkla less på min dator just nu.

Tack.

EDIT: Bootade upp datorn från USB disken nu, och återställde datorn helt. (installerade om operativ systemet). Jag vill veta varför jag inte kan ladda ned grafik drivrutinerna utan problem, det är fokus på det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanslös:

EDIT: Bootade upp datorn från USB disken nu, och återställde datorn helt. (installerade om operativ systemet). Jag vill veta varför jag inte kan ladda ned grafik drivrutinerna utan problem, det är fokus på det just nu.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av drivrutiner till GTX 580 så det är nog bättre att skapa en ny tråd om detta problem om du inte får något svar i denna tråd.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanslös:

EDIT: Bootade upp datorn från USB disken nu, och återställde datorn helt. (installerade om operativ systemet). Jag vill veta varför jag inte kan ladda ned grafik drivrutinerna utan problem, det är fokus på det just nu.

Och vad får du för problem?
Kommer inte ut på internet eller? (drivrutiner till nätverkskortet)
Eller går det inte att installera? (hämtat senaste från www.nvidia.com ?)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Och vad får du för problem?
Kommer inte ut på internet eller? (drivrutiner till nätverkskortet)
Eller går det inte att installera? (hämtat senaste från www.nvidia.com ?)

Det går att ladda ned och installera drivrutinerna, men när jag startar om datorn blir det problem. Efter Windows loggan startar inte datorn upp utan "flashar", som jag skrev. Den startar inte och det är pga grafik kortets drivrutiner tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com