Behöver hjälp med få in funktioner i Crome som var standard i Opera

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med få in funktioner i Crome som var standard i Opera

Hej Sweclockers!

Jag har nu gett upp Opera efter 5 år. Det går inte scrolla längre utan man blir vansinnig, tecken kommer inte fram direkt, går inte stänga popupbilder som man tittat färdig på osv. Tror inte Opera har möjlighet att hänga med i underhållet längre. Verkligen riktigt tråkigt.

De viktigaste funktionerna som jag använd lika mycket som skriva i själva adressfältet är:

1. Allt är kvar precis som det var när du stängt webbläsaren och åter startat den. - Hittade i inställningarna att funktionen gick att aktivera.

2. Vettigt grafiskt bokmärkessystem som man enkelt kan högerklicka på de tomma rutorna och lägga till en adress. Helt bortom mitt förstånd att det inte verkar vara programmerat. Visst lägger de till sig själva. Men jag har ju hellre en adress som jag besöker oftare än biltema.se där.
När man högerklickar på rutan nu är det som att man högerklickar på en helt vanlig blåmarkerad länk. Om jag vill ha fler bokmärken/rutor än 8 st, hur gör jag då?

3. Komplettera adress automatiskt. Jösses varför gör den inte det? Söker en ruta i inställningar där man kan skriva i allt en enda gång. Om den är osäker så fyller webbläsaren inte i, men då räcker det med att skriva ett tecken innan man får förslag. Adress, email, telefonnummer och gärna några användarnamn vill jag ha "i lager". Sökte lite och hittade inget. Verkar inte vara någon som använder detta?

4. Jag skulle vilja kunna gå tillbaka (föregående sida) med hjälp av att hålla inne höger musklick och sedan klicka en gång på vänster knapp för att gå bakåt. Samma sak fast spegelvänt för att gå fram.

5. Ctrl+Z ska vara öppna åter en nystängd flik. Hittade en papperskorgsplugin som kan vara en godtagbar kompromiss.

Det är väl det viktigaste som sitter i ryggmärgen, en del funktioner är riktigt förvånade för mig att det inte finns. Men Crome känns bra annars, texten ser ut som den bör osv.

Något annat som ni tycker att man inte klarar sig utan?

Tacksam för hjälp och trix!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Hej Sweclockers!
Något annat som ni tycker att man inte klarar sig utan?

Firefox

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vilken version av Opera är det du beskriver?
Låter ju mer som du har något fel på Opera än att Opera inte skulle "hänga med".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EoZ:

4. Jag skulle vilja kunna gå tillbaka (föregående sida) med hjälp av att hålla inne höger musklick och sedan klicka en gång på vänster knapp för att gå bakåt. Samma sak fast spegelvänt för att gå fram.

Med något musgest-tillägg kan man hålla inne höger knapp och dra musen åt vänster respektive höger; det är roligare.

Skrivet av EoZ:

5. Ctrl+Z ska vara öppna åter en nystängd flik. Hittade en papperskorgsplugin som kan vara en godtagbar kompromiss.

Skift+Ctrl+T har ju annars samma funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Vilken version av Opera är det du beskriver?
Låter ju mer som du har något fel på Opera än att Opera inte skulle "hänga med".

Håller med, har inga av de beskrivna problemen i Opera här hemma.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Vilken version av Opera är det du beskriver?
Låter ju mer som du har något fel på Opera än att Opera inte skulle "hänga med".

Senaste, haft samma problem med förra versionen också, troligen även den innan också.

Skrivet av Elgot:

Med något musgest-tillägg kan man hålla inne höger knapp och dra musen åt vänster respektive höger; det är roligare.

Skift+Ctrl+T har ju annars samma funktion.

Tack båda lät användbara! Vilket gesttillägg kan det tänkas vara? Lät snärtigt och fint.

Skrivet av '[SH:

;13034867']Håller med, har inga av de beskrivna problemen i Opera här hemma.

Skumt... Enda som inte funkar är att det interna ljuskortet uppför sig buggigt ihop med MPC. Glider ur synk och innan när man ens märkt det så försvinner ljudet var 20:e minut om det är fullHD. 720P Går fint. Man får pausa och starta filmen var 15:e minut om man vill bli av med problemet. Datorn är oklockad nu, kanske skulle testa klocka igen ifall något ballar ur med speedstep eller liknande energifunktioner.
Podcast fungerar inte direkt i Opera, känns som det inte buffrar riktigt. Småmissljud och hoppar och grejar. Laddar hem och spelar upp som musik.
Vet inte riktigt vad det beror på, Opera har varit en lösning att lämna i alla fall. I Crome fungerar det.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EoZ:

Vilket gesttillägg kan det tänkas vara? Lät snärtigt och fint.

Just den funktionen tror jag alla har (smooth gestures till exempel), men vilket som är bäst vet jag egentligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Senaste, haft samma problem med förra versionen också, troligen även den innan också.

Skrivet av EoZ:

Skumt... Enda som inte funkar är att det interna ljuskortet uppför sig buggigt ihop med MPC. Glider ur synk och innan när man ens märkt det så försvinner ljudet var 20:e minut om det är fullHD. 720P Går fint. Man får pausa och starta filmen var 15:e minut om man vill bli av med problemet. Datorn är oklockad nu, kanske skulle testa klocka igen ifall något ballar ur med speedstep eller liknande energifunktioner.
Podcast fungerar inte direkt i Opera, känns som det inte buffrar riktigt. Småmissljud och hoppar och grejar. Laddar hem och spelar upp som musik.
Vet inte riktigt vad det beror på, Opera har varit en lösning att lämna i alla fall. I Crome fungerar det.

Kan du visa någon hemsida som du anser fungerar dåligt på Opera´s nya version?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Kan du visa någon hemsida som du anser fungerar dåligt på Opera´s nya version?

Facebook är absolut värst. Chatten ger bokstäverna tunghäfta. Scrolla i nyhetsflödet är ingen trevligt upplevelse, det tar verkligen tid. Ojämn "utväxling" osv också.
Facebbokbilderna brukar även vara svåra att klicka bort. Eller skulle jag filma?

Sista krashen var dock på youtube.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23