Permalänk
Medlem

Tips för en Julklapps byggare.

Lev er in i fantasin och tänk er en kille på 17 år bast som fick en idé. En idé om att önska sig ett nytt chassi i julklapp. Den 17 åriga pojkens föräldrar går naturligtvis med på detta och köper chassit. Nu närmar sig självaste julafton och killen blir mer och mer exalterad för att få meka med sin dator. Sådär två dagar innan högtids-dagen tar sig pojken en funderare. visdomens tand slår till och pojken inser att han aldrig har omplacerat hårdvara innan förutom att montera kylare och bytt GPU. Hur gör han med nätagget? Spelar det någon roll vart man kopplar sladdarna till det? Moderkorts distanser? Ska pojken bara ta de som sitter i hans nuvarande chassi? Vart ska han lägga delarna innan han monterar in dem i chassit? Naturligtvis har pojken läst på lite om statisk elektricitet och införskaffat sig ett ESD-armband på Kjell och company. Finns det något annat den 17 åriga pojken med ett enormt dator intresse att tänka på?

M.V.H

PS. (pojken ber om ursäkt om han har placerat tråden fel. Han ber en vänlig moderator att flytta tråden till sin rätta plats)

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

här är några länkar för att lära dig bygga en dator.
https://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls
https://www.youtube.com/watch?v=XFkykETgkoo

här är lite videos som jag kollade på när jag skulle lära mig bygga min egna dator.

F:Hur gör han med nätagget? Spelar det någon roll vart man kopplar sladdarna till det?
S: Ja, det gör en stor roll vart du kopplar in dina kablar.

F:Moderkorts distanser?
S: JA, du måste använda distanser annars så bränner du hela datorn.

lycka till när du bygger datorn

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

kolla på youtube. finns många bra guider

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av N0iZE:

Lev er in i fantasin och tänk er en kille på 17 år bast som fick en idé. En idé om att önska sig ett nytt chassi i julklapp. Den 17 åriga pojkens föräldrar går naturligtvis med på detta och köper chassit. Nu närmar sig självaste julafton och killen blir mer och mer exalterad för att få meka med sin dator. Sådär två dagar innan högtids-dagen tar sig pojken en funderare. visdomens tand slår till och pojken inser att han aldrig har omplacerat hårdvara innan förutom att montera kylare och bytt GPU. Hur gör han med nätagget? Spelar det någon roll vart man kopplar sladdarna till det? Moderkorts distanser? Ska pojken bara ta de som sitter i hans nuvarande chassi? Vart ska han lägga delarna innan han monterar in dem i chassit? Naturligtvis har pojken läst på lite om statisk elektricitet och införskaffat sig ett ESD-armband på Kjell och company. Finns det något annat den 17 åriga pojken med ett enormt dator intresse att tänka på?

M.V.H

PS. (pojken ber om ursäkt om han har placerat tråden fel. Han ber en vänlig moderator att flytta tråden till sin rätta plats)

Chassi kommer alltid med avsedda distanser. Kolla i tillbehören så hittar du

Det viktigaste är att moderkortet inte tar i någonstans och att moderkortet kommer på en jämn nivå. Därav rekommenderas alltid att använda de moderkortsdistanser som medföljer chassit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad har denna 17åriga pojken önskat sig för chassi?

Permalänk
Medlem

Om du läser igenom chassits manual ser du exakt vilka av skruvarna som följer med och var de ska vara, samt hur allt monteras i det. Nätaggregatet ska bara skruvas fast och sedan kopplas in där kablarna passar, så länge du inte använder våld är det omöjligt att koppla in strömkablar i fel kontakt. Det ska vara ström kopplat till allting som har en ingång för det. Moderkortsdistanserna sitter antingen redan i chassit, eller så följer de med i en påse. Manualen för chassit beskriver hur de ska sitta. Kolla på ditt gamla moderkort exakt var distanserna ska sitta, då det skiljer lite mellan ATX/M-ATX/M-ITX etc.

Permalänk
Avstängd

Denna procedur är ytterst enkel, du kopplar loss alla sladdar till dit moderkort och skruvar sedan loss det. Sen lyfter du försiktigt ut moderkortet och placerar detta på en kartong eller dylikt Ett rent bord går också fint! Sen tar du ut resten av hårdvaran så som Nätagget,Hårddisken och DVD-spelaren. Till sist tar du de moderkorts distanser som antingen kom med det nya chassit eller så skruvar du ut de som satt i det gamla och installerar dom i det nya chassit. Sen installerar du alla komponenterna och samtidigt offrar du ett får till gudarna för extra lycka så att datorn startar Det senare kan man hoppa över om lokalens äger inte gillar blod stänk inomhus

Var inte rädd att ställa frågor rörande denna procedur, jag svarar gladeligen på allt som du kan undra över!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

här är några länkar för att lära dig bygga en dator.
https://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls
https://www.youtube.com/watch?v=XFkykETgkoo

här är lite videos som jag kollade på när jag skulle lära mig bygga min egna dator.

F:Hur gör han med nätagget? Spelar det någon roll vart man kopplar sladdarna till det?
S: Ja, det gör en stor roll vart du kopplar in dina kablar.

F:Moderkorts distanser?
S: JA, du måste använda distanser annars så bränner du hela datorn.

lycka till när du bygger datorn

Tackar! Ska definitivt kolla in länkarna!

Skrivet av DavidtheDoom:

Chassi kommer alltid med avsedda distanser. Kolla i tillbehören så hittar du

Det viktigaste är att moderkortet inte tar i någonstans och att moderkortet kommer på en jämn nivå. Därav rekommenderas alltid att använda de moderkortsdistanser som medföljer chassit.

Tack för infon!

Skrivet av Cawer:

Vad har denna 17åriga pojken önskat sig för chassi?

Pojken har önskat sig ett stycke Fractal Design R4 som förövrig står i hallen och bara väntar på att få öppnas!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Denna procedur är ytterst enkel, du kopplar loss alla sladdar till dit moderkort och skruvar sedan loss det. Sen lyfter du försiktigt ut moderkortet och placerar detta på en kartong eller dylikt Ett rent bord går också fint! Sen tar du ut resten av hårdvaran så som Nätagget,Hårddisken och DVD-spelaren. Till sist tar du de moderkorts distanser som antingen kom med det nya chassit eller så skruvar du ut de som satt i det gamla och installerar dom i det nya chassit. Sen installerar du alla komponenterna och samtidigt offrar du ett får till gudarna för extra lycka så att datorn startar Det senare kan man hoppa över om lokalens äger inte gillar blod stänk inomhus

Var inte rädd att ställa frågor rörande denna procedur, jag svarar gladeligen på allt som du kan undra över!

Tack så mycket!! Denna procedur blev genast mycket enklare i teorin. Du kanske hör av mig på självaste byggdagen God JUL till alla som har gjort en individ mindre förvirrad!

EDIT: Får har jag inga Går det bra om man steker lite bacon?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ta några bilder med kameran på det gamla bygget om du skulle missa någon sladd. Så slipper du svetten, felsökningen och tråden på Sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Tack så mycket!! Denna procedur blev genast mycket enklare i teorin. Du kanske hör av mig på självaste byggdagen God JUL till alla som har gjort en individ mindre förvirrad!

EDIT: Får har jag inga Går det bra om man steker lite bacon?

Bacon borde också funkar ytterst bra då mig veterligen har gudarna en mycket god smak!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ta några bilder med kameran på det gamla bygget om du skulle missa någon sladd. Så slipper du svetten, felsökningen och tråden på Sweclockers.

Det ska jag absolut göra! tur att du sa det!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014