Inköp utav SSD runt tusenlappen

Permalänk
Medlem

Inköp utav SSD runt tusenlappen

hejsan
går i funderingar på att köpa mig en SSD till os disk, har runt en tusenlapp att lägga på det och funderar på antingen
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_ssd_330_series_120gb_sata_iii_25-reseller
eller
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163797-samsung_840_series_ssd_120gb_sata3_basic_kit

så vilken av dessa två är de bättre valet, eller finns det någon annan disk där ute jag missat för dryga tusenlappen?

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

samsung 830 jättenöjd har 256GB kanske inte det snabbaste men väldigt stabil rekommenderas

Permalänk
Medlem

köpte 840 series, 250 gb disken på inets rea, 1199. känner mig mycket nöjd med det.

Jag skulle undivkt båda de diskar du har tagit fram då du kan få större och bättre för runt tusenlappen.

Kollar man intel 330 som är en bra disk vad jag förstår det som så är 128 gb versionen långsam. Ett mycket bättre alternativ är då 180 gb versionen som du får för 1029 från netonnet.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Skulle valt den framför 840 disken du tog fram med, just för att den är större.
Sen verkar mindre diskar ha en tendens att vara långsamare än de större diskarna i samma serie.

Tyvärr går det inte att få tag på 830 samsung för runt tusenlappen, även om den är extremt populär.

330, 180 gb är mitt tips där.

Har du inte bråttom så skulle jag avvaktat över julen och kollat om det dyker upp någon intressant rea hos de olika leverantörerna. Håll koll i dagns fynd tråden som finns.

Permalänk
Medlem

Undvik denna. Finns en anledning till att den är så billig. Läs:

http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

köpte 840 series, 250 gb disken på inets rea, 1199. känner mig mycket nöjd med det.

Jag skulle undivkt båda de diskar du har tagit fram då du kan få större och bättre för runt tusenlappen.

Kollar man intel 330 som är en bra disk vad jag förstår det som så är 128 gb versionen långsam. Ett mycket bättre alternativ är då 180 gb versionen som du får för 1029 från netonnet.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Dels är den ännu billigare hos Dustin, 990kr, dels så vet jag inte om "långsam" är riktigt rätt ord om 120GB-varianten. Enligt spec är den visserligen långsammare på random read/write men det är ju fortfarande milsvid skillnad mot en mekanisk HDD. Om man letar lite kan man dessutom få 120GB till ett riktigt bra pris, länk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Dels är den ännu billigare hos Dustin, 990kr, dels så vet jag inte om "långsam" är riktigt rätt ord om 120GB-varianten. Enligt spec är den visserligen långsammare på random read/write men det är ju fortfarande milsvid skillnad mot en mekanisk HDD. Om man letar lite kan man dessutom få 120GB till ett riktigt bra pris, länk.

Fast det tillkommer frakt, och då är netonnet billigast Samt att om du bor nära en butik kan du hämta upp den. Har du koder och så vidare så kan du komma undan billigare dock. Oavsett så hade jag valt Netonnet alla dagar i veckan när priset är liknande. Kanske för att jag har möjlighet att plocka upp disken på ett lager som inte ligger allt för långt bort

Alla SSD är extremt mycket snabbare än mekanisk disk, och frågan är väl om man som normal användare skulle märka så otroligt stor skillnad. Dock skulle jag inte vilja ta risken, Får man ytterligare 60 gb så är även det värt pengar.

nordic hardware har en löpande test av SSD diskar.

omdömme för intel 330, 120 gb
Intel 330 har levt ett bra liv som budgetenhet. Mycket tackvare sina synkrona minnen och därför också bra prestanda om man jämför med andra budget enheter. Trots det så är prestandan i lägsta laget då dess storlek håller den tillbaka. När man börjar flytta filer som är komprimerade på ett eller annat sätt så börja enheten att sacka efter.

+ Duglig prestanda med okomprimerad data, Låg strömförbrukning
- Långsam med komprimerad data (bilder, film, musik)

Omdöme för intel 330, 180 gb
Intel 330 180GB är en slags kompromiss mellan 120GB och 240GBversionerna och en hyfsat bra sådan desutom. Intel 180GB kan absolut vara ett alternativ för de som tycker att en 240GB-enhet är för dyr. Man köper inte Intel 330 180GB före 120GB-modellen för att få 60GB mer lagringskapacitet. Nej man köper den för den extra prestandan som man får. Prestandamässigt så är den märkbart bättre än 120GB. Vi skulle dock i förstahand rekommendera 240GB-modellen för de allra flesta.

+ Snabbare än Intel 330 120GB, prisvärd
- Långsam med komprimerad data (bilder, film, musik)

Hela testet har du här:
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Permalänk
Medlem

Äsch, nu börjar jag ju tveka själv. Jag behöver väl eg inte den extra prestandan men hårddiskar har ju en tendens att bli fulla med tiden, åas är ju 400 kr en liten slant så här i jultider.

Hur stor skillnad märker man i verkligheten då? Syntetiska tester i all ära men de tenderar att överdriva skillnader.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Vet inte säkert men jag tror att komplett hade någon rea och att det fanns lite SSD-diskar där på rea.

Permalänk
Inaktiv

Editerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Äsch, nu börjar jag ju tveka själv. Jag behöver väl eg inte den extra prestandan men hårddiskar har ju en tendens att bli fulla med tiden, åas är ju 400 kr en liten slant så här i jultider.

Hur stor skillnad märker man i verkligheten då? Syntetiska tester i all ära men de tenderar att överdriva skillnader.

tänk inte så, om du lägger till ytterligare 400 så får du lite bättre och så fortsätter det tills du sitter med en top modell, 500 gb
Har ingen aning om man märker skillnad eller ej, tror inte det spelar någon roll för en normal datoranvändare.
Försök undvika de absolut långsamaste och satsa på en stabil modell så kommer du bli nöjd!