Permalänk
Avstängd

Min fråga gällande IPS är... varför kan de inte få bort det där fruktansvärda skenet? (Glow)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Min fråga gällande IPS är... varför kan de inte få bort det där fruktansvärda skenet? (Glow)

Typ alla billiga IPSer har IPS-glow som det till och med heter. Det ingår i tekniken IPS om de inte är dyra, typ 5000+.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Bilden blir ljusare och mörkare

Srry, men är verkligen dålig på datorer what so ever
Men med min så blir skärmen ljusare och mörkare typ hela tiden när jag spelar/ser på film.
Händer även att den gör så när jag bara surfar.

Ska det vara så, eller något som vet vad det beror på?

Kör med DVI, och på laptop, om det skulle ha någon betydelse

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig

Permalänk
Skrivet av kbprchaz:

Srry, men är verkligen dålig på datorer what so ever
Men med min så blir skärmen ljusare och mörkare typ hela tiden när jag spelar/ser på film.
Händer även att den gör så när jag bara surfar.

Ska det vara så, eller något som vet vad det beror på?

Kör med DVI, och på laptop, om det skulle ha någon betydelse

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig

IPS277L har väl ingen DVI ingång, du kör med HDMI->DVI-adapter eller kör du via D-SUB? Kolla om inte nåt glappar mellan adaptrarna.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

IPS277L har väl ingen DVI ingång, du kör med HDMI->DVI-adapter eller kör du via D-SUB? Kolla om inte nåt glappar mellan adaptrarna.

Ja, som sagt noll koll, givetvis menade jag D-SUB, ska kolla det imorgon och även testa med hdmi om det skulle göra någon skillnad.

Fast minns jag inte fel så var det även likadant när jag kopplade in mitt ps3 till skärmen med hdmi, så tycker det verkar konstigt.

Kan ju vara ett så kallat måndagsex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kbprchaz:

Ja, som sagt noll koll, givetvis menade jag D-SUB, ska kolla det imorgon och även testa med hdmi om det skulle göra någon skillnad.

Fast minns jag inte fel så var det även likadant när jag kopplade in mitt ps3 till skärmen med hdmi, så tycker det verkar konstigt.

Kan ju vara ett så kallat måndagsex

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju som det... men testa vicka på kontakterna och kabeln när dem sitter i och se om det flimrar till.. om du har möjlighet kan du testa med kabel på en annan skärm.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

En 27" @ 1080p? Nej tack, då köper jag hellre en 24" 1080p och spara plats, får skarpare bilder, högre pixeldensiteten och framförallt en skärm som blir bättre att spela på då man lättare ser vad som sker i ögonvrån så att säga.

Just storleken med 27" gillar jag pga alla pixlar, men nu tar vi ju bort det ur ekvationen så att säga och då skulle jag välja en 24" alla dagar i veckan.

Enda anledningen jag kan se med en så sjukt lågupplöst 27"-skärm är om man nästan enbart ska använda den till att kolla på film/serier på 1-3 meters avstånd. Då är det ett ypperligt köp. Men det är nog inte många som använder sin monitor till 90-95% film...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kbprchaz:

Srry, men är verkligen dålig på datorer what so ever
Men med min så blir skärmen ljusare och mörkare typ hela tiden när jag spelar/ser på film.
Händer även att den gör så när jag bara surfar.

Ska det vara så, eller något som vet vad det beror på?

Kör med DVI, och på laptop, om det skulle ha någon betydelse

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig

Stäng av dynamisk kontrast om den har det, eller automatisk ljusstyrka. Det låter som ditt problem, alternativt om du har glapp eller pga du kör analogt och inte digitalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

En 27" @ 1080p? Nej tack, då köper jag hellre en 24" 1080p och spara plats, får skarpare bilder, högre pixeldensiteten och framförallt en skärm som blir bättre att spela på då man lättare ser vad som sker i ögonvrån så att säga.

Just storleken med 27" gillar jag pga alla pixlar, men nu tar vi ju bort det ur ekvationen så att säga och då skulle jag välja en 24" alla dagar i veckan.

Enda anledningen jag kan se med en så sjukt lågupplöst 27"-skärm är om man nästan enbart ska använda den till att kolla på film/serier på 1-3 meters avstånd. Då är det ett ypperligt köp. Men det är nog inte många som använder sin monitor till 90-95% film...

Skickades från m.sweclockers.com

En annan anledning är att kunna ha skärmen längre från dig själv utan att objekten på skärmen blir "för små". Jag tycker 1080p som native på 27" är superduper. Jag slipper problemet att behöva luta mig fram för att se och sparar därmed på rygg, axlar och nacke.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissemisse:

En annan anledning är att kunna ha skärmen längre från dig själv utan att objekten på skärmen blir "för små". Jag tycker 1080p som native på 27" är superduper. Jag slipper problemet att behöva luta mig fram för att se och sparar därmed på rygg, axlar och nacke.

Då det finns en funktion i Windows just för att öka teckenstorleken (125%, 150%, 200% tror jag det är) utan att ändra upplösning så faller det argumentet helt. Jag har själv hjälpt min mamma med det som också tyckte texten var liten.

Jag står fast vid att jag tycker 27"-skärmar med 1080p är ett "bra val" bara när de nästan enbart är tilltänkta att se film/serier på, gärna på lite längre avstånd som två meter då det kan vara skönt med 27" istället för 24".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Då det finns en funktion i Windows just för att öka teckenstorleken (125%, 150%, 200% tror jag det är) utan att ändra upplösning så faller det argumentet helt. Jag har själv hjälpt min mamma med det som också tyckte texten var liten.

Jag står fast vid att jag tycker 27"-skärmar med 1080p är ett "bra val" bara när de nästan enbart är tilltänkta att se film/serier på, gärna på lite längre avstånd som två meter då det kan vara skönt med 27" istället för 24".

Du kan få stå fast vid det som berget, tur vi alla tycker olika. Jag sitter strax en meter ifrån skärmen, med min 24" var jag ibland tvungen böja mig fram för att se saker. Alla sitter inte en halv meter ifrån sina skärmar vet du.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Du kan få stå fast vid det som berget, tur vi alla tycker olika. Jag sitter strax en meter ifrån skärmen, med min 24" var jag ibland tvungen böja mig fram för att se saker. Alla sitter inte en halv meter ifrån sina skärmar vet du.

Nej precis, det är väl förhoppningsvis inte många som sitter en halv meter från skärmen, för då är det nog dags för glasögon, vet du...

Det är en stor vanesak, precis som jag skrev så kan man FÖRSTORA texten och fortfarande ha hög upplösning. Så då behöver du inte sitta nära skärmen, även om du ser dåligt. I webbläsare är det ju också löjligt enkelt att ändra storlek på texten. Så varför inte föredra det bästa möjliga? Antagligen för att man inte testat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Nej precis, det är väl förhoppningsvis inte många som sitter en halv meter från skärmen, för då är det nog dags för glasögon, vet du...

Det är en stor vanesak, precis som jag skrev så kan man FÖRSTORA texten och fortfarande ha hög upplösning. Så då behöver du inte sitta nära skärmen, även om du ser dåligt. I webbläsare är det ju också löjligt enkelt att ändra storlek på texten. Så varför inte föredra det bästa möjliga? Antagligen för att man inte testat.

Sigh... spel, bildredigering m.m. allt handlar inte om text

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är en stor vanesak, precis som jag skrev så kan man FÖRSTORA texten och fortfarande ha hög upplösning. Så då behöver du inte sitta nära skärmen, även om du ser dåligt. I webbläsare är det ju också löjligt enkelt att ändra storlek på texten. Så varför inte föredra det bästa möjliga? Antagligen för att man inte testat.

Varför ska man anstränga ögonen framför en liten skärm när det finns större skärmar på marknaden?

Skulle aldrig för mitt liv kunna tänka mig att köpa något mindre än 27".

Permalänk
Skrivet av aMp:

Då det finns en funktion i Windows just för att öka teckenstorleken (125%, 150%, 200% tror jag det är) utan att ändra upplösning så faller det argumentet helt. Jag har själv hjälpt min mamma med det som också tyckte texten var liten.

Jag står fast vid att jag tycker 27"-skärmar med 1080p är ett "bra val" bara när de nästan enbart är tilltänkta att se film/serier på, gärna på lite längre avstånd som två meter då det kan vara skönt med 27" istället för 24".

Nej det argumentet faller inte, det finns sällan någon sådan funktion i spel och andra applikationer.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Då är ju den allt försämrade synen för folket sanning som det talats och skrivits om i media. Jag har bra syn tack vare linser/glasögon och det är ju aldrig så att saker är för små i spel imo, bara skarpare. Storleken i sig ska väl vara densamma på allt med undantag för GUI och eventuell textning.

Bilarna eller vapnen i spel har ju samma storlek, men blir som sagt skarpare.

Men men, det är ju inte mycket att argumentera om, har du en 13,3 notebook med 1080p är du välkommen att byta mot min som har lägre upplösning (= större text, GUIs och textning i spel eller vad ni nu föredrar med låg upplösning) ;D

Vänta bara på UHD/4k-upplösning nu, då kanske även jag kan medge att tex om vissa GUI:er i spel inte är gjorda för det kanske kan bli för smått på bekvämt avstånd från skärmen. Men det kommer vara sjuuuukt trevligt att arbeta i Photoshop eller surfa, ojojoj vad jag längtar säger jag bara hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Varför ska man anstränga ögonen framför en liten skärm när det finns större skärmar på marknaden?

Skulle aldrig för mitt liv kunna tänka mig att köpa något mindre än 27".

För att få skarpare bild och inte någon budgetlösning där man använder billiga paneler med lägre upplösning, vilket leder till lägre retail-pris för att konsunenter ska köpa?

Du behöver inte anstränga ögonen mer för att du haren 24" mmot en 27" om du trodde det. Flytta skärmen på 24" närmare dig så vipps så ser ytan lika stor ut för dig som om du hade en 27" lite längre bak. Detta med undantag då om man ska använda skärmen på håll, 2m eller så då 27" såklart är att föredra.

Jag skulle inte heller vilja ha något under 27",men det är pga den underbarauupplösningen och skärm ytan man kan använda i Windows då + storleken. Det är väl dock främst i spelsom det kan vara en liten nnackdelen stor skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För att få skarpare bild och inte någon budgetlösning där man använder billiga paneler med lägre upplösning, vilket leder till lägre retail-pris för att konsunenter ska köpa?

Du behöver inte anstränga ögonen mer för att du haren 24" mmot en 27" om du trodde det. Flytta skärmen på 24" närmare dig så vipps så ser ytan lika stor ut för dig som om du hade en 27" lite längre bak. Detta med undantag då om man ska använda skärmen på håll, 2m eller så då 27" såklart är att föredra.

Jag skulle inte heller vilja ha något under 27",men det är pga den underbarauupplösningen och skärm ytan man kan använda i Windows då + storleken. Det är väl dock främst i spelsom det kan vara en liten nnackdelen stor skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Du anstränger ögonen per automatik om du sitter närmare. Det mänskliga ögat är inte gjort för att se saker på nära håll i annat än ytterst korta tidsperioder.

"Då är ju den allt försämrade synen för folket sanning som det talats och skrivits om i media. Jag har bra syn tack vare linser/glasögon och det är ju aldrig så att saker är för små i spel imo, bara skarpare."

Jag är inte det minsta förvånad över att du har glasögon/linser. Anledningen till att folk i väst ser allt sämre är just att de ser saker på för kort avstånd. Att köpa en större skärm är därmed en billig investering som kommer verka förebyggande mot eventuella framtida synfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Du anstränger ögonen per automatik om du sitter närmare. Det mänskliga ögat är inte gjort för att se saker på nära håll i annat än ytterst korta tidsperioder.

"Då är ju den allt försämrade synen för folket sanning som det talats och skrivits om i media. Jag har bra syn tack vare linser/glasögon och det är ju aldrig så att saker är för små i spel imo, bara skarpare."

Jag är inte det minsta förvånad över att du har glasögon/linser. Anledningen till att folk i väst ser allt sämre är just att de ser saker på för kort avstånd. Att köpa en större skärm är därmed en billig investering som kommer verka förebyggande mot eventuella framtida synfel.

Ja, folk har sämre syn i allmänhet pga att vi lever på ett annat sätt idag än för 50 år sedan. Det talas ju om att i framtiden kommer mycket fler folk behöva synhjälp i form av glasögon/linser och tjockare glasögon pga att vi tittar för nära på tex datorskärmar. Dock spelar det mindre roll om du sitter 50 cm från skärmen eller säg 75 cm från skärmen, så att det skulle vara en bättre för ögonen att ha låg upplösning för att saker skall bli större är på sin höjd väldigt marginell.

Personligen så har det inte påverkat mig då jag varit närsynt sedan födseln med glasögon så länge jag kan minnas, och min syn har INTE blivit sämre pga att jag suttit framför en datorskärm vilket du antyder på, då min syn nu varit oförändrad i princip i 10 år, och jag köpte min första dator för kanske åtta år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Stäng av dynamisk kontrast om den har det, eller automatisk ljusstyrka. Det låter som ditt problem, alternativt om du har glapp eller pga du kör analogt och inte digitalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Löst problemet, och du var väl inne mest på rätt spår.
Hade visst energisparar läge på, vilket blir samma sak som auto ljusstyrka

Tack Kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kbprchaz:

Löst problemet, och du var väl inne mest på rätt spår.
Hade visst energisparar läge på, vilket blir samma sak som auto ljusstyrka

Tack Kompis!

Inga problem - det är bara kul att hjälpa!

God jul och gott nytt år på dig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro