Permalänk
Medlem

Statisk dammsamlare?

Hej, kära SweClockare!

Har ett stort problem med damm i hela huset, även släktingar som klagar på exakt samma problem.

Såg en tråd för någon månad sedan, har googlat som en galning och nästan slitigt av mig håret.

Vet att det finns "Statiska damsugare" som får dammet att vandra emot den och sedan samlar upp det. Det är ingen robot som kör själv, man kan tydligen lägga den på köksbordet om man vill och den samlar upp dammet i närheten på möbler och från luften!

Kan någon snälla ge mig ett tips om vad produkten kallas, för jag blir galen snart.

Tack på förhand!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Hej, kära SweClockare!

Har ett stort problem med damm i hela huset, även släktingar som klagar på exakt samma problem.

Såg en tråd för någon månad sedan, har googlat som en galning och nästan slitigt av mig håret.

Vet att det finns "Statiska damsugare" som får dammet att vandra emot den och sedan samlar upp det. Det är ingen robot som kör själv, man kan tydligen lägga den på köksbordet om man vill och den samlar upp dammet i närheten på möbler och från luften!

Kan någon snälla ge mig ett tips om vad produkten kallas, för jag blir galen snart.

Tack på förhand!

Är det joniserande luftrenare som du tänker på?
Jag har själv en stående luftrenare med joniserande funktion. Men det är precis som det heter ''luftrenare''. Alltså luftkvaliteten blir bättre men dammråttor o.s.v. uppstår fortfarande (den drar alltså inte åt sig damm som redan har fäst sig på ytor). Lite mindre dammsugning har jag upplevt men inte mycket mer. Jag bor dessutom i en lägenhet på 50 kvm och det blir nog svårare att uppnå samma effekt i ett hus om man nu inte köper flera stycken som täcker upp varandra.

Permalänk
Medlem

För att få ett märkbart resultat med någon uppsamlare av damm så krävs antingen många apparater eller en enskild sjuhelsikes stark en. Luftrenare som Fr1dd skrev om är säkert vad du tänkte på men kanske inte vad du är ute efter.
Dammsugaren är ett gott alternativ. Liksom att tvätta en gång i veckan och duscha minst varannan dag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.