Senaste möss-releasarna - fula eller snygga?

Permalänk

Senaste möss-releasarna - fula eller snygga?

Har precis gått igenom alla möss på prisjakt.
Letar efter något snyggt, men hittar bara tråkiga kontorsmöss eller gaming möss utformade som rymdskepp.

Sist jag köpte mus blev det en Logitech MX518 år 2007, som hade snygg form och modernt skal - men mitt ex har fått glappkontakt.
Denna går numera heller inte att få tag på då den ersattes med den G400'an som hade samma design men DÖTRÅKIGT skal.

Dom enda möss jag hittade på prisjakt som var snygga var utgångna modeller - exempelvis:
http://razormouse.net/razr-mouse/ (Grön och Blå - båda är snygga)
http://www.razerzone.com.br/products/gaming_pro_solution/clic... (Vit)

Vad tycker ni - Är dagens möss lika snygga som mössen var för bara några år sen?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Finns ju många ergonomi möss också som Qpad 5K och Mionix 5000, ganska svårt att ändra designen på dem. Men har en Rat7 också och tycker den är skitsnygg (borde klassas som rymdskepp va? ) men det är tycke och smak. Jag gillar rolig skön design med mitt mus grepp andra gillar Razer Deathadder och andra små bilar till laptopen.

Tycke och smak, men jag vet vad jag vill ha iallafall, vet du?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Razer Boomslang! Som jag har funderat på vad jag gjorde av min gamla Boomslang... Undra om jag gav den till min lillebror när den ersattes av en av dom där på bilden..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Jag köper en ny mus varje år ungefär och tycker inte det blivit så stor skillnad, det enda som ändrats är väl att de tävlar i DPI även om en normal människa inte använder mer än 1000 sen uppgraderar de väl till "Mega ultra 4G+++++++ laser" fast det inte gör någon skillnad öht.

Sen finns det en viss "standard" de använder som de vet funkar till formerna och lägger till lite lullull.

Den nyaste musen jag köpte var SteelSeries Sensei och tycker den funkar helt ok, skärmen under är väl lite overkill om man inte vill köra utan mjukvara eller har mer än 1 dator man sitter vid. Tyckte inte standard modellen var speciellt snygg men köpte Fnatic Edition som är svart/vit/orange.

Logitech G500 tycker jag också är en helt ok mus och ser bättre ut än G400, men en del tycker scrollen är lite för sladdrig.

Sen skulle jag själv hålla mig borta från Razer även om de är "snygga", varenda produkt jag haft från Razer har gått sönder inom 6 månader. (3st Deathadder, 1 Mamba, 1 Diamondback)

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Jag köper en ny mus varje år ungefär och tycker inte det blivit så stor skillnad, det enda som ändrats är väl att de tävlar i DPI även om en normal människa inte använder mer än 1000 sen uppgraderar de väl till "Mega ultra 4G+++++++ laser" fast det inte gör någon skillnad öht.

Sen finns det en viss "standard" de använder som de vet funkar till formerna och lägger till lite lullull.

Den nyaste musen jag köpte var SteelSeries Sensei och tycker den funkar helt ok, skärmen under är väl lite overkill om man inte vill köra utan mjukvara eller har mer än 1 dator man sitter vid. Tyckte inte standard modellen var speciellt snygg men köpte Fnatic Edition som är svart/vit/orange.

Logitech G500 tycker jag också är en helt ok mus och ser bättre ut än G400, men en del tycker scrollen är lite för sladdrig.

Sen skulle jag själv hålla mig borta från Razer även om de är "snygga", varenda produkt jag haft från Razer har gått sönder inom 6 månader. (3st Deathadder, 1 Mamba, 1 Diamondback)

har också hört samma dåliga kritik som dig på dålig konstruktionskvalite.

har aldrig själv ägt en razer mus men många av mina polare kör med razer och nästan alla har sagt att det är bra möss men att de är fruktansvärt ömtåliga och går oftast sönder inom 1 år efter inköp.

har själv alltid kört logitech och min älsta mus är snart 10 år gammal och still up n going även om jag fick laga sladden på den för några år sedan då lödningen släppt mot kretskortet i musen efter minst 5 år konstant användande nästan varje dag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ang Razer så är det nog som med allt, varierande kvalitet, jag har 2 st diamondback, en köpte jag när dom kom, det var väll runt 2005? Den andra köpte jag 2 år senare, och båda fungerar felfritt fortfarande. Har dock haft en boomslang (med kula) och den var ingen höjdare.

Annars kan jag rekommendera Steelseries Kana till TS. Finns i lite olika färger, har en vit och den är väldigt snygg tycker jag, även om det är en så kallad "gamingmus"

http://www.inet.se/produkt/6606285/steelseries-kana-white-gam...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Mx518 är världens bästa mus.

Permalänk
Medlem

Det här var den första musen jag hade. Utvecklingen har lämnat den lååångt bakom sig.

Den bästmus jag någonsin haft var Logitech Wingman Gaming Mouse från mitten av 90-talet. Jag använder fortfarande inte nymodigheter som scrollhjul, och denna mus var fantastisk i alla avseenden, särskilt formen passade mina breda händer. Tyvär gick den sönder efter sex år

Jag fullkomligt älskade den fysiska formen på Razer Boomslang. Att den var dyr spealde ingen roll, däremot att den inte höll särskilt bra var ett mycket stort minus. Köpte bortåt fyra stycken genom åren, av olika versioner. Tyvär lyckades Razer aldrig få till konstruktionskvalitén på dem.

Efter Boomslang så köpte jag under flera år olika möss i jakten på att hitta en bra. Idag kör jag med en Qpad. Bra ergonomi och funkar bra. Hade gärna sett den lite bredare och med gummering ovanpå, men man kan tydligen inte få allt...

Permalänk

Jag tycker nog ändå att många möss ser bra ut idag. Däremot gillar jag verkligen inte Razern som du länkade till, där snackar vi väl ändå rymdskepp om någonting?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Gillar designen på Zowie EC 1.

Tycker det mest är gamingmöss som ser förjävliga ut idag. Vissa ser bra ut (de som Zowie som är diskreta), och andra ser förjävliga ut. Te.x Razer Orboros

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Jag tycker nog ändå att många möss ser bra ut idag. Däremot gillar jag verkligen inte Razern som du länkade till, där snackar vi väl ändå rymdskepp om någonting?

Ja det är lite rymdskepp o därför tycker jag egentligen den vita varianten med blå sidelight är snyggast.
Men det ja syftade på med rymdskepp var mest formen på många av dagens möss, exempelvis dessa 2:
http://www.razerzone.com/gaming-mice/razer-ouroboros
http://www.oc.nu/tt-esports-level-10-m-black.html

För min del handlar det om att jag vill ha ett snyggt "småpimpat" skal på en vanlig muskropp (typ MX518)..
När man tar hem en tjej ska hon ex inte tycka att ens mus ser ut som en lekstuga, men musen ska ändå ge en antydning om att man datorteknik är en del av ens liv. Det är alltså en fin ballansgång, och jag tycker MX518 hade det där lilla extra pimpet (bucklad metallicskal överdraget med en glansig plastkåpa) vilket man förlorade med efterföljaren G400.

När ja tittar på dagens möss ser ja antingen bara tråkiga kontorsmöss som antyder tråkig livsstil, och tittar jag på gamingmöss ser jag bara rymdskepp som får en 30-åring att framstå som ett dagisbarn.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Säger bara Qpad 5k, as bra ergonomi, hela handen kan vila på musen. Stilren och inte spacead.

EDIT: Kan inte svara på pollen, då jag bara vill svara Ja.

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare, Qpad 5k är inte spacead. Men om man tycker scrollen stör kan man stänga av den i deras program.
De flesta nya möss tycker jag lyser lite för mycket.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Om DU lyckas få hem en tjej, tror jag inte att din datormus är det största problemet.

Permalänk
Medlem

Har sett MX518 på en del ställen.
Senaste var i Jönköping, så den går nog få tag på.

Permalänk

Logitech G500 eller G400 är bra möss

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av MurrGutt:

EDIT: Kan inte svara på pollen, då jag bara vill svara Ja.

Sorry för det, ja tog nog svaren till lite överdrift där.
Qpad 5k är ganska snygg i formen, men jag tycker dock att den är lite för mycket kontor då skalet är helt anspråkslöst helsvart. Q-loggan (i skrivstil) mitt på musen ser även för gammaldags ut i mina ögon.

Skrivet av iMatter:

Om DU lyckas få hem en tjej, tror jag inte att din datormus är det största problemet.

Hehe Det är viktigt att ett hem ska se lagom gåtfullt ut. Tjejer brukar inte gilla förutsägbara killar (inte dom jag träffat iaf), och hemma hos mej ska man bara kunna "ana" datorintresse.
Än så länge har jag lyckats iaf, och hållit en bra balans av seriositet med inslag av lekstuga.
Men visst, tjejer man får hem från en utekväll skiter nog mest i vilket

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Rekordmedlem

De möss du länkar i förstaposten ser ju ut som leksaker för småbarn, varför ska det behöva blinka o lysa när det inte fyller nån funktion? De är väl snarast exempel på smaklös design som man snabbt tröttnar på.
Jag hade gärna sett ergonomiska möss där man kan välja olika storlekar eller justera den, och så nån ny ytbeläggning som klarar av att alltid kännas behaglig, varken svettig, kall eller hal.
Jag föredrar funktion före design, men om funktionen finns så gör det inget om de ser bra ut, men inget blink/ljus och såna barnsligheter om det inte har en vettig funktion att fylla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Sorry för det, ja tog nog svaren till lite överdrift där.
Qpad 5k är ganska snygg i formen, men jag tycker dock att den är lite för mycket kontor då skalet är helt anspråkslöst helsvart. Q-loggan (i skrivstil) mitt på musen ser även för gammaldags ut i mina ögon.Hehe Det är viktigt att ett hem ska se lagom gåtfullt ut. Tjejer brukar inte gilla förutsägbara killar (inte dom jag träffat iaf), och hemma hos mej ska man bara kunna "ana" datorintresse.
Än så länge har jag lyckats iaf, och hållit en bra balans av seriositet med inslag av lekstuga.
Men visst, tjejer man får hem från en utekväll skiter nog mest i vilket

experten är i farten
(tror inte riktigt på det du säger här)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Ja det är lite rymdskepp o därför tycker jag egentligen den vita varianten med blå sidelight är snyggast.
Men det ja syftade på med rymdskepp var mest formen på många av dagens möss, exempelvis dessa 2:
http://www.razerzone.com/gaming-mice/razer-ouroboros
http://www.oc.nu/tt-esports-level-10-m-black.html

För min del handlar det om att jag vill ha ett snyggt "småpimpat" skal på en vanlig muskropp (typ MX518)..
När man tar hem en tjej ska hon ex inte tycka att ens mus ser ut som en lekstuga, men musen ska ändå ge en antydning om att man datorteknik är en del av ens liv. Det är alltså en fin ballansgång, och jag tycker MX518 hade det där lilla extra pimpet (bucklad metallicskal överdraget med en glansig plastkåpa) vilket man förlorade med efterföljaren G400.

När ja tittar på dagens möss ser ja antingen bara tråkiga kontorsmöss som antyder tråkig livsstil, och tittar jag på gamingmöss ser jag bara rymdskepp som får en 30-åring att framstå som ett dagisbarn.

Dom mössen är ju sjukt snygga!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro