2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Permalänk
Skrivet av Kleiner:

Skulle ha anmält honom direkt, utan att tveka.

Tror mamma gjorde det, läskig gubbe! Hade jag varit lite äldre hade han nog åkt på en och annan

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Avskaffa SVT, eller reglera vad de ska satsa pengar på. Som det är just nu tycker jag de gör mycket annat än att oberoende och kritiskt granska saker och ting. SR tycker jag fortfarande fungerar rätt bra, UR vet jag helt ärligt inte. Att påstå att det vore bra att ha som en skatt? Usch nej, ännu fler skatter? Nej, och åter nej. Fortsätta ha det som en avgift med terrorplutoner, som knackar dörr för att leta efter lagbrytare? Nej, det låter inte heller så trevligt. Skär ned på kostnaderna och sänk avgifterna, skippa terrorplutonerna och börja göra oberoende och kritiskt material. Tycker att det inte borde vara så svårt?

Tycker inte det är lämpligt att ha en skatt för något som man använder kanske en gång om året, dvs titta på melodifestivalen, inga fler än pensionärer för mestadel använder sig utav SVT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristoferO:

Fruktansvärt osaklig diskussion i stora delar av tråden tycker jag. Blanda ihop avgiften med huruvida man ser på kabel-tvr? Och att därifrån tycka att 399 kr till ComHem har något med tv-avgift att göra? Och på den vägen fortsätter det... Kom igen nu; lite högre nivå än så förväntar jag mig faktiskt på detta forum!

Många snåla människor som uttalar sig utan att veta vad de ens uttalar sig om. Några människor i tråden har ju faktiskt diskuterat vad det faktiskt handlar om; vad en oberoende media är värd och huruvida man kan få den genom skatt eller om den skyddas bäst av att den faktiskt hålls separat från regeringens och lagstiftarens beslut, huruvida kvalitén är godtagbar, huruvida den faktiskt är oberoende, etc...

Personligen tycker jag att SVT, SR, etc, fyller en funktion som betal-kanalerna inte kommer i närheten av. Givetvis blir det en politisk fråga i slutändan; men jag personligen tycker att det känns lite tryggare att veta att det finns redaktioner som har till arbetsuppgift att granska alla makthavare och välja ut intressanta frågor och som inte blir finansierade från något annat håll än från medborgarna, vilket vill säga mottagarna (direkt eller indirekt).

Systemet är givetvis inte perfekt och man kan självfallet diskutera var gränserna för integritetsintrång går. Men det är i så fall en politisk fråga som man får dryfta med "sin närmaste riksdagsledamot". Så länge lagen ser ut som den gör har jag svårt att tycka synd om personer som sitter med TV-apparater och blir påkomna med detta och plötsligt ska betala en avgift trots att de bara vill se på "Bonde möter fru" eller något liknande program.

+1

Det här är en sån här tråd som man blir gråhårig av. Bristen på samhällskunskap och generell kunskap över vad SVT och SR faktiskt har för uppdrag är slående. Huruvida kalaset skall betalas är en väldigt svår nöt att knäcka. Och om dagens utformning är den bästa vet jag inte.

Sen förstår jag motvilligheten att betala, om man nu har det knapert ställt. Betalade inte själv när jag var student. Nu hade jag ingen TV under den tiden, dock en radiomottagare i min reciever. Men vuxna, arbetande människor som gnäller borde ta och tänka utanför sin egna lilla bubbla. Bara en sån sak att förmedla opartiska nyheter till folket är extremt viktigt i en demokrati. Hur man ska göra det och hur det ska betalas kan man så klart debattera om. Men att kasta ur sig saker som att man inte vill betala för att "SVT är skit" och att man själv tycker Aftonbladet TV är bättre är bara barnsligt.

Nåja.

Ang. kontrollanterna så åkte en kompis till mig dit av en kontrollant som såg hans "TV" (dvs datorskärm) genom fönstret, från gångvägen utanför. Kontrollanten knackade på och sa att han måste betala TV-licens. När han sa att det inte var en TV utan en datorskärm så sa kontrollanten att det viss var en TV! "Men kom in och titta, det är en skärm!" Svaret blev, -"Nej, jag får inte komma in i lägenheter!" Det tog flera månader och en massa foton samt inskickande av kvitto på skärmen innan han slapp avgiften.

Anledningen att dom inte får gå in i lägenheten är facklig, så vitt jag vet. Risken för överfall är för stor.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Tycker inte det är lämpligt att ha en skatt för något som man använder kanske en gång om året, dvs titta på melodifestivalen, inga fler än pensionärer för mestadel använder sig utav SVT...

Källa på det?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Varför kan dom inte bara slänga in massa reklam på SVT så slipper vi den här avgiften? Jag kollar ändå inte på tv men måste ändå betala för att jag har en tv.

Permalänk
Medlem

SVT får lösa det som alla andra kanaler. Istället för att sända det "fritt" så får de använda sig av abbonemang och boxar som alla andra kanaler. Då slapp de ha alla kontrollanter också.

Sen hur politiskt obundet SVT/SR är går väl att diskutera. Framför allt på SR så är ju de flesta radiopratade vänstervridna. Lyssna på några program så får ni se.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Från det lilla jag brytt mig om att titta på det så känns tiden hyffsat rättvist fördelat även på icke-SVT-kanaler, så det hade nog gått bra ändå.

Frågan är om det varit likadant om det inte funnits public service, självklart påverkar konkurrens företag.

Även om det är lungt och stilla här uppe i centrum just nu, så kan jag väl inte dra slutsatsen att det även skulle vara det om polisen som väsen inte fanns alls?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Skrivet av heatm:

Källa på det?

Ingen källa, jag tycker så, och i min erfarenhet hos unga/gamla så är det betydligt fler äldre 30> som tittar på SVT, inte många unga alls som kollar på SVT, okej BARN som kollar på bolibompa, men idag har sjukt många Cartoon Network, Nickelodeon Osv.

Istället för att fråga efter källa, kan väl du säga varför man ska betala skatt för något som (jag) t.ex inte har någon som helst nytta utav. Det skulle likaväl kunna vara en skatt för tobak, även fast jag inte röker eller snusar.

Permalänk
Medlem

Radiotjänsten ringde på och tänkte javisst jag släpper in han. Radio äger jag inte, ingen tv heller påpekade jag när han stod i dörren.
Så fick jag svar att han hade just sett i fönstret att det blinkade och hade sig i ett mörkt rum.

Absolut jag ser en film säger jag. Men då jag du ju betala säger han. NEJ säger jag, jag har ingen tv. Han får kika in och ser min projektor.

Meddelade han (en finnig liten student som extraknäcker) du kan skriva i dina papper att en tv sätter inte sin fot här något mer, och inte någon av er heller. Tack och hej.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Betalar gärna en mindre summa för att ta del av information om vattnet i min kommun skulle råka vara otjänligt, eller att det är ett giftutsläpp eller gasläcka någonstans i närheten, eller att vägarna är oframkomliga osv.

Men det är jag det. Antar att ingen av er som "inte har TV och därför inte betalar" heller inte har radio i bilen.. (eller mobil telefonen för den delen)

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNi|sson:

Varför kan dom inte bara slänga in massa reklam på SVT så slipper vi den här avgiften? Jag kollar ändå inte på tv men måste ändå betala för att jag har en tv.

Isåfall borde BETALkanalerna bli reklamfria.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Varför kan dom inte bara slänga in massa reklam på SVT så slipper vi den här avgiften? Jag kollar ändå inte på tv men måste ändå betala för att jag har en tv.

Då blir de inte oberoende förstår du. Inte för att de är det ,men de hävdar det nu i alla fall.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Vi pensionärer (dvs över 30) kanske gillar att se kvalitativ tv.
Jag ser mycket hellre en spansk dokumentär om glödlampans livslängd än vad det nu kan tänkas vara för repris av dålig sitcom som går på 3, 4, 5, 6 osv.
Får se fantastiska filmer, utan reklamavbrott, filmer som jag förmodligen aldrig hade hittat själv. Nyheter, bara en sådan sak. Vart hittar du nyheter förutom på Tv4? Måste erkänna att TV4s nyheter är helt ok iofs...
Att sedan betala skatt på något som man inte har nytta av? Det är nog rent BS. Bara för att DU inte tittar på TVn eller lyssnar på SR, betyder det inte att du passivt har någon nytta av det. Fast jag antar att det där kommer med tiden... När jag var 20 så skall jag väl erkänna att jag inte kollade särskilt mycket på SVT. Jag lyssnade iofs på P3, men nu har man blivit gammal på riktigt och lyssnar hellre på P4 eller P1. Vart är världen på väg?
Nä, låt TV-avgiften vara som den är. Vi behöver en opartisk granskning av regeringen och riksdagen, inget snack om saken. Och vill ni ha 50% rabatt på tv-avgiften så är det bara att söka jobb till sjös!
Fan va trött jag låter! Det är väl så när man är gammal och döende.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Betalar gärna en mindre summa för att ta del av information om vattnet i min kommun skulle råka vara otjänligt, eller att det är ett giftutsläpp eller gasläcka någonstans i närheten, eller att vägarna är oframkomliga osv.

Men det är jag det. Antar att ingen av er som "inte har TV och därför inte betalar" heller inte har radio i bilen.. (eller mobil telefonen för den delen)

Nja, det enda som låter i min bil är det som jag har på USB-stickan som jag pluggar in. Och det är nog oftast inte radio folk kör i mobilen. Men jag ska erkänna att jag har inställt så att musiken bryts för trafikmeddelanden. Visst finns det en del bra saker som kommer med TV-avgiften men jag skulle inte påstå att det är värt över 2 000 om året för en person som mig som verkligen aldrig kollar på TV-sändningar oavsett kanal.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv

Skit i att betala rånartjänst. Avanmäl om du blivit anmäld för tv innehav, säg att du sålt den eller liknande.
Dom får INTE gå in i ditt hem så dom kan trots hot aldrig hävda att du har en tv om du säger att du inte har det. Dom försökte hota mig en gång, men jag synade dom. Sparat många tusenlappar pga detta tack och lov.
Rånartjänst ska man undvika. Program utbudet är för övrigt helt värdelöst, ser bara nedladdade serier från usa och liknande utan reklam.

Permalänk
Skrivet av hjeltman:

Vi pensionärer (dvs över 30) kanske gillar att se kvalitativ tv.
Jag ser mycket hellre en spansk dokumentär om glödlampans livslängd än vad det nu kan tänkas vara för repris av dålig sitcom som går på 3, 4, 5, 6 osv.
Får se fantastiska filmer, utan reklamavbrott, filmer som jag förmodligen aldrig hade hittat själv. Nyheter, bara en sådan sak. Vart hittar du nyheter förutom på Tv4? Måste erkänna att TV4s nyheter är helt ok iofs...
Att sedan betala skatt på något som man inte har nytta av? Det är nog rent BS. Bara för att DU inte tittar på TVn eller lyssnar på SR, betyder det inte att du passivt har någon nytta av det. Fast jag antar att det där kommer med tiden... När jag var 20 så skall jag väl erkänna att jag inte kollade särskilt mycket på SVT. Jag lyssnade iofs på P3, men nu har man blivit gammal på riktigt och lyssnar hellre på P4 eller P1. Vart är världen på väg?
Nä, låt TV-avgiften vara som den är. Vi behöver en opartisk granskning av regeringen och riksdagen, inget snack om saken. Och vill ni ha 50% rabatt på tv-avgiften så är det bara att söka jobb till sjös!
Fan va trött jag låter! Det är väl så när man är gammal och döende.

Dagens unga lever i ett samhälle där det mesta är gratis, man väljer själv vad man laddar ner, lagligt och olagligt just bara för att få slippa dryga och passa tider till vissa tv-program på tvn, nyheter funkar alldeles utmärkt på tv4, - eller på webben, aftonbladet, gp osv. Förstår om man betalar obligatorisk skatt för gratis sjukvård, även ifall man inte är i närheten av en sjukhus under hela sitt liv. Men att välja att ha en TV För att kunna se på film med familjen och kunna umgås vill jag inte behöva betala en SKATT för något som jag skulle klara mig fint utan, känns som att man blir påtvingad en avgift "TV och Radio" - när det egentligen går till SVT. Jag vill inte ha en 50% avgift, utan jag vill ha en TV i mitt vardagsrum som bara står där och dammar, men inte vilja betala något till SVT eftersom jag personligen tycker att det finns 0 nytta till min vardag. Bara min uppskattning om hur JAG tycker det är, sen finns det de som håller med mig och de som inte gör det, tycker om er alla ändå.

Permalänk
Avstängd

Kan ju dela med mig av en radiotjänst händelse jag med.

Det knackade på hemma hos min syster i hennes lägenhet en sen kväll, och där stod det en herre som
sa att han var från radiotjänst, han hade sett hon hade en TV och ville att hon skulle betala avgiften (eller något liknande)
Well, nu är det såhär att...

1. Min syster har ingen TV. (eller jo, hon har en, som är trasig och är därför aldrig någonsin på)
2. Hon bor 3 meter upp ifrån marknivå.

Så hur han nu kunde sett att hon hade en TV igång, som hon inte hade , från marken, kan man ju undra.
Hon förklarade att hon inte ägde någon fungerande TV och att det troligtvis var ljuset från datorskärmen
han hade sett om han nu hade sett något, han trodde henne inte.

Hon bjöd då in honom för att kolla själv, men han förklarade bara att han inte fick komma in i hennes
lägenhet. Så min syster fortsätter bara att neka att hon har någon TV, han säger då på ett otrevligt sätt att han kommer att polisanmäla henne för att hon smiter från avgifterna.

Det blev en lång och dryg "utredning" av detta, radiotjänst var mycket otrevliga i telefon och hävdade att min syster visst hade en TV och att det skulle bli rättsak av det hela. Men nu blev det aldrig så, det dog ut tillslut.

Rent spontant så känner jag bara, JÄVLA RIKSPUCKON, får dom bete sig hur dom vill eller?

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam_Q:

Kan ju dela med mig av en radiotjänst händelse jag med.

Det knackade på hemma hos min syster i hennes lägenhet en sen kväll, och där stod det en herre som
sa att han var från radiotjänst, han hade sett hon hade en TV och ville att hon skulle betala avgiften (eller något liknande)
Well, nu är det såhär att...

1. Min syster har ingen TV. (eller jo, hon har en, som är trasig och är därför aldrig någonsin på)
2. Hon bor 3 meter upp ifrån marknivå.

Så hur han nu kunde sett att hon hade en TV igång, som hon inte hade , från marken, kan man ju undra.
Hon förklarade att hon inte ägde någon fungerande TV och att det troligtvis var ljuset från datorskärmen
han hade sett om han nu hade sett något, han trodde henne inte.

Hon bjöd då in honom för att kolla själv, men han förklarade bara att han inte fick komma in i hennes
lägenhet. Så min syster fortsätter bara att neka att hon har någon TV, han säger då på ett otrevligt sätt att han kommer att polisanmäla henne för att hon smiter från avgifterna.

Det blev en lång och dryg "utredning" av detta, radiotjänst var mycket otrevliga i telefon och hävdade att min syster visst hade en TV och att det skulle bli rättsak av det hela. Men nu blev det aldrig så, det dog ut tillslut.

Rent spontant så känner jag bara, JÄVLA RIKSPUCKON, får dom bete sig hur dom vill eller?

Oj

Jag skulle nog inte ha något problem med det om det var trevliga och var lite smarta med vad de skrev på deras hemsida. Men när de skriver

Citat:

Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.

så är ju inte lusten stor (samt kommer hem och ljuger).

De har mycket pedagogik att lära sig...

Permalänk
Skrivet av sam_Q:

Kan ju dela med mig av en radiotjänst händelse jag med.

Det knackade på hemma hos min syster i hennes lägenhet en sen kväll, och där stod det en herre som
sa att han var från radiotjänst, han hade sett hon hade en TV och ville att hon skulle betala avgiften (eller något liknande)
Well, nu är det såhär att...

1. Min syster har ingen TV. (eller jo, hon har en, som är trasig och är därför aldrig någonsin på)
2. Hon bor 3 meter upp ifrån marknivå.

Så hur han nu kunde sett att hon hade en TV igång, som hon inte hade , från marken, kan man ju undra.
Hon förklarade att hon inte ägde någon fungerande TV och att det troligtvis var ljuset från datorskärmen
han hade sett om han nu hade sett något, han trodde henne inte.

Hon bjöd då in honom för att kolla själv, men han förklarade bara att han inte fick komma in i hennes
lägenhet. Så min syster fortsätter bara att neka att hon har någon TV, han säger då på ett otrevligt sätt att han kommer att polisanmäla henne för att hon smiter från avgifterna.

Det blev en lång och dryg "utredning" av detta, radiotjänst var mycket otrevliga i telefon och hävdade att min syster visst hade en TV och att det skulle bli rättsak av det hela. Men nu blev det aldrig så, det dog ut tillslut.

Rent spontant så känner jag bara, JÄVLA RIKSPUCKON, får dom bete sig hur dom vill eller?

Dom får ju "tips" från andra osv, har du nyligen köpt en TV på en stor elektronik kedja så kan dom fått reda på det via dem. När dom hotar med polis osv, hur svårt är det inte att bara göra sig av med sin TV-.-, polisanmälningar hit och dit, tror inte många åker dit för det. Man behöver ju tydligen betala TVlicens när man har en gammal halvmeter tjock TV ståendes på vinden eller i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Dagens unga lever i ett samhälle där det mesta är gratis, man väljer själv vad man laddar ner, lagligt och olagligt just bara för att få slippa dryga och passa tider till vissa tv-program på tvn, nyheter funkar alldeles utmärkt på tv4, - eller på webben, aftonbladet, gp osv. Förstår om man betalar obligatorisk skatt för gratis sjukvård, även ifall man inte är i närheten av en sjukhus under hela sitt liv. Men att välja att ha en TV För att kunna se på film med familjen och kunna umgås vill jag inte behöva betala en SKATT för något som jag skulle klara mig fint utan, känns som att man blir påtvingad en avgift "TV och Radio" - när det egentligen går till SVT. Jag vill inte ha en 50% avgift, utan jag vill ha en TV i mitt vardagsrum som bara står där och dammar, men inte vilja betala något till SVT eftersom jag personligen tycker att det finns 0 nytta till min vardag. Bara min uppskattning om hur JAG tycker det är, sen finns det de som håller med mig och de som inte gör det, tycker om er alla ändå.

Där det mesta är gratis? Det är väl issåfall för att någon annan har betalat för det.
GP = Liberal, Aftonbladet = Socialdemokrater, DN=Liberal, SvD = Moderat och listan kan fortsätta hur långt som helst... Oberoende granskning var ledordet.
Jag är rätt säker på att det politiska klimatet hade sett väldigt annorlunda ut utan SR/SVT etc.
Sedan förstår jag inte hur du menar när du säger att "... en avgift "TV och Radio" - när det egentligen går till SVT?"
http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift_i_Sverige
Där kan du se hur avgiften delas upp mellan dom olika bolagen. Du har även ett utdrag ur lagtexten, så ja, visst skall du betala avgift om du har en gammal tjock-TV.
Och som du ser så "tipsar" inte försläjaren på El-Giganten eller Siba om att du har köpt en TV, dom är skyldiga att anmäla det till Radiotjänst.
Rent ideologiskt så kan jag hålla med om att det inte är helt ok, men tills någon visar på en bättre lösning, så kommer jag att fortsätta att vara för TV-avgiften.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Jag minns fortfarande sur kärringen som ringde mig när jag hade köpt min första Tv från elgiganten, såklart så betalade jag inte eftersom jag bodde hemma hos föräldrarna då. så jag bad henne kolla upp om det var min far som betalade, nej det var de inte. Efter 5 minuters predikande om att jag bryter lagen osv osv så bad jag henna kolla upp min mor, exakt citat från luren " jaha "
* click så la hon på *

Permalänk
Medlem

Att smyga runt på en ananas tomt och kika in i fönstren då har man nog gått över gränsen för allemansrätten.
(Kan anmäla dom som misstänkt inbrotts försök )

Sen har man en tv-mottagare hel eller trasig i hemmet är man tvingad att betala licensen
som mottagare räknar tv-modulatorn den sitter i tv boxar m.m .

Men man kan gå runt det med att streama ner från internt sen ha en monitor utan modulator i sig
(finns nu data skärma med tv inbyggd i sig )

sen hur dom ställer sig om digital boxat som är utan tv-modulator som hat TP in och HDMI ut vet jag inte
många skärmar har HDMI uttag nu.

Vi få vara glada att dom inte fick igenom den nya ändringen med att alla enheter som man har möjlighet att se på en tv kanal skulle betala tv-linsens
då skulle alla få betala oavsett vad man har saken till typ dator telefoner spel enheter m.m

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag minns fortfarande sur kärringen som ringde mig när jag hade köpt min första Tv från elgiganten, såklart så betalade jag inte eftersom jag bodde hemma hos föräldrarna då. så jag bad henne kolla upp om det var min far som betalade, nej det var de inte. Efter 5 minuters predikande om att jag bryter lagen osv osv så bad jag henna kolla upp min mor, exakt citat från luren " jaha "
* click så la hon på *

Hoppas du gjort en anmälan, annars har man väl 15år på sig att anmäla innan det Preskriberas ?

5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
4 § Förtal av avliden skall medföra ansvar enligt 1 eller 2 §, om gärningen är sårande för de efterlevande eller den eljest, med beaktande av den tid som förflutit sedan den avlidne var i livet samt omständigheterna i övrigt, kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne.
5 § Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,
3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning.

Har förtal riktats mot avliden, får åtal väckas av den avlidnes efterlevande make, bröstarvinge, förälder eller syskon samt, om åtal av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt, av åklagare.
Innebär brott som avses i 1-3 §§, att någon genom att förgripa sig på en främmande makts statsöverhuvud som vistas i Sverige eller på en främmande makts representant i Sverige har kränkt den främmande makten, får brottet åtalas av åklagare utan hinder av vad som föreskrivs i första stycket. Åtal får dock inte ske utan förordnande av regeringen eller den regeringen har bemyndigat därtill. Lag (2008:569).

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag minns fortfarande sur kärringen som ringde mig när jag hade köpt min första Tv från elgiganten, såklart så betalade jag inte eftersom jag bodde hemma hos föräldrarna då. så jag bad henne kolla upp om det var min far som betalade, nej det var de inte. Efter 5 minuters predikande om att jag bryter lagen osv osv så bad jag henna kolla upp min mor, exakt citat från luren " jaha "
* click så la hon på *

Personalen är lågutbildad- ingen utbildning fodras. Efter ett tag så utvecklas ett översittarbeteende oavsett vem som sitter där...det gäller egentligen all verksamhet som inte är konkurensutsatt.

I framtiden så kommer kunskapen om det mänskliga beteendet att vara så stort att statliga verksamheter av detta slag undviks.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Tycker inte det är lämpligt att ha en skatt för något som man använder kanske en gång om året, dvs titta på melodifestivalen, inga fler än pensionärer för mestadel använder sig utav SVT...

Melodifestivalen är ett stort slöseri med pengar, och det är detta slösande som göra att terrorplutonerna som driver in pengar behövs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simcon:

Melodifestivalen är ett stort slöseri med pengar, och det är detta slösande som göra att terrorplutonerna som driver in pengar behövs.

Det var ju ett bra exempel du hittade där, det är världens största musikevenemang och det har "bara" kring 125 miljoner tittare, det har större publik än Superbowl och det är väl bara OS som är större, så man kan ju ha olika åsikter om det är slöseri eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UrbanHazard:

En gång våldgästade nästan en från radiotjänsten vårat hushåll, han satte foten för dörren och mamma kunde inte stänga dörren. Vill även säga att även han smög och kollade in igenom våra rutor.

det är därför man hatar de ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

det är därför man hatar de ännu mer.

Alla kontrollanter som någonsin har knackat på hos mig har då varit väldigt vänliga. Inget tjat eller något. Jag kan tänka mig att de som öppnar dörren ganska ofta är de som blir otrevliga först så fort kontrollanten har presenterat sig som just kontrollant. Man ska nog ta en del personers berättelse med en nypa salt, folk tenderar att överdriva, helst om de är arga på någon/något.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Alla kontrollanter som någonsin har knackat på hos mig har då varit väldigt vänliga. Inget tjat eller något. Jag kan tänka mig att de som öppnar dörren ganska ofta är de som blir otrevliga först så fort kontrollanten har presenterat sig som just kontrollant. Man ska nog ta en del personers berättelse med en nypa salt, folk tenderar att överdriva, helst om de är arga på någon/något.

det förstår jag men alla är inte lika trevliga. vad säger du om detta då? http://www.youtube.com/watch?v=czP20vA5woA&feature=youtube_gd... https://www.youtube.com/watch?v=-8_ssJq4xCo&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

enligt allemansrätten får man beträda annans mark om man inte åsamkar skada, right? antar att dom inte högg ner ett träd eller tippade en mur för att komma in? kan dock hålla med om att det kan vara lite skrämmande med folk som smyger omkring runt huset.

Har för mig att det står något om att man ska vistas minst 50 meter från huset och att man inte får störa också men jag kan ha fel.