Permalänk
Medlem

Plötslig seghet vid belastning

Hej!

Redigering: Problemet löst.
Efter att ha testat med ett annat grafikkort och fått felfri prestanda kan jag konstatera att det var grafikkortet som felade.

Min dator har börjat bete sig besynnerligt - i förrgår fungerade den perfekt som vanligt, mer eller mindre fram tills att jag stängde av datorn för kvällen (även om jag inte kan veta säkert, eftersom att jag inte belastade den fram till sista stund). Morgonen därpå klarar den inte av någon tyngre belastning, innan den börjar vandra genom sirap. Med detta menar jag då:
- Att den plötsligt ligger stabilt kring ca 10-15fps i spel, oavsett inställningar. (verkar heller inte spela någon roll vilket. Testade inkluderar vad jag för närvarande har på datorn, d.v.s. Shogun 2, magicka och dishonored. Har även testat unigine heaven och nvidias grafikdemo "Endless city")
- Videouppspelning är mycket ryckigt, då den pausar med några sekunders mellanrum för att sedan fortsätta kort därefter.
- Den kan inte heller spela musik och scrolla i ett större .pdf-dokument samtidigt utan att det blir hackigt.
- Att skriva ny text i ett långt word-dokument går även det plågsamt långsamt, då det tar några sekunder mellan att jag tryckt på tangenten tills den nya bokstaven dyker upp.
- Genomgående för alla aktiviteter är även att all ljuduppspelning under tiden blir sprakig, brusig och långsam (såtillvida att det låter som om jag spelar upp ljudfilen i halv hastighet).

Kort sagt beter den sig plötsligt som om den vore tio år gammal, helt utan förvarning - och tidigare har den klarat allt jag nämnt utan tillskymmelse till problem.

Jag har försökt hitta orsaken till problemet genom att framkalla det samtidigt som jag sitter och lusläser resursövervakaren och msi afterburner, och det syns ingenting konstigt med hårdvaruanvändningen. Processorbelastningen och grafikkortsbelastningen är låga, inga fläktar på högvarv och inga temperaturproblem. Grafikkortet klockar upp sig som det skall vid belastning, och processorn ligger p.g.a. sin framskridna ålder alltid på sin maxfrekvens. Kölängd och svarstid för min systemdisk (SSD) ser jättebra ut hela tiden.
Jag har även försökt belasta komponenterna genom OCCT, ungine heaven samt AS SSD för att se om det händer något konstigt där. Det gör det inte (utöver att heaven lägger sig vid 10-15fps oavsett inställningar). AS SSD uppvisade faktiskt horribla 4k-hastigheter första gången jag körde det (3MB/s), men sedan dess har jag efter olika åtgärder kört det två gånger till, och då har hastigheterna sett helt normala ut, utan att problemet har påverkats något.

Utöver detta har jag även öppnat datorn och kollat så att allt kablage sitter som det skall, vilket det gör. Jag passade även på att damma av den, utifall att det ändå var något slags överhettningsproblem - utan att det gjorde någon skillnad. Jag har/hade en svag överklockning på min processor (2.4ghz standard, min låg på 2.8), men den återställde jag i hopp om att det var där problemet låg. Besynnerligt nog ville datorn inte starta efter att jag gjort detta, utan fick "failed overclock"-meddelandet vid omstart, trots att vad jag faktiskt gjort ju var att plocka bort överklockningen. Efter ytterligare en omstart startade den dock normalt (nu alltså standardklockad), men problemet kvarstår oförändrat.

Gripandes efter alla halmstrån jag hittar har jag även kört fullständiga genomsökningar med malwarebytes och security essentials, som inte hittat något.

Jag känner att jag börjar ha litet slut på idéer, och vet inte ens riktigt var problemet kan sitta. Jag lutar åt att det är hårdvarurelaterat, kanske främst p.g.a. att det skedde så plötsligt. Jag tycker mig ha fått indikationer på att det är en mängd olika komponenter som felar:
- Grafikkort, i och med att det främst är grafikkortsbelastande processer som krånglar, och att den envist håller sig kring 10fps oavsett aktivitet. Jag tänker mig då att något kanske ändå är fel med uppklockningen, att afterburner bara tror att det klockar upp sig utan att det faktiskt gör det.
- SSD, i och med att den första omgången AS SSD uppvisade så låga resultat (och det är även den enda "nya" komponenten i datorn)
- Processor, i och med att den var så pass ovillig att återgå till originalklock (och det är även den äldsta komponenten i datorn)
- Moderkort, i och med att jag tycker mig få så varierande symptom, och moderkortet väl är den gemensamma nämnaren.

Har någon några idéer, eller skiljaktiga infallsvinklar?

Mina datorspecifikationer:
OS: Windows 7 64-bit
Processor: Intel Q6600 (kördes tidigare i 2.8ghz, nu 2.4)
Moderkort: MSI P35 Neo-F
RAM: 2x2GB corsair xms2 ddr2 800mhz (kördes tidigare i 777mhz, nu 667)
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 460 OC (kördes tidigare i 800 core, 1950 memory - nu 715 core, 1800 memory)
Systemdisk: Crucial M4 128GB (inköpt för några månader sedan)
Lagringsdisk: Seagate barracuda 300GB 7200rpm
Nätaggregat: Corsair VX 550W
Temperaturer vid belastning: Processor 70C, grafikkort 60C, låda 25C.

Moderkortet, processorn och lagringsdisken är från slutet av 2007. Grafikkortet, nätagget och minnena är inköpta 2010 och SSDn är från andra halvan av 2012. De har aldrig bråkat med varandra förr.

Jag tackar på förhand allra ödmjukast för eventuella synpunkter eller förslag!

Lösning för framtida referens
Permalänk
Medlem

En uppdatering:

Jag har nu även kört windows inbyggda minnestest, som inte stötte på några problem. Jag har även nollställt bios, utan någon påverkan. Vidare har jag även gjort en systemåterställning till en punkt från två dagar innan problemet uppstod, och möjligen blev det om något aningen sämre. Jag tror att jag nu har helt slut på idéer, och tar gärna emot vilka lösryckta förslag som helst. Något ytterligare diagnostiktest jag kan köra? Någon komponent som jag borde slå till med en skiftnyckel? Dansa regndans? Eller är det helt enkelt läge att förpassa maskinen till historiens skräphög?