Lämplig telefon? (Android, liten, gps, utbytbart batteri, fm-radio, bra batteritid

Permalänk
Medlem

Lämplig telefon? (Android, liten, gps, utbytbart batteri, fm-radio, bra batteritid

Hej Sweclockers,

Det är dags att börja tänka på att ersätta min Nexus S som jag dels fått höra inte kommer få några nyare androidversioner, samt att den börjar bli lite sliten utseendemässigt och för att jag ska ändra mitt användningssätt något, då jag siktar på att införskaffa mig en surfplatta, typ Nexus 7 32gb.

Ni kan klättra över väggtexten genom att scrolla ned till "Vad jag söker", om ni är otåliga.

Vad jag tyckt om Nexus S
Nexus S:en har jag gillat, dels för snabba uppdateringar. Skärmen har varit helt duglig för mina behov och kameran även den duglig. Den har använts inom två kanske tydligare användnignsområden.

Underhållning
Det mesta jag sysslar med när jag är på bussen eller tåget (vilket är ~6-12h /vecka) är att läsa bloggar/nyheter, lyssna på musik. Inte så mycket spel och sällan något krävande. Kollar ibland någon serie, men skärmen är något för liten för att det ska ge mycket. Annars så är bildkvalitet, kamera och videoinspelningen fullt tillräckligt för de behov jag haft. Jag har dock verkligen saknat en riktig FM-radio, då jag gärna använder min begränsade datatrafik till annat än att streama lokalradion...

Träning/På språng
Det andra användningsområdet har varit träningspartner när man kör Endomondo, Turf och ShapeUp Club (inmatning av kalori-intag och träning för att hålla koll på kosten). Detta innebär en del slitage då den dras fram i ur och skur och gör snabba inmatningar eller läser av någon information vilket leder till att risken är hyffsat stor att den åker i backen ;). GPS:ens precision har varit bra och det är nog A och O. Den har tagit en del hårda smällar och har klarat det bra, troligtvis pga plastkonstruktionen (istället för glas eller metall). Dock på tok för otymplig, egentligen.

Tillbehör
Som helhet så har det dock varit ett bekymmer med den ostandardiserade formen (lätt bananböjd och med en buckla längst ned på ryggen) samt att den inte varit allt för populär här i Sverige. Det har inte varit helt bekymmerfritt att hitta tillbehör som passar bra, på den svenska marknaden iaf. Kina-E-bay är bra grejer dock, men man har saknat att klämma och känna på grejerna. Tillbehören är viktiga eftersom det är sådant som tydligt kan påverka hur man upplever sin träning. Jag cyklar mest, men även joggingturer förekommer. Som träningspartner är det ett problem att den är stor och otymplig.

Vad jag söker
Iom ett införskaffande av surfplatta med 7" skärm så kommer den lätt kunna följa med i resväskan eller i sadelväskan när jag är ute och cykelsemestrar, och få stå för den underhållning som en större skärm erbjuder. Det som kvarstår är alltså i princip behovet av något litet jag alltid har med mig, med grym GPS, pålitlig, och så bra batteritid som möjligt. Jag tänker att en mindre skärm drar mindre batteri och behöver inte lika hög upplösning. En duglig kamera är dock alltid trevligt om man råkar stöta på något minnesvärt när man är ute, men det är långt ifrån en hög prioritet och vad som helst duger nog så länge det finns en kamera

Har fått låna en SE Xperia Mini nu och jag gillar den faktiskt. Dock så verkar GPS:en hoppa runt på tok för mycket vilket är en besvikelse. Den är inte lika kul att surfa runt med som med min Nexus S, men helt klart går det att kolla upp busstider eller liknande när det väl behövs. Internminnet tror jag kan bli ett problem då många appar ändå inte går att installera på SD-kortet. Ramminnet verkar vara likt det på Nexus S. Dock körs Android 2.3 vilket känns som ett litet steg bakåt när man varit utan det ganska länge :).

Så känner ni till något jag bör hålla utkik efter? Det känns som att trenden är att mobilerna snart är i storlek med surfplattor. Finns det någon tillverkare som bryter mot detta? Vad finns det för alternativ till en SE Xperia mini? Någon med erkänt bra/bättre gps? Stöttålig, damm och fuktsäker är så klart en bonus, men med tanke på hur blöt min nexus s har varit och de smällar den har fått, så känns sådana "egenskaper" mer som något som tillför mer på priset än faktisk funktion, såvida vi inte talar om rena arbetstelefoner som ska användas nere i gruvor osv ;).

Tack på förhand

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

När du säger liten, hyffsad kamera, bra gps kommer jag att tänka på nokia lumia 800. I och för sig har den varken utbytbart batteri eller android(kör med wp 7.x).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

När du säger liten, hyffsad kamera, bra gps kommer jag att tänka på nokia lumia 800. I och för sig har den varken utbytbart batteri eller android(kör med wp 7.x).

Tack för tipset. Lumian verkar ju inte satsa på att vara överdrivet stor, men utifrån måtten ändå betydligt större än SE Mini, vilket nog är så pass litet och smidigt man kan komma utan att tappa all smartphone-funktionalitet :).

Har dock inga planer på att byta från Android då jag är beroende av appar som är begränsade till android för tillfället (Turf).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Sony Experia Go eller Samsung SIII mini? Lättare att hitta små om du kan tänka dig köra Android 2.3.
Filtrera och kika på prisjakt.nu

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Go borde tåla en del stryk. Skärmen är tyvärr inget vidare, men på 3,5" är den inte större än en iPhone.
Just nu tror jag att den har Ice Cream Sandwich, dock kommer den nog inte att uppdateras till Jelly Bean, någonsin.

Vill man ha mindre mobil finns Xperia Tipo. 3,2" med mycket sämre prestanda. Den har dock ICS den också, men vänta dig ingen uppdatering.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Sony Xperia Go borde tåla en del stryk. Skärmen är tyvärr inget vidare, men på 3,5" är den inte större än en iPhone.
Just nu tror jag att den har Ice Cream Sandwich, dock kommer den nog inte att uppdateras till Jelly Bean, någonsin.

Vill man ha mindre mobil finns Xperia Tipo. 3,2" med mycket sämre prestanda. Den har dock ICS den också, men vänta dig ingen uppdatering.

Xperia Go kommer få jelly http://www.swedroid.se/sony-berattar-vilka-xperia-enheter-som... dock vet man aldrig när, när det gäller Sony tyvärr, blir nog Q4 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonthan:

Xperia Go kommer få jelly http://www.swedroid.se/sony-berattar-vilka-xperia-enheter-som... dock vet man aldrig när, när det gäller Sony tyvärr, blir nog Q4 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju redan, kolla XDA.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Xperia Go kommer få jelly http://www.swedroid.se/sony-berattar-vilka-xperia-enheter-som... dock vet man aldrig när, när det gäller Sony tyvärr, blir nog Q4 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man! Längtar tills min Xperia P får JB.
Som du säger är Sony rätt sega...

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Sony Xperia Go borde tåla en del stryk. Skärmen är tyvärr inget vidare, men på 3,5" är den inte större än en iPhone.
Just nu tror jag att den har Ice Cream Sandwich, dock kommer den nog inte att uppdateras till Jelly Bean, någonsin.

Vill man ha mindre mobil finns Xperia Tipo. 3,2" med mycket sämre prestanda. Den har dock ICS den också, men vänta dig ingen uppdatering.

Skrivet av NoWin:

Har du tittat på Sony Experia Go eller Samsung SIII mini? Lättare att hitta små om du kan tänka dig köra Android 2.3.
Filtrera och kika på prisjakt.nu

Samsung III Mini är fortfarande lite för lång tycker jag, nästan 3cm längre än Xperia minin. I övrigt så har den ju intressant data.
Jag har börjat gilla denna Xperia Mini mer och mer. Jag tycker att interfacet är praktiskt och smidigt. Sedan börjar fingrarna anpassa sig till det nu ännu mindre qwerty-tangentbordet. Visst skriver man fel ibland, men har nu börjat med Swiftkey och det blir riktigt smidigt att enhandsskriva med tummen.
Är fortfarande osäker på hur pålitlig gps:en är, men nog skulle denna telefon ändå duga ett tag framöver. ICS verkar vara på väg även till minin, så det kan ju vara intressant att vänta och se hur min uppfattning påverkas av det.

Experia Go har ju den stora fördelen att vara just vattentålig, men slits iom det med den stora nackdelen att inte ha utbytbart batteri. Visserligen kan man gå runt det genom att förlita sig på powerpacks och ladda med vanliga batterier. Dock kan det bli kostsamt på längre turer samt vetskapen om att när batteriet i telefonen snabbt blir sämre så är det dags för ett helt nytt mobilköp. Jag brukar kunna ha haft samma telefon i ca två år. Jag kommer iallafall hålla utkik efter Xperia Go för att klämma och känna lite om jag hittar någon på media markt eller dylikt.

Tack för all input hittills. Vi har mest pratat om befintliga telefoner. Känner ni till något på horisonten? Kommer det kanske ännu en version av xperia mini?

Trevlig helg!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Samsung III Mini är fortfarande lite för lång tycker jag, nästan 3cm längre än Xperia minin. I övrigt så har den ju intressant data.
Jag har börjat gilla denna Xperia Mini mer och mer. Jag tycker att interfacet är praktiskt och smidigt. Sedan börjar fingrarna anpassa sig till det nu ännu mindre qwerty-tangentbordet. Visst skriver man fel ibland, men har nu börjat med Swiftkey och det blir riktigt smidigt att enhandsskriva med tummen.
Är fortfarande osäker på hur pålitlig gps:en är, men nog skulle denna telefon ändå duga ett tag framöver. ICS verkar vara på väg även till minin, så det kan ju vara intressant att vänta och se hur min uppfattning påverkas av det.

Experia Go har ju den stora fördelen att vara just vattentålig, men slits iom det med den stora nackdelen att inte ha utbytbart batteri. Visserligen kan man gå runt det genom att förlita sig på powerpacks och ladda med vanliga batterier. Dock kan det bli kostsamt på längre turer samt vetskapen om att när batteriet i telefonen snabbt blir sämre så är det dags för ett helt nytt mobilköp. Jag brukar kunna ha haft samma telefon i ca två år. Jag kommer iallafall hålla utkik efter Xperia Go för att klämma och känna lite om jag hittar någon på media markt eller dylikt.

Tack för all input hittills. Vi har mest pratat om befintliga telefoner. Känner ni till något på horisonten? Kommer det kanske ännu en version av xperia mini?

Trevlig helg!

Jag tror att Xperia Tipo kan ses som "efterföljaren" till Xperia Mini. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

4770 | 980