Permalänk
Medlem

HTPC: Linux el Windows?

Titeln säger det mesta. Hur är det med codecs och drivrutiner?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Vore bra att veta vad för funktioner du behöver etc

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

linux ! med autostart med xbmc !

Permalänk
Medlem

beror på, linux suger om du ska ha stöd för viaplay och netflix etc. Om du skippar den biten hade jag kört på linux kolla på xbmc's variant av ubuntu den är rätt trevlig

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Fick bra mycket bättre prestanda med openelec jämfört med win7+xbmc på min ion-baserade platta.
Så skall det bara användas för att köra film, musik och bilder så kör på openelec. Behöver du surf, viaplay osv så kör på win + xbmc.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Hur bra är DU på linux? Är du bättre på windows så välj det istället.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Som mer eller mindre linuxnörd kör jag faktiskt w7 på HTPC:n.
Började när jag inte fick XBMC att flyta riktigt på min gamla ion i linux, i en tid när drivrutinerna var mer outvecklade än nu.
Sen gillar jag att köra spotify native på samma burk...

Så som sagt, smaken är som baken, och beror lite på vad man vill göra.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt linux förut. Men man sparar ju en del på att inte köpa windows för 1000 spänn.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Bara att testa OpenElec och se vad du tycker, installeras och bootas med fördel från ett USB-minne eller SD-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jaqob:

Som mer eller mindre linuxnörd kör jag faktiskt w7 på HTPC:n.
Började när jag inte fick XBMC att flyta riktigt på min gamla ion i linux, i en tid när drivrutinerna var mer outvecklade än nu.
Sen gillar jag att köra spotify native på samma burk...

Så som sagt, smaken är som baken, och beror lite på vad man vill göra.

Spotify har väl nativeklient till Linux numera. Säger inget om kvalitén (och använder inte Spotify själv), men den ska väl existera, åtminstone.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Dum fråga linux mint.
Eller någon annan lightwieghtdist.

Ubuntu är slött och klyddigt rekomderas ej för htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Har aldrig använt linux förut. Men man sparar ju en del på att inte köpa windows för 1000 spänn.

Dock så kan man ladda ner windows 8 preview.
Fram till feb tror jag det var och köpa en digital uppgrade från ms hemsida för 270kr.

Så får du windows eight pro.

dock skulle ja inte använda windows om du bara ska ha de till movies dvs ej annat än htpc use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dum fråga linux mint.
Eller någon annan lightwieghtdist.

Ubuntu är slött och klyddigt rekomderas ej för htpc.

Mint är dock inte särskilt lightweight

Spotify och netflix ska funka native, dock avstår jag från att kommentera på kvaliteten på dessa tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dum fråga linux mint.
Eller någon annan lightwieghtdist.

Ubuntu är slött och klyddigt rekomderas ej för htpc.

Linux Mint bygger ju på Ubuntu

Permalänk
Medlem

XBMCs ubuntu installation alla dagar i veckan

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

XBMCs ubuntu installation alla dagar i veckan

Jag skulle välja OpenElec alla dagar i veckan.
XBMCbuntu hackade på vissa filmer (dåliga drivrutiner?) Men OpenElec har aldrig strulat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

XBMCs ubuntu installation alla dagar i veckan

Jasså, förklara gärna

Vad är fördelarna med en linuxdist + xbmc mot en W7 + Mediaportal?

edit: förutom licenskostnad för win då.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Openelec om du vill ha det enkelt.
Tar 30 sekunder att installera på en hdd, och det bootar riktigt snabbt.
Spelar alla format utan problem, och du kan få in ex spotify enkelt.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jag skulle välja OpenElec alla dagar i veckan.
XBMCbuntu hackade på vissa filmer (dåliga drivrutiner?) Men OpenElec har aldrig strulat

Har aldrig märkt av att det hackar, men jag blev intresserad av OpenElec. Skall läsa på om den

Skrivet av Fade-swe:

Jasså, förklara gärna

Vad är fördelarna med en linuxdist + xbmc mot en W7 + Mediaportal?

edit: förutom licenskostnad för win då.

Det bästa med Linux istället är att maskinen flyter så mycket smidigare. Jag har en Intel Atom och nvidia ion maskin som tuggar på perfekt med linux versionen av xbmc. Kör jag in windows så är hela maskinen segare och vissa filmer är inte direkt njutningsfulla.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Har aldrig märkt av att det hackar, men jag blev intresserad av OpenElec. Skall läsa på om den

Hacket var iofs på vissa tunga 1080p filmer. Som dock flöt utan problem på OpenElec

Kör på ett AMD Fusion moderkort

Permalänk

Hur har det gått?
Har skaffat en liten htpc med trådlöst och undrar vad stoppa i?

Vill ha Netflix o Spotify