Helt modulärt nätagg eller inte?

Permalänk
Medlem

Helt modulärt nätagg eller inte?

Jag skall inskaffa ett nytt nätagg och frågorna är många då jag är ganska grön på området. I dagsläget har jag ett Nätagg på 620W. Tycker att det funkar fint. Det finns kablar över från nätagget, vilket är inget jag är överförtjust i. Så då har tanken slagit mig att skaffa ett nätagg som är helt modulärt.

Mina frågor är då:

1. Gör det något om nätaggets watt ligger på 650W istället för 620? Jag vet att man ska ha varken för mycket eller för lite. Men frågan är var drar man gränsen?

2. Är det någon som anser att ha ett helt modulärt nätagg vore inte så smart? Fördelar eller nackdelar om att ha ett modulärt.

Är helt grön på detta område, så ber om ursäkt om jag har gjort något nybörjar misstag redan nu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du ska byta?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

1. Nej, det gör inget. Bättre med för mycket än för lite.

2. Fördelar: Använd bara de kablar du behöver = lättare att få fin kabeldragning
Ser inga nackdelar med modulärt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z170X Gaming 3 | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | Grafikkort: ASUS GTX 1070 8GB STRIX | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Kingston HyperX 16GB 2133MHz | SSD: Samsung 850 EVO 1TB & 500GB Chassi: FD Define S

Permalänk

Det spelar ingen roll om du har 620, 650 eller ännu högre för den delen. Det skulle också hjälpa om du skrev dina övriga komponenter.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

Jaha....

Du skriver att du har ett nätagg som funkar fint....hmm...och syftet med bytet?

I vilket fall som helst.

1. För mycket effekt i nätagget har jag aldrig hört att det skulle vara någon fara med (kanske har fel på den punkten?!!), men tvärtom är ju lite mer känsligt om man har mycket prylar i lådan som äter effekt.

2. Fördelar med modulärt är nog främst att du får lite mer plats i lådan då du bara använder de kablar du behöver. Ser kanske lite snyggare ut också OM du har en låda med fönster på sidan, annars kvittar ju det estetiska. Möjligen skulle ju lite färre kablar i lådan möjligen ge bättre luftcirkulation, men det är nog ingen större fördel. Nackdel med modulärt är nog priset, då de är dyrare än icke modulära.

Kanske ett halvmodulärt kunde vara något...då går du halva vägen....(oxå billigare än helmodulära)

Som sagt, igen...varför byta nätagg om du trivs med det du har???

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha för mycket watt really.
Så det är inte så att man avväger när man köper nät agg efter hur mycket systemet drar och sen köper ett nät agg som är precis rätt.
Sen finns det olika klacificeringar på nätagg också dvs: bronze,silver, gold, platinum osv.
Så ett 620w nät agg som är gold är förmodligen bättre än ett bronze nätagg på 650w.
Men som sagt du kan inte ha förmycket watt. Men du kan ha för lite. 600w+ räcker dock till dom allra flesta. Så länge du inte har sli och massor med hårdiskar och annat i datorn.

Så som min gode vän Jeremy Clarkson brukar säga: POWER!!!!!!!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Är helt modulärt bättre än semimodulärt?

I princip kommer man ju alltid använda 24pin och 4pin (?), de kablar som sitter på ett semimodulärt kommer alltid användas. Så där spelar det ingen roll.

Enda skillnaden jag kan se är vid kabeldragning och byte av nätaggregat. Med helt modulärt kan du ju ta ur/sätta i nätaggregatet utan att ta hänsyn till kablarna. Det underlättade för mig när jag skulle göra en reklamation, men är ingen stor sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Får man fråga varför du ska byta?

Jag ska sälja min gamla dator och den skall få det nätagget jag har nu, då den saknar nätagg för tillfället. Så då ska jag passa på och köpa ett nytt

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar. Jag formulerade mig nog ganska konstigt till en början. Ber om ursäkt för att jag har vilselett er. Anledningen varför jag ska köpa ett nytt är för att det nätagget som jag har nu skall gå till den gamla datorn. Som i sin tur ska säljas. I och med det så började jag kolla runt lite och då uppstod det en del funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppo:

Jag skall inskaffa ett nytt nätagg och frågorna är många då jag är ganska grön på området. I dagsläget har jag ett Nätagg på 620W. Tycker att det funkar fint. Det finns kablar över från nätagget, vilket är inget jag är överförtjust i. Så då har tanken slagit mig att skaffa ett nätagg som är helt modulärt.

Mina frågor är då:

1. Gör det något om nätaggets watt ligger på 650W istället för 620? Jag vet att man ska ha varken för mycket eller för lite. Men frågan är var drar man gränsen?

2. Är det någon som anser att ha ett helt modulärt nätagg vore inte så smart? Fördelar eller nackdelar om att ha ett modulärt.

Är helt grön på detta område, så ber om ursäkt om jag har gjort något nybörjar misstag redan nu.

Tack på förhand!

1. Väljer du kvalitets agg så klarar dom leverera mer än sin specificerade effekt. Inte ovanligt att ett bra agg i 600W klassen kan leverera en bra bit över 700W kontinuerligt, och ännu mer i peak. Så om du väljer 620 eller 650W spelar i stort sett ingen roll. Du bör jämföra amperren på 12V linan, det kan skilja mycket däremot beroende bl.a. lite på ålder på design av agget..

2. Det finns en liten risk att du har förluster eller att den modulära panelen skapar ostabilitet. Men med kvalitetsagg så kan du bortse från denna risken med modulära agg. Det finns semi-modulära med en del fasta kablar och resten löstagbara. T.ex. mitt eget NZXT Hale90 har 12V ATX och en PCI-e kabel fast, resten löstagbara. Det gör ju ingenting eftersom jag ändå måste använda moderkortskabeln och kabeln till grafikkortet (PCI-e). Har du nätagg i större effekter utan löstagbara kablar så brukar det oftast sluta med en härva oanvända kablar i botten av chassit.. och i värsta fall får man inte undan dom så att dom inte stör luftflödet inne i chassit.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus