Raspberry Pi Hjälp en nybörjare

Permalänk

Raspberry Pi Hjälp en nybörjare

Hej !

Har precis startat upp min Pi, som fö. är mitt första försök i linuxvärlden.
Har igentligen ingen vana att programmera över huvud taget så det här kommer kanske bli både svårt och kul.

Har laddat SD-kortet med wheezy och börjat bekanta mig med den.
Nu till frågorna: vart kan jag hitta en lista med de vanligaste sodo kommandona, gärna med förkaringar på svenska ?
Hur kan jag komma tillbaka till setup/config-menyn som man kommer till första gången ? Vill prova att ändra en del inställningar.

Sen får ni gärna ge enkla tips&råd på sånt som är bra att lära sig i början !

/Staffan

Permalänk

Fyller på med en fråga till......

Hur får jag tex. YouTube att funka ??

Permalänk

Jag skulle börja med att lära mig hur man navigerar i debian via terminalen.
Hittade denna guide som beskriver grunderna bra ; http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Terminalen
Är ungefär samma kommandon i Ubuntu som i Debian.

En bra övning för att lära sig lite är att skapa en webbserver.
http://www.howtoforge.com/installing-apache2-with-php5-and-my...

Använd exempelvis nano för att ändra index.html dvs den sida som visas på webbservern.
Exempel: sudo nano index.html
Gör dina ändringar i filen, för att spara och stänga ner -> tryck ctrl + x och följ anvisningarna ( i princip enter , enter )
Filerna som ligger på webbservern hamnar by default i katalogen /var/www/

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MantaMania:

Fyller på med en fråga till......

Hur får jag tex. YouTube att funka ??

Pin är för klen för att visa youtube via webbläsare. Enda möjliga är att använda tex youtube-dl och ladda ner klippen sedan titta. Alt använda yt+youtube-dl för att streama klipp via omxplayer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

En till nybörjare här med en fråga. Kommer få min imorgon och ägaren har installerat Rasbian Wheezy. Finns det xmbc på den imagen eller måste jag lägga till den? Jag kommer använda den enbart för mediacenter, alltså bara xbmc.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Kurdsson:

En till nybörjare här med en fråga. Kommer få min imorgon och ägaren har installerat Rasbian Wheezy. Finns det xmbc på den imagen eller måste jag lägga till den? Jag kommer använda den enbart för mediacenter, alltså bara xbmc.

Mvh

Ska du enbart använda den som mediacenter och inget annat rekommenderar jag : http://www.raspbmc.com/about/
Installationen är uberlätt, bara stoppa in minneskortet och klicka på en knapp från deras installationsprogram.
Sen är det bara att tuta och köra. Startar upp direkt i XBMC läget!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!