Förstärkare (Stereo gammalt och hederligt!)

Permalänk

Förstärkare (Stereo gammalt och hederligt!)

Ja, nu är det så att jag är på jakt efter en ny Integrerad Stereoförstärkare, då den gamla trotjänaren behöver förpassas till inte allt så effektkrävande uppgifter.

Nuvarande körs det Pioneer SA-6500 mkII 25W/kanal (@ 8Ohm)

Burkarna som körs är väldigt lättdrivna, så mer än 70W (@ 8Ohm) är egentligen inte nödvändigt.

Vad jag gör:
Lyssnar kanske på en och annan skräplåt via Spotify, annars är det vinyl med MM pick, eller Kasettband...

Så RIAA preamp är ett måste.

Vad har ni för förslag på en ny arbetshäst?

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Riia kan man köpa separat annars om man vill.
Vad har du för budget?

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudtrycksskillnaden mellan 25 och 70 W blir inte stor, ca 4dB så effektmässigt är det ingen större skillnad, båda är "små"
Riadelar brukar man köpa löst idag om man behöver dem, 99.9 % använder inte riaa så det är dumt att fördyra förstärkaren 500kr för alla.
Om du vill ha en integrerad förstärkare med inbyggd riaa så köp begagnat, kolla på www.hifimagasinet.com
Kanske http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=57033 är nått att utgå från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om högtalarna är lättdrivna (över 90dB) så ser jag inte varför du skulle behöva mer än 25W, eller mycket mer än 10W heller för den delen. Hur högt tänker du spela?

Vad har du för budget?

Som mrqaffe sääger så har de flesta integrerade förstärkare idag inte inbyggda riia-steg, så om det måste vara inbyggt så är det begagnat som gäller (vilket ju generellt ger mer för pengarna åxå). Annars blir utbudet rätt litet. Det går, som sagt, att köpa separat.