Sämre batteritid med SSD!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyS:

Tack, jag vet allt hur man använder Google
Den länken hjälper tyvärr inte mig då min CPU inte jobbar särskilt hårt alls. Och jag använder varken fler eller annorlunda applikationer än före bytet till SSD.
Det ända som ändrats är just SSD:n.

Inga bra tips på andra träffen heller? http://www.tomshardware.co.uk/forum/288941-14-battery-life-sa...

Men eftersom du vet hur man använder Google ska jag inte tipsa mer. Lycka till och hoppas det löser sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul när en forumfråga får ett halvdåligt svar sen är det bara ragekommentarer de 40 st efter om diverse onödigt trashtalk som har nada o göra med saken ts fråga...

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Nu sitter jag bara och spånar, men skulle det kunna vara så att det sker en kalibrering av "wear level" på batteriet vid en ominstallation?
För 25-30% är rätt så mycket, det borde ju vara uppåt en hel timme mindre och en så pass stor skillnad bero på byte till en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Nu sitter jag bara och spånar, men skulle det kunna vara så att det sker en kalibrering av "wear level" på batteriet vid en ominstallation?
För 25-30% är rätt så mycket, det borde ju vara uppåt en hel timme mindre och en så pass stor skillnad bero på byte till en SSD?

Du tappade mig vid "wear level"
Vad innebär det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inga bra tips på andra träffen heller? http://www.tomshardware.co.uk/forum/288941-14-battery-life-sa...

Men eftersom du vet hur man använder Google ska jag inte tipsa mer. Lycka till och hoppas det löser sig.

Säkert bra tips men har redan suttit med detta i några dagar så jag har hunnit pröva det mesta

Tack ändå! Du gav i alla fall konkreta tips istället för att gaffla om tester hit och dit. Tack...

Permalänk
Skrivet av EyS:

Du tappade mig vid "wear level"
Vad innebär det??

Batteriet har ju en viss kapacitet när det är nytt, när man sedan laddar/laddar ur så slits batteriet och den tappar i kapacitet.
Så det finns en krets i batteriet som håller koll på hur mycket egentlig kapacitet den har, för att den ska ha rätt värden så sker det tydligen en någon form kalibrering.
Då mäter den hur mycket energi som har batteriet har tagit emot och uppdaterar sedan kretsen med ett nytt värde.

Så förlust i kapacitet sedan batteriet var nytt = wear level.

Men i alla fall, låt oss säga att det skedde någon form av kalibrering av batteriet när du installerade om ditt OS då skulle det kunna vara en förklaring.

Lite lätt svamligt inlägg, men det är dags för mig att käka lunch (lågt blodsocker -> blir helt snurrig i skallen)

Permalänk
Medlem

Eftersom SSD är så pass mycket snabbare så får cpu:n ligga på högre load och drar mer ström
*obs egen teori ingen fakta

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Batteriet har ju en viss kapacitet när det är nytt, när man sedan laddar/laddar ur så slits batteriet och den tappar i kapacitet.
Så det finns en krets i batteriet som håller koll på hur mycket egentlig kapacitet den har, för att den ska ha rätt värden så sker det tydligen en någon form kalibrering.
Då mäter den hur mycket energi som har batteriet har tagit emot och uppdaterar sedan kretsen med ett nytt värde.

Så förlust i kapacitet sedan batteriet var nytt = wear level.

Men i alla fall, låt oss säga att det skedde någon form av kalibrering av batteriet när du installerade om ditt OS då skulle det kunna vara en förklaring.

Lite lätt svamligt inlägg, men det är dags för mig att käka lunch (lågt blodsocker -> blir helt snurrig i skallen)

Ok, men kan det verkligen betyda en försämring på över 1 timma i batteritid på före/efter ominstallation??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Eftersom SSD är så pass mycket snabbare så får cpu:n ligga på högre load och drar mer ström
*obs egen teori ingen fakta

Jag förstår vad du menar men det förklarar inte varför jag tycks vara tämligen ensam om detta problemet. Och CPU ligger enligt aktivitetskontroll på väldigt låg användarprocent.
Upplever heller inget fläktljud som skulle vara en följd av hårt pressad CPU.
Har inte hittat några andra rapporter om såhär dramatiskt förminskad batterikapacitet till följd av byte till SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyS:

Jag förstår vad du menar men det förklarar inte varför jag tycks vara tämligen ensam om detta problemet. Och CPU ligger enligt aktivitetskontroll på väldigt låg användarprocent.
Upplever heller inget fläktljud som skulle vara en följd av hårt pressad CPU.
Har inte hittat några andra rapporter om såhär dramatiskt förminskad batterikapacitet till följd av byte till SSD.

Nej det var bara en idé som slog mig. Stämmer batteritiden så att datorn verkligen lägger av och inte bara os:et räknar annorlunda med ny hårdvara

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

med SSD så blir batteri tiden bättre. eftersom att den drar mindre ström och är mer energi effektivare än en hårddisk.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyS:

Jag förstår vad du menar men det förklarar inte varför jag tycks vara tämligen ensam om detta problemet. Och CPU ligger enligt aktivitetskontroll på väldigt låg användarprocent.
Upplever heller inget fläktljud som skulle vara en följd av hårt pressad CPU.
Har inte hittat några andra rapporter om såhär dramatiskt förminskad batterikapacitet till följd av byte till SSD.

Varför skriver du att du är ensam? Det finns ju många Mac-ägare med samma problem efter byte till SSD. Du har väl googlat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad batteriets hälsa är enligt OSX?
Om du har det har jag missat det.
Men om inte så gör det och se vad för info du får. Posta gärna en print på vad OSX säger om batteriet.
Du kollar den genom: [Apple] > About this Mac > More Info… > System Report.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Jag vet inte hur det är med Mountain Lion men jag har Snow Leopard och fick samma problem när jag hade installerat min disk. Efter ett tag med förbryllat felsökande så kom jag fram till att det var funktionen "Sätt hårddisken/hårdiskarna i vila när det är möjligt" som hade ballat ur och allting löste sig när jag återigen hade satt igång den.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Jag vet inte hur det är med Mountain Lion men jag har Snow Leopard och fick samma problem när jag hade installerat min disk. Efter ett tag med förbryllat felsökande så kom jag fram till att det var funktionen "Sätt hårddisken/hårdiskarna i vila när det är möjligt" som hade ballat ur och allting löste sig när jag återigen hade satt igång den.

Lycka till!

När du säger "ballat ur", menar du då att boxen hade blivit avmarkerad eller att du behövde ändra på något i EFI?
Boxen är markerad hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har du kollat vad batteriets hälsa är enligt OSX?
Om du har det har jag missat det.
Men om inte så gör det och se vad för info du får. Posta gärna en print på vad OSX säger om batteriet.
Du kollar den genom: [Apple] > About this Mac > More Info… > System Report.

Batterihälsan är normal med 321 cykler.
Det som är underligt är ju att det verkar vara direkt relaterat till SSD:n eftersom det innan bytet inte var några problem alls.

Permalänk
Medlem

Någon har kanske lust att tipsa om en riktigt strömsnål ssd? Citera gärna.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Nej det var bara en idé som slog mig. Stämmer batteritiden så att datorn verkligen lägger av och inte bara os:et räknar annorlunda med ny hårdvara

Ja datorn lägger av.

Permalänk
Medlem

Ok...körde ur batteriet helt..laddade upp till 100%...gjorde ytterligare en SMC återställning och drog ur laddaren.
Nu har jag suttit framför datorn i en timma och är nere på 85% vilket betyder en bra bit över 6 timmar på full laddning!
Ingen aning om det kommer hålla i sig men för tillfället verkar allt normalt.

Håller tummarna..