Apple gör Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm

Permalänk
Medlem

Man blir lite besviken när man läser retina skärm.
Varför inte skriva 2560x1600 i rubriken?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Inte intresserad av en Mac personligen, men eftersom många "Svenssons" verkar vara det så är det fint att Apple kör på högupplösta skärmar.
Känns ju som att upplösningen på skärmar inte bara stannat upp, utan till och med backat när det gäller dagens bärbara (givetvis inte alla modeller, men generellt).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Jag kan inte se att det går att öka minnet från mer än 8gb? Det kan ju inte va maxmax?!

Vad har du tänkt göra på en bärbar dator där 8 GB inte räcker?

Permalänk
Medlem

Vad säger vår käre Emil om detta då? Om jag minns rätt så var det detta som han ville se redan i somras.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Annat pris också.

Jag betalar gärna mer för att få en riktigt bra skärm. Synd att det bara är Apple som verkar bry sig.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Sötast

Kanske köpa 2st 13" och riva loss skärmarna och sätta dem på höjden för att få en bra skärm till PCn?

Annars får man väl vänta 25 år till för att marknaden ska vakna till.

Permalänk
Medlem

The Verge pratade lite om: Hur klarar ett HD 4000 att driva en Retina som Pro har? Måste bli tungt och tjänar man på detta? En Air på 13" har också Intel HD 4000 men inte lika bra skärm. Kommer man märka så stor prestanda mellan Pro 13" och Air 13". Mac Air är billigare.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Vad har du tänkt göra på en bärbar dator där 8 GB inte räcker?

Man måste inte endast göra skitsaker på datorn för att den är bärbar, många jag känner har bärbara som huvuddator och kopplar in skärm tangentbord osv när de sitter hemma med den. Personligen funderar jag på att göra det samma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Bra apple! Äntligen kastar de ut de där sunkiga 1280x800 panelerna som de har kört med så länge! Denna med windows8 i boot camp skulle nog kunna bli riktigt bra!

Eller vänta va? 17 och 20 000?! För det första så tar de 3000kr betalt för en 120gb större SSD, när en "vanlig" 120gb kostar 600kr, och en hel 256 kostar 1200. Och sen... 20 000? Och då är den en i5a. Jag vill inte ens tänka på vad 750gb varianten med i7 kostar. 50 000?

Ja, hög upplösning är fint, och det är bra att de driver på utvecklingen på något sätt i alla fall (för att "kompensera" för vad de gör med mjukvaran kanske?), men allvarligt, någon gräns måste det finnas för vad man kan ta betalt.

Permalänk
Skrivet av Robles:

Vad har du tänkt göra på en bärbar dator där 8 GB inte räcker?

Det är 20 000kr vi snackar om. Precis som när det gäller upplösning på skärmen, så handlar det inte om vad som räcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man måste inte endast göra skitsaker på datorn för att den är bärbar, många jag känner har bärbara som huvuddator och kopplar in skärm tangentbord osv när de sitter hemma med den. Personligen funderar jag på att göra det samma.

Jag har 8GB RAM i min Mac Mini på jobbet, räcker gott och väl!

Sålänge man inte gör RAM-discs dvs, vilket knappast vanliga svennson gör!

Blir troligtvis köpa 15" Retina, fortfarande mest prisvärda Macen som finns

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Sjukt pris. Undrar om den är 4 ggr bättre än min trettontummare?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag har 8GB RAM i min Mac Mini på jobbet, räcker gott och väl!

Sålänge man inte gör RAM-discs dvs, vilket knappast vanliga svennson gör!

Blir troligtvis köpa 15" Retina, fortfarande mest prisvärda Macen som finns

Men ram är ju inte direkt något man behöver snåla in på pga kostnadsskäl.
Och jag vet att 8 gig räcker långt men varför inte ha mer när 8 gig kostar så lite som det gör, om inte annat skönt att ha det ifall det skulle visa sig att program börjar ta lite mer om något/några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag har 8GB RAM i min Mac Mini på jobbet, räcker gott och väl!

Sålänge man inte gör RAM-discs dvs, vilket knappast vanliga svennson gör!

Blir troligtvis köpa 15" Retina, fortfarande mest prisvärda Macen som finns

Beror väl på vad man prioriterar Deras Air är väl den med prisvärda enl mig.

15 tummaren är åtminstonde den bästa Macen de har.

Hög finish, grym skärm och hyffsat graffe.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Fin sak detdär, har den högsta specade 15 tummaren själv (förutom 700GB+ disken). Är rätt så nöjd. Hoppas dom lyckas fixa GUI lagget med tretton tummaren bara.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Jag betalar gärna mer för att få en riktigt bra skärm. Synd att det bara är Apple som verkar bry sig.

Jag tror inte den viktiga frågan är att inte betala mer utan hur mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Vad har du tänkt göra på en bärbar dator där 8 GB inte räcker?

Kanske inte just nu.. Men köper man en dator för 17k eller mer kanske man har den några år. Minne kan man aldrig få för mycket av. Att ens fälla den kommentaren på ett forum som detta?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är 20 000kr vi snackar om. Precis som när det gäller upplösning på skärmen, så handlar det inte om vad som räcker

Va? Snacka om att runda uppåt, 16.495 kr kostar den billigaste 13" MacBook Pro med Retina Display och 8 GB RAM.

Men, folk ser ju bara produkten och läser fakta. Vi vet inte vad det har kostat i forskning och utveckling att ta fram dessa high-end produkter. Apple har väl inte sedan Steve kom tillbaka velat göra något halvdant och kvalité kostar. Ta t.ex. en BMW, jag vet inte om man kommer så mycket längre i en M5:a än man gör i en Kia Cee'd, men resan dit kanske är både bekvämare och trevligare, men kostar också då mer.

Eller, ta läkemedelsföretaget som utvecklar AIDS-medicin, att tillverka pillret kanske kostrar 10 öre, men att utveckla det kanske gick på 500 miljoner kronor och därför kostar varje piller 20 kr/st.

Jag undrar också, den hårdvara Apple använder sig av känns inte direkt dålig, visst, dom kanske kunde spara lite pengar på att använda en annan minneskrets, men då får du som slutkund också en sämre produkt.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man måste inte endast göra skitsaker på datorn för att den är bärbar, många jag känner har bärbara som huvuddator och kopplar in skärm tangentbord osv när de sitter hemma med den. Personligen funderar jag på att göra det samma.

Okej, och? Vad har du tänk göra på en stationär dator där 8 GB RAM inte räcker?

Permalänk
Medlem

Förstår inte... inget speciellt att tala om hårdvarumässigt som inte redan finns hos konkurrenter för ett mycket lägre pris.
Hur kan inte sånt här floppa totalt... jag förstår inte...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Detta känns så onödigt, var det inte så att pga begränsning i OSX så fick man bara 1920x1080 iaf, däremot om man körde bootcamp eller vad det heter så kan man få ut fulla upplösningen i windows ??!!

"The Retina MacBook Pro 15″ screen resolution is 2880×1800, but because of how a retina display works the effective resolution is 1440×900 and the onscreen elements are just running in HIDPI mode. Apple provides an option to run at 1920×1200 through System Preferences, but as of now there is no built-in approach to running the retina display at the screens true 1×1 native resolution of 2880×1800. Instead, you must activate the 2880×1800 option through a variety of third party approaches, the result of which is a gigantic amount of screen real estate, albeit with tiny onscreen elements."

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Kanske inte just nu.. Men köper man en dator för 17k eller mer kanske man har den några år. Minne kan man aldrig få för mycket av. Att ens fälla den kommentaren på ett forum som detta?

Och? Det är väl jättemånga som sitter med 8 GB på speldatorer på detta forum och är nöjda med det. Detta är dessutom en laptop där dom 8 GB RAM kommer vara det sista som är flaskhalsen vad du än tänkt använda den till.

Permalänk
Medlem

Ja, på tal om högt pris så är ju Samsung på väg med högupplösta modeller av sina Series 9 "ultrabooks". De lär dock knappast gå för kaffepengar de heller:
http://www.sweclockers.com/nyhet/15826-samsung-visar-nya-seri...
Stämmning på g från Apple för att de tycker sig ha uppfunnit högupplösta laptops?

Själv är jag lockad av dessa laptops: Låg vikt (nåja), bra skärm och bra batteritid. I'm golden. Synd bara på priset, men om det är det man måste ge för att få det man vill ha, så får det väl vara så då. Ska dock avvakta lite tester och se vad folk tycker.

Permalänk

Ja men klart! Vi smäller in den upplösningen på 13 tum istället för 20-24.....

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

16500kr känns lite för dyrt för en 13". Känns som att det är lika bra att lägga ut dom där extra 5000kr på 15" och samtidigt få en vassare grafikkrets. Det viktigaste här är att Apple pushar på övriga tillverkare, så snart kanske vi får se Acer, Asus, MSI med flera släppa laptops med hög PPI till ett vettigt pris. Men jag säger då det, hade nya iMac haft retina så hade jag köpt den direkt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Många verkar inte fatta att man inte får mer utrymme på skärmen med retina. Man får lika mycket utrymme det är bara tätare pixlar. Dvs tex hemsidorna kommer se likadana ut på denna dator. Har dock läst om 3e-parts mjukvara som ska låta dig köra i den höga upplösningen native vilket resulterar i stort utrymme men mini-ikoner (etc).

Är dock väldigt sugen på att byta ut min gamla macbook mot denna nya...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Okej, och? Vad har du tänk göra på en stationär dator där 8 GB RAM inte räcker?

Varför nöja sig med 8gig i en dator för över 15000kr när 16gig kostar 570kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250537
Även om du inte har nytta av det så får du tänka på att det finns folk som använder datorn på annat sätt än dig, och även framtida behov. Hade jag haft 8gig hade jag enkelt fyllt det om jag velat. Nu får jag sitta o stänga ner flikar i webläsaren osv (sitter med 4gig just nu)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Kommer Jonas och Emil uppgradera nu och sluta gnälla om sina 1280x800?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket pixlar för en klen grafiklösning. Känns inte som att de båda går riktigt hand i hand, man vill ju inte bara sitta och glo på statiska högupplösta objekt. Kunde de inte stoppat in en lite mer kapabel grafikkrets för de pengarna ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudburst:

Många verkar inte fatta att man inte får mer utrymme på skärmen med retina. Man får lika mycket utrymme det är bara tätare pixlar. Dvs tex hemsidorna kommer se likadana ut på denna dator. Har dock läst om 3e-parts mjukvara som ska låta dig köra i den höga upplösningen native vilket resulterar i stort utrymme men mini-ikoner (etc).

Är dock väldigt sugen på att byta ut min gamla macbook mot denna nya...

Hela poängen är ju att man inte ska kunna urskilja pixlar, inte att man ska ha allting extremt smått?