Permalänk
Medlem

Program : episode guide hjälp

tjo, håller på att testa att skapa ett litet serie program som har koll på när serier släpps osv.. mitt problem med detta programmet är att det fryser i ca 7-10 sec sen så startar det och funkar fel fritt.

ja hade velat få bort att allt laddar samtidigt, när alla tabbar laddar samtidigt så segar den i ca 8-10 sec.
kan man inte typ ladda ner källkoden till sidorna den läser ifrån,

eller att när man trycker på en tab så ska man tycka på en start knapp som startar just kanske simpsons eller något annat, skit jobbigt när allt laddar samtidigt (de är som att öppna firefox med flera tabbar)

här kan ni kolla på det om ni känner för det , det är helt ofarligt/virus fritt
--> Download <-- det krävs ingen install till det bara att tuta och köra
Ca 1mb

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Klart du kan
Finns inga begränsningar vad du inte kan göra.
Jag skulle försöka lagra det på nåt sätt, sen bara hämta information på just aktuell serie som användaren är inne på.
Du visar informationen du har lagrat, sen kan du antingen söka i bakgrunden eller låta användaren trycka på en knapp.

Nu vet jag inte hur du hämtar informationen, men ett sätt som borde gå snabbare är om du kan få tillgång direkt till databasen, kanske med hjälp av SQL eller dylikt.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk

Det finns väl två viktiga grundstenar i det här.

1) Gör din i/o asynkront. D.v.s. läs/hämta datan i någon bakgrundstråd/worker och se till att programmet/ui:t fungerar även innan datan är inläst. Efter hand som datan blir tillgänglig så presenterar du den i ditt ui.

2) Cacha data lokalt. Det är förmodligen inte nödvändigt att alltid hämta den senaste datan från nätet. Även om det är det, så skulle du först kunna presentera en cachad version av datan medan du hämtar färsk data. Men det borde räcka att kolla hur gammal den cachade datan är och bara uppdatera om den är äldre än x (sekunder/minuter/timmar/dagar...). Beroende på hur/var du hämtar datan kan du ev. till och med få reda på om den uppdaterats gentemot din cachade version, innan du avgör om du ska hämta ny data.

Jag erkänner att jag inte har satt mig in extremt mycket i just din specifika problematik, men det här är generella lösningar på den här typen av problem.

Edit: Jag menar i princip samma sak som NoPaiN^.

fixa trasigt påstående
Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Det finns väl två viktiga grundstenar i det här.

1) Gör din i/o asynkront. D.v.s. läs/hämta datan i någon bakgrundstråd/worker och se till att programmet/ui:t fungerar även innan datan är inläst. Efter hand som datan blir tillgänglig så presenterar du den i ditt ui.

2) Cacha data lokalt. Det är förmodligen inte nödvändigt att alltid hämta den senaste datan från nätet. Även om det är det, så skulle du först kunna presentera en cachad version av datan medan du hämtar färsk data. Men det borde räcka att kolla hur gammal den cachade datan är och bara uppdatera om den är äldre än x (sekunder/minuter/timmar/dagar...). Beroende på hur/var du hämtar datan kan du ev. till och med få reda på om den uppdaterats gentemot din cachade version, innan du avgör om du ska hämta ny data.

Jag erkänner att jag inte har satt mig in extremt mycket i just din specifika problematik, men det här är generella lösningar på den här typen av problem.

Edit: Jag menar i princip samma sak som NoPaiN^.

nice, men ska kolla upp det ni skrev men går det åt skogen får ja la bumpa

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte hur du hämtar informationen, men ett sätt som borde gå snabbare är om du kan få tillgång direkt till databasen

Jag hämtar all data hoss Wiki URL. så finns det (season 1-24 så tyckte ja på en 24an så blev url annolunda till 24URL

Citat:

cachade datan är och bara uppdatera om den är äldre än x (sekunder/minuter/timmar/dagar...)

Ska jag bara spara (webbsida, endast HTML) eller (webbsida, komplett).. med komplett
fick jag en mapp med massa filer frågan är nu hur ja ska kunna få dom att arbeta ihop :S
och sedan på något sett ska jag uppdatera en gång om dagen.

men detta verkar ganska komplicerat, är det jätte svårt att skapa sql och dylikt
just nu står allt still , men om ja ska byta måste jag väll börja om projektet från grund och botten ?

Edit : jag kollade upp lite mer med SQL och det värkar ganska ok, men känner att jag kunde lika väl gjort en exel lista eller något

la till en Wiki page så man kan dubbel kolla

och så stötte jag på ett extremt jobbigt problem. kan kan inte redigera "table Data" om man har fixat en rad .... fattar inte har sökt i ca 40 min nu och vet inte vad ja ska göra visst att det är 2 som är fel men ja känner om jag ska redigera mer så kan det va bra att veta hur man gör

går inte ens att ta bort någon rad...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder