Permalänk

Port forwarding utan router

Hej! Jag hade tänkt spela online med några polare med hjälp av ett program som heter tunngle. Men vi kan inte se varandra eftersom min NAT är stängd. Då hade jag tänkt öppna några portar, men jag kommer inte med med standard gateaway (192.168.1.1)
///Mvh William

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kan vara Windows brandväggen som ställer till det. Den kan skapa outgrundliga problem ibland. Det här är bara en gissning men är kanske värt ett försök

Permalänk

Ok, jag har visst en router (HAHA). Men jag kommer inte in på den med standard gateaway (192.168.1.1)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av willehawk:

Ok, jag har visst en router (HAHA). Men jag kommer inte in på den med standard gateaway (192.168.1.1)

Vad har du för router?? Vet att vissa tillverkare kan ha annan adress till sina routrar nämligen.
Kan även vara så att du/nån ändrat standard gateway adress i routern tidigare.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Skrivet av badmanswe:

Vad har du för router?? Vet att vissa tillverkare kan ha annan adress till sina routrar nämligen.
Kan även vara så att du/nån ändrat standard gateway adress i routern tidigare.

Har en "level one", switch. Visst är den routern ifall det är den som delar allt internet?
Nej, har inte ändrat några inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av willehawk:

Har en "level one", switch. Visst är den routern ifall det är den som delar allt internet?
Nej, har inte ändrat några inställningar.

Okej, är det en switch så har du inga möjligheter att ändra nått, den delar enbart upp internetkopplingen så då skulle jag säga att du behöver ställa in nått på datorn, t.ex i Windows brandvägg och eventuellt antivirus/brandväggsprogram.

Edit: Vad heter switchen?? Modell eller till och med modellnummer om du kommer åt det.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Skrivet av badmanswe:

Okej, är det en switch så har du inga möjligheter att ändra nått, den delar enbart upp internetkopplingen så då skulle jag säga att du behöver ställa in nått på datorn, t.ex i Windows brandvägg och eventuellt antivirus/brandväggsprogram.

Edit: Vad heter switchen?? Modell eller till och med modellnummer om du kommer åt det.

Level one GSW-0506

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är jag som är trött men jag fattar inte speciellt mycket av ert tugg.

GSW-0506 är en switch. I en switch kan du inte / behöver du inte göra någon "port forward".

Om du vill veta IP-adressen till din gateway öppnar du ett cmd-fönster och skriver "ipconfig".
Adressen står vid raden "standard gateway".

Och för övrigt är "gateway" och "router" samma sak.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag vet inte om det är jag som är trött men jag fattar inte speciellt mycket av ert tugg.

GSW-0506 är en switch. I en switch kan du inte / behöver du inte göra någon "port forward".

Om du vill veta IP-adressen till din gateway öppnar du ett cmd-fönster och skriver "ipconfig".
Adressen står vid raden "standard gateway".

Och för övrigt är "gateway" och "router" samma sak.

Ja, men det står forfarande att NAT är stängd, och att jag ska göra en port forward. Men hur gör jag detta med bara en switch?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av willehawk:

Level one GSW-0506

Som föregående talare, då det är en switch så går det tyvärr inte att göra nått med den. Du får kolla lite i din brandvägg om du har något som stoppar där.

Hoppas du får iordning på det, annars får du fortsätta fråga här så kanske jag eller nån annan kan hjälpa dig längre.

Skrivet av madtop:

Jag vet inte om det är jag som är trött men jag fattar inte speciellt mycket av ert tugg.

GSW-0506 är en switch. I en switch kan du inte / behöver du inte göra någon "port forward".

Om du vill veta IP-adressen till din gateway öppnar du ett cmd-fönster och skriver "ipconfig".
Adressen står vid raden "standard gateway".

Och för övrigt är "gateway" och "router" samma sak.

Ja ja vet att det är väldigt begränsat med en switch men ville verkligen vara säker på att det var en switch oxå, finns dom som inte är riktigt hemma på hårdvara och dess benämningar nämligen.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av willehawk:

Ja, men det står forfarande att NAT är stängd, och att jag ska göra en port forward. Men hur gör jag detta med bara en switch?

Om du har en switch så används inte NAT överhuvudtaget utan du har en publik ip på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan det vara så att du har ett modem med inbyggd brandvägg som blockerar?
Hur får du in internet i huset/lägenheten?

Som andra har sagt så kan det även vara så att en brandvägg i datorn blockerar, tex windows brandväggen eller om du har en brandvägg via ditt antivirus program.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Som föregående talare, då det är en switch så går det tyvärr inte att göra nått med den. Du får kolla lite i din brandvägg om du har något som stoppar där.

Hoppas du får iordning på det, annars får du fortsätta fråga här så kanske jag eller nån annan kan hjälpa dig längre.

Ja ja vet att det är väldigt begränsat med en switch men ville verkligen vara säker på att det var en switch oxå, finns dom som inte är riktigt hemma på hårdvara och dess benämningar nämligen.

Det är väldigt enkelt att kolla om du har en router eller en switch.
Öppna ett cmd-fönster och skriv ipconfig.
Läs av vilket gateway du har.
Om din gateway har en ip som börjar med 192.168 eller 10.x.x.x så har du en router.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Det är väldigt enkelt att kolla om du har en router eller en switch.
Öppna ett cmd-fönster och skriv ipconfig.
Läs av vilket gateway du har.
Om din gateway har en ip som börjar med 192.168 eller 10.x.x.x så har du en router.

Ja jo nu är det ju så att jag hållt på med datorer ett tag (ca: 19 år, mest hårdvara samt OS) så den biten kan jag med men anser att det är enklare för någon som ber om hjälp att bara titta på router/switch vad det är för modell istället för att be dom gå in i cmd, då kan man samtidigt få reda på ev. standard inloggning m.m. Nog om mig nu, fokusera istället på att försöka hjälpa TS då det är han som ber om hjälp.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]